MPR-rokote pelottaa...
Pakko kait se on antaa, mutta en voi kieltää etteikö pelottaisi mitä sivuvaikutuksia siitä voi tulla. Enkä nyt puhu mistään pikkukuumeilusta tai parista näppylästä vaan kuumehoureista ja kouristuksista sun muusta jota pienelle osalle tulee. Eikä rokotuksen pitkän ajan vaikutuksistakaan voi olla ihan varma. Toisaalta tuhkarokko on toki supervaarallinen tauti, enkä halua altistaa lastani sillekään. Vihurirokon ja sikotaudin olen itsekin sairastanut pienenä, eikä ne nyt kovin kummoisia olleet (tiedän että jälkitaudit on se riski) eikä minulla itsellänikään taida tuhkarokkosuojaa olla kun en ole saanut MPR-rokotetta pienenä. Rokotetta lapselleni on jo lykätty (lapsi on kohta 2v), mutta nyt kun asia on tullut taas tapetille neuvolan toimesta, huomaan että hirvittää.
Miten yleisiä ne pahat sivuoireet todellisuudessa on ja onko muita rokotetteen antamista lykänneitä? Kuulisin mielelläni kokemuksia. Ja ei kiitos mitään rokotefanaatikkojen vihaa, tiedosta riskit ja kuten sanoin, pakko kait se on jossain vaiheessa antaa.
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:19"]
Lue noista taudeista, niin huomaat etteivät ne ole mikään riski nykypäivänä.
[/quote]
Lue tosiaan, koska sillon selviää että ne on edelleen riski. Helmikuussa tänä vuonna Berliinissa epidemia, kun noin 500 oli sairastunut, oli koossa jo yksi puolitoistavuotiaan ruumis.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 13:43"]Mulle annettiin 80 luvun alussa. Sain vuorokauden kestäneen sekavuuskohtauksen.Olin vaan tuolillakin nojannut taaksepäin ja tippunut, hakannut päätä seinään, juossut ttahallaan päin seinään. Äiti oli soittanut neuvolaan. Täti ei ollut uskonut ennenkuin neurologi-isäni soitti sinne. Eivät uskaltaneet antaa toista. Nyt kun olin raskaana neuvolalääkäri sanoi että mene vaan ottamaan tehosterokote...en uskaltanut.
[/quote]
Ikävää suhtautumista palstalla heitä kohtaan, jotka ovat saaneet ongelmia rokotuksista :( Heitä on kuitenkin paljon, jostain syystä rokotefanaatikot eivät niitä halua nähdä.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:06"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:03"]
Voiko tuon rokotteen ottaa aikuinen? Mulla ei ole ollut sikotautia ja matkoilla pelottaa. Kaverini sai vesirokon aikuisena ja oli sairaalahoidossa.
[/quote]
Tuhkarokko voi tulla aikuiselle myös todella rajuna. Takavuosina joku rokottamatta jätetty nainen oli saanut Thaimaan reissulta tuhkarokon ja maannut viikon sairaalassa kauheissa tuskissa. Kehotti kaikkia hommaamaan ne rokotukset. Toinenkin nainen oli saanut tuhkarokon mutta hänellä oli puutteellinen rokotus. Pääsi kuitenkin helpommalla, niinkuin yleensä käy. Eli puutteellinenkin rokotus on parempi kuin ei rokotusta ollenkaan.
[/quote]
Se nainen oli rokotettu. Rokotettukin voi sairastua.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:21"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 13:55"]Rokotefanaatikko? Eiköhän se mene toisinpäin se fanaattisuus :D [/quote] Molempia löytyy, yhtä fanaatikkoja :D Kannattaa olla mielummin rokotekriittinen, eikä niele suoriltaan thl:n antamaa tietoa.
[/quote]
No just näin minäkin ajattelen. Terv ap
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:22"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:07"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 13:58"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 13:54"]Tätä mä just pelkäänkin, että just meille tulee joku tällainen hirveä reaktio...argh. Pitäisiköhän vielä vaan lykätä. Matka tiedossa mutta kohde turvallinen tuhkarokon suhteen. Raskaana olevalle sitä ei kyllä mun käsittääkseni pitäisi antaa.. [/quote] Niin tosiaan tuo joka selosti sekavuuskohtaustaan, valehtelee. Jutussa oli useampi reikä. Että ehkä ei ole sellainen kaikkein luotettavin lähde. Mutta sinähän ap tietysti aikuisena ihmisenä itse teet päätöksesi asian suhteen, ja osaat itse arvioida ne lähteet joita kannattaa asiassa kuunnella. Älä missään nimessä luota THL:n tai neuvolan yleisiin suosituksiin tai mihinkään tilastoihin, vaan kuuntele nettipalstan anonyymejä. [/quote] En valehtele kiitos vaan. Täällä on kyllä kaikki niin provojen pelossa että tänne ei näköjään kannata kirjoittaa mitään erilaista kokemusta. Edelleen jos joku mua uskoo niin jatkan että alakouluiässä kävin labrakokeissa jolla mitattiin ilmeisesti vasta-aineiden riittävyys ja todettiin että tämä yksi rokote sai riittää.
[/quote]
Minkä näistä valitsisit:
Vuorokauden kestänyt sekavuustila josta ei jäänyt pysyvää haittaa
Koko elämäpituinen keuhkovaurio tuhkarokon seurauksenaKuuroutuminen tuhkarokon aiheuttamana
Aivovaurio tuhkarokon aiheuttamana?
[/quote]
Nämähän en ainoat vaihtoehdot onkin ;) Aika realistinen kysymyksenasettelu sulla.
[/quote]
Niin, missään tapausekssahan tuhkarokko ei olisi voinut sulle mitään aiheuttaa. Ehkä juuri sinä olisit se joka sen takia olisi kuollut ja vammautunut, kun jo rokote aiheutti noin voimakkaan reaktion. Nyt et edes tiedä miten kiitollinen saat olla noin vähäisestä haitasta.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:08"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 13:57"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 13:54"]
Tätä mä just pelkäänkin, että just meille tulee joku tällainen hirveä reaktio...argh. Pitäisiköhän vielä vaan lykätä. Matka tiedossa mutta kohde turvallinen tuhkarokon suhteen. Raskaana olevalle sitä ei kyllä mun käsittääkseni pitäisi antaa..
[/quote]
Et voi olla tosissasi. Uskallat viedä rokottamattoman lapsen matkalle ja nyt pelkäät sitä rokotetta :D.
[/quote]
Öö, joo olen kyllä ihan tosissani. Enkä varmaan ole ainoa joka matkustaa lapsen kanssa jolla ei ole MPRää. Ootko koskaan nähnyt alle 1v lapsia lentokoneissa matkalla ulkomaille? Kaikki ei halua näistä sitä aikaistettuna ja alle 6kk vanhana ei voi edes saada sitä. Kohde on minusta sikäli turvallinen että siellä on viime vuonna todettu vähemmän tapauksia kuin Suomessa, ts. yksi tartuntatapaus. Että silleen.
[/quote]
Jos yksi tartuntatapaus, niin hyvin uskaltaa ilman rokotetta. Ei ole riski noilla tiedoilla, jos muuta väittää, on aika hysteerinen. Ja jos nyt jotain tulisi, niin lääkäriin vaan.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:22"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:19"]
Lue noista taudeista, niin huomaat etteivät ne ole mikään riski nykypäivänä.
[/quote]
Lue tosiaan, koska sillon selviää että ne on edelleen riski. Helmikuussa tänä vuonna Berliinissa epidemia, kun noin 500 oli sairastunut, oli koossa jo yksi puolitoistavuotiaan ruumis.
[/quote]
Oliko perusterve, menikö heti lääkäriin? Oliko alkuperäisväestöä vai riehuiko tauti jossakin pakolaisten slummissa?
Miksette pelkää mielummin vaikka syöpää, se tulee joka kolmannelle?!
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:22"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 13:58"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 13:54"]Tätä mä just pelkäänkin, että just meille tulee joku tällainen hirveä reaktio...argh. Pitäisiköhän vielä vaan lykätä. Matka tiedossa mutta kohde turvallinen tuhkarokon suhteen. Raskaana olevalle sitä ei kyllä mun käsittääkseni pitäisi antaa.. [/quote] Niin tosiaan tuo joka selosti sekavuuskohtaustaan, valehtelee. Jutussa oli useampi reikä. Että ehkä ei ole sellainen kaikkein luotettavin lähde. Mutta sinähän ap tietysti aikuisena ihmisenä itse teet päätöksesi asian suhteen, ja osaat itse arvioida ne lähteet joita kannattaa asiassa kuunnella. Älä missään nimessä luota THL:n tai neuvolan yleisiin suosituksiin tai mihinkään tilastoihin, vaan kuuntele nettipalstan anonyymejä. [/quote] En valehtele kiitos vaan. Täällä on kyllä kaikki niin provojen pelossa että tänne ei näköjään kannata kirjoittaa mitään erilaista kokemusta. Edelleen jos joku mua uskoo niin jatkan että alakouluiässä kävin labrakokeissa jolla mitattiin ilmeisesti vasta-aineiden riittävyys ja todettiin että tämä yksi rokote sai riittää.
[/quote]
Minkä näistä valitsisit:
Koko elämäpituinen keuhkovaurio tuhkarokon seurauksenaKuuroutuminen tuhkarokon aiheuttamana
[/quote]
Nämähän en ainoat vaihtoehdot onkin ;) Aika realistinen kysymyksenasettelu sulla.
[/quote]
Niin, missään tapausekssahan tuhkarokko ei olisi voinut sulle mitään aiheuttaa. Ehkä juuri sinä olisit se joka sen takia olisi kuollut ja vammautunut, kun jo rokote aiheutti noin voimakkaan reaktion. Nyt et edes tiedä miten kiitollinen saat olla noin vähäisestä haitasta.
[/quote]
En ole kyseisen reaktion saanut nainen vaan toinen kirjoittaja jonka mielestä kysymyksenasettelusi mättää. Koska todennäköisyys saada tuhkarokko on kuitenkin todella minimaalinen Suomessa ja jos sen saisikin pahoja jälkitauteja saa vaan murto-osa näistä!
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:22"]No lapsena ei osannut valita ja nyt on synnytyksestä sen verran vähän aikaa ja imetän vielä. Pitää alkaa pohtia. Pitäis olla joku kuitenkin varmuuden vuoksi lasten kanssa.
[/quote]
tämä siis 4. Lähinnä itse pelkään ja silloin lääkärit sitä että kun sain ensimmäisestä niin pahan reaktion että toisesta tapahtuisi vielä pahempaa :(
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:06"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:03"] Voiko tuon rokotteen ottaa aikuinen? Mulla ei ole ollut sikotautia ja matkoilla pelottaa. Kaverini sai vesirokon aikuisena ja oli sairaalahoidossa. [/quote] Tuhkarokko voi tulla aikuiselle myös todella rajuna. Takavuosina joku rokottamatta jätetty nainen oli saanut Thaimaan reissulta tuhkarokon ja maannut viikon sairaalassa kauheissa tuskissa. Kehotti kaikkia hommaamaan ne rokotukset. Toinenkin nainen oli saanut tuhkarokon mutta hänellä oli puutteellinen rokotus. Pääsi kuitenkin helpommalla, niinkuin yleensä käy. Eli puutteellinenkin rokotus on parempi kuin ei rokotusta ollenkaan. [/quote] Se nainen oli rokotettu. Rokotettukin voi sairastua.
[/quote]
Eipä ollut. Sairaalaan joutunut oli rokottamaton ja toinen sairastuneista oli puutteellisesti rokotettu kouluiässä. Mikä sekin oli parempi kuin ei mitään. Mutta annetaan sen sairaalahoidossa olleen kertoa, löytyi googlella.
"Kipu oli sietämätön"
Rokottamaton, pääkaupunkiseudulla asuva nainen kertoo Iltalehdelle oireiden alkaneen lähes välittömästi koneen noustua.
- Kuume nousi hirvittävän korkealle, 39-40 asteeseen, eikä meinannut pysyä millään aisoissa, nainen kertoo.
Ihottumaa
Korkean kuumeen lisäksi naisen kurkku kipeytyi niin pahasti, ettei syömisestä tai juomisesta tullut mitään. Ihottumaa tuli ensin kasvoihin, sitten muualle vartaloon. Sairaalassa vierähti viikko.
- Kipu oli sietämätön. Monta päivää meni ihan sumussa.
Kaksi viikkoa myöhemmin nainen kertoo olevansa enää lähinnä väsynyt.
- Suosittelen rokotusta kaikille, sillä en ole koskaan ollut niin kipeä kuin nyt tuhkarokon takia, nainen sanoo.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:24"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:22"]
[/quote]
Minkä näistä valitsisit:
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ottaapa sulla koville
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:28"]
En ole kyseisen reaktion saanut nainen vaan toinen kirjoittaja jonka mielestä kysymyksenasettelusi mättää. Koska todennäköisyys saada tuhkarokko on kuitenkin todella minimaalinen Suomessa ja jos sen saisikin pahoja jälkitauteja saa vaan murto-osa näistä!
[/quote]
Ja ihan samalla lailla tuhkarokkorokotteesta saatavan vakavan reaktion riski on minimaalinen. Paljon todennäköisempi olisi tuollakin kirjoittajalla ollut nimenomaan tuhkarokon, eikä rokotteen aiheuttama aivohaitta. Plus ettei tuo edes ollut vaarallista, toisin kuin joku aivokuume. Jonka kuitenkin tuhkarokossakin saa yksi parista tuhannesta. Rokotteessa voi saada aivokuumeen tai vakavan allergisen reaktion yksi miljoonasta. Tuolle ihmiselle varmasti kävi nyt tämä vakava allerginen reaktio siten. Sekään ei kuitenkaan aiheuttanut mitään vakavampaa.
MPR-rokotteesta tulee vaarallisia sivuvaikutuksia (aivotulehdus tai vakava allerginen reaktio) noin yhdelle rokotetulle miljoonasta.
Sikotauti aiheuttaa aivotulehduksen (joka on pahimmillaan fataali tai aiheuttaa pysyviä hermostovaurioita) muistaakseni noin yhdelle viidestä sadasta potilaasta. Sen lisäksi sikotauti aiheuttaa kives- ja munasarjatulehduksia jotka voivat vaikuttaa hedelmällisyyteen, ja kuulovaurioita.
Tuhkarokko on tappava länsimaissakin yhdelle potilaalle viidestä tuhannesta - kehitysmaissa joka viidennelle, kylkiäisenä tulee keuhkokuume muutamalle prosentille potilaista ja aivotulehdus yhdelle parista tuhannesta.
Vihurirokko aiheuttaa sikiövaurioita.
Pohdi noita todennäköisyyksiä hiukan ja mieti, millä arvalla todennäköisimmin voittaa.
On tuossa sekin puoli, että jättämällä itsensä/lapsensa rokottamatta, heikentää laumasuojaa ja asettaa vaaraan ne ihmiset, joita ei syystä tai toisesta voi rokottaa, eli vaikkapa ne alle puolivuotiaat vauvat.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:01"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 13:53"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 13:43"]Mulle annettiin 80 luvun alussa. Sain vuorokauden kestäneen sekavuuskohtauksen.Olin vaan tuolillakin nojannut taaksepäin ja tippunut, hakannut päätä seinään, juossut ttahallaan päin seinään. Äiti oli soittanut neuvolaan. Täti ei ollut uskonut ennenkuin neurologi-isäni soitti sinne. Eivät uskaltaneet antaa toista. Nyt kun olin raskaana neuvolalääkäri sanoi että mene vaan ottamaan tehosterokote...en uskaltanut.
[/quote]
Aikuisille ei tehosteita anneta, edes raskaana oleville joten provoyrityksesi kusi siihen.
[/quote]
kiitos vaan ei ole provo. Paljonpa tiedät mun elämästä. Nyt kun mietin tais olla synnytyksen jälkitarkastus kun sanoi että mene vaan.
[/quote]
Hyvä korjaus tarinaan, ehe ehe.
Olen ihan varma siitä että Suomessa on monin verroin enemmän pähkinälle tai kalalle hengenvaarallisesti allergisia kui jollekin rokotteen ainesosalle vakavasti allergisia. Silti vaan vastuuttomat vanhemmat uskaltaa antaa lapsilleen kalaa tai pähkinää. Ilman että on edes sitä allergiakynää mikä lie adrenaliinipiikki saatavilla, toisin kuin neuvolassa rokotettaessa.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:48"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:01"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 13:53"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 13:43"]Mulle annettiin 80 luvun alussa. Sain vuorokauden kestäneen sekavuuskohtauksen.Olin vaan tuolillakin nojannut taaksepäin ja tippunut, hakannut päätä seinään, juossut ttahallaan päin seinään. Äiti oli soittanut neuvolaan. Täti ei ollut uskonut ennenkuin neurologi-isäni soitti sinne. Eivät uskaltaneet antaa toista. Nyt kun olin raskaana neuvolalääkäri sanoi että mene vaan ottamaan tehosterokote...en uskaltanut.
[/quote]
Aikuisille ei tehosteita anneta, edes raskaana oleville joten provoyrityksesi kusi siihen.
[/quote]
kiitos vaan ei ole provo. Paljonpa tiedät mun elämästä. Nyt kun mietin tais olla synnytyksen jälkitarkastus kun sanoi että mene vaan.
[/quote]
Hyvä korjaus tarinaan, ehe ehe.
[/quote]
?
Minä olen ottanut aikuisiällä MPR-rokotteen, koska jostain syystä en sitä ollut lapsena saanut. Käteni tuli pistoskohdasta ja sen ympäriltä todella kipeäksi ja tuota kesti päivän pari. Hieman nuhainen olo oli, mutta ei muuta. Hengissä olen edelleen.
Hieno tarina mutta käsikirjoitus täysi paska. 4/10. Keksi parempia ja realistisempia pelotteita. :)
[/quote]
Minkä näistä valitsisit:
[/quote]