Onko joku tehnyt itse omenahilloa??
Aloitan juuri tekemään ja mietin, että montakohan litraa valmista hilloa tällaisesta määrästä tulee noin suunnilleen? Jotta osaisin kuumentaa tarpeeksi lasipurkkeja. Ja kannattaisikohan tehdä samantien tuplasatsi...
Ohjeeni on tällainen:
1,8 kg omenoita
7 dl vettä
1 sitruuna
1,4 kg sokeria
1,4 dl Calvadosta
Valitse hilloksi sopiva omenalajike. Kuori ja paloittele omenat ja poista siemenkota. Laita omenat, vesi, sitruunan raastettu kuori ja mehu kattilaan. Keitä omenat pehmeiksi ja soseuta sauvasekoittimella. Lisää mukaan sokeri ja kuumenna miedolla lämmöllä koko ajan sekoittaen. Keitä niin kauan kunnes hillo alkaa hyytyä. Lisää viimeisenä Calvados, älä keitä enää. Jaa hillo pieniin, kuumiin lasipurkkeihin ja säilytä viileässä.
-Kaisa
Kommentit (16)
Ja elä anna tuota hilloa sitten muksuille ;=)
Ajattelin sen olevan hillon A ja O
-Kaisa
sinun reseptissäsi sen sijaan nimenomaan käsketään lisäämään Calvados viimeiseksi, eikä enää saa kuumentaa.
Se on siis aikuisten herkku, varmasti erinomaisen hyvää.
Pitänee tehdä sitten myös joku lapsille sopiva omenaherkku.
-Kaisa
Otat osan hillosta erikseen ennen kuin lisäät loppuun sen Calvadoksen. Tuohan on hyvä omppuhillon perusresepti ilmankin Calvaa - ja sitä voi ilman sitä alkoholia antaa lapsillekin.
Viikko sitten tein omenasosetta. Mulla oli kassillinen omppuja ja sokerihilloa meni noin kilo, 8 dl. Meidän omput on kyllä aika makeita. Tein lasten hilloa ja aikuisten hilloa. Aikuisten hilloon lisäsin konjakkia ja kyllä oli hyvää.
Kassillisesta sain 5 litraa hilloa.
Äitini sanoi, että hillo kannattaa pakastaa, koska omenahillo homehtuu tosi helposti.
Mitä mieltä olette tuosta väitteestä?
-Kaisa
Jos käytät hillosokeripakkauksen mukaan sokeria, ei tarvi pakastaa. Ei homehdu, jos purkkisi ovat puhtaita.
Ajattelin että on ikävää jos hillo on keväällä vihreätä. Eli varmuuden vuoksi laitoin pakastimeen. Meillä on nyt menossa viime vuoden viimeinen purkki ja ihan hyvää on.
Hetken annoin kiehua (pelkään että kiehutan vitamiinit pois).
" Hillo" on kuitenkin epäilyttävän löysää, kuin mehukeittoa...
Kuuluisiko sen muuttua kiinteäksi? Koska tiedän lopettaa keittämisen ja aloittaa tölkittämisen??
-Kaisa
kun muutama joukkoon jäänyt omenenpalanen oli ihan pehmeä. Mulla ei tullut mehukeittoa, vaan ihan kiinteää hilloa. Minä en lisännyt omeniin kuin ihan vähän vettä pohjalle, ettei pala pohjaan, kun ei vielä ole soseutunut ja sitten lisäsin tavallista sokeria. En tykkää omatekoiseen hilloon lisätä turhia lisäaineita, kun niitä saa kaupan tarvikkeista ihan tarpeeksi.
Tulee mieleen, että oletkohan keittänyt jostain sellaisesta laadusta, joka ei niin helposti sovellu hilloksi tai sitten sitä vettä oli liikaa. Lisäaineiden vaikutuksesta minulla ei ole tietoa. Yritä keittää vielä, jos se edes vähän sakeutuisi. Varo, ettei pala pohjaan. Katso, että sulla kiehuu todella, eikä vaan sieltä pohjasta kuohu. Siis pitää tulla sellaisia yksittäisiä isoja kuplia ylös.
Mun mielestä ei tarvi noin paljon vettä. Puoli litraa max. Ja sitten laittaisin hillosokeria, jotta hillosta tulee jämäkämpää. Hillosokeria riittää vähemmän. 2 kg sosetta ja 1 kg hillosokeria. Calvadoksen lisääminen on hyvä idea.