MPR-rokote pelottaa...
Pakko kait se on antaa, mutta en voi kieltää etteikö pelottaisi mitä sivuvaikutuksia siitä voi tulla. Enkä nyt puhu mistään pikkukuumeilusta tai parista näppylästä vaan kuumehoureista ja kouristuksista sun muusta jota pienelle osalle tulee. Eikä rokotuksen pitkän ajan vaikutuksistakaan voi olla ihan varma. Toisaalta tuhkarokko on toki supervaarallinen tauti, enkä halua altistaa lastani sillekään. Vihurirokon ja sikotaudin olen itsekin sairastanut pienenä, eikä ne nyt kovin kummoisia olleet (tiedän että jälkitaudit on se riski) eikä minulla itsellänikään taida tuhkarokkosuojaa olla kun en ole saanut MPR-rokotetta pienenä. Rokotetta lapselleni on jo lykätty (lapsi on kohta 2v), mutta nyt kun asia on tullut taas tapetille neuvolan toimesta, huomaan että hirvittää.
Miten yleisiä ne pahat sivuoireet todellisuudessa on ja onko muita rokotetteen antamista lykänneitä? Kuulisin mielelläni kokemuksia. Ja ei kiitos mitään rokotefanaatikkojen vihaa, tiedosta riskit ja kuten sanoin, pakko kait se on jossain vaiheessa antaa.
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:58"]Hieno tarina mutta käsikirjoitus täysi paska. 4/10. Keksi parempia ja realistisempia pelotteita. :)
[/quote]
No mitä kohtaa sä et nyt tajua? Onko niin vaikea ymmärtää, että vaikka sinä et ole asiasta ennen kuullut niin se voi kuitenkin olla totta..
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:07"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 13:58"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 13:54"]Tätä mä just pelkäänkin, että just meille tulee joku tällainen hirveä reaktio...argh. Pitäisiköhän vielä vaan lykätä. Matka tiedossa mutta kohde turvallinen tuhkarokon suhteen. Raskaana olevalle sitä ei kyllä mun käsittääkseni pitäisi antaa..
[/quote]
Niin tosiaan tuo joka selosti sekavuuskohtaustaan, valehtelee. Jutussa oli useampi reikä. Että ehkä ei ole sellainen kaikkein luotettavin lähde.
Mutta sinähän ap tietysti aikuisena ihmisenä itse teet päätöksesi asian suhteen, ja osaat itse arvioida ne lähteet joita kannattaa asiassa kuunnella. Älä missään nimessä luota THL:n tai neuvolan yleisiin suosituksiin tai mihinkään tilastoihin, vaan kuuntele nettipalstan anonyymejä.
[/quote]
En valehtele kiitos vaan. Täällä on kyllä kaikki niin provojen pelossa että tänne ei näköjään kannata kirjoittaa mitään erilaista kokemusta. Edelleen jos joku mua uskoo niin jatkan että alakouluiässä kävin labrakokeissa jolla mitattiin ilmeisesti vasta-aineiden riittävyys ja todettiin että tämä yksi rokote sai riittää.
[/quote]
Eli jos sait riittävät vasta-aineet jo yhdestä rokotuksesta, ehkä reagoit rajusti nimenomaan siihen tsudinaiheuttajaan. Sitähän se raju rokotusreaktio ymmärtääkseni kertoo, että myös vasta-ainetuotanto käynnistyy urakalla. Nöin joskus luin, että se rokotteen jälkeen kipuilu ei ole välttämättä mikään huono juttu. Joten jos sait jo rokotteen heikennetystä tms taudinaiheuttajasta tuollaisen reaktion, mieti mitä olisi tapahtunut jos olisit saanut itse taudin.