Miettikää hetki ennen kuin lisäännytte vanhojen miesten kanssa.
Isäni oli 55, äitini 32 kun synnyin. Voin rehellisesti, kaunistelematta sanoa isäni iän olleen yksi elämäni isoimpia huolia ja tumma pilvi elämäni yllä niin kauan kuin muistan. Lainkaan liiottelematta voin verrata isäni ikää esim. alkoholismia vastaavaan vaikeuteen. Haluaisin antaa näin pappaisän lapsena kuvauksen siitä, millaista oikeasti on olla iäkkään isän lapsi:
- Minulla ei ole sisaruksia. Olen kärsinyt tämän takia yksinäisyydestä arjessa ja lomien aikana. Mökillä, lomamatkalla, yksin kotona koulun jälkeen on oikeasti ankea olla. Pienenä haaveiluni siskosta meni niin yli, että valehtelin ihmisille varmaan kahdeksanvuotiaaksi, että minulla on isosisko. Kaipasin seuraa lakkaamatta. Ymmärrän, että tilanne on eri monilla muilla yksilapsisilla pariskunnilla, joilla ovat kaverit, suku ja lähellä asuvat lapset mukana elämässä. Meidän perhe on ollut aina surullisen eristäytynyttä. Isälläni ei ole ainuttakaan ystävää, eikä heillä todellakaan ole pariskuntia kavereina. Rippijuhlat, ylppärit, synttärit, you name it, ollaan lähes aina oltu vain me ja pari muuta, jos niitäkään.
Isäni ja äitini suhde alkoi isäni ollessa yhä naimisissa. Suhde jatkui pari vuotta ennen kuin isäni ex-vaimo sai tietää asiasta ja lähti. Tästä johtuen sukuni "eristi" isän hetkeksi avioeron jälkeen, tilanne korjaantui myöhemmin mutta välit ovat yhä viileät ja ollaan se "odd one out"-perhe. Kiusallinen perhe. Se perhe, jossa äitini hymyilee ahdistunutta muovihymyä häissä tms. pakollisessa sosiaalisessa tilanteessa, missä huokuu selkeästi äitini olevan ylimääräinen, epätoivottu, vaikkei sitä ääneen sanota. Eleistä kyllä huomaa. Olen aistinut tämän pienestä pitäen, ja tilanne on heijastunut tavallaan minuunkin. En ole läheinen sisarpuolteni kanssa. Ikäeron takia, ja muutenkin. Kuitenkin lapsuudessani yksiä onnellisimpia muistoja oli se, kun pääsin peuhaamaan "oikeaa" lapsuutta sisarpuolteni kanssa, vaikka he olivatkin minua yli hyvin reippaasti vanhempia. Yllättävää kyllä, isäni exä on aina ollut lämmin ja jopa rakastava minua kohtaan. Tieto siitä, että vanhempieni suhde alkoi niin väärällä ja likaisella tavalla ei ole yhtään mukavaa. On kiusallista kuunnella vierestä, kun kaverit kertovat herttaisia ja mukavia tarinoita miten heidän vanhempansa tapasivat. Minä en pahemmin jakele omaani.
- Isäni on aina ollut "pappani", ei isäni. On kyllästyttävää, kun niin pienestä kuin muistan häntä on automaattisesti oletettu isovanhemmakseni. On tylsää ja noloa, kun vanhojentansseissa minulle tultiin sanomaan, että oli "söpöä" kun tanssin ukkini kanssa. On inhottavaa, että isäni on erottunut niin selkeästi vanhempainilloissa, kavereiden vanhempien joukossa. Hänen ikänsä on tullut kaikkien fyysisten aktiviteettien tielle. En ole koskaan riehunut isäni olkapäillä, juossut kilpaa, potkinut palloa. Hän ei todellakaan ole tullut valvomaan leirejä tai osallistunut treeneihin niinkuin muiden isät. Aina on pitänyt varoa. Varoa kun isä on väsynyt, heikko, sairas, hauras. Isäni sai ensimmäisen sydänkohtauksen kun olin 12. Olen pelännyt kuollakseni isän kuolemaa, koko elämäni.
-Äitini ja isäni suhde on voinut todella huonosti viimeiset ainakin seitsemän vuotta. En tiedä ennen sitä, en ollut tarpeeksi kypsä ymmärtääkseni ettei se mitä meillä on ei ole normaalia. Äitini käy edelleen töissä, isä on ollut eläkkeellä jo iät ajat. Äitini on joutunut joustamaan tekemisistään, haluistaan, menoistaan, koska isä ei vaan jaksa/pysty/halua. Tämä on todella rasittavaa, koska äiti pitää minua isäni korvikkeena. Siinä missä kavereideni vanhemmat menevät yhdessä matkalle, aloittavat uuden harrastuksen, touhuavat yhdessä, meillä minun pitäisi olla se joka menee äidin kanssa. Isäni ei tykkää matkustamisesta, ja äiti mankuu matkaseuraa koko ajan. "Aloitetaan seinäkiipeily, hei lähdetään Pariisiin just sillon kun on sun tenttiviikko, osallistutaanko, mennäänkö, blaablaablaa". NO EN TULE! Opiskelen toisessa kaupungissa, mulla on oma elämäni ja kotoa irtautuminen aiheuttaa syyllisyyttä ja pahaa mieltä. Inhottavinta tässä on se, että kaverini menevät kotiin rentoutumaan ja passuuttamaan itseään, minä menen kotiin passaamaan isääni. Äitiäni ahdistaa selkeästi isän rapistuva kunto. Hänellä ei ole tasa-arvoista kumppania, vaan hoidokki. Äiti vaikuttaa hyvin onnettomalta. 22-vuotiaana on helvetin raskasta huolehtia siitä, miten hoidan isän jos äiti äkillisesti kuolisi. On helvetin raskasta ajatella, että käyn varmuudella katsomassa isääni vanhainkodissa/tai että hän on täysin äidin hoidettavissa ennen kuin täytän kolmekymmentä. Jos hän elää sinne asti. Isäni ei tule 100% varmuudella tapaamaan lapsiani. On vitttumaista, että hän hopuuttaa lapsenlapsia itsekkäistä syistä. Hän ei ole koskaan ollut täysin osallistuva pappa ex-liittonsa lapsien lapsille. Ex-vaimon uusi mies on oikeastaan korvannut hänen paikkansa. Tästä isä on luonnollisesti katkera eikä nää itsessään mitään vikaa. Vastuu on siis minulla. Jee. On tosi kivaa murehtua isän laitospaikasta tän ikäisenä. On tosi kivaa, että elän about samaa ikävaihetta kuin itseäni 10-20 vuotta vanhemmat naiset. On tosi kivaa, ettei isä enää neuvo ja hoida minua, vaan minä häntä.
En tiedä miksi avaudun. Kai olen vaan niin helvetin väsynyt tähän kaikkeen. Olen kateudesta sairas, kun kaverini kertovat laittaneensa whatsappviestiä isälleen. Heidän moderneille, osaaville, työelämässä yhä toimiville isilleen. Isä, joka kantoi olkapäillä lapsena, isä jolla on yhä ajokortti, isä jolle voi soittaa jos on ahdistus ja hätä. Isä, jolla on liberaalit ajatukset kodinhoidosta. En osaa purkaa ajatuksiani. Kai vaan haluan sanoa teille naisille, jotka suunnittelette itsekkäästi pyöräyttävänne omaksi iloksenne sen iltatähden 44-60-vuotiaiden setienne kanssa, että miettikää vähän sen iltatähden joku päivä olevan ihminen joka joutuu kantamaan vastuun siitä, ettette kykene ajattelemaan hänen parastaan. Koska kyllä, lapsi tarvitsee isän. Pappa ei ole isä.
Kiitos. Kylläpä tuli tekstiä. Jotenkin vaan itkettää.
Kommentit (377)
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:06"]Herrajee, pitäskö tästä tehdä joku ilmoitus johonkin suuntaan? Ap saisi apua, selvästi häiriintynyt mieleltään!
[/quote]
Herrajee! Tee vaan joku "ilmoitus johonkin suuntaan" herrajee sentään! :D:D:D:D
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:09"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:49"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:44"] AP, lopeta se jankkaaminen noiden mielenterveysongelmaisten lehmien kanssa.Aihe on mielenkiintoinen, älä tuhlaa sivukaupalla noihin saastoihin. Joillekin empatia on vaan liian vaikeaa. [/quote] Ehkä mielenterveysongelmaiselle tekee hyvää tuhlata sivukaupalla toisten mielenterveysongelmaisten kanssa. Aihe olikin mielenkiintoinen, mutta ap:n katkeruus peitti sen kaiken. [/quote] Ei, vaan teidän karmeiden haahkojen himo vittuilla ja loukata pilasi sen. Enkä edes ole ap. Joka ikisessä avn ketjussa sama roska. Sä tarvitse oikeesti hoitoa, olet aivan liian pakkomielteinen. Onneksi täällä pääkaupunkiseudulla löytyy.
[/quote] Hyvä, että tiedät mihin mennä.
[/quote]
Mun ei tarvi, mut sut voin saattaa. Helsingissä kuitenkin asut.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:09"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:05"] [quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:49"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:44"] AP, lopeta se jankkaaminen noiden mielenterveysongelmaisten lehmien kanssa.Aihe on mielenkiintoinen, älä tuhlaa sivukaupalla noihin saastoihin. Joillekin empatia on vaan liian vaikeaa. [/quote] Ehkä mielenterveysongelmaiselle tekee hyvää tuhlata sivukaupalla toisten mielenterveysongelmaisten kanssa. Aihe olikin mielenkiintoinen, mutta ap:n katkeruus peitti sen kaiken. [/quote] Ei, vaan teidän karmeiden haahkojen himo vittuilla ja loukata pilasi sen. Enkä edes ole ap. Joka ikisessä avn ketjussa sama roska. Sä tarvitse oikeesti hoitoa, olet aivan liian pakkomielteinen. Onneksi täällä pääkaupunkiseudulla löytyy. [/quote] Hyvä, että tiedät mihin mennä. [/quote] Mun ei tarvi, mut sut voin saattaa. Helsingissä kuitenkin asut.
[/quote] Ja taas ihan pieleen...
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:10"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:06"]Herrajee, pitäskö tästä tehdä joku ilmoitus johonkin suuntaan? Ap saisi apua, selvästi häiriintynyt mieleltään! [/quote] Herrajee! Tee vaan joku "ilmoitus johonkin suuntaan" herrajee sentään! :D:D:D:D
[/quote] Etkö huomaa itse tarvitsevasi apua? Vielä huolestuttavampaa.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:10"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:04"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:59"] [quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:42"] [quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:37"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:25"] [quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:14"] [quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:10"]Minun vanhempani olivat noin 20-vuotiaita, kun synnyin. Olivat huonot vanhemmat, eikä olla juuri väleissä. Kaikki lapset enemmän tai vähemmän ongelmaisia, pitkäaikaistyöttömyyttä, itsetunto-ongelmia, masennusta, alkoholiongelmia jne. Keskustelunaloitus on naurettava. Ihan yhtä hyvin minä voisin nyt kieltää kaikkia lisääntymästä alle 30-vuotiaina, kun minulla on tällainen kokemus. [/quote] Sun mutsis on naurettava. :) [/quote] Lähinnä säälittävä. Tuntuu, että sinun ongelmasi on saavuttamatta jäänyt henkinen kypsyys, ei isäsi ikä. [/quote] Olen samaa mieltä. Ap:n tulisi oikeasti miettiä terapiaa, että pääsee tuosta jonnin joutavasta katkeruudestaan eroon. [/quote] Siis mitä? Jatkuvastihan täällä jankutetaan, että mulla ei ole oikeata ongelmaa ja on niiiin paljon pahempia kohtaloita. Mihin mä sitä terapiaa tarvitsen? Teidän koko vainohan perustuu siihen, että mulla ei oo varaa valittaa. Ette oikeasti nää ristiriitaa ton välillä? [/quote] Jostain syystä nyt kuitenkin olet jonnin joutavasta katkeroitunut. Ehkä terapia tuo sen esiin ja osaa auttaa. Kirjoitin itse nuorista vanhemmistani tähän ketjuun ja olen todella katkera heille kaikesta, mutta ymmärrän, että huonomminkin voi asiat olla enkä sen takia jaksa täällä aukoa itseäni. Meillä kaikilla suomalaisilla on kuitenkin asiat varsin hyvin. [/quote] Ahaa, eli jos mä en mee terapiaan se korjaa sun lapsuutesi? Jos sä et hoida katkeruuttasi vaan hautaat sen, koska "saattaisi olla pahemmin", se tekee susta paremman ja terveemmän ihmisen? Mun asioiden käsittely vaikuttaa konkreettisesti sun hyvinvointiin? Mun asioiden käsittely on sulta pois? Uutiset sulle: Sinä et määritä, mikä on muille kipeää tai tuskallista. Sinä et yksinkertaisesti ole muiden yläpuolella. Ja erityisesti älä neuvo muita, kun olet ilmiselvästi hajalla. Sä et tiedä mun lapsuudesta tai terapian tarpeesta mitään. Kehtaatkin vähätellä "jonnin_joutavaksi". Olet sairas lehmä. [/quote] Ensinnäkin, en mä hautaa katkeruuttani vaan olen sen käsitellyt. Tekee selkeästi hyvää sullekin. Terapian tarpeesi on tullut esille paremmin kuin hyvin. Huhhuh! Kumpikohan meistä on se sairas? Lehmästä nyt puhumattakaan? [/quote] Just kirjotit olevasi katkera. Et todellakaan sitä ole käsitellyt. Mikset ole töissä? Mikö on koulutuksesi?
[/quote] Olenhan töissä, paraikaa. Mikset itse ole? Koulutukseni on sen verran harvinainen, että sitä en kerro. Korkeakoulutettu joka tapauksessa.
[/quote]
Hahaha :D:D Älä viitsi, et todellakaan ole. Korkeakoulutetut eiväy kirjoita jonninjoutavaa erikseen tai viljele huonoa kieltä. Myöskin jos nyt olet töissä, olet uskomattoman typerä koska olet käyttänyt työajastasi avlla nyt ihan järkyttävän kauan. "Harvinaisia" yliopistokoulutuksia ei olekaan, on vain vähemmän aloituspaikkoja. Niin "harvinaista" koulutusta ei olekaan, että just sut siitä tunnistaisi. Pelle.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:15"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:10"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:06"]Herrajee, pitäskö tästä tehdä joku ilmoitus johonkin suuntaan? Ap saisi apua, selvästi häiriintynyt mieleltään! [/quote] Herrajee! Tee vaan joku "ilmoitus johonkin suuntaan" herrajee sentään! :D:D:D:D
[/quote] Etkö huomaa itse tarvitsevasi apua? Vielä huolestuttavampaa.
[/quote]
On ihan niin kauhian huolestuttavaa. Kauan jatketaan, herrajee?
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 02:48"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 02:41"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 02:26"]Minulla ei ole ollut isää ollenkaan. Olisit onnellinen että sinulla on sellainen ollut. [/quote] Kehtaatkin vinkua isättömyydestäsi. Sä et sentään ollut boko haramin seksiorjana. Jotain perspektiiviä tohon itsesääliin! http://m.iltalehti.fi/ulkomaat/2015041319510702_ul.shtml
[/quote]En tajua logiikkaasi, no kaipa yritit olla nokkela tai jotain. En sääli itseäni, totesin vain että minulla ei ole ollut isää ja olisin ollut iloinen jos isä olisi minun elämässäni ollut. Kaipa se menee niin, että ihmiset pitävät läheisiä ja varsinkin vanhempia itsestäänselvyytenä, eikä oikein osata arvostaa heitä ennenkuin he kuolevat tai jos heitä ei ole ikinä elämässä ollutkaan.
[/quote]
VOin kertoa että "ei isää ollenkaan" ei ole aina huonompi vaihtoehto kuin että jos perheessä on isä. Monesti tämä isä tekisi palveluksen, jos ei olisi.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:16"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:10"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:08"] [quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:04"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:59"] [quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:42"] [quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:37"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:25"] [quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:14"] [quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:10"]Minun vanhempani olivat noin 20-vuotiaita, kun synnyin. Olivat huonot vanhemmat, eikä olla juuri väleissä. Kaikki lapset enemmän tai vähemmän ongelmaisia, pitkäaikaistyöttömyyttä, itsetunto-ongelmia, masennusta, alkoholiongelmia jne. Keskustelunaloitus on naurettava. Ihan yhtä hyvin minä voisin nyt kieltää kaikkia lisääntymästä alle 30-vuotiaina, kun minulla on tällainen kokemus. [/quote] Sun mutsis on naurettava. :) [/quote] Lähinnä säälittävä. Tuntuu, että sinun ongelmasi on saavuttamatta jäänyt henkinen kypsyys, ei isäsi ikä. [/quote] Olen samaa mieltä. Ap:n tulisi oikeasti miettiä terapiaa, että pääsee tuosta jonnin joutavasta katkeruudestaan eroon. [/quote] Siis mitä? Jatkuvastihan täällä jankutetaan, että mulla ei ole oikeata ongelmaa ja on niiiin paljon pahempia kohtaloita. Mihin mä sitä terapiaa tarvitsen? Teidän koko vainohan perustuu siihen, että mulla ei oo varaa valittaa. Ette oikeasti nää ristiriitaa ton välillä? [/quote] Jostain syystä nyt kuitenkin olet jonnin joutavasta katkeroitunut. Ehkä terapia tuo sen esiin ja osaa auttaa. Kirjoitin itse nuorista vanhemmistani tähän ketjuun ja olen todella katkera heille kaikesta, mutta ymmärrän, että huonomminkin voi asiat olla enkä sen takia jaksa täällä aukoa itseäni. Meillä kaikilla suomalaisilla on kuitenkin asiat varsin hyvin. [/quote] Ahaa, eli jos mä en mee terapiaan se korjaa sun lapsuutesi? Jos sä et hoida katkeruuttasi vaan hautaat sen, koska "saattaisi olla pahemmin", se tekee susta paremman ja terveemmän ihmisen? Mun asioiden käsittely vaikuttaa konkreettisesti sun hyvinvointiin? Mun asioiden käsittely on sulta pois? Uutiset sulle: Sinä et määritä, mikä on muille kipeää tai tuskallista. Sinä et yksinkertaisesti ole muiden yläpuolella. Ja erityisesti älä neuvo muita, kun olet ilmiselvästi hajalla. Sä et tiedä mun lapsuudesta tai terapian tarpeesta mitään. Kehtaatkin vähätellä "jonnin_joutavaksi". Olet sairas lehmä. [/quote] Ensinnäkin, en mä hautaa katkeruuttani vaan olen sen käsitellyt. Tekee selkeästi hyvää sullekin. Terapian tarpeesi on tullut esille paremmin kuin hyvin. Huhhuh! Kumpikohan meistä on se sairas? Lehmästä nyt puhumattakaan? [/quote] Just kirjotit olevasi katkera. Et todellakaan sitä ole käsitellyt. Mikset ole töissä? Mikö on koulutuksesi? [/quote] Olenhan töissä, paraikaa. Mikset itse ole? Koulutukseni on sen verran harvinainen, että sitä en kerro. Korkeakoulutettu joka tapauksessa. [/quote] Hahaha :D:D Älä viitsi, et todellakaan ole. Korkeakoulutetut eiväy kirjoita jonninjoutavaa erikseen tai viljele huonoa kieltä. Myöskin jos nyt olet töissä, olet uskomattoman typerä koska olet käyttänyt työajastasi avlla nyt ihan järkyttävän kauan. "Harvinaisia" yliopistokoulutuksia ei olekaan, on vain vähemmän aloituspaikkoja. Niin "harvinaista" koulutusta ei olekaan, että just sut siitä tunnistaisi. Pelle.
[/quote] Ei mulla ole aikaa panostaa puhekieleen av:llä, varsinkaan työaikana. Mulla onneksi kuitenkin on varaa olla av:lla työaikana. Sen verran harvinaisia on, että mut tunnistettaisiin, tiedän että täällä käy tuttujakin. Harvinaiseksi tekee juuri se, että paikkoja on vähemmän. Pelle on kyllä miehen nimi, luulin sua naiseksi? Vain nainen voi olla noin katkera jostain.
Mun isä myös oli pappaisä. Pienenä kaikki oli ok, mulla on myös vanhempia sisaruksia ja liitto oli molempien ensimmäinen. Mutta sitten isällä nousi yhtäkkiä verenpaine ja hän joutui sen takia usein sairaalaan, lääkitystä ei tahdottu saada kohdalleen. Sitten seurasi sydänvaivat, ohitusleikkaus ja pian ensimmäinen aivoinfarkti, jonka seurauksena isä menetti puhekyvyn. Pelkäsin isän kuolemaa ja teininä myös häpesin isääni, itkin ja olin vihainen, että miksi just mun isä on tuollainen sairas vanha pappa? Mitäänhän hän ei pystynyt tekemään, siitä hän sitten masentui ja menetti elämänhalunsa. Aikuiseksi ehdin, sitten isäni kuoli. Lapsillani ei ole ollut pappaa, sitäkin olen surrut.
Tietenkään en enää ole vihainen ja uskon, että isäni olisi ollut ihan hyvä isä, jos olisi pysynyt terveenä. Nuorena haaveilin, että kunpa isäni olisi 10 vuottakaan nuorempi, hän olisi ehtinyt olla mullekin isänä. En ole vanhemmilleni vihainen ja ymmärrän, että nuorellekin ihmiselle voi sattua mitä vaan, mutta onhan se fakta, että iän myötä sairastumisriski suurenee huimaa vauhtia. Ja kun miehet sairastavat niin paljon näitä sydän- ja verisuonitauteja ja jo melko nuorena. Äitini veli sai myös aivoinfarktin viiskymppisenä ja toinen puoli kehosta halvaantui. Miehet myös kuolevat 10 v nuorempina kuin naiset, sekin kannattaa ottaa huomioon. Itse kyllä päätin, että teen lapset alle 35-vuotiaana ja mies ei saa olla isäksi tullessaan yli 40v.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:17"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:15"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:10"] [quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:06"]Herrajee, pitäskö tästä tehdä joku ilmoitus johonkin suuntaan? Ap saisi apua, selvästi häiriintynyt mieleltään! [/quote] Herrajee! Tee vaan joku "ilmoitus johonkin suuntaan" herrajee sentään! :D:D:D:D [/quote] Etkö huomaa itse tarvitsevasi apua? Vielä huolestuttavampaa. [/quote] On ihan niin kauhian huolestuttavaa. Kauan jatketaan, herrajee?
[/quote] Voin mä lopettaakin. Sulle tämä kuitenkin on tärkeämpää. Ja jatkossakin mitä ilmeisemmin olisi tärkeää päästä purkamaan tuntojaan. Haluatko osoitteen, johon voit kirjoitella?
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:20"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:16"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:10"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:08"] [quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:04"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:59"] [quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:42"] [quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:37"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:25"] [quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:14"] [quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:10"]Minun vanhempani olivat noin 20-vuotiaita, kun synnyin. Olivat huonot vanhemmat, eikä olla juuri väleissä. Kaikki lapset enemmän tai vähemmän ongelmaisia, pitkäaikaistyöttömyyttä, itsetunto-ongelmia, masennusta, alkoholiongelmia jne. Keskustelunaloitus on naurettava. Ihan yhtä hyvin minä voisin nyt kieltää kaikkia lisääntymästä alle 30-vuotiaina, kun minulla on tällainen kokemus. [/quote] Sun mutsis on naurettava. :) [/quote] Lähinnä säälittävä. Tuntuu, että sinun ongelmasi on saavuttamatta jäänyt henkinen kypsyys, ei isäsi ikä. [/quote] Olen samaa mieltä. Ap:n tulisi oikeasti miettiä terapiaa, että pääsee tuosta jonnin joutavasta katkeruudestaan eroon. [/quote] Siis mitä? Jatkuvastihan täällä jankutetaan, että mulla ei ole oikeata ongelmaa ja on niiiin paljon pahempia kohtaloita. Mihin mä sitä terapiaa tarvitsen? Teidän koko vainohan perustuu siihen, että mulla ei oo varaa valittaa. Ette oikeasti nää ristiriitaa ton välillä? [/quote] Jostain syystä nyt kuitenkin olet jonnin joutavasta katkeroitunut. Ehkä terapia tuo sen esiin ja osaa auttaa. Kirjoitin itse nuorista vanhemmistani tähän ketjuun ja olen todella katkera heille kaikesta, mutta ymmärrän, että huonomminkin voi asiat olla enkä sen takia jaksa täällä aukoa itseäni. Meillä kaikilla suomalaisilla on kuitenkin asiat varsin hyvin. [/quote] Ahaa, eli jos mä en mee terapiaan se korjaa sun lapsuutesi? Jos sä et hoida katkeruuttasi vaan hautaat sen, koska "saattaisi olla pahemmin", se tekee susta paremman ja terveemmän ihmisen? Mun asioiden käsittely vaikuttaa konkreettisesti sun hyvinvointiin? Mun asioiden käsittely on sulta pois? Uutiset sulle: Sinä et määritä, mikä on muille kipeää tai tuskallista. Sinä et yksinkertaisesti ole muiden yläpuolella. Ja erityisesti älä neuvo muita, kun olet ilmiselvästi hajalla. Sä et tiedä mun lapsuudesta tai terapian tarpeesta mitään. Kehtaatkin vähätellä "jonnin_joutavaksi". Olet sairas lehmä. [/quote] Ensinnäkin, en mä hautaa katkeruuttani vaan olen sen käsitellyt. Tekee selkeästi hyvää sullekin. Terapian tarpeesi on tullut esille paremmin kuin hyvin. Huhhuh! Kumpikohan meistä on se sairas? Lehmästä nyt puhumattakaan? [/quote] Just kirjotit olevasi katkera. Et todellakaan sitä ole käsitellyt. Mikset ole töissä? Mikö on koulutuksesi? [/quote] Olenhan töissä, paraikaa. Mikset itse ole? Koulutukseni on sen verran harvinainen, että sitä en kerro. Korkeakoulutettu joka tapauksessa. [/quote] Hahaha :D:D Älä viitsi, et todellakaan ole. Korkeakoulutetut eiväy kirjoita jonninjoutavaa erikseen tai viljele huonoa kieltä. Myöskin jos nyt olet töissä, olet uskomattoman typerä koska olet käyttänyt työajastasi avlla nyt ihan järkyttävän kauan. "Harvinaisia" yliopistokoulutuksia ei olekaan, on vain vähemmän aloituspaikkoja. Niin "harvinaista" koulutusta ei olekaan, että just sut siitä tunnistaisi. Pelle.
[/quote] Ei mulla ole aikaa panostaa puhekieleen av:llä, varsinkaan työaikana. Mulla onneksi kuitenkin on varaa olla av:lla työaikana. Sen verran harvinaisia on, että mut tunnistettaisiin, tiedän että täällä käy tuttujakin. Harvinaiseksi tekee juuri se, että paikkoja on vähemmän. Pelle on kyllä miehen nimi, luulin sua naiseksi? Vain nainen voi olla noin katkera jostain.
[/quote]
:D:D:D Joojoo, sulla mitään koulutusta ole.
Hahhahaa, vitsi oot nolo kun pitää keksiä vastaavaa!
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:17"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:15"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:10"] [quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:06"]Herrajee, pitäskö tästä tehdä joku ilmoitus johonkin suuntaan? Ap saisi apua, selvästi häiriintynyt mieleltään! [/quote] Herrajee! Tee vaan joku "ilmoitus johonkin suuntaan" herrajee sentään! :D:D:D:D [/quote] Etkö huomaa itse tarvitsevasi apua? Vielä huolestuttavampaa. [/quote] On ihan niin kauhian huolestuttavaa. Kauan jatketaan, herrajee?
[/quote] Voin mä lopettaakin. Sulle tämä kuitenkin on tärkeämpää. Ja jatkossakin mitä ilmeisemmin olisi tärkeää päästä purkamaan tuntojaan. Haluatko osoitteen, johon voit kirjoitella?
[/quote]
Joo, käyn mielelläni sun luona kyläs. Luulin, et ois ollu helpompi vaan lukea ipt mut laita vaan!
Sitä voi vahempi kuolla muutenkin kuin vahuuteen. Äitini kuoli kum olin kymmenen ja isäni alkoholisoitui pahasti.
Minusta tuntuu siltä että suurentelet asiaa. Jos välisi isääsi olisi kunnossa, tuntisit varmaan eritavalla asiasta.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:25"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:17"] [quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:15"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:10"] [quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:06"]Herrajee, pitäskö tästä tehdä joku ilmoitus johonkin suuntaan? Ap saisi apua, selvästi häiriintynyt mieleltään! [/quote] Herrajee! Tee vaan joku "ilmoitus johonkin suuntaan" herrajee sentään! :D:D:D:D [/quote] Etkö huomaa itse tarvitsevasi apua? Vielä huolestuttavampaa. [/quote] On ihan niin kauhian huolestuttavaa. Kauan jatketaan, herrajee? [/quote] Voin mä lopettaakin. Sulle tämä kuitenkin on tärkeämpää. Ja jatkossakin mitä ilmeisemmin olisi tärkeää päästä purkamaan tuntojaan. Haluatko osoitteen, johon voit kirjoitella? [/quote] Joo, käyn mielelläni sun luona kyläs. Luulin, et ois ollu helpompi vaan lukea ipt mut laita vaan!
[/quote] En valitettavasti halua sua kylään tuolla mielenterveydellä, mutta yritän muuten auttaa eli Messine1944@jourrapide.com.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:24"]
:D:D:D Joojoo, sulla mitään koulutusta ole. Hahhahaa, vitsi oot nolo kun pitää keksiä vastaavaa!
[/quote] Eipä sun uskos multa pois ole.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:28"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:24"]
:D:D:D Joojoo, sulla mitään koulutusta ole. Hahhahaa, vitsi oot nolo kun pitää keksiä vastaavaa!
[/quote] Eipä sun uskos multa pois ole.
[/quote]
On se, et muuten niin kihkeästi todistelisi lorujasi.
Ap ei ole surullinen siitä, että isä on vanha, vaan siksi että lapsuus oli paska.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:27"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:25"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:17"] [quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:15"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:10"] [quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:06"]Herrajee, pitäskö tästä tehdä joku ilmoitus johonkin suuntaan? Ap saisi apua, selvästi häiriintynyt mieleltään! [/quote] Herrajee! Tee vaan joku "ilmoitus johonkin suuntaan" herrajee sentään! :D:D:D:D [/quote] Etkö huomaa itse tarvitsevasi apua? Vielä huolestuttavampaa. [/quote] On ihan niin kauhian huolestuttavaa. Kauan jatketaan, herrajee? [/quote] Voin mä lopettaakin. Sulle tämä kuitenkin on tärkeämpää. Ja jatkossakin mitä ilmeisemmin olisi tärkeää päästä purkamaan tuntojaan. Haluatko osoitteen, johon voit kirjoitella? [/quote] Joo, käyn mielelläni sun luona kyläs. Luulin, et ois ollu helpompi vaan lukea ipt mut laita vaan!
[/quote] En valitettavasti halua sua kylään tuolla mielenterveydellä, mutta yritän muuten auttaa eli Messine1944@jourrapide.com.
[/quote]
Ei oo oikeesti mitään haittaa, voin laittaa efforttii vaikka heti!
En jaksanut lukea koko tekstiä, mutta sulla ei taida olla oikeita ongelmia? Voi kamala kun koko elämäsi on mennyt pilalle isän ikäsi takia :( Olisiko sinun sitten ollut parempi olla syntymättä?
Vertaat vanhaa isääsi alkoholistiin? Et todellakaan tiedä mistä puhut. Maailma on täynnä luonnevikaisia, väsyneitä tai sairaita isejä, ikään katsomatta. Ehkä isäsi ja vanhempiesi suhde ei olisi ollut sen parempi vaikka isäsi olisi ollut myös 30v.
Kurkkaa vähän kuplasi ulkopuolelle ja huomaa kuinka onnekas olet, jos elämäsi suurin trauma on vanha isä.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:04"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:59"] [quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:42"] [quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:37"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:25"] [quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:14"] [quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:10"]Minun vanhempani olivat noin 20-vuotiaita, kun synnyin. Olivat huonot vanhemmat, eikä olla juuri väleissä. Kaikki lapset enemmän tai vähemmän ongelmaisia, pitkäaikaistyöttömyyttä, itsetunto-ongelmia, masennusta, alkoholiongelmia jne. Keskustelunaloitus on naurettava. Ihan yhtä hyvin minä voisin nyt kieltää kaikkia lisääntymästä alle 30-vuotiaina, kun minulla on tällainen kokemus. [/quote] Sun mutsis on naurettava. :) [/quote] Lähinnä säälittävä. Tuntuu, että sinun ongelmasi on saavuttamatta jäänyt henkinen kypsyys, ei isäsi ikä. [/quote] Olen samaa mieltä. Ap:n tulisi oikeasti miettiä terapiaa, että pääsee tuosta jonnin joutavasta katkeruudestaan eroon. [/quote] Siis mitä? Jatkuvastihan täällä jankutetaan, että mulla ei ole oikeata ongelmaa ja on niiiin paljon pahempia kohtaloita. Mihin mä sitä terapiaa tarvitsen? Teidän koko vainohan perustuu siihen, että mulla ei oo varaa valittaa. Ette oikeasti nää ristiriitaa ton välillä? [/quote] Jostain syystä nyt kuitenkin olet jonnin joutavasta katkeroitunut. Ehkä terapia tuo sen esiin ja osaa auttaa. Kirjoitin itse nuorista vanhemmistani tähän ketjuun ja olen todella katkera heille kaikesta, mutta ymmärrän, että huonomminkin voi asiat olla enkä sen takia jaksa täällä aukoa itseäni. Meillä kaikilla suomalaisilla on kuitenkin asiat varsin hyvin. [/quote] Ahaa, eli jos mä en mee terapiaan se korjaa sun lapsuutesi? Jos sä et hoida katkeruuttasi vaan hautaat sen, koska "saattaisi olla pahemmin", se tekee susta paremman ja terveemmän ihmisen? Mun asioiden käsittely vaikuttaa konkreettisesti sun hyvinvointiin? Mun asioiden käsittely on sulta pois? Uutiset sulle: Sinä et määritä, mikä on muille kipeää tai tuskallista. Sinä et yksinkertaisesti ole muiden yläpuolella. Ja erityisesti älä neuvo muita, kun olet ilmiselvästi hajalla. Sä et tiedä mun lapsuudesta tai terapian tarpeesta mitään. Kehtaatkin vähätellä "jonnin_joutavaksi". Olet sairas lehmä. [/quote] Ensinnäkin, en mä hautaa katkeruuttani vaan olen sen käsitellyt. Tekee selkeästi hyvää sullekin. Terapian tarpeesi on tullut esille paremmin kuin hyvin. Huhhuh! Kumpikohan meistä on se sairas? Lehmästä nyt puhumattakaan? [/quote] Just kirjotit olevasi katkera. Et todellakaan sitä ole käsitellyt. Mikset ole töissä? Mikö on koulutuksesi?
[/quote] Olenhan töissä, paraikaa. Mikset itse ole? Koulutukseni on sen verran harvinainen, että sitä en kerro. Korkeakoulutettu joka tapauksessa.