Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko herkille ihmisille olemassa lääkettä, jolla voisi vähentää tunteiden voimakkuutta?

Vierailija
28.12.2021 |

kyselee herkkä.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen luullut, että herkkyys on sitä, että reagoi - tuntee - pienemmästä syötteestä. Mutta onko herkkyys sittenkin tunteen voimakkuutta…? Otsikon perusteella siis.

Kyllä, herkkä eli sensitiivinen aistii herkästi ja pienistäkin asioista nousee voimakkaita tunteita.  Tunteet ovat joskus niin suuria, että ne vievät voimat ja toimintakyvyn.  Muiden ihmisten hokiessa vieressä: "no et kai sä tosta nyt noin järkyttynyt" tai "älä takerru joka asiaan" "älä välitä" "nyt ryhdistäydyt" 

Vaikka tilanne olisi se, ettet oikeastaan täysin edes tiedä mitä kehossasi tapahtuu ja mistä se tunnereaktio tuli. Välillä sitä lamaantuu aivan totaalisesti, ihan kuin olisi sairas.

Ehkä niissä manipuloivissa "koviksissa" tai ympäristössä on joskus se vika, eikä aina sinussa. Teillä voi olla eri kiinnostuksetkin. On herkkiä ihmisiä muitakin, miksi lääke olisi ainoa ratkaisu kaikille. Nuorena on enemmän ahdistushäiriötä ja muuta, koska asiat uusia, ei tuttuja. Riippuu tietenkin mitä itse haluaa, haluaako olla muiden kopio vai oma itsensä, joka voi olla eri mieltä.

Vierailija
22/44 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen luullut, että herkkyys on sitä, että reagoi - tuntee - pienemmästä syötteestä. Mutta onko herkkyys sittenkin tunteen voimakkuutta…? Otsikon perusteella siis.

Kyllä, herkkä eli sensitiivinen aistii herkästi ja pienistäkin asioista nousee voimakkaita tunteita.  Tunteet ovat joskus niin suuria, että ne vievät voimat ja toimintakyvyn.  Muiden ihmisten hokiessa vieressä: "no et kai sä tosta nyt noin järkyttynyt" tai "älä takerru joka asiaan" "älä välitä" "nyt ryhdistäydyt" 

Vaikka tilanne olisi se, ettet oikeastaan täysin edes tiedä mitä kehossasi tapahtuu ja mistä se tunnereaktio tuli. Välillä sitä lamaantuu aivan totaalisesti, ihan kuin olisi sairas.

Ensimmäinen asia on erota huonoista ihmissuhteista. Töissä niitä voi olla pakko kestää, mutta ei vapaa-ajalla, edes oma perhe ei aina ole sellainen terve suhde, jota kannattaa ruokkia. Kun löydät ihmisiä elämään jotka ymmärtävät sinua, se on suuri voimavara.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni ei ole. Herkkyys tunteille ja niiden voimakkuus ja epävakaus on eriasioita.

Vierailija
24/44 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 lisää vielä, että omiin tunteisiin keskittyminen on sellaista itsekeskeistä dramaattisuutta joka kuormittaa ympärillä olevia herkkiä ihmisiä.

Vierailija
25/44 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityisherkkyydellä yleensä tarkoitetaan tunne- ja aistiherkkyyttä. 

Vierailija
26/44 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajan myötä se tasoittuu, jos muokkaat elämäsi omanlaiseksi, eikä vain muiden mukaan. Empatia ja herkkyys on joillekin lahja, jota voi käyttää asioiden aistimiseen ja korjaamiseen. 

Tämä! Aiemmin vain suoritin ja yritin kestää niitä ihmisiä, joiden luulin olevan hyväksi itselleni. Turhat tyypit vaihtoon ja aloin tehdä aivan kuten halusin enkä vaan niin kun ”kuuluu tehdä” muiden ihmettelystä huolimatta.

Vierailija
27/44 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunneherkkyyden ominaisuuksia:

-Tunteet viriävät herkästi: pienetkin asiat aiheuttavat tunnereaktion (sensitiivisyys).

-Tunnereaktio on voimakas (intensiivisyys).

-Tunteiden laantuminen on hidasta, tunnereaktiot voivat kestää useiden päivien ajan.

Vierailija
28/44 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajan myötä se tasoittuu, jos muokkaat elämäsi omanlaiseksi, eikä vain muiden mukaan. Empatia ja herkkyys on joillekin lahja, jota voi käyttää asioiden aistimiseen ja korjaamiseen. 

Tämä! Aiemmin vain suoritin ja yritin kestää niitä ihmisiä, joiden luulin olevan hyväksi itselleni. Turhat tyypit vaihtoon ja aloin tehdä aivan kuten halusin enkä vaan niin kun ”kuuluu tehdä” muiden ihmettelystä huolimatta.

Itse olen tilanteessa, jossa olen pitkälti melko yksin, koska en ole enää pitänyt yhteyttä moneenkaan, juurikin näistä samoista syistä. On vain vaikea ottaa uusia askeleita tai ylipäätään päästää ketään lähelle.

Vierailija
29/44 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Tunteet viriävät herkästi: pienetkin asiat aiheuttavat tunnereaktion (sensitiivisyys).

-Tunteiden laantuminen on hidasta, tunnereaktiot voivat kestää useiden päivien ajan.

Lähde?

Vierailija
30/44 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon hikiliikunta. Vaikuttaa aivoihin ja saa ylimääräisen jännityksen purettua.

Vierailija
31/44 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde?

Viisas mieli – Opas tunnesäätelyvaikeuksista kärsiville, Duodecim

Vierailija
32/44 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta ja bentsot tarvittaessa. Hyvässä kunnossa psyyke kestää paremmin ja mikäli voit ennakoida pahat tilanteet, otat tarvittavan, mutta et koukuta itseäsi niihin.

Vierailija
33/44 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon hikiliikunta. Vaikuttaa aivoihin ja saa ylimääräisen jännityksen purettua.

Tämä helpottaa kovasti, mutta ei poista silti ongelmia.

Vierailija
34/44 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Propral on beetasalpaaja, jota käytetään esim. esiintymisjännityksen hillitsemiseen. Vaikutus kestää muutaman tunnin, tasoittaa sykettä ha esim. käsien tärinää. Ei poista kyllä herkkyyttä sinänsä, joka on tietyllä tavalla lahja, mutta itsellänikin tuppaa "yliherkkyys" häiritsemään välillä elämää.

Vierailija
35/44 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä sotke aivoaineenvaihduntaa. MIksi haluaisit tunteista eroon? Ne ovat parasta mitä ihmisellä on. Tunteet tekevät elämän elämän arvoiseksi. Ongelma on, jos ei koskaan tunne mitään. Elämä on kuin söisi ruokaa, joka ei maistu miltään.

Mun elämäni on  kuin söisi ruokaa, joka ei maistu miltään ja ahdistaa niin paljon, että on vaikea edes hengittää. 

Jos saisi tunteet pois, voisin tehdä mitä vain.

Ahdistus ei ole yhden teorian mukaan tunne, vaan kasa tunteita, joita sinä et tunne ja ne muuttuvat ahdistukseksi. Siksi juuri se tunteiden tunnistaminen on todella tärkeää.

Ahdistusta tunnetaan yleensä ahdistavassa tilanteessa. Esimerkiksi kun huomaa, että lompakko on varastettu, niin silloin yleensä alkaa ahdistaa.

Vierailija
36/44 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20 lisää vielä, että omiin tunteisiin keskittyminen on sellaista itsekeskeistä dramaattisuutta joka kuormittaa ympärillä olevia herkkiä ihmisiä.

Ei kai? Kunhan ottaa muidenkin tunteet huomioon, niin ei kai haittaa mitään vaikka keskittyisi omiin tunteisiinsa.

Vierailija
37/44 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin joskus uutisen, jonka mukaan parasetamolin käyttäminen laimentaisi tunteita. Itse en ole sellaista huomannut, mutta voihan tuota kokeilla jos haluaa. Tietenkään alkoholin kanssa ei parasetamolia saa ottaa.

Vierailija
38/44 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuslääkkeet, ekassa viestissä mainitut SSRI-lääkkeet turruttavat tehokkaasti kaikki tunteet. Suosittelen!

Vierailija
39/44 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mindfulness. Lääkkeetön vaihtoehto. Kesytä mielesi luonnollisesti. Hyvä ahdistuneille, stressaantuneille, univaikeuksista kärsiville.

Vierailija
40/44 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunneherkkyys on luonneominaisuus, eikä siihen auta lääkkeet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi