Voiko sh kouluttautua lähihoitajaksi?
En varmaan pysty enää hoitajan hommia tekemään,mitähän sitä vois olla muuta?Kaupan kassalla en pysty myöskään olemaan,pää eik
Lähihoitajathan usein opiskelee sairaanhoitajaksi,mutta entäs toisinpäin,onko mahdollista?Olen sh,mutta en jaksa sh:n töitä ja vastuuta.Omalla työpaikalla ei onnistu noin vaan siirtyä lh:n tehtäviin,koska kaikki tietää minun olevan sh ja työtehtävät ei siten muuttuis mitenkään...
Kommentit (37)
Lähihoitaja on nimikesuojattu koulutus. Jos ammattinimike on lähihoitaja, siinä ei voi työskennellä muu kuin lähihoitajan koulutuksen saanut. Myös osaamisala täytyy ottaa huomioon. Sairaanhoitaja ei tiedä tarpeeksi esim. kehitysvammaisuudesta, hammashoidosta tai lastenhoidosta. Päiväkotiin, hammashoitolaan tai kehitysvammaisten yksiköihin ei siis hoitajan vakanssilla taida sairaanhoitajalla olla asiaa, vaikka ammattinimike olisi joku muu kuin lähihoitaja.
Olisko sitten fiksuin veto hakeutua työkyvyttömyyseläkkeelle? Olen siis jo yli 50 v.Ja ei minun nuppi kunnossa ole,kärsin jos jonkinlaisesta ongelmasta...mutta täysjärkinen olen silti,ei mitään psykoosijuttuja tms.Masennus on keskivaikea/vaikea ja se on ollut seuralaisena yli 20 v.Lisäksi vaikeat unettomuusongelmat ja jatkuvat kivut milloin missäkin.Paljon on ollut sairauslomia tässä vuosien varrella.Tällä hetkellä teen puolta virkaa.
ap
Lähihoitajan paperit voi saada suorittamalla suoraan näytöt ammattikoulun puolella. Koulutusta ei siis tarvita, koska se jo on. Ota lähimpään ammattikouluun yhteyttä. Tai jos haluat vaihtaa suuntautumista esim. hammashoidon puolelle, niin siitä selviää vuoden lisäkoulutuksella. Ota edelleenkin yhteyttä sinne ammattikouluun.
Minä yritin masennuksen sairastettuani tehdä perushoitajan töitä. Olen sh. Olin ollut samassa sairaalassa niin kauan, että aina joku tiesi, että olen sh. Sh-työkaverit heitti sitten niitä töitään mulle: "kylhän sä nopeesti voit sen ja sen tehdä", " ei kai sulle niin tarkkaa ole" jne. Eli lopputulemana tein niitä sh:n hommiakin ja sain ph:n palkkaa. Oma syy tietysti, kun en pitänyt puoliani. Nyt olen työkyvyttömyyseläkkeellä.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 20:36"]
Minä yritin masennuksen sairastettuani tehdä perushoitajan töitä. Olen sh. Olin ollut samassa sairaalassa niin kauan, että aina joku tiesi, että olen sh. Sh-työkaverit heitti sitten niitä töitään mulle: "kylhän sä nopeesti voit sen ja sen tehdä", " ei kai sulle niin tarkkaa ole" jne. Eli lopputulemana tein niitä sh:n hommiakin ja sain ph:n palkkaa. Oma syy tietysti, kun en pitänyt puoliani. Nyt olen työkyvyttömyyseläkkeellä.
[/quote
]Just näinhän se kävis mullekin,kun kaikki tietää mun levn sh,niin käytännössä ikään ei muuttuis.Meillä on muutenkin todella vähän sh töissä,niin minähän olisin aina se puuttuva sh kuitenkin.
Oliko miten pitkä prosessi saada se eläke? Ei minusta kyllä ole edes mihinkään uudelleenkoulutukseen tän masennuksen ja sos.pelkojen ym.takia...
ap
Oletko nyt sairauslomalla? Koita jatkuu saikutusta mahdollisimman pitkään.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 19:02"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 18:36"]
Kiitos vastanneille :) sössin jotenkin tuon aloituksen...eikä ole provo.
Sairastan siis masennusta ja koen etten selviydy työstäni.Työnohjausta eikä työterveyttäkään(paitsi se minimi lakisääteinen)ei ole tarjolla.
Tekeeköhän kukaan sh lähihoitajan hommia?Miten työnantaja suhtautuu?
ap
[/quote]
Ihan jo sosterialalle haettaessa pitää olla oma pää kunnossa, eli miten voit selviytyä lh:n töistä jos sh:n työt ei suju?
[/quote]
lähärin homma on perushoitoa. Etenkin sairaalassa pääsee helpolla. Ei tarvitse tehdä hoitosuunnitelmia, ottaa osaa lääkehoitoon, ei tehdä toimenpiteitä, ei kiertää lääkärin kanssa eikä olla yhteyksissä muihin yhteistyökumppaneihin. Eikä sanoa omaisille muuta kuin päivää ja miten on wc:sä käynyt. Sh hoitaa ne hanjalammat keskustelut esim kuoleva potilas
Olen vasta menossa psykiatrille...olen vaan sinnitellyt töissä,aina ajatellut,että kai minä nyt muutaman vuoron taas jaksan ja sit on vapaat ja näin olen jatkanut(ja voinut huonosti)...
Kiitos että saan vertaistukea <3 jotenkin tuntuu että masentunut sh on tabu...
Oli yllättävän nopea prosessi. Olin ensin sairaslomalla, sitten kuntoutustuella, joka ei kauaa kestänytkään, kun muuttui eläkkeeksi. Eläkeyhtiöltä tuli ehdotus eläkkeestä, kun kuntoutustuelle haettiin jatkoa. Se oli itselle aika yllätys. Ois siitä tietenkin voinut myös kieltäytyä. Eläkkeellä saa myös tehdä töitä. En muista nyt summaa, minkä saa ansaita kuukaudessa.
Ok,kiitos.Pelkään että joudun monta vuotta roikkumaan jollain kuntoutustuella vailla tietoa tulevasta.Tämä olis kaikille paras vaihtoehto,jos pääsisin eläkkeelle,niin minulle,työkavereille kuin työnantajallekin.Olen aika epävarma työntekijä,milloin mistäkin syystä saikulla...eikä se työpanoskaan ihan satasella mene...
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 20:48"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 19:02"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 18:36"] Kiitos vastanneille :) sössin jotenkin tuon aloituksen...eikä ole provo. Sairastan siis masennusta ja koen etten selviydy työstäni.Työnohjausta eikä työterveyttäkään(paitsi se minimi lakisääteinen)ei ole tarjolla. Tekeeköhän kukaan sh lähihoitajan hommia?Miten työnantaja suhtautuu? ap [/quote] Ihan jo sosterialalle haettaessa pitää olla oma pää kunnossa, eli miten voit selviytyä lh:n töistä jos sh:n työt ei suju? [/quote] lähärin homma on perushoitoa. Etenkin sairaalassa pääsee helpolla. Ei tarvitse tehdä hoitosuunnitelmia, ottaa osaa lääkehoitoon, ei tehdä toimenpiteitä, ei kiertää lääkärin kanssa eikä olla yhteyksissä muihin yhteistyökumppaneihin. Eikä sanoa omaisille muuta kuin päivää ja miten on wc:sä käynyt. Sh hoitaa ne hanjalammat keskustelut esim kuoleva potilas
[/quote]
Höpöhöpö. Kyllä mut ainakin laitettiin saattohoitaan kun sh:t olivat jotenkin pelkureita. Tämä yksityisellä puolella. Samoja töitä tehtiin myös kunnalla. Myös terkkojen hommia. Palkka vaan oli pari sataa pienempi.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 18:36"]
Tekeeköhän kukaan sh lähihoitajan hommia?Miten työnantaja suhtautuu?
ap
[/quote]
Teen sijaisuuksia lähihoitajana. Työnantajan puolesta olisi ok hakea myös lähihoitajan toimia, mutta tällä hetkellä niihin ei "uskalleta" ottaa sairaanhoitajia koska lähihoitajiakin on hakioina riittäävästi. Jos sairaanhoitaja ohittaisi työhönotto tilanteessa lähihoitajan, liitto (lähinnä SuPer) puuttuisi asiaan varmasti.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 21:03"]Ok,kiitos.Pelkään että joudun monta vuotta roikkumaan jollain kuntoutustuella vailla tietoa tulevasta.Tämä olis kaikille paras vaihtoehto,jos pääsisin eläkkeelle,niin minulle,työkavereille kuin työnantajallekin.Olen aika epävarma työntekijä,milloin mistäkin syystä saikulla...eikä se työpanoskaan ihan satasella mene...
[/quote]
Ymmärrän hyvin. Itsellä voinnin huononeminen johti siihen, että aloin pelkäämään, että teen jonkun suunnilleen kuolemaan johtavan hoitovirheen. Toivottavasti saat apua ja vointia paremmaksi!
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 20:36"]
[/quote]
Minulla on vähän samantapaisia kokemuksia. Olen sh, mutta hakeuduin tekemään lyhyitä ph:n sijaisuuksia, koska koin, etten jaksa sitä vastuuta, joka sh:n harteille sälytetään. No, kaikki osastolla tietysti tiesivät, että olen sh, joten jouduin kaikesta huolimatta tekemään sh:n hommia. Joskus mulle kerättiin jotain toimenpidettä varten tavarat jo valmiiksi, eikä mulla ollut siinä kohtaa pokkaa sanoa, että en tee. Joskus sitten kieltäydyin jostakin hommasta, ja kyllähän siitä jäi vähän ankea olo.
Olen myös mennyt täysin uuteen paikkaan tekemään ph:n sijaisuutta. Periaatteessa olisi ollut mahdollista olla kertomatta kenellekään koulutuksestani, mutta eipä se käytännössä onnistunut. Enkä olisi edes viitsinyt valehdella, että olen ph, koska enhän ole. Ja osastonhoitajalle nyt ainakin piti kertoa totuus ja hän laittoi sen kaikkiin työvuorolistoihin, joten ei jäänyt epäselvyyttä asiasta. Sairaanhoitajan hommia jouduin tietysti sitten tekemään jonkun verran, kyllä kismitti. Nyt olen onneksi kouluttautumassa uusiin hommiin. Periaatteessa samalle alalle, mutta täysin toisenlaisiin tehtäviin.
Et tule moneenkaan paikkaan pääsemään töihin. Terhikistä kuitenkin tarkistetaan oikeutesi ja huomataan, että olet myös sairaanhoitaja, vaikket sitä kertoisikaan. Osastonhoitajat ja ylihoitajat eivät arvosta downshiftaustasi.
Itse asiassa meille töihin haki juuri vakinaista lähihoitajan paikkaa pari sairaanhoitajaa. Ei otettu edes haastatteluun nimenomaan siksi, että pidettiin epäilyttävänä, miksi tuhlaa oman koulutuksensa. Meillä töissä lähihoitajallakin voi olla rankkaa, joten epäiltäisiin, ettei pärjää sitten siinäkään, vaikka itse niin luuleekin.