Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
10641/10671 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on aina absurdeja juttuja. Ei osaisi arvata mitä voi olla, ellei itse kohtaisi.

Vierailija
10642/10671 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin lempi-ihminen on se joka rahoittaa ja/tai palvelee häntä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
10643/10671 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat kuin Salkkarien Noel

Ja nyt myös Aaro. Aikaisemmin oli Marianne, katsotaan 'puhkeaako' sairaus uudelleen (psykopaatti)

Vierailija
10644/10671 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tehtiin palvelija, enkä todellakaan kokenut olevani lempi-ihminen. Päinvastoin, puoliso tuntui vihaavan minua.

Vierailija
10645/10671 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs narsistikurppa on saanut uuden uhrin, suku odottaa milloin ukko haksahtaa avioon sillä perinteisesti Amen'en jälkeen alkaa narsistin kusetus ja ukko menettää kaiken. Aivan kaiken.

Vierailija
10646/10671 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs narsistikurppa on saanut uuden uhrin, suku odottaa milloin ukko haksahtaa avioon sillä perinteisesti Amen'en jälkeen alkaa narsistin kusetus ja ukko menettää kaiken. Aivan kaiken.

Ei ne aina miehet ole jotka ku settaa ..

Vierailija
10647/10671 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajoittaa ja hallitsee, uhkailee, kiristää ja manipuloi päästäkseen päämääräänsä oikeastaan ihan missä tahansa asiassa.

Varsinkin naisissa on näitä "sopan keittäjiä" eli juoruavat pahansuovasti muista, yrittävät saada ihmiset toisiaan vastaan jotta voivat itse näyttäytyä joko sovittelijana tai sitten vaan myhäilevät kun muut riitaantuu ympärillä. Kuuntelee hyvin mielellään juoruja ja pahansuopia puheita vaikutuspiiriinsä kuuluvista ja sopivan tilaisuuden tullen käyttää näitä joko lyömäaseena tai muutoin omaksi hyödykseen. Saattavat muistaa vuosikymmenienkin taakse jotain yksityiskohtia joilla sitten pääsevät sivaltamaan sopivan tilaisuuden tullen.

Puheessaan tällainen henkilö, vähän asiasta riippuen, kyseenalaistaa muita usein. Hänelle pitää kaikki perustella, joka on äärimmäisen raskasta. Hän ei välttämättä tee edes mitään sillä perustelulla, mutta hän vaatii selityksiä ihan vaan kyykyttääkseen ja testatakseen toisia. Hän haluaa hallita ja määrätä ja siksi ei pidä jos muut ovat voimakkaasti jotain mieltä tai lainakana erimieltä kuin hän. Tällaiset eivät siedä sitä että kukaan kyseenalaistaa heidän päätöksiä tai tekemisiä. 

Vierailija
10648/10671 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä että täältä poistetaan toistuvasti ihan asiallisia kuvauksia siitä miten johtajaroolissa oleva narsistinen persoona johtaa. Kuvauksesta ei käynyt mitenkään ilmi henkilö eikä työpaikka. 2 kertaa on poistettu jo kirjoitukseni. Miksi joku ei siedä sitä että kirjoitetaan millaista on työskennellä narsistijohtajan alaisena, miten narsismi näyttäytyy alaisille ja kollegoille. 

Vierailija
10649/10671 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä liekö narsismia vai jonkun asteista muuta omahyväsiyyttä ja totuttua määräilytyyliä, mutta vanha ystäväni on aina ollut sellainen että ei juuri kysy muilta asioita, vana ilmoittaa tyyliin  "klo 12 olisi hyvä nähdä" tai "sähän tulet mun synttäreille eiks vaan?" tai "heitäppä mut huomenna työpäivän jälkeen xxx paikkaan". Hän ei kysy, hän määrää. Usin saattaa tehdä tuon vielä hymyssäsuin, ikään kuin tietäen itse, että toinen ei viitsi sanoa EI, kun hän noin esittää asian. Hän myös käyttää syyllistämismetodia usein jo etukäteen " oisin kyllä tosi ilahtunut jos heittäisit minut mökille lauantaina, harmittaa pirukseen jos en pääse" tai jos huomaa että kuulija empii eikä meinaa "totella häntä", hän saattaa alkaa perustelemaan miksi hänelle olisi tärkeää että kulija tekee kuten hän toivoo tai muuten häntä joko loukataan tai häntä alkaa muuten harmittaa. Näin kuulijat hyvin harvoin kehtaa sanoa EI.

Itseasiassa kun summaan yhteistä 40 v tuttavuuttamme, niin hän on pärjännyt aika mukavasti tällä tekniikalla niin ihmissuhteissa kuin taloudessakin. 

Vierailija
10650/10671 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin haukkuu, määräilee, manipuloi, kontrolloi ja kohta sanoo kuitenkin antavansa anteeksi minulle minun pahan olon purkauksen, kun olen sanonut kaiken tuon haukkumisen jälkeen, etten halua olla tekemisissä hänen kanssaan huonon kohtelun vuoksi.

Näiden kanssa ei voi voittaa. Valitse taistelusi ja hiljene, muuta puhnumeros, asuinpaikkakuntaa ja hanki lähestymiskielto.

Vierailija
10651/10671 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin haukkuu, määräilee, manipuloi, kontrolloi ja kohta sanoo kuitenkin antavansa anteeksi minulle minun pahan olon purkauksen, kun olen sanonut kaiken tuon haukkumisen jälkeen, etten halua olla tekemisissä hänen kanssaan huonon kohtelun vuoksi.

Näiden kanssa ei voi voittaa. Valitse taistelusi ja hiljene, muuta puhnumeros, asuinpaikkakuntaa ja hanki lähestymiskielto.

Tästä unohtui uhkaus, lahjonta ja kiristys metodi mitä narsisti käyttää.

Vierailija
10652/10671 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti ei voi sietää sitä, että katkaiset yhteyden häneen, koska kukaan häntä ei jätä hänen mielestään.

Vierailija
10653/10671 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti ei voi sietää sitä, että katkaiset yhteyden häneen, koska kukaan häntä ei jätä hänen mielestään.

Narsisti voi katkaista itsekin yhteydet.

Vierailija
10654/10671 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti voi katkaista itsekin yhteydet.

Tämä olisi omassa tapauksessa jo pelastus, kun tajuaisi lopettaa. Onneksi voi laittaa estoon.

Vierailija
10655/10671 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin noin 20 vuoden suhteesta äärimmäisen narsistiseen mieheen ja meillä on lapsia (sekä täysikäisiä että lähes täysikäisiä). Meillä se perinteinen tarina eli ex-mies petti useasti liiton aikana ja lopulta selvisi hänen pitkä salasuhde yh-naiseen, joka kulminoitui minuun kohdistuneeseen vakavaan väkivaltaan. Lapsemme lähestulkoon katkaisivat välit isäänsä, tapaavat harvoin kahvin merkeissä.

Tilanne on nyt se, että ex on alkanut leikkiä isää uuden naisen lapsille, jotka noin 10 v. Uusi nainen muutti lapsineen perheemme entiseen kotiin ja hänen lapsensa ovat kuulemma suurimman osan siellä vaikka heidän isä on mukana lasten elämässä.

Erikoisen tilanteesta tekee se, että exäni on lähes hylännyt meidän lapset. Ei ole juurikaan yhteyksissä heihin, ei laita euroakaan lapsiimme. Mutta kuulemma maksaa uuden naisen lasten kuluja merkittävässä määrin. Se mikä tässä on outoa, on se että ex on jättänyt biologiset lapsensa (jotka kunnollisia ja hyvätapaisia) syrjään ja nyt sitten esittää superisukkia vieraan miehen lapsille. Ex ei ollut juurikaan kiinnostunut lapsistamme avioliitossani vaan he olivat 95% minun vastuulla.

Miksi narsisti toimii näin? Miksi hän syrjäyttää omat lapsensa ja laittaa rahansa & aikansa vieraan miehen lapsiin? En ymmärrä. Yksi lapsistani sanoi kerran minulle että isä on huono isäpuoli kun se koko ajan puhuu rumasti ja tiuskii niille (nyxän) lapsille.

Vierailija
10656/10671 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo voi myös olla opittuja huonoja tapoja. Tai sitten jonkinlaisia pulustautumisen keinoja, jos ihmisellä on vaikka jotain käsittelemättömiä asioita menneisyydessä.

Narsisti on ehkä sellainen joka esim. haukkuu kaikkia kaikkien selän takana, kerää ympärilleen jonkinlaisen piirin, haluaa olla jatkuvasti valokeilassa, valehtelee, syyttää toisia hulluiksi, haukkuu suoraan päin naamaa ja yrittää mustamaalata toisia.

Vierailija
10657/10671 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä liekö narsismia vai jonkun asteista muuta omahyväsiyyttä ja totuttua määräilytyyliä, mutta vanha ystäväni on aina ollut sellainen että ei juuri kysy muilta asioita, vana ilmoittaa tyyliin  "klo 12 olisi hyvä nähdä" tai "sähän tulet mun synttäreille eiks vaan?" tai "heitäppä mut huomenna työpäivän jälkeen xxx paikkaan". Hän ei kysy, hän määrää. Usin saattaa tehdä tuon vielä hymyssäsuin, ikään kuin tietäen itse, että toinen ei viitsi sanoa EI, kun hän noin esittää asian. Hän myös käyttää syyllistämismetodia usein jo etukäteen " oisin kyllä tosi ilahtunut jos heittäisit minut mökille lauantaina, harmittaa pirukseen jos en pääse" tai jos huomaa että kuulija empii eikä meinaa "totella häntä", hän saattaa alkaa perustelemaan miksi hänelle olisi tärkeää että kulija tekee kuten hän toivoo tai muuten häntä joko loukataan tai häntä alkaa muuten harmittaa. Näin kuulijat hyvin harvoin kehtaa sanoa EI.

Its

Kuulostaa enemmän vähemmän kehittyneelta kommunikaatiolta kuin narsismilta. Oppinut tyylin ehkä jo lapsuudessaan kotoaan. Itse olet tollo, jos annat hänen tehdä niin.

Vierailija
10658/10671 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kertauksen vuoksi, justiinsa on nähty Valkoisessa talossa, miten oranssinaamainen narsisti käsittelee "liittolaisiaan" ja millainen on vara-narsisti siinä mukana kiusaamassa.

-winner-

Vierailija
10659/10671 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja manipulointi sisältää vuorotellen vaihtuvaa kehumista ja nolaamista. Näin saadaan uhri taipumaan omaan tahtoon ja tanssimaan oman pillin mukaan kuin marionetti. Vaikka uhri olisi jo sanonut ettei pidä jostain asiasta, narsisti suostuttelee väsytystaktiikalla nostamalla haluamansa aiheen esiin heikolla hetkellä, mieluiten hetkellä jolloin uhri joutuu kieltäytyessään noloon asemaan.

Vierailija
10660/10671 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tehtiin palvelija, enkä todellakaan kokenut olevani lempi-ihminen. Päinvastoin, puoliso tuntui vihaavan minua.

Narsisteissa onkin juuri se haaste, että he sietävät hyvin harvoin heikkoja ihmisiä. Narsisti itse arvostaa ja kunnioittaa usein älykkyyttä, itsenäisyyttä, omatoimisuutta, koulutusta, ammattitaitoa, kovuutta, rohkeutta, vahvuutta ja sanavalmiutta. Tällaisia he eivät ota silmätikukseen.

Narsisti tarvitsee lähipiiriinsä ihmisen jota hän voi kyykyttää ja koska narsistilla on usein taustalla heikko itsetunto,  hän tarvitsee jonkun jonka kanssa hän tuntee ylemmyydentunnetta. Tätänihmistä kohtaan narsku sitten saa ja voi käyttäytyä kuin tuo toinen olisi hänen palvelijansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme