Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taaperon arvostelevat isoäiti

Vierailija
28.12.2021 |

Taaperomme on ainoa lapsenlapsi miehen puolelta ja hänen vanhempansa ovat höpsähtäneet lapsesta. Onneksi välimatkaa heille on useampi sata kilometriä. Nyt joulun aikaan, kun olivat käymässä, huomasin taas, kuinka hankalaa heidän vierailunsa aikana on. Vieläkin olo on kuin hengästynyt, vaikka lähtivät tapanina.

Mummi on näennäisesti herttainen ja lämmin. Ei suoraan arvostele, mutta kun hoidan lasta, hän jupisee taustalla, niin että kuulen. Esim. jos puen lasta ulos nukkumaan, hän käy jupisemassa "paleltuu tuolla.." ja lähtee sitten pois. Sama on monessa muussakin tilanteessa. Jos asian ottaa puheeksi, hän kuittaa, että "enhän minä ja kyllä te vanhemmat tiiätte". Sitten jatkaa samaa.

Tuhisee ja tuhahtelee myös, jos lapsi kaatuu tai jos en ole aivan kiinni hänessä vahtimassa.

Hän myös soittelee ja pommittaa viesteillä. Nykyisin osaan olla vastaamatta, jos en jaksa jutella, mutta luulen, että hän ärjyy tästä miehelleni. Hän on puolellani tilanteissa, on väsynyt äitiinsä. Kumminkin toivoo, että lapsella olisi jonkinlainen suhde heihin.

Hankalinta tässä on se,etten saa otettua asiaa puheeksi. Tai kun otan, keskustelu laantuu. Luulen, että mummi ajattelee vilpittömästi, että hän tietää parhaiten, mikä olisi hyväksi lapselle ja hänelle on vaikea katsoa, miten kasvatamme lasta. Tosiasiassa hänellä on viileät välit kaikkiin kolmeen lapseensa.

En tiedä, mitä tällä kirjoituksella haen. Ehkä vertaistukea ja neuvoja. Tuntuu, että äitiys on muuten ku on hankalaa ja riittämättömyyden tunne on läsnä kokoajan. Eikä siihen auta, että joku riivinrauta jatkuvasti arvostelee kaikkea, mitä teen lapseen liittyen.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan neuvo miniää tai tytärtä lastenhoidossa, mutta en myöskään hoida lapsenlapsia, koska enhän minä osaa. Tätä hoen ja teen kaiken oikein tumpelosti, jotta eivät laita lapsenlapsia yökylään. En erota goretexia muista pinnoitteista, en osaa käyttää modernia mikroaaltouunia, en osaa mitata kuumetta...

Tämä on hyvä strategia, koska näin vältyn lastenhoitovastuulta eikä pienten äiti voi sanoa, että astun varpailleen. Kuuntelen ohjeita ja teen sitten oikein pikkutarkasti ja siitäkös hermostutaan, kun ei tuon paremmin osata. Ja viedään lapset toiselle isoäidille viikonlopuksi, minä saan mennä rauhassa mökille.

kamalan narsistista.

Vierailija
22/23 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäkö kirjoituksella haet.

Minäpä kerron, taas yhtä anoppivihakeskustelua.

Ei se mitään, jauhakaa vaan.

Jään aina miettimään, miten huolitte miehiksenne noita ääliöitten kasvattamia turjakkeita.

No kaipa ette parempia saa.

Jatkakaa!

Minun mies on huippu ja juuri paras minulle. Hänen äitinsäkin ihan mukava ilman tätä piirrettä. Siis ei meistä mitään ylimpiä ystäviä tule/ole tullut, mutta ajanvietto yhdessä on ollut aiemmin mukavaa. En häntä toki vihaa. Mutta hänen käytös aiheuttaa minussa ihan valtavaa ahdistusta.

En tiedä, miksi tämä tuntuu olevan yleistä. Minusta käytös, jota hän harrastaa ei olisi sopivaa keneltäkään.

Haluaisin pitää välit hyvinä tai edes neutraaleina.

Ei ole mitään aihetta ahdistua, isovanhempien tapa hoitaa lasten lapsia ei ole nykyaikainen, he yrittävät hoitaa heitä samalla tavalla kuin ovat hoitaneet omat lapsensa silloin kun he olivat pieniä, sillä olihan ennen kaikki paremmin...

Ei se ole paremmuudesta kiinni, vaan huonommuudesta. Jos hoitaisi lasta nykyaikaisella tavalla, samalla myöntäisi, että vanha tapa oli huono, siksi se on korvattu paremmalla tavalla. Vaikka tätä samaa kehitystä on tapahtunut kaikessa muussakin, onhan heillä itsellään nykyaikaiset vaatteet ja valurautalevyjen sijasta induktioliesi jne. Lastenhoito on vaan niin arvolatautunutta hommaa, että sen kohdalla ei pysty tekemään myönnytyksiä. Minäkö olin huono äiti, kun en kuljettanut lasta turvakaukalossa ja annoin perunaa kaksiviikkoiselle? Ei, kun noudatit sen hetkisiä suosituksia. ne ovat sittemmin muuttuneet.

Ehkä mä saan tämän sanottua sille, että suositukset on muuttuneet ja nyt me mennään näillä. Että hänen neuvonta olivat hyvät hänen aikanaan.

Valitettavasti pelkään, että ongelma on syvemmällä. En usko, että voi perustella mitenkään. Hän vaan tietää.

Toi aikuinen lapsi pitää yhteyttä omiin vanhempiin -taktiikka alkaa kuulostaa hyvältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koskaan neuvo miniää tai tytärtä lastenhoidossa, mutta en myöskään hoida lapsenlapsia, koska enhän minä osaa. Tätä hoen ja teen kaiken oikein tumpelosti, jotta eivät laita lapsenlapsia yökylään. En erota goretexia muista pinnoitteista, en osaa käyttää modernia mikroaaltouunia, en osaa mitata kuumetta...

Tämä on hyvä strategia, koska näin vältyn lastenhoitovastuulta eikä pienten äiti voi sanoa, että astun varpailleen. Kuuntelen ohjeita ja teen sitten oikein pikkutarkasti ja siitäkös hermostutaan, kun ei tuon paremmin osata. Ja viedään lapset toiselle isoäidille viikonlopuksi, minä saan mennä rauhassa mökille.

kamalan narsistista.

Mikä on narsistista? En yritä olla parempi kuin miniä tai tytär, teen ihan ohjeiden mukaan, mutta niiiiiiin hitaasti, että äiti ja lapsi hermostuvat. Mutta koska en ole ilkeä, en hypi nenälle, en tuputa ohjeitani, niin nuoret äidit eivät keksi, millä ilveellä minua voisi moittia. Ja koska olen tarpeeksi avuton, ei minua laiteta lastenvahdiksi ja saan elää omaa elämääni mukavan lapsivapaasti.

En koe olevani narsisti, kunhan napsin rusinat pullasta.