Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Narsisti haukkuu muita sellaiseksi mitä itse on: olet lapsellinen, etkö sä nyt osaa, olet nuuka jne. Narsisti voi olla varakaskin,ei kaikki,riippuu paljonko on huijannut muilta.
Vierailija kirjoitti:
Olen narsistin kumppani, ja olen kertonut miten narsisti käyttäytyy, muutamassa viestissä. Silti yli puolet on alapeukkuja. En ymmärrä miksi. Narsisti on oikeasti jotain mikä vaikuttaa hyvältä, mutta ei ole. Piilonarsistin paljastumiseen menee 10-20 vuotta.
Olen tehnyt saman huomion täällä palstalla. Ilmeisesti on ihmisiä, joitten pääasiallinen missio täällä palstalla on olla uskomatta ihmisiä, jotka ovat kokeneet narsistin. Jos kirjoittaa vaikka, että aggressiivinen narsisti stalkkaa viesteillään, joita on jo metreittäin, haukkuu ja syyttää vaikka mistä lapsuusajalta saakka, saa alapeukut ja vastaukseksi "oletko jotenkin loukannut hänta" tai "oletko pyytänyt häneltä anteeksi".
Monesti tuntuu siltä, että alapeukutettua kommenttia ei ole edes kunnolla luettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen narsistin kumppani, ja olen kertonut miten narsisti käyttäytyy, muutamassa viestissä. Silti yli puolet on alapeukkuja. En ymmärrä miksi. Narsisti on oikeasti jotain mikä vaikuttaa hyvältä, mutta ei ole. Piilonarsistin paljastumiseen menee 10-20 vuotta.
Olen tehnyt saman huomion täällä palstalla. Ilmeisesti on ihmisiä, joitten pääasiallinen missio täällä palstalla on olla uskomatta ihmisiä, jotka ovat kokeneet narsistin. Jos kirjoittaa vaikka, että aggressiivinen narsisti stalkkaa viesteillään, joita on jo metreittäin, haukkuu ja syyttää vaikka mistä lapsuusajalta saakka, saa alapeukut ja vastaukseksi "oletko jotenkin loukannut hänta" tai "oletko pyytänyt häneltä anteeksi".
Monesti tuntuu siltä, että alapeukutettua kommenttia ei ole edes kunnolla luettu.
Ennen pitkää joku rientää kertomaan, että narsisteja on vain 1%, joten et voi kärsiä narsistista.... argh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen pitkää joku rientää kertomaan, että narsisteja on vain 1%, joten et voi kärsiä narsistista.... argh!
Jep. Näin juuri. 1% ja sitten niitä Lauerma-kommentteja....
Vierailija kirjoitti:Ennen pitkää joku rientää kertomaan, että narsisteja on vain 1%, joten et voi kärsiä narsistista.... argh!
Narsismi on siis yksi yleisimpiä pään vakavia vikoja maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites jos ois kaksi narsistia parisuhteessa?
Epäilen tätä mun vanhemmissa
Ap
Uskomattomien juttujen kertominen, että he ovat erityisiä, usein hyvin epämääräisin ilmaisuin. Usein myös sellaisia, joita ihmiset eivät edes kertoisi, jos asia pitäisi paikkansa. Esimerkki eräästä iljettävästä niljakkeesta, johon törmäsin taas:
Tyyppi alkoi puhua sodanajan sijoituksestaan, jonka hän itse haluaa/kuvittelee olevan tietyssä joukossa (hänellä on jopa (itse teetetty?) hihatarra aiheesta. Hän alkaa äkisti puhumaan kuin verkostomarkkinoija tai humpuukituotteiden kaupittelija, kuinka hänellä "ei näy järjestelmissä sijoitusta" (pitää paikkansa, ei ole edes reserviläinen), mutta sitten jos tulee tositilanne niin hänelle aktivoituu tosi kovat sijoitukset (tyypillinen epämääräisyys, missä tärkeintä on korostaa merkittävyyttä kuin että mihin hän sitten oikeasti sijoittuu tai mihin hänellä on soveltuvuutta). Ja vaikka olisikin jokin tosi salainen superihmisten rekisteri (ei ole), niin kuka tällaisesta kailottaisi yleisötapahtumassa sivullisten kuulleen? Sääli, että hänen tuttavansa varmaan nielevät kyseenalaistamatta nämä jutut.
Mun tarina. Vaimo ei ollut mitenkään mahtaileva. Pidin hänen maalaistyttömäisestä olemuksestaan. Hän oli todella kaunis ja meillä oli samanlaisia hyviä ja terveellisiä arvoja. Kumpikaan ei esimerkiksi kiroillut. Seurusteltiin etänä ja yhdessä, koska opiskelimme eri paikkakunnilla. Koska tyttöystäviini oli todella kaunis, hän joutui erilaisiin outoihin tilanteisiin, jossa häntä yritettiin suudella. Tyttöystävä katsoi ihmisiä hyvin syvälle silmiin aina jutellessa ja voin kuvitella, että ihmiset ihastuivat häneen kun hän katsoi aina silmiin ja aivan liian pitkään. Tämä toi mustasukaisuutta alussa suhteeseen, mutta ajattelin, että kauniin naisen kanssa pitää tottua tähän. Sitten oli joitakin menoja, jotka olivat seurustelevalle parille ehkä vähän liikaa. kun tyttöystävä meni kaveriksi mökille, jossa toinen pari sitten kuherteli kokoillan ja tyttöystävääni toinen mies yritti koko illan. Tämä sattui tapahtui kahdesti, eli tyttöystävä ei kerrasta oppinut. Kerran kun menin tyttöystävän luo viikonlopuksi, jouduin olemaan yksin kotona, kun hän meni työkaverimiehen kanssa syömään ja sitten aikoivat viettää iltaa. Vaimo ei nähnyt tässä mitään väärää. Olin tosi hermoissani, kun olin tullut 300km päästä tapaamaan tyttöystävääni ja hän viettää aikaa jonkun ulkomaalaisen miehen kanssa. Kun selitin asian toisinpäin, että jos minä lähtisin jonkun naispuolisen opiskelukaverin kanssa viettämään iltaa, kun hän tulee luokseni 300km mitä hän siitä tykkäisi. Vasta sitten hän tajusi ongelman ja kävi vain syömässä. Suhde oli aina hyvä, mutta siitä puuttui sellainen syvällisempi intohimo. Ajattelin, että se vaan kuuluun ujon tytön ominaisuuksiin. Sitten tulivat esiin kontrollin tarve ja se ettei hän kestänyt yhtään vitsailua, koska otti itseensä. Lopetin vitsailun, koska en halunnut loukata häntä. Kaverini kysyi joskus, että olenko varma, ettei tyttöystäväni ole pettänyt, hän käyttäytyy ihan sillä lailla. Jotenkin ohitin tämänkin, koska tiesin, että tyttöystävä oli jotenkin flirtti, mutta en uskonut että hän pettää. Pienissä riidoissa hän ei koskaan antanut anteeksi ja riidat paisuivat jonkin pikkuriikkisen riidan vuoksi, pyysin niitä anteeksi, vaikka en ollut syypää, koska pikkujutuilla ei mielestäni ollut väliä ja pystyin ottaman syyllisyyden itselleni. Sitten mentiin naimisiin ja tuli lapsia, kerran vuodessa riideltiin ja minä oli se joka pyysi anteeksi. Muuten tuntui menevän hyvin ja jaoimme edelleen samanlaisia arvoja. Vaimo oli kuitenkin oudon kiintynyt kavereihinsa enemmän kuin kukaan hänen kaverinsa.
Jatkuu. Yritin selittää, että muille perhe on tärkeä ja he keskittyvät lapsiin ja perheeseen ja heillä ei ehkä ole aikaa kavereille samalla tavalla kuten aikaisemmin. Viimeisen lapsen jälkeen alkoi mun helv*tti. Seksi loppui lähes kokonaan, olin syypää kaikkeen, vaimolla oli vaatimuksia vaatimusten perään, joita ei voinut toteuttaa. Riitoja oli paljon, ihan kuin hän eläisi eri maailmaa kuin minä. Hän ei enää oikein osannut laittaa prioriteetteja oikein vaan alkoi elämään minä-minä elämää. Mustasukaisuus kasvoi kun hän oli erilaisten miesten seurassa ja hän eli kuin minua ei ollut olemassa. Rahasta ei saanut puhua, mutta sitä piti riittää vaimon menoihin ja ostoksiin. En saanut pilata hänen päiväänsä. Mietin minne se kiltti ystävällinen vaimo hävisi. Tilalle tuli tiikeri, joka raateli minua viikoittain. En tiennyt mitä olin tehnyt väärin ja yritin parantaa ja tehdä yhä enemmän perheen eteen töitä. Vaimo ei halunnut puhua ja siksi jouduin kokeilemaan kaikkea mikä parantaisi parisuhdetta. Tulos kaikesta oli että meni vaan huonommin. Vuosien jälkeen syytin pettämisestä. Vaimo kuunteli minua ekaa kertaa ja muuttui takaisin siksi henkilöksi, joka hän oli ollut. Mitään menneistä ei saanut puhua. seksi palasi elämään ja parempana kuin koskaan. Mutta kun olen yrittänyt selvittää, tajusin, että miten paljon valheita hän kertoo. Vaiheita riittää koko avioliiton ajaksi. Mietin että hän on pettänyt minua kokoajan. Olin niin raatanut perheen eteen ja kärsinyt seksin puutteesta ja silti uskonut hänen kilttiä ja ystävällistä ulkokuorta. mutta tajusin, että hän olikin kiltti kaikille muille, ei minulle. Hän vaikutti tosi empaattiselta, mutta jokin ei vaan ollut kohdallaan. Lopulta kun yritin selvittää mitä elämässäni tapahtuu, alkoi uhkailu poliiseilla ja lasten viemisellä. Viimeisin on se, että vaimo yrittää syöttää minulle mielenterveyslääkkeitä, siksi, että olen niin sekaisin hänen valheistaan. Jokainen menneisyyden tapahtumasta hän on kertonut monta eri versiota. Lopulta tajuan, että hän peittelee pettämisiään. Hän ei osaa pyytää mitään anteeksi, eikä tunnista, että on kohdellut minua huonosti. Jos jotain näytän hänelle mitä hän on tehnyt, hän kokee sen että minä syyllistän häntä ja miksi olen niin ilkeä häntä kohtaan.
En siis tiedä mikä se merkki narsismista suhteen alussa olisi oikeasti ollut, koska mikään yksittäinen ominaisuus ei ole mikään tae narsismista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki elämäni aikana tuntemani narsistisesti häiriintyneet miehet ovat olleet seksuaalisen maanisuuden ja addiktion lisäksi myös insestisiä ja pedofiileja. He myös tykkäävät kovasti, kun aikuinen nainen on lapsenomainen ja tyttömäinen ja seksi aktissa taantuu jonnekin lapsen tasolle. He nauttivat, kun tuntevat voivansa hyväksikäyttää tällaista naista. Siksi narsisti seksi-saalistaa helposti psyykkisesti epävakaita ja mt-ongelmaisia naisia ollen heistä hyvinkin kiinnostunut. Kiihottuvat kuullessaan, että joku on ollut seksuaalisen hyväksikäytön kohteena esim. lapsena ja nuorena ja pyrkivät itse hyväksikäyttämään tällaista naista.
Sama kokemus. Jos tuli joku tietty juttu mistä en pitänyt, sitä se ainakin halusi.
Luottamuksella kerroin lapsuuden ja nuoruuden hyväksikäytöstä. Esitti sillä hetkellä tosi myötätuntoista ja lohduttavaa.
Joku aika sen jäl
Huh... Itselläni vastaavanlainen kokemus kolmen kimpasta, josta en sen suuremmin nauttinut, vaan pikemminkin hieman traumatisoiduin. Eksälleni tuli tuosta jonkinasteinen pakkomielle ja hän useamman kerran kertoi jo VIESTITELLEENSÄ jonkun potentiaalisen kolmannen pyörän kanssa, siis en voinut käsittää. Sitten joskus (nimenomaan humalassa) lipsautti luultavasti todellisen ajatuksensa: "Miksi muut on saanut mutta minä en saa???". Kyllä, kaikessa on kyse vain ja ainoastaan HÄNEN haluistaan, viis minun tarpeistani, traumoistani ja tunteistani.
Varoitan ovelista manipulaatiotekniikoista.
Eräs henkilö pyrki luomaan minuun luottamuksellisen suhteen erilaisilla tekniikoilla, tietoisesti.
Ihan tuttavuuden alussa hänellä "unohtui pankkikortti kotiin" tai "pankkikortti ei toiminut". Useita kertoja. Summa oli aina mitätön, 2-5€. Hän maksoi nopeasti, muutaman päivän päästä takaisin. Mobilepay, Pivo ja Siirto, niitä hänellä ei tietenkään ollut...
Sitten tuli se kerta kun summa oli suurempi, useita kymppejä. Tai kerta, jolloin olin jo päättänyt etukäteen olla lainaamatta, mutta hänen korttinsa ei toiminut kassalla ja olisin ollut omituinen "ystävä", jos en olisi auttanut muiden katsellessa vieressä.
Myöhemmin jäin miettimään mikä idea näissä lainailuissa oli ja ymmärsin, käänteistä psykologiaa. Rahaa lainataan yleensä vain läheiselle ihmisille. Lainaamalla minulta usein hän istutti mieleeni ajatuksen: olen lainannut tälle ihmiselle monta kertaa rahaa => hänen täytyy olla minulle läheinen. Hän pyrki rakentamaan välillemme luottamusta.
Katkaisin häneen lopulta välit ja tämä ei ollut ainoa syy. Hän pyrki manipuloimaan minua usein eri tavoin. Enkä ollut ainoa, joten tiedän, etten ole kuvitellut asioita.
Haluan tuoda tämän keskusteluun, varokaa narsisteja, jotka käyttävät tällaista käänteistä psykologiaa. Se on hyvin hienovaraista ja kieroa, lähes huomaamatonta.
Pahantahtoisen ihmisen etu on se, että suurin osa meistä ajattelee muista hyvää, aina, vaikka olisi pieniä merkkejäkin muusta. Luotamme lähtökohtaisesti ihmisiin. Yhteistyön tarve ja etu on dna:ssamme.
Kannattaa lukea psykologiaa, narsismista, manipulaatiosta jopa aivopesutekniikoista ym. jotta on jatkossa paremmin kartalla ja osaa varoa.
Aihe vapaa on muuttunut aivopesun ja hybridivaikuttamisen alustaksi. Jos googlaa aivopesu ja toisto, alkaa kuvio aueta. Palstahullu ei ole välttämättä hullu ollenkaan, vaan pyrkii toimissaan johonkin päämäärään. Siksi suosittelen täältä pois pysymistä, jos on herkkä ja vaikutuksille altis tai ennestään narsistin uhri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tiedät millainen olen."
"Mä olen tällainen."
"Mä en kestä, jos mua yritetään ohjata johonkin suuntaan tai mua yritetään muuttaa"
"Olen tällainen, en aio muuttua tästä."
Hänen "itsensä löytäminen" ja ison kriisin läpikäyminen (mukaan lukien lyhyt terapiajakso) vahvisti hänen omakuvaansa muuttumattomana. (Nyt käy järkeen, kun olen ymmärtänyt hänen olevan narsisti, eivätkä narsistit muutu). Mutta tämä oli niin käsittämätöntä silloin itselle, että toinen tunnistaa osin omat puutteensa ja tapansa satuttaa läheisiään, mutta hän ei aio muuttua tai edes yritä muuttaa omaa käytöstään. Parisuhteen ongelmia ei voi muuttaa, koska "hän on sellainen ja minä olen tuollainen".
Hän kantoi lusöksi hirveää katkeruutta vielä vuosienkin päästä niistä yhteisistä päätöksistä tai komprom
Minulla on myös tällainen kokemus, että eksäni vedätti terapeuttiaan ihan 6-0. Tai en nyt tiedä "vedättikö", mutta ainakaan terapiassa ei KOLMEN VUODEN aikana käsitelty ollenkaan niitä asioita, joihin olisi pitänyt pureutua juurta jaksain. Päin vastoin, hän oikein ylpeili sillä, että "nauratti taas terapeuttia" ja "taas se sanoi, ettei ole koskaan tavannut minunlaistani ihmistä" :-) Ei varmaan tarvitse erikseen sanoa, ettei tuon kolmen vuoden aikana päästy puusta pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuu. Yritin selittää, että muille perhe on tärkeä ja he keskittyvät lapsiin ja perheeseen ja heillä ei ehkä ole aikaa kavereille samalla tavalla kuten aikaisemmin. Viimeisen lapsen jälkeen alkoi mun helv*tti. Seksi loppui lähes kokonaan, olin syypää kaikkeen, vaimolla oli vaatimuksia vaatimusten perään, joita ei voinut toteuttaa. Riitoja oli paljon, ihan kuin hän eläisi eri maailmaa kuin minä. Hän ei enää oikein osannut laittaa prioriteetteja oikein vaan alkoi elämään minä-minä elämää. Mustasukaisuus kasvoi kun hän oli erilaisten miesten seurassa ja hän eli kuin minua ei ollut olemassa. Rahasta ei saanut puhua, mutta sitä piti riittää vaimon menoihin ja ostoksiin. En saanut pilata hänen päiväänsä. Mietin minne se kiltti ystävällinen vaimo hävisi. Tilalle tuli tiikeri, joka raateli minua viikoittain. En tiennyt mitä olin tehnyt väärin ja yritin parantaa ja tehdä yhä enemmän perheen eteen töitä. Vaimo ei halunnut puhua ja siksi joudu
Alapeukkujen määrä kertoo hyvin, että harva oikeasti tunnistaa narsistin. Minulla meni 28 vuotta. Olen lukenut paljon aiheesta ja eri lähteistä. Jokainen ihminen on oma persoonansa ja siksi narsistit ovat aina vähän erilaisia, mutta narsistinen suojakuori toimii kaikilla samoin. Tahallaan ilkeä tai väkivaltainen ei ole välttämättä narsisti. Narsistit haluaa olla hyviä, menestyneitä ihmisiä, joilla on kaikki hyvin. Olemalla kaikille ilkeä, ei menesty. Piilonarsisti on narsisteista vaarallisin. Se ei näy ulospäin, piilonarsistin manipulointi taidot ovat aivan omaa luokkaansa ja kaikki perustuu kulissien minkä narsisti rakentaa ympärilleen. Piilonarsisti on hyvä työkavereille, ystävilleen, naapureille. Osaa näytellä empaattista. Oma puoliso on se, joka ottaa sen kaiken pahan vastaan. Sekin alkaa vasta vuosia myöhemmin, kun narsistin vaatimukset kasvavat, eikä uhri enää pysty toteuttamaan niitä. Mikään ei riitä. Olet syypää kaikkeen ja narsisti kaataa kaiken pahan olon sinun päällesi. Narsisti ei näe omaa käytöstään vaan ihmettelee miksi sinä suutut ja raivoat? Sinä olet ongelma parisuhteessa. Ihmettelet miten puoliso ei näe asiaa. Yrität ottaa puheeksi, mutta narsisti ei näe omassa käytökseen mitään vikaa ja ongelmat vaan kasvavat. Narsisti ei myöskään kuule sinun huolia joten jos puhut, puhut kuuroille korville. Koska sinä olet narsistille ongelma parisuhteessa alkaa pettäminen, manipulointi, valehtelu. Tässä vaiheessa et tiedä vielä narsismista mitään koska 15 vuotta on mennyt ilman isoja ongelmia. Narsisti vielä sanoo sinulle kuinka pyrkii olemaan sinulle parempi. Uskot sanoihin, mutta menee aikaa vielä vuosia, kun tajuat, että henkinen pahoinpitely on melkein jokapäiväistä ja mietit itsemu*haa. Ihmettelet missä on vika. Mietit oletko itse se hirviö. Olet ollut niin alistettu, että et uskalla tehdä mitään. Mikään ei tapahdu nopeasti vaan hitaasti ja vaikka asiat huononee, sinulle on luvattu koko ajan parannusta. Huonoon kohteluun tottuu ja olet lopussa täysin arvoton ihminen vailla itsetuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tiedät millainen olen."
"Mä olen tällainen."
"Mä en kestä, jos mua yritetään ohjata johonkin suuntaan tai mua yritetään muuttaa"
"Olen tällainen, en aio muuttua tästä."
Hänen "itsensä löytäminen" ja ison kriisin läpikäyminen (mukaan lukien lyhyt terapiajakso) vahvisti hänen omakuvaansa muuttumattomana. (Nyt käy järkeen, kun olen ymmärtänyt hänen olevan narsisti, eivätkä narsistit muutu). Mutta tämä oli niin käsittämätöntä silloin itselle, että toinen tunnistaa osin omat puutteensa ja tapansa satuttaa läheisiään, mutta hän ei aio muuttua tai edes yritä muuttaa omaa käytöstään. Parisuhteen ongelmia ei voi muuttaa, koska "hän on sellainen ja minä olen tuollainen".
Hän kantoi lusöksi hirveää katkeruutta vielä vuosienkin päästä niis
Narsisti on mestari huijaamaan jopa ammatti-ihmisiä, psykiatrit jne. Ja tottakai sillä pitää kehuskella, välillä laitetaan omia joukkoon. Eräs naristihullu väitti saaneensa eläkepaperit YHDELTÄ komealta lääkäriltä kun hän hurmasi sen (lääkäri oli parikolkyt vuotta akkaa nuorempi). En tiedä ketään jolle olisi riittänyt yhdellä lääkärillä käynti päästäkseen eläkkeelle. Ellei tämä lääkäri sitten kirjoittanut että pääsisi hullusta nopeeta eroon.
Se on muuten jännä miten näkee narsistin käyttäyvän sille lempi-ihmiselleen ja ihmiselle josta ei välitä.
Esim. omiin sisaruksiinsa voi olla todella palvova asenne tai sitten hällä väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väkivaltaisuus ei ole narsismin kriteeri, joten kyse on todennäköisesti jostain muusta.
Ei sinun tarvitse tietää kenenkään diagnoosia, varsinkaan kun haluat käyttää niitä vain lyömäaseena.
Miten sinut saisi hoitoon, että lopettaisit päivittäisen narsisteista ulinan ja jankkaamisen?
Narsismiin liittyy aina väkivaltaista käytöstä. Jokainen narsisti on väkivaltainen psyykkisesti ja monet myös fyysisesti, mutta vain läheisilleen. Muillehan narsistit eivät uskalla riehua samalla tavalla, koska ovat henkisesti pikkulapsen tasolla. Jos eivät olisi väkivaltaisia, ongelma olisikin paljon pienempi.
Narsismin kriteereitä on laaja-alaiset suuruuskuvitelmat, ihailun t
Moni narsisti on jäänyt viisvuotiaan tasolle. jankataan jotain samaa typerää asiaa vuosikymmenet: "Muistatko ku sä ..plaa plaa plaaa". Jos kuuntelija reagoi hullu jatkaa jankkaamistaan, parempi olla huomaamati.
Mitä narsistit ovat minulle sanoneet: en halua kuulla sun mielipiteitä.