"Kaverit" kiusaa 3.luokkalaista tyttöä lihavaksi - tyttö 139cm,
36kg - painoa on tullut viimeisimmän vuoden aikana reilummin, kouluth:n mukaan siksi, kun murrosikämuutokset selvästi alkaneet. Tyttö syö terveellisesti ja liikkuu paljon, nyt vaan "kavereiden" (kuulemma alle 30 kg painavien) ivailu aiheuttanut valtavan mielipahan ja ainakin kotona ruuasta kieltäytymisen :( Mitä teen?
Kommentit (12)
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:05"]
9-vuotiaalla lapsella murrosiän alku on hyvin harvinaista. Aika epänormaalilta kuulostaa, yleensä ne alkavat vasta noin 12-vuotiailla.
[/quote]
Harvinaista tai ei, sekö oikeuttaa kiusaamisen? Tytön rinnat alkoi kasvaa jo 8v, ja valkovuotoa samoin ollut jo vuoden verran. ap
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:05"]
9-vuotiaalla lapsella murrosiän alku on hyvin harvinaista. Aika epänormaalilta kuulostaa, yleensä ne alkavat vasta noin 12-vuotiailla.
[/quote]Sä voit sanoo ton näkemättä lasta ja vaikka th on sanonut toista tutkittuaan lapsen?
Sanot lapsellesi, ettei tuollaiset ole mitään kavereita.
Olen aina ajatellut, että lapsellani on hyvä itsetunto, on tosi sosiaalinen, reipas, kaunis, hyvällä tavalla aiemmin ollut itsevarma. Nyt ihan hirvää katsottavaa kun 9v peilaa itseään ja yrittää vetää mahaa sisään, kysyy joka mehulasillisesta "onko siinä sokeria" jne. Tästäkö se syömishäiriö alkaa?? Olen sanonut että höpöhöpö, sä olet juuri täsyin passeli, ja olen vedonnut siihen, että terveydenhoitaja kyllä varmasti olisi sanonut, jos olisi syytä olla laihempi/tarkkailla syömisiä. Mutta ikätoverien sana se näköjään on joka painaa. Itkettää. ap
Voi johtaa tosiaan syömishäiriöön, voi pientä. Nyt vaikka menette yhdessä kivalle lastenlääkärille juttelemaan asiasta, tai terkalle. Opettajalle olisi hyv jutella, ja jollain tavalla asiaa myös koulussa käsitellä. On normaalia, että murrosikä alkaa 9-vuotiaana ja kuukautiset muutamaa vuotta myöhemmin, kasvupyrähdys on tulossa ja tytön malli muuttuu sen myötä. Lähes identtinen kokemus omassa perheessä, lapsi ehti jo laihtua useita kiloja.
Täysin normaalipainoinen lapsi. Helvetin ilkeitä "kavereita". Voimia tytöllesi!!
Itse olin pullea lapsi ja murrosikä alkoi myös 9-vuotiaana, tämä 90-luvulla. En muista pituutta, mutta painoin 42 kg. Muistan, että painoni oli suuri salaisuus ja että luokallamme oli alle 30 kg painavia tyttöjä. Muita pulleita koulussamme ei ollut. Nykyään näkee lihavampiakin lapsia kuin itse olin ja heitä on yleensä useampi koulussa, toisin kuin minun lapsuudessani. Kamalaa se silti takuulla on. Itselläni ruuasta kieltäytyminen johti ahmimiseen ja lihomiseen. Olispa minulla jokin viisasten kivi, mutta ei ole. Tee ainakin tytöllesi selväksi, että hän kelpaa juuri tuollaisena ja tarvitsee ravintoa, että kasvaa. Lukekaa vaikka yhdessä aiheesta ja tehkää vaikka yhdessä terveellistä ruokaa. Älä kommentoi tytön ulkonäköä (paitsi ehkä että on kaunis), siinä menee niin helposti metsään vaikka tarkoitus olisi hyvä (sinusta on tulossa naisellinen, sinulla on muotoja, olet pehmeä ym - lapsi voi vain tulkita, että on läski). Niin kamalaa, että ulkonäköpaineet alkaa jo lapsena. :(
katso http://kasvukayrat.fi/kasvukayrat/
Laita nuo tiedot ja ikä-BMI, voit osoittaa lapselle että painon ja pituuden suhde on selvästi ylipainokäyrän alapuolella.
Hienoa että välität. Oma syömishäiriöhelvettini alkoi samanlaisesta tilanteesta samassa iässä. Minulla vaikutti myös paljon se että oma äitini puhui usein omista liikakiloistaan (ei siis kuitenkaan koskaan arvostellut minun ulkonäköäni tai painoani), vaikka minun silmissäni hän oli ihan tavallisen kokoinen. Samalla kun vakuutat tytöllesi että hän on hyvä sellaisena kuin on, muista tarkkailla myös sitä miten puhut itsestäsi. Jos vain mahdollista, muutama käynti lasten ja nuorten syömishäiriöihin erikoistuneella terapeutilla voisi olla paikallaan. Ajatusvääristymiä olisi tärkeä saada korjattua tässä vaiheessa, koska riskinä on että myöhemmin ne riistäytyvät käsistä. Paljon tsemppiä teille.
Tyttäresi kuulostaa ihan normaalilta eikä ole ylipainoinen. Myös murrosikä alkaa hyvin tyypillisesti tuossa iässä. Omalla tyttärelläni rinnat alkoivat kasvaa 9-vuotiaana ja nyt 10 veenä näkyvät selvästi. Myös karvoitusta on jo. Kouluterkka sanoi, että monilla 11-vuotiailla on menkatkin. Oma tyttäreni ei ole ylipainoinen, 151/42.
Ongelma tuossa lienee nyt se, että tyttäresi sattui olemaan se ensimmäinen luokallaan, joka tulee murrosikään. Tukea nyt vaan kehiin ja osoittakaa, että tyttärenne on ihana ja fyysiset muutokset normaalia. Muut seuraa kyllä perässä.