irtisanominen kesälomien jälkeen
Hei,
Onko äitiyslomalla ja pitämässä kesälomani vanhempainvapaan jälkeen. Minulla on tiedossa varmuudella uusi työpaikka. Rahallisesti yritän pohtia järkevinta ratkaisua jotta voisin olla mahdollisimman pitkään kotona niin joka euro ratkaisee. Onko siis järkevintä
A) pitää kesälomat ja palata muutamaksi päiväksi töihin ja irtisanoa itseni (työpaikkani ei velvoita olemaan töissä irtisanomisaikaa)
B)irtisanoa itseni jo ennen kesälomaa
C)irtisanoa itseni kesäloman aikana
Onko siis merkitystä lomapalkoissa yms milloin itsensä irtisanoo ? En kehtaisi mennä muutamaksi päiväksi kuitenkaan töihin koska tämä vaatisi työpaikalta järjestelyitä..
Niille jotka sanovat että törkeää työpaikkaa kohtaan niin minulle tällä ei ole merkitystä koska työpaikkani on iso kansainvälinen firma ja en jätä ketään pulaan kuitenkaan. Raskaaksi tullessani sain kuitenkin osakseni inhottavaa kohtelua lähimmältä esimieheltäni joka ei kuitenkaan enää työskentele yrityksessä.
Kommentit (14)
Meillä liitosta aina sanottu että kannattaisi mennä viikoksi ja sitten irtisanoutua.
A vaihtoehto kannattavin rahallisesti.
Mistä tiedät, ettei tarvitse olla irtisanomisaikaa töissä?
Ei pitäisi olla mitään eroa. Ei enää ole mitään lomaltapaluurahoja. Lomarahat saa jokatapauksessa. Joissain sopimuksissa on edullisempaa pitää lomat kuin ottaa ne rahana.
Katso siis omasta työehtosopimuksesta
En usko, että asialla on kauheasti väliä. En näkisi henk.koht. mitään järkeä palata pariksi päiväksi töihin ja irtisanoutua sitten. Aiheuttaa vaan ylimääräistä vaivaa työpaikalla ja esim. sijaiselle tämä voi olla huono ratkaisu. Itse tekisin ehkä niin, että jäisin kesälomalle ja ilmoittaisin loman aikana, että irtisanoudun kuukauden päästä. Näin ollen saisit viettää kesäloman ja palkka juoksisi vielä siihen ilmoittamaasi päivään. Työnantaja ei varmaan velvoittisi sua tulemaan esim. viikoksi töihin, vaan maksaisi kiltisti sen ajan palkan ja muut työn päättymiseen liittyvät maksut.
Olen alalla missä työehtosopimukset ovat vähän mitä ovat. Myynnissä siis.. Minulla ei ole sijaista niin sitä ei tarvitse miettiä. Firmassa ainakin usein ollut tapana ettei irtisanomisaikaa tarvitse olla töissä ja minun kohdalla siinä ei olisi mitään järkeä koska minut pitäisi kouluttaa uudelleen johon menisi ainakin viikko ja jonkun toisen kallisarvioista työaikaa ! Mutta mikään raha/tulo/palkka ei edellytä lomalta palaamista töihin ? -ap
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:09"]
En usko, että asialla on kauheasti väliä. En näkisi henk.koht. mitään järkeä palata pariksi päiväksi töihin ja irtisanoutua sitten. Aiheuttaa vaan ylimääräistä vaivaa työpaikalla ja esim. sijaiselle tämä voi olla huono ratkaisu. Itse tekisin ehkä niin, että jäisin kesälomalle ja ilmoittaisin loman aikana, että irtisanoudun kuukauden päästä. Näin ollen saisit viettää kesäloman ja palkka juoksisi vielä siihen ilmoittamaasi päivään. Työnantaja ei varmaan velvoittisi sua tulemaan esim. viikoksi töihin, vaan maksaisi kiltisti sen ajan palkan ja muut työn päättymiseen liittyvät maksut.
[/quote]
No minä en olisi niin kiltti työnantaja, että antaisin viikon palkan siitä, ettei tule töihin :D
Irtisanomisaika alkaa siitä kun ilmoitat, että irtisanoudut. Tekisin sen vasta kesäloman päätyttyä.
Joo ja en minä mitään palkkoja tarvisi työstä mitä en ole tehnyt, mutta lomaan liittyvät rahat koen ansainneeni, vaikka sitten kertyvätkin myös äitiyslomalla. Vaikka kyseessä iso firma (pien yrittäjälle ens voisi näin tehdä) olisi kiva hoitaa asiat niin ettei kellekkään jäisi kaunoja, ties vaikka henkilöt tulevat myöhemmässä työelämässä uudestaan vastaan asiakkaina tai esimiehinä ! Suhteet on hyvä pitää aina kunnossa :)
Jos tiedät että et enään mene sinne töihin, on ehdottoman järkevää ilmoittaa siitä varhaisessa vaiheessa. Eli mahdollisimman pian. Näin sinä varmistat että joku toinen saa sen sinun paikan. Esimerkiksi se henkilö joka tuuraa nyt sinua. Aina ei voi vain ajatella itteään vaan aina täytyy muistaa että jokainen päätös minkä teet niin se vaikuttaa moneen muuhunkin ihmiseen.
Minulla ei ole sijaista ja minun irtisanominen ei vaikuta lisä rekrytointiin. Tämän tiedän varmaksi. Firmaan koituvat haitat itseni ajattelemisessa ovat hyvin pienet kyseiselle firmalle. Tietenkin haluat että mielikuva hyvänä työntekijä jää elämään jos joskus elämässä eteen sattuvat..
-ap
Kappelejaot hukkuivat , pahoitteluni.-ap