Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
941/10671 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taatusti äänestän! :D kirjoitti:

Esimerkki erittäin tyypillisestä narsistisesta käyttäytymismallista! :D :D :D

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/8eb70bad-6594-4ae9-904a-9c0dd85cf…

Huh huh!!!! Tässä on teille jotka ette ole narsistin kanssa "keskustelleet" vähän esimakua. Ja tämä on kulisseissa.

Tämä kyseinen henkilö kyllä kuulostaa niin narsistiselta, ettei mitään rajaa. Tuo, että heittäytyy uhriksi, vaikka itse ilmiselvästi kieroillut räikeästi, kiertelee, eikä vastaa suoraan, kääntää ja vääntää asiaa. Hänellä on oikeus tehdä niin, vaikka olisikin väärin tehty. Huh, huh.. taitaa olla melkoinen tyyppi!

Vierailija
942/10671 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puistattaa oikein vieläkin kun muistelen ”exääni”, josta koko ajan ajattelin, että tämä juttu ei ole suhde vaan jotain typerää exän pelaamaa peliä, jolla hän yritti sitoa minua itseensä.

Lause, kuten ”seuraavat kaksi viikkoa minulla on töissä niin kiirettä, että en ehdi tapaamaan sinua”, oli ihan vaan hänen itsensä nostamista tavoitelluksi, koska näin häntä joka päivä töissä, eikä hän ollut yhtään sen kiireisempi kuin me muutkaan. Siis todella yököttävää ja kaiken lisäksi täysin tekaistu virke, jolla hän yritti osoittaa minulle paikkani ja nostaa itsensä haluttavaksi ja jalustalle.

Ja sitten se sek- si. Aina hirveää valitusta jos minä olisin halunnut pussailla tms. Ja sitten kun pääsimme vihdoin itse asiaan, se oli minuutissa ohi. Ja mitä pitempään epäsäännöllinen täysin hänen vallassaan oleva tapailu jatkui, sitä enemmän se ks i muistutti mas tur bointia samassa sängyssä. Ei tehnyt yhtään mieli, päinvastoin, aloin hyvin nopeasti vetäytyä hänen lähetään, enkä ehdottanut saatikka halunnut olla hänen kanssaan intiimistä, koska siitä tuli vaan hyväksikäytetty olo. Ja millaista se oli, juuri niin kuin joku teistä kuvaili, aivan kuin olisi ollut teinin kanssa saman peiton alla.. hän oli niin jäänyt 14-vuotiaan tasolle kaikessa, vaikka oli yli 40 kymppisenä mies. Tosin näen hänet koko ajan vain ja ainoastaan keskenkasvuisena murrosikäisenä, enkä enää ihmettele hänen käytöstään. Merkit ovat täysin selviä ja helposti luettavissa.

Mutta otti hetken aikaa koville päästä yli omasta pettymyksestä että taas narahdin N verkkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
943/10671 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ylimenovaihe menossa ja itkettää, kun kuvittelin että meistä voisi tulla vaikka mitä ja odotukset asettuivat aika korkealle tasolle sen parin kuukauden rakkauspommituksen aikana.

Kuten tuossa edellä kuvailtiin, meilläkin tapailu sen jälkeen muuttui epäsäännölliseksi ja täysin narsistin kontrolloimaksi. Ja se seksi... siitä maalattiin myös isot odotusarvot, mutta kuten teinipojat, puheet on isoja ja puhetta riittää. Toteutus sitten onkin ihan eri juttu.

Vierailija
944/10671 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään muulla tällaista ajatusta, että narsistin kehokin olisi jäänyt jotenkin kehityksessä kesken tai jälkeen tms, en osaa oikein selittää.

On intiimi kokemus kahdesta miesnarsistista ja heidän kehoissaan oli jotain sellaisia piirteitä, miesmäisyyttä ja rouheutta puuttui. Että kehokin oli osittain kuin teinin.

Vierailija
945/10671 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhmakaita pikku ihmisiä.

Vierailija
946/10671 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran pieraisin vahingossa ja pyysin anteeksi, pyysi poistumaan koko asunnosta ja sanoi että naiset eivät piere ja nyt v*itttu tää oli tässä" . Hävetti tosi paljon mutta en muutenkaan käy hänen edessä kakalla vaan pidätän niin kauan kun olen kotona ja käyn vasta siellä mutta sama mies itse teki "lämpimän kupin" ja nauroi päälle koska se oli niin hauskaa . Eli kun tunsi että pieru on tulossa, avasi sormilla peppua ja kaappasi pierun ja laittoi sen "kuppiin" käsiinsä ja toi naamalleni niin etten päässyt otteesta irti , ja nauroi "hehe, siinä sulle lämmin kuppi, luulin että sul on nälkä" ja ei tajunnut että ei se ollut hauskaa.

Vierailija
947/10671 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään muulla tällaista ajatusta, että narsistin kehokin olisi jäänyt jotenkin kehityksessä kesken tai jälkeen tms, en osaa oikein selittää.

On intiimi kokemus kahdesta miesnarsistista ja heidän kehoissaan oli jotain sellaisia piirteitä, miesmäisyyttä ja rouheutta puuttui. Että kehokin oli osittain kuin teinin.

Minulla kokemus tällaisesta teinin tasolle jääneestä N sek sistä. Hän oli todella isokokoinen mies pienellä lemmenlelulla. Karsea kokemus kaikkinensa, valitettavasti ei jäänyt yhteen kertaan. Myös muut jutut elämässään hyvin teinin elämää muistuttavia: ei mitään vastuuta mistään, kämppä paskainen, vaatteet ruttuisia, vanhempiensa erityisesti äitinsä talutushihnassa, huonot tavat, ei viihtynyt toisten läheisyydessä koska ei saanut olla keskipisteenä, hän oli aina oikeassa ja muut väärässä, ajotapa hyvin agressiivinen ja sai jatkuvasti sakkoja, häntä kiinnosti vain hyvin nuoret ja hoikat naiset joiden kanssa hän kuvitteli olevan jotakin yhteistä jne.

Vierailija
948/10671 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kahden narsistisen miehen kanssa seurustelusuhteessa. Toisen kanssa seksi oli juuri tuota, että puhui rehavakkaasti seksistä, mutta käytännössä oli intohimoton, kaiken piti olla hänen kontrollissaan ja seksiä oli vähän ja huonoa. Hän oli ihmisenä muutenkin etäinen ja kylmä, että lyhyestä suhteesta eroaminen oli helppoa. Hän vihasi eksiään ja puhui heistä narsisteina (klassikko). 

Toisen kanssa seksi sujui suhteen loppuun asti. Silloin tunsin meidät läheiseksi. Suhteessa oli muutenkin paljon läheisyyttä, halailua ja pussailua. Käsittääkseni myös tämä on tavallista. Jostakin luin, että seksi voi olla kontrolloiville henkilöille yksi näyttämisen areena, jolla toinen koukutetaan suhteeseen. Traumatisoiduin tästä suhteesta juuri sen ristiriitaisuuden takia. Paljon näennäisesti hyvää, viihdyimme hyvin yhdessä ja vuoroin ihan "pimeitä jaksoja", eksäni termi valehtelulle, mykkäkouluille, raivareille jne. En voinut millään käsittää, että ihana ihminen oli toiset ajat täysi hirviö. Yritin erota monta kertaa ja hän onnistui puhumaan minut takaisin ja kohtelu oli lopulta aina pahempaa. Oli vaikea myöntää itsellekään, että lopulta olin suhteessa vain sen takia, että pelkäsin häntä ja sitä kuinka rikki olen, kun lopulta uskallan kohdata itseni.  Nyt on elämä hyvää, mutta miehiin ja itseeni en luota enää. En usko toisellakaan kertaa tunnistavani hänenlaistaan suhteen alussa. 

Vierailija
949/10671 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

7kk tapailin 45-vuotiasta narsistimiestä. En muista tuolta ajalta että hän olisi kertaakaan koskettanut alapäätäni tai hyväillyt minua muutenkaan sängyssä.

Miestä kyllä piti lämmitellä, mutta se oli täysin yksipuolista.

Tuntui vahvasti että hänen mielestään sain olla kiitollinen silloin harvoin kuin suostui tähän mekaaniseen suoritukseen.

Alun rakkauspommituksen jälkeen ei koskaan spontaanisti suudellut tai tullut lähelle…ainiin pari kertaa humalassa.

Suostuin tällaiseen hiljattain pitkästä parisuhteesta eronneena, yksinäisenä ja vähän eksyksissä olevana.

Aikaisempiakin kokemuksia narskuista löytyy ja nopeasti ymmärsin mistä on kysymys, mutta ajattelin että paremman puutteessa katselen hetken tätä omituista teatteria. Ei olisi kannattanut tuhlata aikaa ja henkisiä voimavarojaan häneen hetkeäkään.

Vierailija
950/10671 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin, osasi olla koukuttavan hyvä sängyssä - jos vain tahtoi. Usein ei tahtonut.

Vierailija
951/10671 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluttomuus ei tarkoita narsismia. Olen nainen itsekin. "Pihtaaminen" tarkoittaa sitä, että ei ole fiilistä harrastaa seksiä. Haluttomuus voi olla myös pitkäaikaista. Syyllistäminen ei auta mitään.

Toki joskus kyse voi olla manipuloinnista, mutta se on kyllä harvinaisempaa.[/quote]

Asia on niin, ettei haluttomuus ole sama asia kuin pihtaaminen. Pihtaaminen on valinta, haluttomuus ei.

Vierailija
952/10671 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluttomuus ei tarkoita narsismia. Olen nainen itsekin. "Pihtaaminen" tarkoittaa sitä, että ei ole fiilistä harrastaa seksiä. Haluttomuus voi olla myös pitkäaikaista. Syyllistäminen ei auta mitään.

Toki joskus kyse voi olla manipuloinnista, mutta se on kyllä harvinaisempaa.

Asia on niin, ettei haluttomuus ole sama asia kuin pihtaaminen. Pihtaaminen on valinta, haluttomuus ei.

Niin kyllä. Mulla on täysin mennyt halu läheisyyteen ja seksiin. Jos puoliso käyttäytyy kuin kusipää mitä käsittämättömillä tavoilla (esim. tönäissyt niin että lopputuloksena päähän tikit, haukkunut mm. siitä etten käytä paljoa koruja, ruokailuvälineen valinnasta, kokkaustaidoista, siitä kun halusin lähteä kauppaan, haukkunut lahnaksi, kytännyt ruokakaupassakäyntiäni ja painostanut raha-asioissa...). En vaan voi pakottaa itseäni ilkeän kusipään lähelle. Hän jonkin aikaa ihmetteli tätä, mutta on nyt itsekin lopettanut yritykset läheisyyteen. Ja parempi niin, En usko, että haluttomuudessa useinkaan on kyse manipuloinnista, paitsi ehkä narskuilla itsellään. 

Vierailija
953/10671 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Seksi on täysin mekaaninen SUORITUS , ei mitään tunteita. Miten tunteita voi olla kun ihminen on emotionaalisesti kaksivuotiaan tasolla.

Vierailija
954/10671 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin narskun kanssa ja alku oli huumaavaa. Kunnes asuttiin yhdessä niin alkoi se toinen puoli.Hän painoi mut maanrakoon dissaamalla kaikkea , mitä tein. Jos hän teki jotain väärin niin senkin käänsi toisten syyksi eikä koskaan suostunut keskustelemaan asioista. Olin kuulemma vainoharhainen, mustasukkainen etc. Hän saattoi edellispäivänä ilmoittaa, että lähtee kavereiden kanssa viikoksi jonnekkin ja kun sanoin, että noi ilmoitukset voisivat tulla aikaisemmin  niin olikin mustasukkainen ja estin häntä menemästä. Olin lopussa siinä vaiheessa, että harkitsin itsemurhaa. Tuntui, etten osannut enää mitään. Istun ystävän  sohvalla ja vaan itkin. Onneksi on ystäviä, laitoin miehen pois vaikka edelleen toinen puoli häntä kovasti rakasti mutta oman itseni tähden päätin elää yksin. Kun pari vuotta oli toivuttu niin löytyi ihminen, jonka kanssa elämä on ns normaalilla tasolla, ihan oudolta tuntuu edelleen välillä,ettei toinen dissaa sua vaan rakastaa.

Vierailija
955/10671 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kerran pieraisin vahingossa ja pyysin anteeksi, pyysi poistumaan koko asunnosta ja sanoi että naiset eivät piere ja nyt v*itttu tää oli tässä" . Hävetti tosi paljon mutta en muutenkaan käy hänen edessä kakalla vaan pidätän niin kauan kun olen kotona ja käyn vasta siellä mutta sama mies itse teki "lämpimän kupin" ja nauroi päälle koska se oli niin hauskaa . Eli kun tunsi että pieru on tulossa, avasi sormilla peppua ja kaappasi pierun ja laittoi sen "kuppiin" käsiinsä ja toi naamalleni niin etten päässyt otteesta irti , ja nauroi "hehe, siinä sulle lämmin kuppi, luulin että sul on nälkä" ja ei tajunnut että ei se ollut hauskaa.

Mun narsistieksä ei sallinut naisen edes käyttää sanaa pieru, saati tosiasiallisesti pieraista. Ei kyllä piereskellyt itsekään.

Vierailija
956/10671 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tyypillinen somekeskustelu.

Vierailija
957/10671 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten narsisti suhtautuu siihen että lähteeksi aikomansa onkin älykkäämpi kuin narsisti itse eikä lähde mukaan perinteisiin hoovering yms tempauksiin tai uskomaan hänen juttujaan? Mulle ainakin voi kokeilla vaikka mitä mutta harmaan kiven metodi on niin syvälle iskostunut ettei minusta saa irti edes vihareaktiota.

Narsisti palaa siis aina, ennemmin tai myöhemmin vaikka vuosienkin päästä, yhtäkkiä kyselemään kuulumisia tai jopa suoraan ehdottelemaan. On jopa kosinut parin viestinvaihdon jälkeen. Koska hän on minulle tahtomattaan ihan nobody, vastaan toki ystävällisesti muutamalla sanalla kuten kelle tahansa tuntemattomalle vaikka bussipysäkillä. Yleensä tämä narsisti aktivoituessaan jaksaa hetken kokeilla kylmää/kuumaa yms tempauksia kunnes perääntyy oma-aloitteisesti vaikka olen ystävällisesti ja kunnioittavasti lähtenyt keskuteluun mukaan. Olisi mielenkiintoista päästä tuohon hetkeen, että mitä hän ajattelee kun tajuaa ettei merkitsekään minulle mitään eikä tule saamaan haluamaansa draamaa ja tämän johdosta lähteekin itse takaisin luolaansa nuolemaan haavojaan. 

Tämä sama kuvio toteutunut koko tuntemisemme ajan (yli 20 vuotta) useammin kuin kerran ja ihmetyttää miksi hän tulee aina takaisin kokeilemaan. Ei tule koskaan pääsemään ihoni alle vaikka kuinka haluaisi.

Vierailija
958/10671 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti pyrkii katkomaan siivet lapsiltaan. Ennemminkin kuin antamaan näille vahvat siivet. Jotta aikuisetkin lapset jäävät kieroutuneella tavalla riippuvaisiksi vanhemmastaan.

Ja sama kaikissa lähisuhteissa. Hän pyrkii painamaan toiset maan mutaan, viemään heidän itsetuntonsa ja luottamuksen itseensä. Jotta he olisivat täysin hänen kontrollissa ja alamaisena.

Ylihehkutukset, lahjat ja rakkauspommitukset ovat vain keino koukuttaa toinen. Sitten päästään varsinaiseen asiaan ja puhdas pahuus tulee esiin.

Vierailija
959/10671 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs nainen ei saanut valita edes yliopiston lopputyön aihetta itse, vaan miesystävä päätti sen. Ja yllätys yllätys, aihe ja johtopäätökset olivat sellaiset mitä mies käski niiden olevan. Jotain ihan huuhaata jotka tukivat miehen kieroutuneita näkemyksiä. Miehen piti sekin naisen oma juttu viedä tältä pois ja tehdä siitä oman egonsa pönkitysprojekti.

Hän koki valtavaa epävarmuutta siutä, että nainen opiskeli pitkälle. Hänellä itsellään ei juuri koulutusta ollut, mutta aina halveksi naisensa opiskeluja, esitti suurena totuutena etei kukaan sieltä työllisty tai ainakin saa surkeaa palkkaa jos sattuu työllistymään.

Sellainen tsemppari.

Vierailija
960/10671 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taatusti äänestän! :D kirjoitti:

Esimerkki erittäin tyypillisestä narsistisesta käyttäytymismallista! :D :D :D

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/8eb70bad-6594-4ae9-904a-9c0dd85cf…

Tää oli kyl.. Niin tyypillistä!

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi