Moraalinen kysymys; mitä tehdä halvalle, huonolle autolle
Kuvitelkaa tilanne. Teillä on halpa auto, jossa on kaikenlaista vikaa ja kuntoonlaittaminen on kallista. Autolla pystyy kuitenkin juuri nyt ajamaan. Mitä tuollaiselle autolle pitäisi tehdä, kun siitä haluaisi päästä eroon. Varsinkin jos rahallinen tilanne on sellainen että noille muutamille euroille ei olisi tarvetta.
Miten pyrkisitte tuosta autosta eroon?
Kommentit (28)
Myyt sen halvalla niin ongelma ratkaistu. Mun viimeisin auto maksoi 500 e ja sain siitä myydessä 450 e. Myin puolitutulle ja sanoin että se on 550 e jos katsastan sen ja jos laitan myyntiin niin pyyntö on 700-800. Se oli yllättäen suosittu pikkuauto. Netistä halvin samanlainen katsastettu oli 750 e.
Vierailija kirjoitti:
Myyt sen halvalla niin ongelma ratkaistu. Mun viimeisin auto maksoi 500 e ja sain siitä myydessä 450 e. Myin puolitutulle ja sanoin että se on 550 e jos katsastan sen ja jos laitan myyntiin niin pyyntö on 700-800. Se oli yllättäen suosittu pikkuauto. Netistä halvin samanlainen katsastettu oli 750 e.
Halvalla saa tuon eteenpäin, mutta halvan auton ostajalla harvemmin on varaa tuon korjaamiseen, enkä halua tehdä köyhälle tuollaista källiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvalla saa tuon eteenpäin, mutta halvan auton ostajalla harvemmin on varaa tuon korjaamiseen, enkä halua tehdä köyhälle tuollaista källiä.
Halvan auton ostajat osaavat aika usein varautua siihen, että korjauskuluja tulee, etenkin jos ei ole taitoa tai tilaisuutta tehdä itse. (Eivät kai ihmiset nykyään ole sen typerämpia kuin ennenkään?). Halpoja autoja menee myös kesäautoiksi. Ei kukaan odota niiden kestävän vuosia.
Voit myös ajaa sen loppuun ja laittaa kuutioksi. Hakevat ilmaiseksi. Muista luovarit päiväyksineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh.
Noin halvan auton ostaja tietää oikein hyvin että se romu laukeaa ihan koska hyvänsä.
Myy pois. Toisen kulunut palttoo on toisen aarre. Joku teeseitsemies voi korjata omakustannuksella. Tai sitten ajaa kasasastamatta nii kuin useat. Voi myös ajaa paaliin kun leima on vanhentunut saa satasen.
Myyn sen jollekin tyhmälle eteenpäin. Ruma joutaa kärsiä...
Jollekin autojobbarille, joka hakee kotoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvan auton ostajat osaavat aika usein varautua siihen, että korjauskuluja tulee, etenkin jos ei ole taitoa tai tilaisuutta tehdä itse. (Eivät kai ihmiset nykyään ole sen typerämpia kuin ennenkään?). Halpoja autoja menee myös kesäautoiksi. Ei kukaan odota niiden kestävän vuosia.
Voit myös ajaa sen loppuun ja laittaa kuutioksi. Hakevat ilmaiseksi. Muista luovarit päiväyksineen.
Ei nykyään mitään luovareita kirjoiteta. Voi saman tien trafin sivuilta siirtää toiselle, josta näkee heti että on siirretty. Kuitti kannattaa kirjoittaa kummalekkin osapuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin tuon voisi yrittää itselle perustella. Kuitenkin autoista ymmärtävänä tajuan että tuleva ostaja tuskin kykenee tuosta pistämään kuntoon, joten yllätys on todennäköisesti hänelle suurempi kuin mihin hän on varautunut. Siksi tämä on minulle moralinen kysymys, ei niinkään ongelma päästä eroon.
Jos et niitä euroja tarvitse, niin anna jollekin autonrassaajalle. En näe moraalista ongelmaa tässä ollenkaan, koska ei ole tapahtumassa ihmiskunnan vääryyksiä kellekään.
Auton voit myydä kertomalla mahd. ostajalle / laittamalla myyntilmoitukseen maininnan, että my auton korjattavaksi/ varaosiksi.
Lisätiedoissa voi kuvta tarkemmin. - Esimerkiksi auto on vielä ajokuntoinen mutta siinä on mm. seuraavia vikoja n.n tai siitä on viimeksi korjattu xx ja yy.
Toisaalta jos hinta on erittäin edullinen (0-600€) niin ostajankin tulisi ymmärtää, että autossa on todennäköisesti jotain korjaamista vaativaa tiedossa,
Se vähän yksinkertaisempi mies
Vierailija kirjoitti:
Jos et niitä euroja tarvitse, niin anna jollekin autonrassaajalle. En näe moraalista ongelmaa tässä ollenkaan, koska ei ole tapahtumassa ihmiskunnan vääryyksiä kellekään.
Sopiva autonrassaaja olisi ehkä paras vaihtoehto. Minun moraali ottaa yksilöille aiheutetun harmin myös mukaan.
Räjäytä se. Niin ainakin tehtiin juuri kalliille, huonolle autolle.
Minä olen myynyt aina kaikkein surkeimmatkin romut ja ajoin melkein kolmekymppiseksi saakka halvimmilla mahdollisilla katsastetuilla ja tieliikennekelpoisilla raaskuilla, joiden hinnat pyörivät 200 - 1000€ välissä. Ajaisin vieläkin, koska autoon on minusta turha laittaa rahaa, mutta vaimon mielestä auton pitää olla hieno joten nykyään meillä on aina melko uusi auto.
En ole koskaan ymmärtänyt sitä miksi joku vaan antaa autonsa ilmaiseksi kierrätykseen. Stena ja Kuusakoski vain noutavat auton ja keräävät rahat vaikka sinun kuuluisi siitä ainakin muutama kymppi tai satanen saada.
Jobbarit ja purkaamot maksavat autoista aina jotain jos ei itse jaksa nettiauton kautta myydä. Jo ajokelvottomassa romussa pelkka katalysaattori on rahanarvoinen puhumattakaan mahdollisista varaosista ja tietysti auton korista.
Minä laittaisin auton Nettiautoon myyntiin tietysti ensin katsomalla paljonko suunnilleen vastaavista on saanut. Auton ostaa joku, kunhan hinta on kohdillaan.
Netissä on ihan autoja varten tehtyjä myyntipaikkoja. Olen kaksi vanhaa autoa myynyt ongelmitta. Oma lähtökohtani on ollut, että tiedän auton kunnon, tiedän että siinä ei ole ajamista tai turvallisuutta vaarantavia vikoja myyntihetkellä. Kaikki pikkuviat kerron myynti-ilmoituksessa. Näytän kaikki varaosa- ja huoltokuitit ostajalle. Kerron avoimesti mitkä kohteet autosta todennäköisesti pamahtavat paskaksi seuraavaksi. Ja olen pyytänyt 500 euroa siinä missä vastaavista muut pyytävät noin tonnia. Näillä keinoilla on aina mennyt kaupaksi 2-3 päivässä.
Ja sitten se tärkein: jos et tunne kaikkia sääntöjä (kuten minä) niin mene Traficomin sivuille, valitse tieliikenne >> autoilijalle >> ajoneuvon myynti. Lue ohje ja toimi täsmälleen sen ohjeen mukaan. Näin voit myyjänä varmistaa, että saat rekisteröityä auton luovutuksen toiselle. Tällöin et joudu maksamaan jatkossa veroja tai maksuja autosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyään mitään luovareita kirjoiteta. Voi saman tien trafin sivuilta siirtää toiselle, josta näkee heti että on siirretty. Kuitti kannattaa kirjoittaa kummalekkin osapuolelle.
Ok. Edellisen myynnistä onkin jo vähän aikaa, mutta silloin "Veijo" yritti saada avoimet. Oi aikoja. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin tuon voisi yrittää itselle perustella. Kuitenkin autoista ymmärtävänä tajuan että tuleva ostaja tuskin kykenee tuosta pistämään kuntoon, joten yllätys on todennäköisesti hänelle suurempi kuin mihin hän on varautunut. Siksi tämä on minulle moralinen kysymys, ei niinkään ongelma päästä eroon.
Ongelmasi on ylenkatse. Voit aina kertoa rehellisesti myyväsi kasan paskaa, jos epäilet, ettei ostaja osaa ottaa riskiä huomioon. Ostopäätöshän on hänen.
Vierailija kirjoitti:
Räjäytä se. Niin ainakin tehtiin juuri kalliille, huonolle autolle.
Millä rahalla se huonohampainen amis-kää piö oli ostanut sen Teslan?!
Haastavaa, koska
- köyhälle tuollaista autoa ei kannata antaa, koska siitä ei tule kuin harmia
- osa halpojen autojen ostajista kuvittelee ostavansa uutta autoa, joten he tulevat varmasti jälkeenpäin kitisemään
- tuollaisen auton kuntoon laittamisessa ei ole järkeä
Eli ehkä henkilölle jolla on kyky pitää auto hetken liikenteessä, mutta ymmärtää että sen jälkeen auto kannattaa purkaa