Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10673)
Tuo kommentti "kaikki ex-puolisot on narsisteja" on mielestäni jo aika väsähtänyt. Se ei ole totta. Minulla on enemmistönä tuttuja, joilla on ihan tavalliset exät. Ei heidän kanssaan ole tarvinnut ryhtyä sotajalalle kenenkään. Kuitenkin niitä todella hankalia on siellä täällä. Olen hyvilläni, jos ihmiset purkavat ikäviä kokemuksiaan näistä asiosta edes jossain. Ymmärrys lisää voimaa päästä irti.
Vierailija kirjoitti:
Niin oikeita havaintoja. Rupes ihan naurattaa jää jutut, koska heitä tapaa varsinkin työelämässä jatkuvasti. Narsistit on itserakas porukkaa jotka ei nää omaa persreikää pidemmälle.
Aivan, viimeksi todistamani narsismi oli selviytyjät Suomi, Shirly ja Eve.
Heidän toimintansa oli juuri tuollaista
"Kyl sää ymmärrät" on suosittu lause, kun ensin on vähän puolusteltu ja pahoiteltu, mutta sitten käännetään koko juttu ylösalaisin. Kohta huomaat olevasi itse syypää ihan kaikkeen ja toinen on viaton uhri.
Mietin missä menee raja milloin on narsistisia piirteitä, milloin narsisti. Mietin omaa elämääni ja sitä kannattaako toivoa et toisen herkkänahkaisuus paranisi.
Hän ei kestä mitään toivetta, vaan kuulee sen niin kovana kritiikkinä et hyökkää koko persoonalla päälle.
Tiedän, miksi siedän, mutta kun on paljon tosi hyvää. Narsistisia piirteitä vai narsisti. En tiedä.
Tuntuu kuin olisi ihastunut toiseen ja siksi tekee kärpäsestä härkäsiä. Sovittelunikin käännetään riidanhaastoksi.
Vierailija kirjoitti:
Mietin missä menee raja milloin on narsistisia piirteitä, milloin narsisti. Mietin omaa elämääni ja sitä kannattaako toivoa et toisen herkkänahkaisuus paranisi.
Hän ei kestä mitään toivetta, vaan kuulee sen niin kovana kritiikkinä et hyökkää koko persoonalla päälle.
Tiedän, miksi siedän, mutta kun on paljon tosi hyvää. Narsistisia piirteitä vai narsisti. En tiedä.
Tuntuu kuin olisi ihastunut toiseen ja siksi tekee kärpäsestä härkäsiä. Sovittelunikin käännetään riidanhaastoksi.
Mulla sama. Hänellä on todella paljon samanlaisia elkeitä kuin narsistilla, mutta toisaalta ei ole ilkeä eikä pahantahtoinen ja voi jonkinasteisesti puhua tunteista, mutta on melko kontrolloiva ja ristiriitatilanteet ovat todella vaikeita. Pitää mykkäkouluja eikä suostu näkemään toisen näkökantaa asioista, kun on itse mielestään oikeassa.
Tuon kanssa on voinut elää paitsi ajoittain, kun olen ollut muuten heikoilla, hänen käytöksensä on pahentanut oloani ja olen saanut jopa paniikkioireita, ajoittaista läheisriippuvaisuutta jne. Olen päätellyt, että voisin olla tällaisen ihmisen kanssa siihen pisteeseen asti, että oma fyysinen sekä mielenterveys säilyy.
Siitäpä narsistit erottaa muista, etteivät he käy lukemassa saati kommentoimassa muiden, mitättömien ihmisten mielipiteitä. Kas kun ei kiinnosta. Että tässä ketjussa kaikki about terveitä siinä suhteessa.
oma tarina naispuolisesta narsistisesta ihmisestä
Huomannut et narsistin sitoutuminen on ehdollista. "Jos olet kiltisti, voin harkita et lähden sun kanssa lomalle kesällä". Eli pihtaa perusystävällisyyttä, normielämän kommunikointia.
Puhuu myös aina kuinka tärkeää on tavata lapsia tms mutta kun he ovat paikalla, eivät he kommunikoi mitenkään. Eivätkä ole koskaan halanneet, mikä on minulle uutta. Myös vanhempien tapaaminen on lähinnä heidän painostusta elämään kuten me nuoremmat, ostamaan samat kulutustuotteet jne. Joku dialogi ja myötäeläminen puuttuu kaikesta.
Työkavereilleen narsisti toivottaa hyvää huomenta, kiitos kokouksesta, tapaamisesta, avusta, tuesta ja toivottaa hyvää päivänjatkoa, viikonloppua, kesää, menestystä, rohkeutta, whst ever. (Opetellut ulkokultaiset lauseet joita ei tarkoita. Kopioinut pelinsä välineiksi. Mikään ei ole aitoa)
Kotona ei toivota. Mitään.
Eilen neuvotteli itselleen korkeaa korvausta joulun ylitöistä. Töistä, joita ei tehnyt. Olkaa varuillanne näistä kuplaihmisistä myös töissä! Heillä on aina kova kiire ja viivytykset johtuu jostain ulkopuolisesta.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin se herkkänahkaisuus paranee oli hän narsisti tai oli kyseessä vain piirteet. Ylipäätään ei kannata alkaa odottamaan että jonkun luonne hirveästi muuttuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu kuin olisi ihastunut toiseen ja siksi tekee kärpäsestä härkäsiä. Sovittelunikin käännetään riidanhaastoksi.Tuskin se herkkänahkaisuus paranee oli hän narsisti tai oli kyseessä vain piirteet. Ylipäätään ei kannata alkaa odottamaan että jonkun luonne hirveästi muuttuisi.
Kyllähän normaali terve ihminen muokkaa käytöstään ja reaktioitaan, jotta elämä sujuisi paremmin itsellä ja muilla. Perusluonne ja persoona ei siltikään muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu kuin olisi ihastunut toiseen ja siksi tekee kärpäsestä härkäsiä. Sovittelunikin käännetään riidanhaastoksi.Tuskin se herkkänahkaisuus paranee oli hän narsisti tai oli kyseessä vain piirteet. Ylipäätään ei kannata alkaa odottamaan että jonkun luonne hirveästi muuttuisi.
Kyllähän normaali terve ihminen muokkaa käytöstään ja reaktioitaan, jotta elämä sujuisi paremmin itsellä ja muilla. Perusluonne ja persoona ei siltikään muutu.
Mutta joku herkkänahkaisuus. Eli se miten herkästi loukkaantuu ja sietääkö esim. itseen kohdistuvaa vitsailua. Ei tuollaisten ominaisuuksien muuttaminen itsessä ole kenellekkään helppoa, ne tulee niin tunnepohjalta.
Jos se herkkänahkaisuus ei ole narsistista herkkänahkaisuutta niin on jokaisella ihmisellä rajansa, jolloin hänet saa syöstyä herkkänahkaisemmaksi ja taas toisaalta kun hän on paremmassa elinympäristössä, hän ei ole niin herkkänahkainen.
Kun joskus harvoin narsisti, joka on taipuvainen marttyyriuteen, "pyytää anteeksi" loukattuaan toista, se sisältää ovelan mutta-sanan. Esimerkkejä:
"Anteeksi kun loukkasin sinua, mutta minulla on ollut stressiä, josta sinä et tiedä mitään."
"Anteeksi kun olin ilkeä, mutta sinä itse olet liian herkkänahkainen."
"Anteeksi kun haukuin sinut maan rakoon, mutta minulla on juuri löytynyt erittäin vakava sairaus / minulle on käynyt hirveä sattumus / onnettomuus, jonka paljastan nyt vain sinulle, että ymmärrät varmaan". (Narsisti nauttii kun saa huomion itse asiasta vedettyä itseensä ja toisen pahoittelemaan.)
Jos vastapuoli ilmaisee tyytymättömyytensä narsistin sanahelinään, narsisti loukkaantuu, koska hänhän yritti pyytää anteeksi. Hänhän on itse uhri. Usein anteeksipyynnön saamisessa kestää, ja vaikka siihen olisi todellinen aihe, narsisti uskoo itse päässään luomaansa totuuteen, sillä hän on ajan myötä vakuuttanut itsensä.
Vierailija kirjoitti:
TLC:n 90 päivää morsiamena-ohjelmassa on monta narsistia, suurin osa heistä pariskunnan jenkkipuoliskoja.
Angela(naispuolinen Trump), Lisa, Colt, Jovi, Pedron äiti ja sisko joitain mainitakseni.
Kaikki joista et tykkää eivät ole narsisteja. Ei edes Trump.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TLC:n 90 päivää morsiamena-ohjelmassa on monta narsistia, suurin osa heistä pariskunnan jenkkipuoliskoja.
Angela(naispuolinen Trump), Lisa, Colt, Jovi, Pedron äiti ja sisko joitain mainitakseni.Jesse ja Darcy sitten läheisriippuvinen, huomionkipeä sekopää.
Jesse on ainoa josta olen aistinut narsistisia viboja. Omituisia räjähtelyitä, kontrollointia ja manipulointia. Juuri sellaista "katso nyt itseäsi, sinulla on ongelma, hanki apua" -tyyppistä sumuttamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Angela(naispuolinen Trump), Lisa, Colt, Jovi, Pedron äiti ja sisko joitain mainitakseni.Ihanaa, en ole ainoa jonka mielestä Colt on narsisti. Äitinsä on myös samassa joukkueessa. Kumpikin on todella taitavia manipuloimaan ja esittämään tarvittaesssa uhria. Colt myös koittaa kontrolloida naisia kosimalla tyyliin toisilla treffeillä ja tietenkin pettää. On myös selvästi addikti ainakin seksin suhteen.
Muista en osaa sanoa, kun en ole asiaan niin paljon kiinnittänyt huomiota. Colt hyppää oikein naamalle.
Eivät ole narsisteja, mutta jotenkin epänormaali se äiti-poika -suhde. Eivät ole koskaan kunnolla kasvaneet erilleen toisistaan. Colt hakee naisistakin äitiä itselleen, ainoa ero että heitä voi panna.
Tämä on todella mielenkiintoinen haastattelu. En tosin ole vielä päässyt loppuun asti. Nyt käsitellään narsistin ja empaatikon välistä dynamiikkaa ja sitä, miksi nämä ihmiset ovat alttiita suhteisiin narsistin kanssa ja miksi toiset osaavat välttää niitä paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia narsistin seurassa tulee aina jotenkin ahdistunut olo.
Miksi muuten? Silloin kun kaikki pintapuolisesti on hyvin, mitään pahaa ei tapahdu jne. Tästä olisi kiinnostavaa kuulla oivaltavia näkemyksiä.
Heille jotka ovat opiskelleet henkimaailman toimintaa, voisin kertoa oman näkemykseni: narsisteilla on pahoja tarrahenkiä. Kuten aina samanhenkinen vetää puoleensa samanhenkistä, olen kokenut erään narsistin talossa oleilevat ilkeät henget. Niillä oli voimaa vaikuttaa sähkölaitteisiin, esineisiin, saada aikaan erilaisia ääniä. En onneksi itse asunut siellä, mutta vieraillessa huomasi oudot jutut jollaisia ei muualla koskaan esiintynyt. Siitä ehkä narsistikin sai voimaa outoihin raivokohtauksiinsa, millään tavalla normaaleja raivareita ne eivät olleet vaan ihan sekopäiseksi kiihtyneen tietoista tuhoamista. Naamastakin paistoi jähmettynyt piru. *kauhunväristyksiä*
Hohoijaa. On sulla jutut. Toivon mukaan kukaan ei usko sun höpinöitä
Osoitinkin tämän heille jotka ovat jo henkimaailmaa opiskelleet. Joka ei ole, ei usko koska ei ymmärrä. Opiskeleminen on sitä että alkaa oppia. Sanotko insinöörillekin ettei tuollaisia tekniikoita ole olemassa, kun itse et ole opiskellut? Narsisti saattaisi sanoa koska tietää itse paremmin.
"Opiskellut?" Jos jätetään nämä mielikuvituspuolen höpöjutut pois tästä ketjusta ja pysytään realiteeteissa.
Niin oikeita havaintoja. Rupes ihan naurattaa jää jutut, koska heitä tapaa varsinkin työelämässä jatkuvasti. Narsistit on itserakas porukkaa jotka ei nää omaa persreikää pidemmälle.