Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut, että jos ex-mieheni alkaa seurustella, viestitän naiselle, että minulle voi soittaa jos joskus haluaa kysyä jotain. En sanoisi siinä vaiheessa enempää, koska se ei todennäköisesti saisi hyvää vastaanottoa, mutta kun tai jos jotain outoutta alkaa tulla, hän muistanee tuon ja voi sitten kysyä. Tällaisen viestin olisin ehkä itsekin halunnut aikanani saada. Olisko tämä teidän mielestä järkevää?
Ihan järkevää on. Olisin itsekin ollut kiitollinen jos edellinen uhri olisi minua varoittanut. Olen kaikkien uhrien puolella enkä haluaisi kenenkään joutuvan narsistin koukutettavaksi siihen valhemaailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut, että jos ex-mieheni alkaa seurustella, viestitän naiselle, että minulle voi soittaa jos joskus haluaa kysyä jotain. En sanoisi siinä vaiheessa enempää, koska se ei todennäköisesti saisi hyvää vastaanottoa, mutta kun tai jos jotain outoutta alkaa tulla, hän muistanee tuon ja voi sitten kysyä. Tällaisen viestin olisin ehkä itsekin halunnut aikanani saada. Olisko tämä teidän mielestä järkevää?
Ihan järkevää on. Olisin itsekin ollut kiitollinen jos edellinen uhri olisi minua varoittanut. Olen kaikkien uhrien puolella enkä haluaisi kenenkään joutuvan narsistin koukutettavaksi siihen valhemaailmaan.
MInä yritin, mutta en päässyt iskemään mihinkään väliin. Kerran olisin, mutta sitten meni sisu kaulaan. Hän ei ehkä olisi uskonut, mutta ehkä olisi päässyt vähemmällä. Taitaa olla hänelläkin mielenterveys kappaleina.
Vierailija kirjoitti:
Tuli noista lahjoista mieleen että pari kertaa sain kukkia. Voi sitä pörräystä että oletko nyt onnellinen ja minä toin sulle rakas nämä.
Käytti viimeisiä rahoja, ja itse asiassa olin antanutkin rahat kauppareissuun.
Olin myös yrittänyt sievästi kertoa alusta asti etten välitä kukista.
No mitäs tämä someyleisöä keräävä kaikkien niin tykkäämä mies teki? Kuvasi ne kukat someensa, että tyttikselle hän nyt osti...Someyleisöllä ja kavereilla ei ole aavistustakaan pahoinpitelyistä ja solvauksista joita sain kuulla toistuvasti. Hän on niin mahtava tyyppj!
Tämäkin mielestäni kertoo ettei ole pelkkä kokovartalomu**u, osaa se esittää maailman ystävällisintä miestä julkisesti. Kotona lähimmälle se juttu on toista.
Olin h***, läski, kaksoisleukainen valas, en saisi syödä, laiska ja kaikki kotityöt pitäisi tehdä...
Kannattaa pitää ihan läpi elämän rima sillä tasolla, että vaikka ihan kuka vaan, maailman siihen asti ihanin ihminen kutsuu h-sanalla tai valaaksi tai vastaava solvaus, se on siitä kerrasta poikki. Kukaan normaali ja rakastava ihminen ei käytä tuollaista kieltä parisuhteessa (eikä oikeastaan muutenkaan). Tietysti myös tuo syömisen ja kotitöiden kontrollointi on red flag.
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut samoin. Mutta mun ex pitää naisensa (ja vaikka on lapsiakin heidän kanssaan) visusti erillään. En siis törmää tai tapaa luontevasti.
Mulle ex narsisti ensin valitti eksästä, kuinka hirveä se oli ja kaikki pielessä ja kuinka traumaattista oli ollut niiden ero jne jne. Sitten meni hetki ja alkoi kulkea sen työpaikalla ja puhua haikaillen, että mitähän jos he olisivat vielä naimisissa.
Olin suhteessa itseäni vanhemman miehen kanssa, joka oli luultavasti narsisti. Tämä mies halusi päättää kaikesta, suunnitteli kaiken minulta kysymättä ja suuttui jos olin eri mieltä. Hän olisi halunnut naimisiin, mutta onnekseni minulle tuli opiskeluvaihto ja sen aikana tämä mies löysikin uuden ohjailtavan. Olin salaa onnellinen tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai joku narsisti suuttunut ja haluaa kostaa.
Näin varmasti on. Aika heikolla on jos tätä ketjua vahtaa. Hankkisi aidon elämän.
Tyhjyyden tunne tullut. Ehkä. Kenties.
Vierailija kirjoitti:
Olin suhteessa itseäni vanhemman miehen kanssa, joka oli luultavasti narsisti. Tämä mies halusi päättää kaikesta, suunnitteli kaiken minulta kysymättä ja suuttui jos olin eri mieltä. Hän olisi halunnut naimisiin, mutta onnekseni minulle tuli opiskeluvaihto ja sen aikana tämä mies löysikin uuden ohjailtavan. Olin salaa onnellinen tilanteesta.
Olosuhteisiin nähden epätavanomainen halu mennä kihloihin ja naimisiin on huono enne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olosuhteisiin nähden epätavanomainen halu mennä kihloihin ja naimisiin on huono enne.
Mikähän osuus mustasukkaisuudella ja/tai menettämisen pelolla on tähän?
Kaksi esimerkkiä samanlaisesta tilanteesta: samassa pöydässä on muita sinulle ennestään tuntemattomia ihmisiä ruokailemassa.
Kokemus yksi: syntyy mukava rupatteluhetki syömisen ohessa. Kukaan ei puhu itsestään. Tunnelma on rento ja muita kunnioittava. Sivistynyt.
Kokemus kaksi: pöytään tulee henkilö, joka ei tervehdi sinua (vaikka tervehdit jopa kaksi kertaa varmuuden vuoksi; jospa ei vaikka huomannut). Henkilö aloittaa keskustelun toisen pöydässä istuvan henkilön kanssa eikä edes vilkaise sinun suuntaan - sinä olet ilmaa. Puhuu myös itsestään aina ohimennen mainiten mm. koulutus, työ Kun sitten toinen on hakemassa ruokaa, silloin suvaitsee vaihtaa pari sanaa (kysyy esim. millä kielellä kommunikoit). Alat tuntea olosi vaivaantuneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun exällä mustasukkaisuudesta oli merkkejä jo seurusteluaikana, mutta naimisiin päästyä ongelmat vasta alkoivat. Kaikki itseni laittaminen esim. tekoripset olivat miehen mielestä vain muita miehiä varten. Sitten kun järkyttävien riitojen jälkeen olin aina uudelleen jättämässä häntä, mies alkoi itkemään ja katumaan kuin pikkulapset, pelkäsi menettämistä, vaikka käyttäytyi todella inhottavasti ja loukkaavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun exällä mustasukkaisuudesta oli merkkejä jo seurusteluaikana, mutta naimisiin päästyä ongelmat vasta alkoivat. Kaikki itseni laittaminen esim. tekoripset olivat miehen mielestä vain muita miehiä varten. Sitten kun järkyttävien riitojen jälkeen olin aina uudelleen jättämässä häntä, mies alkoi itkemään ja katumaan kuin pikkulapset, pelkäsi menettämistä, vaikka käyttäytyi todella inhottavasti ja loukkaavasti.
Onneksi tajusit varmaan lähteä?
Vierailija kirjoitti:
Kaksi esimerkkiä samanlaisesta tilanteesta: samassa pöydässä on muita sinulle ennestään tuntemattomia ihmisiä ruokailemassa.
Kokemus yksi: syntyy mukava rupatteluhetki syömisen ohessa. Kukaan ei puhu itsestään. Tunnelma on rento ja muita kunnioittava. Sivistynyt.
Kokemus kaksi: pöytään tulee henkilö, joka ei tervehdi sinua (vaikka tervehdit jopa kaksi kertaa varmuuden vuoksi; jospa ei vaikka huomannut). Henkilö aloittaa keskustelun toisen pöydässä istuvan henkilön kanssa eikä edes vilkaise sinun suuntaan - sinä olet ilmaa. Puhuu myös itsestään aina ohimennen mainiten mm. koulutus, työ Kun sitten toinen on hakemassa ruokaa, silloin suvaitsee vaihtaa pari sanaa (kysyy esim. millä kielellä kommunikoit). Alat tuntea olosi vaivaantuneeksi.
Vastasin tähän viestiin ja se poistettiin.
Esimerkki 1 on myös narsistille ominainen. Ennen vieraiden tuloa räyhää ja ilkeilee. Vieraiden aikana on mitä rakastettavin, myös puolisolleen. Mitä se roiva ottaisi, laittaa kättä selälle. Vieraiden lähdettyä räyhä jatkuu. Lisäksi nyt käsitellään vierailun aikana puolison tekemät virheet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani narsisti menee vauhdilla kihloihin ja muutaman saanut naimisiin, nopeassa tahdissa nämäkin. Viimeistään 3v. päästä kaikki liitot purkautuneet miehen pettämiseen. Nopeasti on löytynyt aina uusi kumppani, luultavasti ollut jo vanhan aikana. Pahaa on tehnyt näiden uusien kumppanien puolesta, kun eivät tiedä mitä on odotettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani narsisti menee vauhdilla kihloihin ja muutaman saanut naimisiin, nopeassa tahdissa nämäkin. Viimeistään 3v. päästä kaikki liitot purkautuneet miehen pettämiseen. Nopeasti on löytynyt aina uusi kumppani, luultavasti ollut jo vanhan aikana. Pahaa on tehnyt näiden uusien kumppanien puolesta, kun eivät tiedä mitä on odotettavissa.
Peruskuvio ja yleinen näillä. Eivät muutu. Se joka luulee alkuhuumassa että kyllä minun rakkaus hänet muuttaa tulee pettymään. Niinkuin häntä edeltääneet.
Joku vissiin kokee, että hänet voi tunnistaa näistä viesteistä. Itseltäni lähti kommentti tällaisesta herrasmieskontrollerista. Yhtä aurinkoa muiden edessä ja kotona ja varsinkin puolisolle ihan kamala.
Minä olen sukuni järkevin syntipukkilapsi. Tyhmä duunarinarskuemä synnytti minut vaikken tahtonut, siksi koko maailma on minulle velkaa.
Narskuäitini lukee tätä palstaa. Kirjoittelee minusta lehteen ja juttelee kaduilla.
Olenkin katkonnut häneen välit. Haluan kertoa siitä teille joka päivä. Haluan vain loputtomasti jauhaa tästä samasta aiheesta. Kerron teille taas kohta tarinan kuinka katkaisin välit narskun hoviin.
Siis minun narskuun, MiNun. Mi-nun narsisti. Minun. Oma. Narsisti. MINUN OMA narsisti.
Purra on tyypillinen esimerkki narsistista.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole muuta elämää kuin jauhaa päivästä toiseen narsismista. Olen pelkkä tyhjä kuori.
Tyhjyys minussa ajaa jauhamaan narsisteista.
Kaikki ovat narskuja jotka ovat eri mieltä kanssani.
Haa. Tyhmät narskut ovat alanuolittaneet viestiäni.
Tutulta kuulostaa tuo sinun tarinasi. Olen henkisesti ihan loppu. Erosta jo jonkin aikaa. Olin sairaalloisen riippuvainen ja rakastunut illuusioon jota ei ollut olemassa. Tästä jäi ontto, tyhjä ja yksinäinen olo. En tiedä voinko koskaan enää luottaa kehenkään. Nyt käsittelen traumojani terapiassa.