Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Olenko narsisti? Testi paljastaa, kuinka paljon sinussa on narsistisia piirteitä - Evermind
Laittakaa kaveri tekemään tuo testi ja testatkaa itse. Katsokaa, kuinka paljon pisteet heittää toisiltanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko narsisti? Testi paljastaa, kuinka paljon sinussa on narsistisia piirteitä - Evermind
Laittakaa kaveri tekemään tuo testi ja testatkaa itse. Katsokaa, kuinka paljon pisteet heittää toisiltanne.
Sait testistä 10/40 pistettä.
Mitä korkeampi pistemääräsi on, sitä enemmän sinulla testin mukaan on narsistisia piirteitä.
Testissä tarkastellaan narsismia kaikkiaan 7 ulottuvuudella. Niiden kesken pisteesi jakautuivat seuraavasti:
Valta/auktoriteetti (authority): 2/8
Itseriittoisuus (self-sufficiency): 2/6
Ylivertaisuus (superiority): 0/5
Ekshibitionismi (exhibitionism): 2/7
Toisten hyväksikäyttäminen (exploitativeness): 3/5
Turhamaisuus (vanity): 0/3
Oikeus, oikeutus (entitlement): 1/6
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli narsku tuttava jonka kanssa aina kun kokattiin jotain, piti mennä siihen kauppaan ostoksille mihin hän halusi eikä koskaan voitu mennä minne minä ehdotin. Muutenkin halusi viimeisen sanan niin pitkälle etten ikinä jaksanut väitellä, halusi esim. päättää lenkkeilyvauhdin tahdin tai ylipäätään sen milloin tapasimme jne. Vieläkin puistattaa kuinka kyseessä oli sellainen minäminäminä ihminen joka koki että ansaitsisi niin paljon enemmän kuin minä (ihan vaikka rahallisestikin, tuntui kuin olisin koko ajan ollut hänelle jotain velkaa)
Tuossa voi olla taustalla myös aspengeria, autismia, pakkohäiriötä, paniikkihäriötä, persoonallisuushäriötä mutta voi myös olla narsismia.
en kirjoittanut tuohon kaikkia esimerkkejä hänestä eikä hänen luonteellaan ole mitään tekemistä em. autismin ym kanssa. Omahyväisempää ihmistä sai hakea!
Ja hän oli saanut nimenomaan diagnoosin psykiatrilta, että on narsisti. Kertoiko siis sinulle itse, että oli saanut kyseisen diagnoosin?
Sehän se tässä pointti onkin, diagnoosi! Voi hyvänen aika! Ei suinkaan tuo muita alistava käytös. Alan ymmärtää mistä tuli mieleesi epäillä aspergeria...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin noita kysymyksiä ja mielestäni ne on jonkin verran johdattelevia. Siis siinä mielessä, että näyttää, että pitäisi vain vastata itseään melkein vähättelemällä tavalla. Minä en vähättele itseäni mutta en myöskään ole narsisti. Tiedän vain kuka olen ja olen ylpeä siitä. Ai joo, Suomessa ei saa myöntää että on ylpeä itsestään. Unohdin tuon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sait testistä 10/40 pistettä.
Mitä korkeampi pistemääräsi on, sitä enemmän sinulla testin mukaan on narsistisia piirteitä.
Testissä tarkastellaan narsismia kaikkiaan 7 ulottuvuudella. Niiden kesken pisteesi jakautuivat seuraavasti:
Valta/auktoriteetti (authority): 2/8
Itseriittoisuus (self-sufficiency): 2/6
Ylivertaisuus (superiority): 0/5
Ekshibitionismi (exhibitionism): 2/7
Toisten hyväksikäyttäminen (exploitativeness): 3/5
Turhamaisuus (vanity): 0/3
Oikeus, oikeutus (entitlement): 1/6
3/40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin noita kysymyksiä ja mielestäni ne on jonkin verran johdattelevia. Siis siinä mielessä, että näyttää, että pitäisi vain vastata itseään melkein vähättelemällä tavalla. Minä en vähättele itseäni mutta en myöskään ole narsisti. Tiedän vain kuka olen ja olen ylpeä siitä. Ai joo, Suomessa ei saa myöntää että on ylpeä itsestään. Unohdin tuon.
Oikeessa testissä on 2000 kysymystä. Tai ne ei ole kysymyksiä vaan luonnoksia minkä mukaan psykiatri tekee kysymykset ja merkkaa ylös. Se testi tehdään yleensä useassa osassa ja siihen menee useampi vuorokausi käytöstarkkailua ja kyselyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä testi siis kertoo paljon sinulla on narsistisia piirteitä. Vaikka saisit 40 pistettä niin et ole välttämättä saisi narsistin diagnoosia oikeassa laajemmassa katsalmuksessa jonka psykiatri tekee.
Tuokin testi on helposti johdateltavissa, että ei välttämättä uskalla edes vastata rehellisesti, kun pelkää saavansa liikaa pisteitä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistin ihmissuhteet ovat riippuvuus- ja palkitsemissuhteita ja kestävät tasan tarkkaan niin pitkään kuin hän niistä hyötyy. Hän saattaa ostaa läheisensä kiitosvelkaan lahjoittelemalla lahjoja ja huomionosoituksia. Tosiasiassa narsistin jokaisen lahjan tavoitteena on saada itse huomiota, arvostusta, kiitosta ja palvontaa.
Narsistin kotona huokuu negatiivisuus, epätoivo, uhkan tunne ja paha olo siitä huolimatta, että perheen asiat olisivatkin yleisellä tasolla kunnossa. Vieraiden saapuessa, narsisti peittää oman ja perheen sisäisen ahdistuksen oman roolinsa ja kulissiensa alle. Muutos arvostelevasta ja alistavasta perheenjäsenestä kaiken huomioivaan, ylettömän ystävälliseen ja hauskaan henkilöön tapahtuu sekunnin murto-osassa. Jopa röyhkeä flirttailu on sallittua oman puolison sinisten silmien alla, sillä kaikkeen löytyy aina hyvä selitys. Tämä käytös loppuu siinä vaiheessa, kun ihminen ei kykene täyttämään narsistin toiveita tai narsisti ei voi käyttää häntä mihinkään hyötytarkoitukseen.
Tyypillistä on myös, että hän alkaa välittömästi purkamaan omaa pahaa oloaan huutamalla, raivoamalla tai komentelemalla. Tavoitteena on siirtää negatiiviset tunteet uhriin. Tällaista käyttäytymismallia kutsutaan projektioksi. Ellei vallan saaminen muuten onnistu, hän hämmentää tilannetta riidan haastamisella sekä epäloogisella väittelyllä. Narsistin kanssa antaminen ja saaminen eivät ole tasapainossa, vaan narsisti varastaa energiaa mahdollisimman paljon uhriltaan.
Narsisti ei unohda tilanteita, joissa hänen tahtonsa ei toteudu. Tavallista on, että hän kostaa tilanteet, joissa hän kokee tulleensa väärinymmärretyksi tai -kohdelluksi. Narsistin kiukuttelu saattaa muistuttaa uhmaikään juuttuneen pikkulapsen käyttäytymistä.
Kaikki narsistin rakkaussuhteet ovat täynnä syyllisiä ja syytettyjä, uhreja ja syntipukkeja. Ne toistavat edetessään samankaltaista kaavaa: palava rakkaus muuttuu vihamielisyydeksi ja koti taistelukentäksi, jossa eletään onnen ja vihan rajua vuorovetoa. Narsisti pönkittää heikkoa egoansa draamalla. Oikeassa olon pakko, määräily, mustasukkaisuus, omistushalu, riitelyn tarve, tunteettomuus, kosto ja henkinen sekä fyysinen väkivalta ovat keinoja peittää jatkuva kumppanin menettämisen pelko. Usein uhri kuvittelee, että tilanne muuttuu, jos hän saa poistettua pahat jaksot. Näin ei kuitenkaan ole. Nämä kaksi puolta muodostavat narsistin kokonaisuutena, eikä ole mahdollista poistaa toista poistamatta kumpaakin.
Parisuhteessa narsisti on kuherrusvaiheen jälkeen laskelmoiva, kylmä ja välinpitämätön kumppaninsa tarpeista. On tavallista, että narsisti saa kumppaninsa luopumaan vaivihkaa ystävistä, sukulaisista ja harrasteista manipuloinnin ja painostuksen avulla. Uhri ei usein itsekään ymmärrä, miksi hän on luopunut itselleen tärkeistä asioista. Narsisti kostaa uhrin itsenäisyyspyrkimykset. Hän ei välttämättä tee riitaa suoraan aiheesta, vaan jostakin mitättömästä aiheen ulkopuolisesta seikasta.
Riidan toistuessa, ja uhrin lähtiessä tai palatessa takaisin esimerkiksi ystäviensä luota, uhri vähitellen luopuu oman ajan käytöstä välttääkseen jatkuvaa selkkausta. Jälkeenpäin narsisti voi kuitenkin väittää, ettei hän koskaan ole kieltänyt uhria oman ajan käyttämisestä. Riidan sijaan narsisti voi myös heittäytyä surkeaksi ja näytellä uhrilleen, ettei millään halua olla ilman tämän seuraa. Kumppani kokee tällöin helposti syyllisyyttä ja sympatiaa, jolloin hänen on entistä vaikeampi perustella ja puolustaa omien menojensa oikeutta. Koska narsistin vaikutuskeinot ovat uhriin epäsuoria, uhrin on niitä vaikea havaita ja ymmärtää.
Jatkuva varuillaan oleminen, narsistin lukeminen, tulkitseminen sekä omien sanomisten varominen rasittaa uhria.Nyt on mennyt murot ja jauhot sekaisin: Narsisti ei estä kumppanin menemistä tai kaverisuhteita. Sen tekee mustasukkainen. Narsisti vähät välittää kumppanin menemisistä ja kavereista tai mitä se tekee jos ei itse siitä hyödy. Ja jos hän itse siitä hyötyy niin hän tuppautuu mukaan niihin menoihin.
Vai niin. Kyllä minun narsisti kumppani esti minun kaverisuhteet ihan täysin. Esti myös minun menemiset niin tarkkaan etten sitten mennyt enää mihinkään, kun en halunnut hirveää riitaa siitä joka kerran. Jos sinun kokemukset on erilaisia, se ei tarkoita että sinä olet oikeassa kuitenkaan.
Mutta ymmärrätkö, että niillä narsistisilla piirteillä ei ole mitään tekemistä sen mustasukkaisuuden kanssa. Yleensä juuri on päinvastoin. Miten narsisti voi olla mustasukkainen jos se ei välitä toisen tunteista, kun mustasukkaisuudessa on kyse osittain toisen ihmisenkin tunteista? Narsisti nakkaa puolison siinä vaiheessa jos ei enää hyödy siitä. Mustasukkainen ei pysty luopumaan puolisostaan.
Kyllä narsismiin liittyy hyvin usein mustasukkaisus. Sen pohjana on toisen "omistaminen" sekä kontrollin halu sekä kova hylkäämisen ja jätetyksi tulemisen pelko. Kyllä narsisteilla tunteita löytyy, monenaisia ja paljonkin, millaisia ja kuinka mukavia tunteita, on sitten eri asia. Ja vaikka narsisti ei välitä toisen tunteista, niin sitäkin enemmän hän välittää niistä omista tunteistaan.
Toki mustasukkainen ei ole välttämättä narsistinen, mutta on tavallista, että narsisti on myös mustasukkainen, eikä pelkästään siitä, että pelkäisi että kumpaninsa pettää ja jättää, vaan on mustasukkaisen myös esim. kumppaninsa jakamasta huomiosta, välittämisestä, rakkaudesta ja ajasta muille läheisilleen, ystävilleen tai vaikkapa lemmikilleen tai harrastukselle. Kokee nämä asiat jollain tapaa uhaksi itselleen, ja kokee usein kumppanin oman elämän ja mielenkiinnonkohteiden olevan jotenkin pois häneltä. Narsistillahan kun on myös siellä pohjalla ihan valtavan huono itsetunto itsellään. Ylemmyydentunto ja mahdolliset suuruuskuvitelmat itsestään on vain epätodellinen rakennelma hataran todellisen minuutensa päällä.
Piilonarsisti ylimiellyttää kunnes pettää ja löytää uuden lähteen. Itsetunnoton moukka.
Narsistin kanssa kyse on sodasta. Jos lähdet sotaan huonosti valmistautuneena, sinulta viedään kaikki. Narsisti nimittäin leimaa toisen epätasapainoiseksi, hysteeriseksi, tyhmäksi tai mielenterveysongelmaiseksi. Narsisti on taitava puhumaan, ja hän maalaa kaikki asiat mustavalkoiseksi. Sen takia pitäisi hankkia tuki-ihminen, joka pystyy puolustamaan sinua ja joka tarkistaa, että sinulla on kaikki hyvin.
Narsisti on mennyt rikki jo elämänsä alkumetreillä. Hän ei ole saanut kokea johdonmukaista rakkautta siten, että voisi aikuisenakaan kokea olevansa rakastettu ja hyväksytty sellaisenaan. Häneltä on joko vaadittu liikaa tai ei vaadittu mitään - jolloin hän ei tiedä, mihin itse päättyy ja toinen ihminen alkaa. Siksi hänen on mahdotonta kunnioittaa kenenkään rajoja.
Hänellä ei siis ole rahkeita kohdata omia heikkouksiaan ja pienuuttaan, joten hän on kehittänyt itselleen illuusiominäkuvan: "Olen kaiken yläpuolella, mikään inhimillinen ei koske minua, olen Telluksen napa".
Tämä identiteetti on kuin korttitalo, minkä vuoksi narsistilla on vahva muiden ihmisten kontrolloimisen pakkomielle, voidakseen siis varmistua, ettei hänen fantasiaansa horjuteta.
Narsisti on niin sanottu epäpersoona. Hän on mittatilausihminen tilanteiden mukaan siten, että se palvelee hänen päämääräänsä, joka syvimmiltään on aina fantasiaminän keinotekoinen pönkitys. Häntä ei voi rakastaa ehjäksi.
Hänelle muut ihmiset ovat siis käyttöesineitä illuusioidentiteettinsä tukemiseen - eli narsistisia lähteitä. Ilman näitä lähteitä narsisti näivettyisi, lakkaisi olemasta. Narsistiset lähteet ovat hänelle elinehto. Voidakseen puolustaa illuusiotaan henkeen ja vereen narsisti jatkaa ihmisten käyttämistä; kun yhdestä on impattu kaikki hyödyllinen irti, narsisti siirtyy seuraavan uhrinsa lähteelle. Haavoittuvaisella piilonarsistilla voi olla jopa pelottavan tuntuinen pakkomielle pitää sama lähde lähellään.
Narsisti ei ole aidosti itsevarma, vaan surullisen addiktoitunut - ei kuitenkaan ihmisiin vaan siis näiden lähteisiin. Hän on oman fantasiakuvansa vanki koko elämänsä. Hän ei voi edes teoriassa nähdä omaa tilaansa sairaaksi. Yleisesti käytetty määritelmä 'narsismista kärsivä ihminen' ei siis kuvaa narsistia itseään, vaan hänen narsismistaan kärsivät ne ihmiset, jotka narsistin tielle osuvat.
Vierailija kirjoitti:
Narsistin kanssa kyse on sodasta. Jos lähdet sotaan huonosti valmistautuneena, sinulta viedään kaikki. Narsisti nimittäin leimaa toisen epätasapainoiseksi, hysteeriseksi, tyhmäksi tai mielenterveysongelmaiseksi. Narsisti on taitava puhumaan, ja hän maalaa kaikki asiat mustavalkoiseksi. Sen takia pitäisi hankkia tuki-ihminen, joka pystyy puolustamaan sinua ja joka tarkistaa, että sinulla on kaikki hyvin.
Narsisti sotii kaikkia normaaleja ja normaalit elämänarvot ja moraalikäsitykset omaavia vastaan. Sitä hän ei voita koska totuus ei pala tulessakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistin ihmissuhteet ovat riippuvuus- ja palkitsemissuhteita ja kestävät tasan tarkkaan niin pitkään kuin hän niistä hyötyy. Hän saattaa ostaa läheisensä kiitosvelkaan lahjoittelemalla lahjoja ja huomionosoituksia. Tosiasiassa narsistin jokaisen lahjan tavoitteena on saada itse huomiota, arvostusta, kiitosta ja palvontaa.
Narsistin kotona huokuu negatiivisuus, epätoivo, uhkan tunne ja paha olo siitä huolimatta, että perheen asiat olisivatkin yleisellä tasolla kunnossa. Vieraiden saapuessa, narsisti peittää oman ja perheen sisäisen ahdistuksen oman roolinsa ja kulissiensa alle. Muutos arvostelevasta ja alistavasta perheenjäsenestä kaiken huomioivaan, ylettömän ystävälliseen ja hauskaan henkilöön tapahtuu sekunnin murto-osassa. Jopa röyhkeä flirttailu on sallittua oman puolison sinisten silmien alla, sillä kaikkeen löytyy aina hyvä selitys. Tämä käytös loppuu siinä vaiheessa, kun ihminen ei kykene täyttämään narsistin toiveita tai narsisti ei voi käyttää häntä mihinkään hyötytarkoitukseen.
Tyypillistä on myös, että hän alkaa välittömästi purkamaan omaa pahaa oloaan huutamalla, raivoamalla tai komentelemalla. Tavoitteena on siirtää negatiiviset tunteet uhriin. Tällaista käyttäytymismallia kutsutaan projektioksi. Ellei vallan saaminen muuten onnistu, hän hämmentää tilannetta riidan haastamisella sekä epäloogisella väittelyllä. Narsistin kanssa antaminen ja saaminen eivät ole tasapainossa, vaan narsisti varastaa energiaa mahdollisimman paljon uhriltaan.
Narsisti ei unohda tilanteita, joissa hänen tahtonsa ei toteudu. Tavallista on, että hän kostaa tilanteet, joissa hän kokee tulleensa väärinymmärretyksi tai -kohdelluksi. Narsistin kiukuttelu saattaa muistuttaa uhmaikään juuttuneen pikkulapsen käyttäytymistä.
Kaikki narsistin rakkaussuhteet ovat täynnä syyllisiä ja syytettyjä, uhreja ja syntipukkeja. Ne toistavat edetessään samankaltaista kaavaa: palava rakkaus muuttuu vihamielisyydeksi ja koti taistelukentäksi, jossa eletään onnen ja vihan rajua vuorovetoa. Narsisti pönkittää heikkoa egoansa draamalla. Oikeassa olon pakko, määräily, mustasukkaisuus, omistushalu, riitelyn tarve, tunteettomuus, kosto ja henkinen sekä fyysinen väkivalta ovat keinoja peittää jatkuva kumppanin menettämisen pelko. Usein uhri kuvittelee, että tilanne muuttuu, jos hän saa poistettua pahat jaksot. Näin ei kuitenkaan ole. Nämä kaksi puolta muodostavat narsistin kokonaisuutena, eikä ole mahdollista poistaa toista poistamatta kumpaakin.
Parisuhteessa narsisti on kuherrusvaiheen jälkeen laskelmoiva, kylmä ja välinpitämätön kumppaninsa tarpeista. On tavallista, että narsisti saa kumppaninsa luopumaan vaivihkaa ystävistä, sukulaisista ja harrasteista manipuloinnin ja painostuksen avulla. Uhri ei usein itsekään ymmärrä, miksi hän on luopunut itselleen tärkeistä asioista. Narsisti kostaa uhrin itsenäisyyspyrkimykset. Hän ei välttämättä tee riitaa suoraan aiheesta, vaan jostakin mitättömästä aiheen ulkopuolisesta seikasta.
Riidan toistuessa, ja uhrin lähtiessä tai palatessa takaisin esimerkiksi ystäviensä luota, uhri vähitellen luopuu oman ajan käytöstä välttääkseen jatkuvaa selkkausta. Jälkeenpäin narsisti voi kuitenkin väittää, ettei hän koskaan ole kieltänyt uhria oman ajan käyttämisestä. Riidan sijaan narsisti voi myös heittäytyä surkeaksi ja näytellä uhrilleen, ettei millään halua olla ilman tämän seuraa. Kumppani kokee tällöin helposti syyllisyyttä ja sympatiaa, jolloin hänen on entistä vaikeampi perustella ja puolustaa omien menojensa oikeutta. Koska narsistin vaikutuskeinot ovat uhriin epäsuoria, uhrin on niitä vaikea havaita ja ymmärtää.
Jatkuva varuillaan oleminen, narsistin lukeminen, tulkitseminen sekä omien sanomisten varominen rasittaa uhria.Nyt on mennyt murot ja jauhot sekaisin: Narsisti ei estä kumppanin menemistä tai kaverisuhteita. Sen tekee mustasukkainen. Narsisti vähät välittää kumppanin menemisistä ja kavereista tai mitä se tekee jos ei itse siitä hyödy. Ja jos hän itse siitä hyötyy niin hän tuppautuu mukaan niihin menoihin.
Vai niin. Kyllä minun narsisti kumppani esti minun kaverisuhteet ihan täysin. Esti myös minun menemiset niin tarkkaan etten sitten mennyt enää mihinkään, kun en halunnut hirveää riitaa siitä joka kerran. Jos sinun kokemukset on erilaisia, se ei tarkoita että sinä olet oikeassa kuitenkaan.
Mutta ymmärrätkö, että niillä narsistisilla piirteillä ei ole mitään tekemistä sen mustasukkaisuuden kanssa. Yleensä juuri on päinvastoin. Miten narsisti voi olla mustasukkainen jos se ei välitä toisen tunteista, kun mustasukkaisuudessa on kyse osittain toisen ihmisenkin tunteista? Narsisti nakkaa puolison siinä vaiheessa jos ei enää hyödy siitä. Mustasukkainen ei pysty luopumaan puolisostaan.
Kyllä narsismiin liittyy hyvin usein mustasukkaisus. Sen pohjana on toisen "omistaminen" sekä kontrollin halu sekä kova hylkäämisen ja jätetyksi tulemisen pelko. Kyllä narsisteilla tunteita löytyy, monenaisia ja paljonkin, millaisia ja kuinka mukavia tunteita, on sitten eri asia. Ja vaikka narsisti ei välitä toisen tunteista, niin sitäkin enemmän hän välittää niistä omista tunteistaan.
Toki mustasukkainen ei ole välttämättä narsistinen, mutta on tavallista, että narsisti on myös mustasukkainen, eikä pelkästään siitä, että pelkäisi että kumpaninsa pettää ja jättää, vaan on mustasukkaisen myös esim. kumppaninsa jakamasta huomiosta, välittämisestä, rakkaudesta ja ajasta muille läheisilleen, ystävilleen tai vaikkapa lemmikilleen tai harrastukselle. Kokee nämä asiat jollain tapaa uhaksi itselleen, ja kokee usein kumppanin oman elämän ja mielenkiinnonkohteiden olevan jotenkin pois häneltä. Narsistillahan kun on myös siellä pohjalla ihan valtavan huono itsetunto itsellään. Ylemmyydentunto ja mahdolliset suuruuskuvitelmat itsestään on vain epätodellinen rakennelma hataran todellisen minuutensa päällä.
Myös narsisti ystävänä on mustasukkainen toisista ystävistä, pyrkiikin mitätöidään heidät, aluksi narsistin lumovoima on niin suuri että narsistin huomiosta viehättynyt ystävä/uhri saattaa tuntea ettei enää oikeastaan tarvitsekaan muita. Jotkut sanovat että juuri piilonarsisti tai pehmeä narsisti saattaa päätyä uhriksi, juuri oman itsetuntovajeen takia viehättyy siitä huomiosta ja imartelusta, jota narsisti tarjoaa. Tämä pehmeän narsismin käsite on kyllä kiistanalainen ja vähättelee uhriksi joutuneen kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Narsistilla on kaksi aitoa tunnetta: viha ja kateus. Tämä siksi, että hän on henkisesti ja tunnemaailmaltaan kuin muutaman vuoden ikäinen uhmaikäinen lapsi.
Vihamielisyys siksi, että se on tehokas tapa saada tahtonsa läpi, suojata sisimmän kaltoinkohdeltua masentunutta lasta sekä kerätä kaikki huomio - ja kateus sen vuoksi, että narsisti on vakuuttunut: "Jos jollakulla on jotakin, jota minulla ei ole, se on minulta pois".
Ikääntyessään narsisti ei 'kasva ihmisenä' eivätkä 'kulmat hioudu', vaan päinvastoin hänestä tulee entistäkin 'uhmaikäisempi'. Tämä siksi, että hänen on äärimmäisen vaikea hyväksyä ikääntymisen tuomia merkkejä itsessään, sillä heikkoudet ja rajallisuus kuvottavat häntä. Siksi kanssaihmiset on saatava nujerrettua vieläkin mitättömämmiksi, jotta narsistin omat iän vaikuttamat muutokset jäävät sivuun.Huomioitavaaa on sekin, että iän myötä muut ihmiset alkavat nähdä narsistin läpi, jolloin epätotuuksien myyminen vaikeutuu. Narsisti hankkii ikääntyessään usein nuorempia ihmisiä ympärilleen voidakseen A.) vahvistaa illuusiota omasta nuorekkuudestaan sekä B.) saada vietyä valheellisuutensa läpi helpommin, sillä usein nuoremmat ihmiset eivät vielä narsistin epäaitoutta osaa sellaiseksi tulkita.
Omalla narsistiystävälläni on ollut juuri näin, kolmikymppisenä 10 vuotta nuoremmat ystävät, oman ikäisiään hän halveksi syvästi eri syistä. Lisäksi hänellä on ystävinä vuosikymmeniä vanhempia, joiden silmissä hän on aina tyttö, nyt jo lähempänä 50 kuin 40.
Narsisti haluaa elää fantasioissaan. Siksi tuollainen käytös. Elämän ja ihmissuhteiden realismista hän ei ymmärrä mitään ja siksi halveksuu niitä jotka ymmärtävät.
Ystävällinen, hyväkäytöksinen, lämmin, empaattinen, kannustava, yhteistyökykynen, joustava, johdonmukainen, tasapainoinen, rehellinen, tasa-arvoinen, kunnioittava, arvostava, hyväksyvä, mukava, rento, väkivallaton (henkinen/fyysinen).
Ominaisuuksia, joita narsisti EI omaa eikä osaa. Teeskennellä voi, jos se häntä jossain kohtaa hyödyttää ja huvittaa, mutta aidosti ja oikeasti ei ole mitään noista.
Vierailija kirjoitti:
Ystävällinen, hyväkäytöksinen, lämmin, empaattinen, kannustava, yhteistyökykynen, joustava, johdonmukainen, tasapainoinen, rehellinen, tasa-arvoinen, kunnioittava, arvostava, hyväksyvä, mukava, rento, väkivallaton (henkinen/fyysinen).
Ominaisuuksia, joita narsisti EI omaa eikä osaa. Teeskennellä voi, jos se häntä jossain kohtaa hyödyttää ja huvittaa, mutta aidosti ja oikeasti ei ole mitään noista.
Lisään vielä positiivisen, mitä narsku ei siis oikeasti ole. Syvällä sisimmässään on hyvin negatiivinen, ankara, jyrkkä ja synkkä. Pursuaa myrkkyä. Julkisivu ja maski on tietysti jotain muuta (hauska, lipevä, huomioiva, antelias, you name it).
Hänellä itsellään vaikeinta on, kun kaikki teatteri, kilpailu ja sotiminen pyrkii peittämään ja painamaan tuota sontaa hänen sisäänsä piiloon. Mutta aina se tulee lopulta esiin, se aito julma ja kylmä ydin.
Narsisti voi tuntea sairasta "iloa" ja "tyytyväisyyttä" vain, kun on saanut kusetettua, petettyä tai sadistisesti nitistettyä ja "voitettua" jonkun. Kun he saavat hyötyä jonkun muun kustannuksella. Pelkkä hyötykään ei tyydytä, vaan se, että joku muu kärsii sen ansiosta. Tällaiseen he elämässään keskittyvät. Rumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti on mennyt rikki jo elämänsä alkumetreillä. Hän ei ole saanut kokea johdonmukaista rakkautta siten, että voisi aikuisenakaan kokea olevansa rakastettu ja hyväksytty sellaisenaan. Häneltä on joko vaadittu liikaa tai ei vaadittu mitään - jolloin hän ei tiedä, mihin itse päättyy ja toinen ihminen alkaa. Siksi hänen on mahdotonta kunnioittaa kenenkään rajoja.
Hänellä ei siis ole rahkeita kohdata omia heikkouksiaan ja pienuuttaan, joten hän on kehittänyt itselleen illuusiominäkuvan: "Olen kaiken yläpuolella, mikään inhimillinen ei koske minua, olen Telluksen napa".
Tämä identiteetti on kuin korttitalo, minkä vuoksi narsistilla on vahva muiden ihmisten kontrolloimisen pakkomielle, voidakseen siis varmistua, ettei hänen fantasiaansa horjuteta.Narsisti on niin sanottu epäpersoona. Hän on mittatilausihminen tilanteiden mukaan siten, että se palvelee hänen päämääräänsä, joka syvimmiltään on aina fantasiaminän keinotekoinen pönkitys. Häntä ei voi rakastaa ehjäksi.
Hänelle muut ihmiset ovat siis käyttöesineitä illuusioidentiteettinsä tukemiseen - eli narsistisia lähteitä. Ilman näitä lähteitä narsisti näivettyisi, lakkaisi olemasta. Narsistiset lähteet ovat hänelle elinehto. Voidakseen puolustaa illuusiotaan henkeen ja vereen narsisti jatkaa ihmisten käyttämistä; kun yhdestä on impattu kaikki hyödyllinen irti, narsisti siirtyy seuraavan uhrinsa lähteelle. Haavoittuvaisella piilonarsistilla voi olla jopa pelottavan tuntuinen pakkomielle pitää sama lähde lähellään.
Narsisti ei ole aidosti itsevarma, vaan surullisen addiktoitunut - ei kuitenkaan ihmisiin vaan siis näiden lähteisiin. Hän on oman fantasiakuvansa vanki koko elämänsä. Hän ei voi edes teoriassa nähdä omaa tilaansa sairaaksi. Yleisesti käytetty määritelmä 'narsismista kärsivä ihminen' ei siis kuvaa narsistia itseään, vaan hänen narsismistaan kärsivät ne ihmiset, jotka narsistin tielle osuvat.
Harvinaisen fiksua tekstiä ja osuva analyysi, mistä narsismissa pohjimmiltaan on kyse.
Moni näistä on rikottu jo lapsena (ehkä sen lisäksi biologisesti perinyt tietynlaista aivojen rakennetta ja temperamenttia), mikä on surullista. Mutta ei se silti oikeuta aikuisena julmaa ja läpeensä alhaista käytöstä ja muiden kohtelua.
Jari Sinkkonen sanoo kirjassaan, että osa narsisteista on näitä rikottuja ja laiminlyötyjä, mutta osa on heitä, joista vanhemmalla ideaalikuva, jota haluaa vaalia, vaikka se ei ole todellinen, vastaavasti mahdolliset virheet ingoorataan, näin lapsi elää ristiriidassa ja kehittää itselleen tällaisen epätoden minän. Siksi myös normaalin tuntuisissa oloissa kasvavista voi kehittyä narsisteja.