Miksi muutit ulkomaille?
Kysely ulkomailla asuville lapsiperheille:
Miksi muutit ulkomaille? Oliko idea sinun, puolison vai lasten? Miten työt? Lasten koulut? Harrastukset?
Ja mihin maahan muutit tai missä maissa olet asunut?
Mikä on uudessa kotimaassasi paremmin? Mitä kaipaat Suomesta?
Kommentit (17)
Minulla monta syytä:
-Halusin oppia kieliä ja tutustua uusiin kulttuureihin
-Halusin, että lapsista kasvaa maailman kansalaisia
-Olen rohkea ja utelias
-Suomessa ei houkuta pimeys ja ilottomuus, lähdin etsimään valoa ja iloa
Vierailija kirjoitti:
Kolme syytä: verotus, verotus ja verotus.
Viroon muutimme puolison kanssa, idea oli minun. Lapset ovat jo omillaan.
Maksoitko lähtiessäsi velkasi yhteiskunnalle? Varhaiskasvatus, terveydenhoito, koulutus, opintotuet yms. Muodollinen 100k€ riittää, vaikkei kaikkea katakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoitko lähtiessäsi velkasi yhteiskunnalle? Varhaiskasvatus, terveydenhoito, koulutus, opintotuet yms. Muodollinen 100k€ riittää, vaikkei kaikkea katakkaan.
Mina laksin ennenkuin Suomesta tuli kasi ojossa oleva tukiyhteiskunta. En jaanyt velkaa yhteiskunnalle, vanhemmilleni vain.
Muutimme töiden perässä. Ei täällä varsinaisesti mikään paremmin ole. Olemme asuneet Saksassa, Belgiassa, Alankomaissa ja Luxemburgissa sekä ennen lapsia Englannissa.
Tällä hetkellä lapset käyvät yksityiskoulussa, jonka kautta järjestyvät myös harrastukset. Elämä itsessään on yllättävän tylsää ja työntäyteistä ja minulla ainakin on paljon vähemmän aikaa lapsille kuin vaikkapa veljelläni, joka asuu Suomessa ja tekee töitä vastaavissa asiantuntijatehtävissä.
En varsinaisesti kaipaa mitään Suomesta, mutta jos saisimme molemmat puolison kanssa töitä Suomesta muuttaisimme varmasti takaisin. Toisaalta tämä voi olla ehkä hieman tällainen etuoikeutetun mielipide, koska rahaa on kertynyt uran varrella jo niin paljon, ettei Suomessa asiantuntijoille maksattavat hieman pienemmät palkat niin haittaa.
M41
Työn perässä komennuksella. Lapset pärjäsi hyvin koulussa ja muutenkin positiivinen kokemus. Parisuhde ei vaan kestänyt toistemme erilaisia haaveita ja unelmia, joten ero tuli Suomeen palattuamme 6 vuoden työkomennusten jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mina laksin ennenkuin Suomesta tuli kasi ojossa oleva tukiyhteiskunta. En jaanyt velkaa yhteiskunnalle, vanhemmilleni vain.
Se "käsi ojossa oleva" tukiyhteiskunta mahdollisti juuri nuo luettelemani asiat. Jos yhteiskunta ei auttaisi, jokaisen vanhemman pitäisi maksaa kokonaan esimerkiksi lastensa koulutus alusta loppuun asti itse. Ne ei ole mitään pieniä rahoja, mitä niihin menee.
Olin aina suunnitellut muuttavani ainakin joksikin aikaa ulkomaille. Siitä tuli tapa. Asun mielummin maassa, jossa kesä on kummastakin päästä ainakin kuukauden pidempi, eli noin 6 kk on ”takitonta” aikaa. Ulkomailla minulla on enemmän vielä muista maista tulleita työ- ja muita kavereita. Elämäni on avoimempaa ja mielenkiintoisempaa kuin Suomessa. Verot ovat kovat täälläkin, mitta säästöön jää.
Työt oli ulkomailla. Urakehityksen kannalta pakollista.
Ikävä on yksinkertaisia ja taloudellisesti saavutettavissa olevia koulusysteemejä, joissa lapsia ei jaeta jyviin ja akanoihin jo 3-vuotiaina, vaan taipumusten kehittymiselle ja esiin tulolle annetaan vähän kauemmin aikaa.
Kiitos kommenteista!
Onko tuloerot oikeasti niin isot, jos huomio asumisen, koulutuksen ja terveydenhuollon? Ja kyse tosiaan asiantuntija/johtajatason työpaikoista.
Itse olen IT-alalla ja niitä töitä on varmasti kaikkialla.
T. ap
Kiitos 1 :) Tekee aina vastauksesta paljon mielenkiintoisemman, kun on kerrottu myös mihin muutettiin.
Me aikaiset Ruotsiin muuttaneet pakenimme työttömyyttä ja köyhyyttä.
Ap. tutustu sellaiseen ryhmää Facebookissa kuin Ulkosuomalaisten blogit. Siellä on tosi paljon keskustelua ja hyvässä hengessä. Ja siihen voi siis liittyä vaikka ei olisikaan ulkosuomalainen.
Itse olen seurannut sitä useita vuosia ja oppinut paljon uutta monesta maasta ja kulttuurista ja siitä millaista on olla ulkosuomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Työt oli ulkomailla. Urakehityksen kannalta pakollista.
Ikävä on yksinkertaisia ja taloudellisesti saavutettavissa olevia koulusysteemejä, joissa lapsia ei jaeta jyviin ja akanoihin jo 3-vuotiaina, vaan taipumusten kehittymiselle ja esiin tulolle annetaan vähän kauemmin aikaa.
Mutta älä ajattele lapsesi lapsuutta vaan sitä, että hänelläkin on hyvä urakehitys edessä siellä maassa. Raha ja ura ovat kuitenkin aina tärkeämpiä kuin lapsen hyvä olo.