Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iljettävä narskun naama tvssä (kestohymy päällä!) ja nuoren toimittajan palvova katse....
Toimittaja siteeraa hänen puheitaan ja oksennan......
Kuinka kauan olet tuntenut tämän ihmisen josta puhut? Oletan siis että tunnet hänet.
Monta vuosikymmentä....
Ok. Itse tunsin oman mediatyypin vain kuusi vuotta mutta sekin oli liian kauan. Ällöttää nähdä sitä tvssä tai kuulla radiossa.
Juu. Varsinkin valheet. Ne särähtää. Alkaa oksettaa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iljettävä narskun naama tvssä (kestohymy päällä!) ja nuoren toimittajan palvova katse....
Kuinka kauan olet tuntenut tämän ihmisen josta puhut? Oletan siis että tunnet hänet.
Monta vuosikymmentä....
Ok. Itse tunsin oman mediatyypin vain kuusi vuotta mutta sekin oli liian kauan. Ällöttää nähdä sitä tvssä tai kuulla radiossa.
Juurikin ne! Haluun aina ilmoittaa ohjelmaan että nyt kyllä tyyppi valehtelee oikein kunnolla!
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan jos narsisti kokee sinut uhaksi, että hän alkaa kopioida ja matkia sinua? Koittaa pistää paremmaksi. Epäilen yhtä tuttua narsistiksi, joka on pitkän aikaa yrittänyt latistaa minua sanoin ja teoin. Muuttanut tyylinsäkin samanlaiseksi kuin minulla on ja näyttää joka kerta pitkää naamaa nähdessään minut.
Narsistit tuntee kaikki ihmiset uhaksi. Ne eivät voi ymmärtää miten ihmiset voi pitää toisista ihan vaan sen takia, että ihminen on oma itsensä ja hyvä ihminen. Narsistit on kilpailussa kaikkien kanssa aina ja tämä jälleen kertaan juontaa juurensa siihen, että heillä on niin surkea itsetunto. Ne uhoaa muiden edessä mutta sisimmässään ovat kaikkein pienimpiä ja eksyneitä elämän polultaan ihmisiä kuin vain voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää että tämä on taas poistettu. Joku kysyi aiemmin mitä narsisti ajattelee kun ihmisiä lähtee hänen elämästään koko ajan pois, joko että hän poistaa ne itse tai ihmiset ovat saaneet tarpeekseen narsistista:
Narsisti ei ajattele yhtään mitään. Hän löytää uuden kohteen joka palvoo häntä. Hän on täysin tunnekylmä ihminen joka ei jää haikailemaan sitä, että ihmiset poistuu sen elämästä. Minun narsisti peräti kertoi minulle useita kertoja, että hän ei välitä eikä ajattele niitä ihmisiä enää ikinä, ne ovat kuin niitä ei olisi ikinä ollutkaan. Narsistilla ei ole tunnesuhdetta kenenkään tai mihinkään. Ne eivät kiinny ihmisiin eikä muistoihin millään lailla. Ja ennen kuin ne jotkut tulee TAAS tänne väittämään vastaan, minun narsisti sai diagnoosin psykiatrilta, että on narsisti eli ei ole minun keksimä nimike, mikä täällä saa näköjään monet narsistin puolustajat ja narsistit reagoimaan voimakkaasti, että me muka keksitään diagnoosit ihan itse.Kiitos tästä jaosta, helpotti hieman tietää. Kiitos paljon,
T.narsistin uhri
Haluaisin vielä sanoa, että minun narsisti mies myös sanoi, että heidänlaiset (ymmärsi terapian kautta mutta liian myöhään meille) eivät tunne sentimentaalista suhdetta ihmisiin. He eivät mieti niitä hyviä aikoja yhdessä (onhan niitäkin sentään aina pari) eivätkä tunteile niistä. Kun narsisti kävelee pois ihmisen elämästä, hän poistaa kaikki muistot mielestään siitä ihmisestä. Ja tämä on se narsistin tuho toiselle, koska normaalit ihmiset eivät ajattele tai tunne tällä tavalla. Ja narsisti ei muutu. Vaikka minunkin meni terapiaan ja tajusi joitain asioita, hän ei pysty muuttumaan koska kuitenkin isommalta osalta ajattelee ei ole tehnyt mitään väärin.
Tätä oli vaikea ymmärtää. Jos ei kerran ollut illallinen pöydässä, niin kamala meteli miten en koskaan tee mitään ja kuinka naapurin Anneli on parempi. Kun sitten yritin muistuttaa, että näin ei ole käynyt ja myöhästyin, koska piti viedäkin lapsi eri aikaan harkkoihin ja tieto tuli viime hetkellä, niin hirveä huuto, etten osaa edes aikataulua suunnitella ja varautua. Olin kuitenkin sen illallisen säntillisesti pistänyt pöytään useamman kerran. Ei vaan tullut mieleen nämä onnistumiset. Tai eihän ne onnistumisia olleet, kun oli liikaa samoja ruokia. Naapurin Anneli on niin paljon parempi kokki.
Narsistin pointti on alistaa ihmistä niin paljon kuin mahdollista. Kun ymmärrät se tulee hänen omasta huonosta itsetunnosta eikä mitenkään liity sinuun, voit melkein hymyillä asialle. Narsisti on kuin pieni lapsi joka huutaa kun häneen ei kiinnitetä huomiota.
Mulla oli raskas ero. Tunteet oli täysin jumissa ihan joka asian suhteen. Olin tapellut parikymmentä vuotta älytöntä epäoikeudenmukaisuutta vastaan. Mulla oli aina tunne, että jos olisin taloudellisesti paremmassa asemassa (hän töissä, minä kotiäiti, ulkomailla), niin avioliitto olisi voinut vaikka onnistua. Mutta se epäoikeudenmukaisuus oli jotain ihan kamalaa, eikä ainoastaan minua, vaan myös lapsia kohtaan. Olin kuin uskollinen koira, jota kotiintullessa potkaistiin, kun oli ollut huono päivä. Joskus silitettiin. Nyt alkaa tulla viha, miten joku voi kohdella minua niin huonosti. Erosta on pari vuotta.
Mutta sanokaapas, olisiko liitto onnistunut jos olisimme olleet taloudellisesti tasa-arvoisia?
Ei. Liitto ei olisi onnistunut vaikka oisit seisonut päälläsi. Mikään ei onnistu narsistin kanssa. Paitsi jos haluat alistua täysin orjaksi. Minusta sinun pitäisi lukea narsisti tietoa netillä, siellä on paljon hyviä artikkeleita. Ja jos osaat englantia jonkin verran, netillä on paljon enemmän tietoa aiheesta englanniksi. Sinä et ole tehnyt mitään väärin. Ikävä kyllä narsisti löysi sinut mutta se ei ole sinun vika. Narsistit löytää AINA hyvät ja empaattiset ihmiset. Ne etsii niitä.
Tavatessamme olin työelämässä, asiantuntijatehtävissä hyvällä palkalla ja mieluisassa työympäristössä. Oli meillä silloinkin aika paljon jo riitoja. Jälkikäteen olen ymmärtänyt, että hänellä jos oli työstressiä, niin se eskaloitui riidaksi mun kanssa. Kun ex-vaimonsa peräsi elatusmaksuja, niin se eskaloitui muhun. Tosin joskus sain jonkin lahjan tai muun, koska ymmärsin häntä ja en ollut ahne kuten ex. Joka siis vain halusi, että maksaa elarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monta vuosikymmentä....
Juurikin ne! Haluun aina ilmoittaa ohjelmaan että nyt kyllä tyyppi valehtelee oikein kunnolla!
Juu. Varsin sinisilmäisiä toimittajat on. Kokeneetkin toimittajat......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistisesti käyttäytyvät ihmiset viljelevät poikkeuksellisen paljon vertauskuvia ja kielikuvia keskustellessaan. Tämä on oivallinen sumutuskeino heille jotta totuus heistä ei paljastuisi. Koska syy on aina jossain muussa kuin heissä itsessään.
Nauravat omille vitseilleen. Niin että hävettää ihan heidän puolestaan.
Vitsit ja huumori on heillä passiivis-agressiivista. Vihamielistä sarkasmia käyttävät myös paljon. Eivät voi sietää normaaleja arvoja lainkaan.
Narsistin huumori ja leikinlasku sisältää lähes aina piikin, milloin pienemmän milloin isomman.
Sen vuoksi narsku meneekin hölmöksi ja sanattomaksi jos hänestä lasketaan ihan normaalia hyväntahtoista leikkiä.
Se kuvittelee, että nyt hänelle vattuillaan ja alkaa miettimään, että missä kohdassa se vattuilu oikein oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää että tämä on taas poistettu. Joku kysyi aiemmin mitä narsisti ajattelee kun ihmisiä lähtee hänen elämästään koko ajan pois, joko että hän poistaa ne itse tai ihmiset ovat saaneet tarpeekseen narsistista:
Narsisti ei ajattele yhtään mitään. Hän löytää uuden kohteen joka palvoo häntä. Hän on täysin tunnekylmä ihminen joka ei jää haikailemaan sitä, että ihmiset poistuu sen elämästä. Minun narsisti peräti kertoi minulle useita kertoja, että hän ei välitä eikä ajattele niitä ihmisiä enää ikinä, ne ovat kuin niitä ei olisi ikinä ollutkaan. Narsistilla ei ole tunnesuhdetta kenenkään tai mihinkään. Ne eivät kiinny ihmisiin eikä muistoihin millään lailla. Ja ennen kuin ne jotkut tulee TAAS tänne väittämään vastaan, minun narsisti sai diagnoosin psykiatrilta, että on narsisti eli ei ole minun keksimä nimike, mikä täällä saa näköjään monet narsistin puolustajat ja narsistit reagoimaan voimakkaasti, että me muka keksitään diagnoosit ihan itse.Kiitos tästä jaosta, helpotti hieman tietää. Kiitos paljon,
T.narsistin uhri
Haluaisin vielä sanoa, että minun narsisti mies myös sanoi, että heidänlaiset (ymmärsi terapian kautta mutta liian myöhään meille) eivät tunne sentimentaalista suhdetta ihmisiin. He eivät mieti niitä hyviä aikoja yhdessä (onhan niitäkin sentään aina pari) eivätkä tunteile niistä. Kun narsisti kävelee pois ihmisen elämästä, hän poistaa kaikki muistot mielestään siitä ihmisestä. Ja tämä on se narsistin tuho toiselle, koska normaalit ihmiset eivät ajattele tai tunne tällä tavalla. Ja narsisti ei muutu. Vaikka minunkin meni terapiaan ja tajusi joitain asioita, hän ei pysty muuttumaan koska kuitenkin isommalta osalta ajattelee ei ole tehnyt mitään väärin.
Tätä oli vaikea ymmärtää. Jos ei kerran ollut illallinen pöydässä, niin kamala meteli miten en koskaan tee mitään ja kuinka naapurin Anneli on parempi. Kun sitten yritin muistuttaa, että näin ei ole käynyt ja myöhästyin, koska piti viedäkin lapsi eri aikaan harkkoihin ja tieto tuli viime hetkellä, niin hirveä huuto, etten osaa edes aikataulua suunnitella ja varautua. Olin kuitenkin sen illallisen säntillisesti pistänyt pöytään useamman kerran. Ei vaan tullut mieleen nämä onnistumiset. Tai eihän ne onnistumisia olleet, kun oli liikaa samoja ruokia. Naapurin Anneli on niin paljon parempi kokki.
Narsistin pointti on alistaa ihmistä niin paljon kuin mahdollista. Kun ymmärrät se tulee hänen omasta huonosta itsetunnosta eikä mitenkään liity sinuun, voit melkein hymyillä asialle. Narsisti on kuin pieni lapsi joka huutaa kun häneen ei kiinnitetä huomiota.
Mulla oli raskas ero. Tunteet oli täysin jumissa ihan joka asian suhteen. Olin tapellut parikymmentä vuotta älytöntä epäoikeudenmukaisuutta vastaan. Mulla oli aina tunne, että jos olisin taloudellisesti paremmassa asemassa (hän töissä, minä kotiäiti, ulkomailla), niin avioliitto olisi voinut vaikka onnistua. Mutta se epäoikeudenmukaisuus oli jotain ihan kamalaa, eikä ainoastaan minua, vaan myös lapsia kohtaan. Olin kuin uskollinen koira, jota kotiintullessa potkaistiin, kun oli ollut huono päivä. Joskus silitettiin. Nyt alkaa tulla viha, miten joku voi kohdella minua niin huonosti. Erosta on pari vuotta.
Mutta sanokaapas, olisiko liitto onnistunut jos olisimme olleet taloudellisesti tasa-arvoisia?
Ei. Liitto ei olisi onnistunut vaikka oisit seisonut päälläsi. Mikään ei onnistu narsistin kanssa. Paitsi jos haluat alistua täysin orjaksi. Minusta sinun pitäisi lukea narsisti tietoa netillä, siellä on paljon hyviä artikkeleita. Ja jos osaat englantia jonkin verran, netillä on paljon enemmän tietoa aiheesta englanniksi. Sinä et ole tehnyt mitään väärin. Ikävä kyllä narsisti löysi sinut mutta se ei ole sinun vika. Narsistit löytää AINA hyvät ja empaattiset ihmiset. Ne etsii niitä.
Tavatessamme olin työelämässä, asiantuntijatehtävissä hyvällä palkalla ja mieluisassa työympäristössä. Oli meillä silloinkin aika paljon jo riitoja. Jälkikäteen olen ymmärtänyt, että hänellä jos oli työstressiä, niin se eskaloitui riidaksi mun kanssa. Kun ex-vaimonsa peräsi elatusmaksuja, niin se eskaloitui muhun. Tosin joskus sain jonkin lahjan tai muun, koska ymmärsin häntä ja en ollut ahne kuten ex. Joka siis vain halusi, että maksaa elarit.
Nyt vähän kuulostaa kuin puolustaisit tätä ihmistä. Vaikka olis mitä stressiä, niin sitä ei oteta toiseen ihmiseen. Siitä voi ja pitääkin keskustella kumppanin kanssa, mutta heti jos alkaa toisen ihmisen syyttely asiasta mikä ei edes ole hänen syytänsä, se on väärin. Mutta tiäkkö että yksi narsismin uhriksi joutuminen myös tulee esille että se ihminen puolustaa narsistia ja sen käytöstä? Ja niin tein minäkin. Kunnes tajusin se ei ollut minun vika ja että narsisti vain sysäsi sen minun syyksi. Sinäkin pääset tämän ylitse ja kun sen teet, se on aivan ihana fiilis sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monta vuosikymmentä....
Sama fiilis on tullut. Ei voi olla totta!
Mutta en ole kuitenkaan valittanut toimittajille.
Suljen ohjelman ja koitan saada ajatukseni käännettyä johonkin muuhun asiaan.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.narsistin uhri
Nyt vähän kuulostaa kuin puolustaisit tätä ihmistä. Vaikka olis mitä stressiä, niin sitä ei oteta toiseen ihmiseen. Siitä voi ja pitääkin keskustella kumppanin kanssa, mutta heti jos alkaa toisen ihmisen syyttely asiasta mikä ei edes ole hänen syytänsä, se on väärin. Mutta tiäkkö että yksi narsismin uhriksi joutuminen myös tulee esille että se ihminen puolustaa narsistia ja sen käytöstä? Ja niin tein minäkin. Kunnes tajusin se ei ollut minun vika ja että narsisti vain sysäsi sen minun syyksi. Sinäkin pääset tämän ylitse ja kun sen teet, se on aivan ihana fiilis sinulle.
Varmaan juuri tästä syystä suhteeseen päädyinkin, ja pitkään avioliittoon maassa, joka ei koskaan oikein tuntunut omalta, elämään, joka ei koskaan tuntunut oikein omalta. On kamalaa, kun ihminen yrittää nähdä kokonaisuuden suurempana kuin vain osiensa summan, yrittää ymmärtää. Se on kamalaa tälle ihmiselle itselleen. Siksipä luulen, että en enää koskaan pistä itseäni tuohon asemaan. Mietin nyt elämääni ihan vain omalta kannaltani. Ja lapsieni.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan jos narsisti kokee sinut uhaksi, että hän alkaa kopioida ja matkia sinua? Koittaa pistää paremmaksi. Epäilen yhtä tuttua narsistiksi, joka on pitkän aikaa yrittänyt latistaa minua sanoin ja teoin. Muuttanut tyylinsäkin samanlaiseksi kuin minulla on ja näyttää joka kerta pitkää naamaa nähdessään minut.
Valitettavasti uskon näin. Elämässäni on lähipiirissä ihminen jolla on todella paljon narsistisia piirteitä ja tuo kopioiminen on juuri se mitä hän tekee. Valitettavasti on tunkeutunut elämääni kaikilla tasoilla, ystävät, sukulaiset, naapurit, oma mies ja omat lapset ovat tai ovat olleet myös vaikutuspiirissä :( Esittää hyvää ystävääni vaikka ei todellakaan ole sitä, vaan yrittää hyötyä/on hyötynyt minusta kaikin tavoin. Ja tuota kopioimista on, lähtien juuri siitä että yrittää saada elämäsi, kodin ja kaikista elämäsi ihmisistä lähtien itselleen. Kopioinut myös minun (tai mieheni) asuinpaikan, talon, harrastukset yms. Tässä ei mitään pahaa sinänsä olisi jos olisi vain pelkkää kopioimista ilman että siinä olisi mitään muuta tarkoitusta taustalla, mutta samalla on kirjaimellisesti yrittänyt viedä minulta nämä kaikki asiat elämässäni (on epärehellinen, pelailee ja kilpailee, mustamaalannut yms). Ja esittää tietysti todella hyvää ihmistä. Tässä vain pieni osa valitettavasti :(
Vierailija kirjoitti:
Lista narsistin käytösmalleista:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä
Väkivaltainen
Empatian puuteLapsellisuus
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä
ImpulsiivisuusNöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen
ValehteleminenMustasukkaisuus
Harha-ajatukset
.
Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.
Hyvä ja selkeä lista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti uskon näin. Elämässäni on lähipiirissä ihminen jolla on todella paljon narsistisia piirteitä ja tuo kopioiminen on juuri se mitä hän tekee. Valitettavasti on tunkeutunut elämääni kaikilla tasoilla, ystävät, sukulaiset, naapurit, oma mies ja omat lapset ovat tai ovat olleet myös vaikutuspiirissä :( Esittää hyvää ystävääni vaikka ei todellakaan ole sitä, vaan yrittää hyötyä/on hyötynyt minusta kaikin tavoin. Ja tuota kopioimista on, lähtien juuri siitä että yrittää saada elämäsi, kodin ja kaikista elämäsi ihmisistä lähtien itselleen. Kopioinut myös minun (tai mieheni) asuinpaikan, talon, harrastukset yms. Tässä ei mitään pahaa sinänsä olisi jos olisi vain pelkkää kopioimista ilman että siinä olisi mitään muuta tarkoitusta taustalla, mutta samalla on kirjaimellisesti yrittänyt viedä minulta nämä kaikki asiat elämässäni (on epärehellinen, pelailee ja kilpailee, mustamaalannut yms). Ja esittää tietysti todella hyvää ihmistä. Tässä vain pieni osa valitettavasti :(
Minulla oli elämässäni samantyyppinen ihminen. Jos hankin jotain kivaa, piti hänenkin hankkua juuri samanlainen. Alkuun ajattelin hänen olevan vahvasti narsistinen, mutta törmäsin histrionic personality disorder:n (HPD), jolle en ole löytänyt suomennosta, ja joka selittää paljon kokemuksiani hänen kanssaan.
Linkissä lisätietoa englanniksi. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/9743-histrionic-personal…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli elämässäni samantyyppinen ihminen. Jos hankin jotain kivaa, piti hänenkin hankkua juuri samanlainen. Alkuun ajattelin hänen olevan vahvasti narsistinen, mutta törmäsin histrionic personality disorder:n (HPD), jolle en ole löytänyt suomennosta, ja joka selittää paljon kokemuksiani hänen kanssaan.
Linkissä lisätietoa englanniksi. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/9743-histrionic-personal…
Mielenkiintoista. Pitää lukea tuosta enemmän. Kiitos linkistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tuosta. Katsoin tuon ja muutama kohta osuu tähän ihmiseen. Suoraan tämä ko. henkilö ei ole sillä tavalla huomionhakuinen vaan päinvastoin ei hae huomion keskipisteenä olemista vaan keskittyy mm ihmisten "arvioimiseen" suuressa joukossa. Kahden kesken kyllä ottaa huomion kokonaan itseensä mm. pitämällä monologeja sekä hakemalla sääliä. Ja esimerkiksi sellainen omaan mieleen vaikuttaminen on normaalia tällä ihmisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkissä lisätietoa englanniksi. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/9743-histrionic-personal…Kiitos tuosta. Katsoin tuon ja muutama kohta osuu tähän ihmiseen. Suoraan tämä ko. henkilö ei ole sillä tavalla huomionhakuinen vaan päinvastoin ei hae huomion keskipisteenä olemista vaan keskittyy mm ihmisten "arvioimiseen" suuressa joukossa. Kahden kesken kyllä ottaa huomion kokonaan itseensä mm. pitämällä monologeja sekä hakemalla sääliä. Ja esimerkiksi sellainen omaan mieleen vaikuttaminen on normaalia tällä ihmisellä.
Draamailut, loppumattomat monologit ja säälin haku ovat toksisen ihmisen tunnusmerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkissä lisätietoa englanniksi. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/9743-histrionic-personal…Kiitos tuosta. Katsoin tuon ja muutama kohta osuu tähän ihmiseen. Suoraan tämä ko. henkilö ei ole sillä tavalla huomionhakuinen vaan päinvastoin ei hae huomion keskipisteenä olemista vaan keskittyy mm ihmisten "arvioimiseen" suuressa joukossa. Kahden kesken kyllä ottaa huomion kokonaan itseensä mm. pitämällä monologeja sekä hakemalla sääliä. Ja esimerkiksi sellainen omaan mieleen vaikuttaminen on normaalia tällä ihmisellä.
Draamailut, loppumattomat monologit ja säälin haku ovat toksisen ihmisen tunnusmerkkejä.
Yksi ihminen tässäkin ketjussa keskustellut sivu kaupalla itsensä kanssa. Sääliä ja huomiota hakee itselleen.
Ja sulle sillä on jotain väliä? Itse olen miettinyt voiko draamailija olla turvallisen kiintymyssuhteen lapselleen mallioppimisen kautta antava vanhempi? Voiko sinusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvän laulun Klamydia on näköjään tehnyt narsisteista.
Toi biisi kuvastaa hyvin palstan narsistijankkaajaa.
Miks pitäs riemusta hyppiä?
Tahdon kitistä ja hermojanne nyppiä
Älä multa tätä tuskaa kiellä
Tahdon katkeraa kalkkia nielläItsesäälin kruunaamaton maailmanmestari
Näinkin. Jotkut härnäävät narsisimissaan muita hakien sillä huomiota itselleen ja elämänvalintojensa hyväksymiseen vaikka ne olisivat todella toksisia.
Mä ihmettelin miksi n aina syyttää mua siitä, että syytän muita ihmisiä vaikeuksistani tai vastoinkäymisistä. Kun mä olen luonteeltani vastuunkantaja. Se, joka talkoissa siimeisenä lopettaa hommat. Joka menee nukkumaan sitten, kun kaikki on valmista seuraavaa päivää varten. Enkä omasta mielestäni syytellyt muita. Toki pyysin hänen apuaan asioissa (kotihommissa), mutta hän sitä hyvin harvoin antoi. Vältin nalkutusta, mutta menihän siinä sitten pidempi aika.
Nyt ymmärrän, että hän itse syytti kaikkia muita elämänsä hankaluuksista, siksi väitti minun niin tekevän.
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelin miksi n aina syyttää mua siitä, että syytän muita ihmisiä vaikeuksistani tai vastoinkäymisistä. Kun mä olen luonteeltani vastuunkantaja. Se, joka talkoissa siimeisenä lopettaa hommat. Joka menee nukkumaan sitten, kun kaikki on valmista seuraavaa päivää varten. Enkä omasta mielestäni syytellyt muita. Toki pyysin hänen apuaan asioissa (kotihommissa), mutta hän sitä hyvin harvoin antoi. Vältin nalkutusta, mutta menihän siinä sitten pidempi aika.
Nyt ymmärrän, että hän itse syytti kaikkia muita elämänsä hankaluuksista, siksi väitti minun niin tekevän.
Ihan sama juttu oli itselläkin. Ihmettelin aina exän syytöksiä, kun en tunnistanut niistä ollenkaan omaa käytöstäni, vaan päinvastoin hän toimi itse juuri sillä tavalla, mistä minua syytti.
Haukkui, syytteli ja nimitteli minua, ja kun yritin puolustautua, sain kuulla miten riidanhaluinen aina olen ja enkö osaa koskaan pitää turpaani kiinni.
Valitti aina kaikesta, mikään tekemäni ei ollut ikinä hyvin ja jatkuvasti tein liian vähän, kun olisi pitänyt tehdä vielä paljon enemmän. "Miksi tuossa seinässä on vielä tuo likatahra, jonka näytin viikko sitten, etkö ole ehtinyt pyyhkiä sitä pois?" - ja sitten hän syytti minua nalkuttamisesta.
Syytti minun nukkuvan kaiket päivät, kun hoidin yksin lapsen ja kodin ja tein vielä osa-aikaisesti töitä nipistäen omista yöunistani (nukuin 4-6 h yössä) - itse hän heittäytyi sohvalle työpäivän jälkeen ja vietti loppuillan siinä vuoroin nukkuen ja vuoroin tv:tä katsellen. Viikonloput oli tätä samaa kellon ympäri.
Jne. jne.