Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, taas vauva-palstan kotikoulutetut psykiatrit vauhdissa
Jos olet kova asiantuntija, niin kerro miten väkivaltainen narsisti saadaan lääkäriin, että saadaan virallinen diagnoosi narsismista, että ei tarvitse enää jatkossa väittää, että "en ole narsisti kun ei ole diagnoosia"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, taas vauva-palstan kotikoulutetut psykiatrit vauhdissa
Narsisti mistä täällä olen keskustellut on psykiatrin määritelmällä narsisti. Tosin hän ei ole hoidossa ollut koska on täysin sairaudentunnoton yli-ihminen. Siinä on hoidettu muita ihmisiä ympärillä, ei häntä.
No miten psykiatri voinut sanoa että narsisti ,jos ei ole edes nähnyt koko tyyppiä? Miten tutkinut?
Eise sinne mene jos ei ole sairas ees.
Erosta on jo aikaa mutta se ääni kaikuu vieläkin takaraivossa, puheääni, vinkuminen, joka sai minut jopa säälimään tuota reppanaa..minua kohtaan ei tuntenut mitään sääliä. Mietin oliko kehittänyt tuon puhevian työkalukseen.
Ihmisenkuori, paskaläjä, pahalapsi. Voi kun en olisi ikinä ollut sen kanssa missään tekemisissä.
Narsisti sairastuttaa läheisensä, itse ylpeilee terveydellään. Hänessähän ei ole mitään vikaa. Lähipiirissä masennusta ja mt-ongelmia, läheisriippuvuutta, huonoa itsetuntoa ym. (narsisti murskaa toisen itsetunnon päästäkseen niskan päälle). Supattaa kohteen korvaan ilkeyksiä, esim. että toisesta ei voi kukaan muu kuin hän välittää, eristää ystävistä, kiusaa ja kaikin tavoin antaa ymmärtää, että toinen on epäkelpo, viallinen ja huono. Groomausvaiheessa ylistää taivaisiin, mutta sitouttaa itseensä murskaamalla toiselta itsetunnon.
Olen miettinyt monta kertaa, että voisin maksaa aika paljon siitä etten olisi ex-kumppania ikinä tavannutkaan. Monta vuotta elämästä meni hukkaan siinä. Onneksi siitä sai itsensä irti vaikka toipumiseen menikin aikaa. Narsistin kanssa eläminen vie voimat ja terveyden. Ja se, että edes tunnistaa mistä on kyse ottaa oman aikansa. Ja se, että ymmärtää ettei asiat koskaan tule muuttumaan paremmiksi. Ne pahenevat mitä enemmän aikaa kuluu. Ja samaan aikaan itse hajoaa koko ajan enemmän.
Nyt kun olen jo hyvän matkaa toipunut niin olen huomannut, että onhan tässä elämää vielä jäljellä. Itsetuntemus on parantunut siinä mielessä, että osaan pitää omat rajani. Samoin se, että nykyään huomaan tosi nopeasti ihmisistä, jos heillä on narsistisia piirteitä. Siitä on ollut hyötyä monessa kohtaa ihan työelämäänkin liittyen.
Yksi asia, joka ihan ensimmäisenä varoitusmerkkinä tuli exästä silloin joskus (ja jonka valitettavasti jätin huomiotta) oli sellainen liiallinen tuttavallisuus ihan liian aikaisin. Eka tapaamisen jälkeen viesteissään olin ihminen, jollaista hän ei ollut ikinä tavannut ja meillä oli niiin paljon yhteistä. Eka treffeillä kertoi myös kuinka hänen ex-vaimo oli vain yllättäen häipynyt eri kaupunkiin mitään kertomatta. Ettei heillä ollut mitään riitaa ollut ja kaikki tuli hänelle yllätyksenä. Hänet jätettiin kylmästi ilman mitään syytä. Niinpä niin. Todellisuus sitten olikin jotain aivan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette tekemisissä hankalan ihmisen kanssa? Se askarruttaa minua.
Olen samaa mieltä. Jos joku ihminen ärsyttää minua, ei minulla ole mitään intressiä olla tekemissä hänen kanssaan eikä minulla ole tarvetta tehdä hänestä mitään keittiöpsykologista analyysia.
Itselläni ei ollut pikkulapsena mahdollisuutta muuhun kuin olla tekemisissä väkivaltaisen narsistin kanssa kunnes vanhempani erosivat. Isäni tosin vainosi äitiäni vielä vuosia jälkeenpäinkin ja kävi välillä riehumassa. Rikkoi ikkunoita ja nosti ulko-ovet saranoiltaan kovalla pakkasella. Oli ihan helvetin sekaisin. Eli tyypillinen narsisti.
Vainoaminen, riehuminen, tavaroiden rikkominen = poikkeuksetta narsisti eikä muu
Kaikki tuollainen käytös on väkivaltaisille narsisteille tyypillistä. Jokainen narsistihan on aina väkivaltainen, mutta vain läheisilleen.
Kaikki narsistit ei oo väkivaltaisia. Ehkä 2/3 on.
Henkinen väkivalta on väkivaltaa. Narsistin elinehto on olla väkivaltainen. Muutenhan häntä ei narsistiksi määriteltäisi.
Ihmistä ei diagnosoida narsistiksi ilman väkivaltaa? No sittenhän piilonarsisteja (joka ei ole narsisti koska ei ole väkivaltainen?) on paljon.
Narsisti ei ole narsisti jos ei ole väkivaltainen?
Jos kysyt asiantuntijalta narsismista, sanooko asiantuntijat että narsisti on poikkeuksetta väkivaltainen?
En tarkoita elämänkouluasiantuntijaa joka leimaa ihmisiä kuinka huvittaa
Oletko todella sitä mieltä että tärkein piirre on väkivalta?
Joillain on muut narsismin piirteet mutta ei väkivaltaa, niin mikä hän on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsismin some-analyysit on väsyttäviä. Kaikki luulee tuntevansa narsisteja, vaikka kyse on oikeasti vain omahyväisistä pa$koista jotka nyt vain joissain asioissa elävät omissa kuplissaan eivätkä jaksa kiinnostua sillä hetkellä muiden tarpeista. Se on ikävää mutta vain joskus narsismia. Sillä narsismi-sanalla ei kuuluisi yrittää korostaa sitä miten paljon jonkun virtsapään asenne ärsyttää saati selittää sillä sellaista käytöstä joka voi selittyä todennäköisemmin monella muulla mielenterveydellisellä tai neurologisells haasteella.
Jotkut toki oikeasti ovat narsisteja. Heille sen on diagnosoinut lääkäri. Jos on tiedot toisen diagnosteista (tai jos nyt on vaikka oikeasti työkseen perehtynyt kyseisen häiriön diagnostiseen arviointiin) niin silloin voi sanoa tietävänsä toisen narsistiksi, eipä juuri muutoin. Persoonallisuushäiriötä ei diagnosoida vain sen perusteella että siihen sopivia oireita vaikuttaa olevan. Asiaan liittyy historian selvittämistä ja muiden häiriöiden poissulkemista.
Todella monet asiasta kirjoittavat asiantuntijat käyttävät sanaa narsisti kattamaan sekä NPD-diagnoosin saaneet että vahvasti narsistisia piirteitä omaavat henkilöt.
Tää jankkaaminen siitä että narsistiksi kutsuminen kattaisi vaan diagnoosin saaneet on sumusta ja todella vakavan asian tietoista vähättelyä. Tätä sumutusta tekee moni selvästi narsistisia piirteitä omaava somessa ihan tahallaan ja välillä isolle yleisölle. Onneksi ihmiset ovat nykyään valveutuneita ja näkevät tollaisen sumutuksen läpi.
Menit tuossa vastaperusteluinesi aika vahvasti henkilökohtaisuuksiin ja vieläpä olemattomilla perusteilla. Et tiedä minusta mitään. Ja sait silti aika paljon plussaa, sen ei ehkä olisi pitänyt yllättää kun katsoo mikä ketju on kyseessä.
Saahan sitä tietenkin ainakin tunnistamattomasti kutsua narsistiksi ketä vain. On myös tapana sanoa ihmisiä vaikkapa skitsoiksi tai hulluiksi tai tyhmiksi, tai kaveriporukan pelleä ihan aadeehoodeeksi, mutta noiden sanojen viljeleminen aiheuttaa sen sanan merkitykselle inflaation.
Minusta tähän sopii sanonta: kaikki sade on vettä mutta kaikki vesi ei ole sadetta.
Narsisteilla on aina narsistisia piirteitä mutta narsistisilta vaikuttavat piirteet eivät ole aina narsismia. Tai ainakaan narsismi-termi ei kuvaa aina henkilöä yhtä hyvin kuin jotkin muut käsitteet.
Ja toki moni sattuu narsismiarvioissaan olemaan oikeassakin, en sitä kiistä. Mutta suurin osa tuon sanan viljelijöistä tuskin on. :)
Teen psykiatrista diagnostista arviota muuten päätyökseni. Narsismi ei ole ominta osaamisaluettani, mutta diagnostisen piirteisyyden arvioimisen periaatteet pitkälti ovat. Toki varmaan ajattelet että tämäkin on nyt vain osa narsistista sumutusta? :)
- sama.
En usko alkuunkaan tuota että tekisit tuota työtä mitä sanot. Jos nyt ylipäätään olet työssä niin taidat tehdä jotain sosiaaliseen mediaan liittyviä asioita. Et olisi muuten tullut juuri tänne kommentoimaan aiheesta anonyymina ja samalla arvostelet ketjua. Ihan kivaa trollausta mutta kaipa jokainen sielunhoitoa tarvitsee. vaikkei kirkkoon kuuluisikaan ;)
Mutta mun kysymys on että mitä tunteita pakenit kun tänne tulit kirjoittelemaan tuolla kulmalla?.
Hehe :D kyllä tuo mitä sanoin työstäni pitää ihan täysin paikkaansa, hassua kyllä sinänsä miten sopivasti sattui juuri tähän aiheeseen. Eikä tuolla työlläni pitäisi tässä asiassa kyllä niin väliä olla, ei se rakettitiedettä ole, ja olisin suunnilleen samat asiat osannut sanoa ilman työtänikin. Psykologia ja mm. persoonallisuushäiriöt ovat mielenkiintoisia aiheita. Ja sitä paitsi kuten jo myönsin, narsismi ei ole minun osaamisaluettani. Mutta persoonallisuushäiriökriteeritkään kun eivät ole rakettitiedettä, niin niihin voi kuka tahansa tutustua vaikkapa käypähoitosuosituksen kautta alkajaisiksi. Ei tarvitse olla ammattilainen. Jo sieltä pitäisi käydä vartissa kaikille selväksi että narsismi ei ole yhtä kuin riehuminen ja lapsellisuus ja väkivaltaisuus läheisiä kohtaan ja muut vastaavat epämääräiset kuvaukset joita on tänne listailtu, vaan kyse on moniulotteisemmasta asiasta.
Somehommia en tee enkä tekisi, olen hyvin vähän somessa ikäisekseni. Mieluummin tykkään nimenomaan puhua asioista asioina, kuin levitellä pärstäkuvaani.
Ollaanko puhuttu tarpeeksi minusta? :)
Mielestäni täällä on normaalia olla anonyymi, asiasta riippumatta. Vaikka olisin nimimerkillä niin olisihan sekin anonyymi. Ja olethan sinäkin, ja hyvä niin.
En tiedä oletko tullut tätä ajatelleeksi, mutta juuri silloin kun itsellä ei ole siihen itse asiaan liittyvää perustelua omalle kannalleen niin on kaikkein yleisintä mennä argumentteineen jotenkin henkilöön. Sinä teet näin kyseenalaistamalla minun motiivini olla täällä, se on aika tyypillistä silloin kun itse asiaan ei ole sanottavaa. Arvostaisin paljon enemmän jos minun motiiveihini kohdistuvan perusteettoman kyseenalaistamisen sijaan kumoaisit niitä väitteitä joita sanon, perustellen.
En sano että minun mielipiteistäni tarvitsisi kenenkään olla samaa mieltä, mutta se, miksi tulin sillä kulmalla kuin tulin, käy minusta kyllä ilmi perusteluistani.
Ei tule juuri nyt mieleen kuitenkaan mitään sellaisia tunteita joita olisi pitänyt paeta, jos nyt ei tylsyyttä lasketa? Ketju valikoitui ihan sattumalta etusivun tarjonnan pohjalta. Mutta vaikka olisinkin tullut tänne pakoon tunteita niin miten se muuttaisi sanomiani asioita?
Sinä asiantuntijana sanot ettei narsistin käyttäytymiseen kuulu lapsellisuus , raivarit ja väkivalta. Mikä kuuluu? Olin 25 vuotta dg narsistin lähellä ja voin sanoa että valtavat raivarit joiden syytä ei koskaan selvitetty , lapsenomainen käytös ja väkivalta kuuluivat hänen käytökseen. Ja painotan sanaa OLIN hänen lähellään. Ja varmaan diagnosointi jankkaus alkaa niin se oli tehty Niuvanniemessä hänen tapettuaan tyttärensä.
Kuten aiemmin sanottiin, kaikki vesi on sadetta.
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1bcec885-f97e-4105-b25e-e6df8091214b
"Mustasukkainen mies teki erosta painajaisen – poliisikaan ei voinut auttaa. Poliisien poistuttua paikalta raivo mies palasi naisen asuntoon luvatta teettämillään avaimilla."
Vaikuttaa ihan narsistin käytökseltä.
Niitä on joka nurkan takana.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt monta kertaa, että voisin maksaa aika paljon siitä etten olisi ex-kumppania ikinä tavannutkaan. Monta vuotta elämästä meni hukkaan siinä. Onneksi siitä sai itsensä irti vaikka toipumiseen menikin aikaa. Narsistin kanssa eläminen vie voimat ja terveyden. Ja se, että edes tunnistaa mistä on kyse ottaa oman aikansa. Ja se, että ymmärtää ettei asiat koskaan tule muuttumaan paremmiksi. Ne pahenevat mitä enemmän aikaa kuluu. Ja samaan aikaan itse hajoaa koko ajan enemmän.
Nyt kun olen jo hyvän matkaa toipunut niin olen huomannut, että onhan tässä elämää vielä jäljellä. Itsetuntemus on parantunut siinä mielessä, että osaan pitää omat rajani. Samoin se, että nykyään huomaan tosi nopeasti ihmisistä, jos heillä on narsistisia piirteitä. Siitä on ollut hyötyä monessa kohtaa ihan työelämäänkin liittyen.
Yksi asia, joka ihan ensimmäisenä varoitusmerkkinä tuli exästä silloin joskus (ja jonka valitettavasti jätin huomiotta) oli sellainen liiallinen tuttavallisuus ihan liian aikaisin. Eka tapaamisen jälkeen viesteissään olin ihminen, jollaista hän ei ollut ikinä tavannut ja meillä oli niiin paljon yhteistä. Eka treffeillä kertoi myös kuinka hänen ex-vaimo oli vain yllättäen häipynyt eri kaupunkiin mitään kertomatta. Ettei heillä ollut mitään riitaa ollut ja kaikki tuli hänelle yllätyksenä. Hänet jätettiin kylmästi ilman mitään syytä. Niinpä niin. Todellisuus sitten olikin jotain aivan muuta.
Oli itse se, joka häipyi toiseen kaupunkiin? Opin vaihtamaan henkilöitä narsistin tarinoista, sitten ne menivät kohdilleen.
Maassamme on julkkisnarsisti. Mitään ei ole tehnyt, muut on syyllisiä, hänessä ei ole mitään vikaa. Hyökkäys, ei anteeksipyytelyä, varmaan odottaa anteeksipyytelyjä muilta. Valehtelua ja varsinkin ylimielisyyttä. Ylikorostunut seksuaalisuus? Ym.
Vierailija kirjoitti:
Maassamme on julkkisnarsisti. Mitään ei ole tehnyt, muut on syyllisiä, hänessä ei ole mitään vikaa. Hyökkäys, ei anteeksipyytelyä, varmaan odottaa anteeksipyytelyjä muilta. Valehtelua ja varsinkin ylimielisyyttä. Ylikorostunut seksuaalisuus? Ym.
Oikeutuksentunne, grandioosisuus, ei pysty vastaamaan lapsensa emotionaalisiin tarpeisiin, kontrollointi, on onnettoman huono aviopuoliso (aviopuoliso on seksitön äiti/isähahmo, jonka tulee kestää paskatemput ja odottaa kotona). Kiistää, vaikka todisteet. Päihdehakuisuus ja maaninen urheilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Jos joku ihminen ärsyttää minua, ei minulla ole mitään intressiä olla tekemissä hänen kanssaan eikä minulla ole tarvetta tehdä hänestä mitään keittiöpsykologista analyysia.
Itselläni ei ollut pikkulapsena mahdollisuutta muuhun kuin olla tekemisissä väkivaltaisen narsistin kanssa kunnes vanhempani erosivat. Isäni tosin vainosi äitiäni vielä vuosia jälkeenpäinkin ja kävi välillä riehumassa. Rikkoi ikkunoita ja nosti ulko-ovet saranoiltaan kovalla pakkasella. Oli ihan helvetin sekaisin. Eli tyypillinen narsisti.
Vainoaminen, riehuminen, tavaroiden rikkominen = poikkeuksetta narsisti eikä muu
Kaikki tuollainen käytös on väkivaltaisille narsisteille tyypillistä. Jokainen narsistihan on aina väkivaltainen, mutta vain läheisilleen.
Kaikki narsistit ei oo väkivaltaisia. Ehkä 2/3 on.
Henkinen väkivalta on väkivaltaa. Narsistin elinehto on olla väkivaltainen. Muutenhan häntä ei narsistiksi määriteltäisi.
Ihmistä ei diagnosoida narsistiksi ilman väkivaltaa? No sittenhän piilonarsisteja (joka ei ole narsisti koska ei ole väkivaltainen?) on paljon.
Narsisti ei ole narsisti jos ei ole väkivaltainen?
Jos kysyt asiantuntijalta narsismista, sanooko asiantuntijat että narsisti on poikkeuksetta väkivaltainen?
En tarkoita elämänkouluasiantuntijaa joka leimaa ihmisiä kuinka huvittaa
Oletko todella sitä mieltä että tärkein piirre on väkivalta?
Joillain on muut narsismin piirteet mutta ei väkivaltaa, niin mikä hän on?
Kaikki narsistit käyttävät henkistä väkivaltaa, osa fyysistä väkivaltaa. Narsismissa kyseessä on aina empatiakyvyttömyys. Tiedätkö mitä se on? On myös muutoin ilkeitä ihmisiä, joilla kuitenkin on olemassa kyky empatiaan, heidät tunnistaa siitä että ovat avoimesti ilkeitä tai hankalia, kun taas narsisti näyttelee mukavaa ihmistä ja salailee todellista luonnettaan paitsi uhreiltaan.
Piilonarsistit käyttävät myöskin yhtälailla henkistä väkivaltaa.
Täällä palstalla on todettu, että ihmiset joilla on asiasta omaa kokemusta eivät leimaa narsisteja turhaan, jos joku kysyy onko tämä ja tämä tällaista ja tällaista käyttäytymistä omaava henkilö/puoliso ym. mahdollisesti narsisti. Koska kun on omaa kokemusta alla niin tietävät mitä narsismi on, ovat sen omin silmin todistaneet ja ei ole tarvetta turhaan leimata, samoin koetaan vastuuta asiallisesta keskustelusta narsismista, eikä leikitä vakavalla asialla kun kyseessä on muiden ihmisten koko senhetkinen elämä ja heillä mahdollisesti todella vaikea tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisin kuin monet antisosiaalista sairastavat henkilöt, narsistit eivät kuitenkaan yleensä ole impulsiivisia. Heille ei myöskään ole tyypillistä rikollinen käyttäytyminen aikuisuudessa.
Varmaan, jos et koe fyysistä väkivaltaa rikolliseksi käyttäytymiseksi. Ja kyllä narsistit saavat impulsiivisia raivokohtauksia milloin mistäkin asiasta.
Tuo
-Heille ei myöskään ole tyypillistä rikollinen käyttäytyminen aikuisuudessa-
lause ja kommentoitu teksti on suoraan asiantuntijalta lainattu joka spekuloi mm. antisosiaalisen ja narsismin eroja
Vierailija kirjoitti:
Narsisti tiputtelee julkkisten nimiä ja merkkituotteiden nimiä mitä kuka osti ja paljonko maksoi. Jos käy Anni Sinnenmäen kanssa samassa leikkipuistossa niin siitä kuulee aivan loputtomasti, aivan kun hän olisi vallan ytimessä ja Annin hyvä ystävä. Kaikki kirotut merkkilaukut ja -valaisimet on oikeasti eläkeläisäidin ja tämän invalidimiehen eläkkeillä ostettu. Jos jutut pyörii julkkisten ja merkkituotteiden ympärillä niin se on varhainen merkki, pakene. Älä hanki lapsia tämmöisen ihmisen kanssa. Hirveitä asioita luvassa. Hirveämpiä kuin osaat kuvitella.
_Jos jutut pyörii julkkisten ja merkkituotteiden ympärillä niin se on varhainen merkki, pakene_
Hitsilöinen, saisikohan ton painettua narsismin tietokirjaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisin kuin monet antisosiaalista sairastavat henkilöt, narsistit eivät kuitenkaan yleensä ole impulsiivisia. Heille ei myöskään ole tyypillistä rikollinen käyttäytyminen aikuisuudessa.
Varmaan, jos et koe fyysistä väkivaltaa rikolliseksi käyttäytymiseksi. Ja kyllä narsistit saavat impulsiivisia raivokohtauksia milloin mistäkin asiasta.
Tuo
-Heille ei myöskään ole tyypillistä rikollinen käyttäytyminen aikuisuudessa-
lause ja kommentoitu teksti on suoraan asiantuntijalta lainattu joka spekuloi mm. antisosiaalisen ja narsismin eroja
Jos lainaat suoraan, niin laittaisitko lähteen? Etkä esitä omana mielipiteenäsi.
Jos rikoksella tarkoitetaan tappamista, ryöstöä, jne. niin siihen ovat taipuvaisempia sosiopaatit (kaikki sosiopaatit/antisosiaaliset ovat myös narsisteja, mutta kaikki narsistit eivät ole sosiopaatteja). Jokatapauksessa nykylaki määrittelee myös henkisen pahoinpitelyn rikokseksi ja sitä tekevät kaikki narsistit vähintäänkin suljettujen ovien takana ellei julkisesti:
https://www.minilex.fi/a/rikoslaki-ja-henkinen-pahoinpitely
Lainaus (lähde Minilex): "Henkisen pahoinpitelyn sekä sen mahdollisten seurausten osoittaminen voi olla haasteellista. Lain mukaan henkinen pahoinpitely on kuitenkin rangaistava teko. Esimerkiksi pitkään jatkunut vakava kiusaaminen voi johtaa uhrin ahdistukseen, muuhun psyykkisesti haitalliseen tilaan tai mielenterveyden häiriöön, tai jopa itsemurhaan. Näissä tilanteissa kyseessä voi mahdollisesti katsoa olevan henkinen pahoinpitely, jos rikoksentekijä on tahallisesti aiheuttanut uhrille tällaisia seurauksia."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viestejä on jo yli 6000, mutta suurimmassa osassa kuvaillaan lähinnä omaa inhokki-ihmistä, ei narsistia.
Mutta: aihe näyttää kiinnostavan ja tuntuu, että narsisteja riittää tai ainakin tunnistajia.
En koe samoin.
Olen vakikirjoittaja, kuten varmaan monikin täällä. Olen kirjoittanut joihinkin viesteihin vain joitain piirteitä, jotka itseä ensin mietitytti. Toiseen viestiin toisia pahoja piirteitä, jotka ei yksin riittäisi mihinkään diagnoosiin, mutta kun niitä on kaikkiaan se koko lista, tulos on sairas ihminen.
Nyt kun oon lukenu tätä keskustelua oon alkanu epäilemään joka kolmatta mun tuttua narsistiksi. Oikeasti rupesin nyt epäilemään. Voisiko olla pandemia? Vai uusi kehittynyt ihmisrotu?
Kaikki persoonallisuushäiriöiset VOIVAT käyttää väkivaltaa. Ei se ole mikään narsistien tuntomerkki yksistään. Vai miten selittäisit Ukrainan ja Venäjän sodan. Ovatko kaikki siellä sotivat narsisteja?
Vierailija kirjoitti:
Hän on isäni. Toinen samanlainen lapsrni isä. Ymmärsin erota ajat sitten, mutta roikkuuhan se inttämässä ja syyttelemässä kaikesta (esim ei saanut toivomasnsa työpaikkaa, niin syytti siitö minua inttäen raivoisasti, vaikken liity ko. työpaikkaan enkä edes alaan lainkaan).
Kumpaankin pidän suurta etäisyyttä ja lapsi tapaa kumpaakin vain minimin. Isä on vanha ja tarvitsee apua. On maksanut kalliit opintoni, koen olevani arjen avun velkaa. Ei elä enää kauan ja osaan ohittaa juttunsa. Nykyisin en enää tekisi lasta exäni kaltaisen sekopään kabssa, mutta nuorempana ja rakkauden sokaisemana ja huonon mallin kotoa saaneena...
Vierailija kirjoitti:
Viestejä on jo yli 6000, mutta suurimmassa osassa kuvaillaan lähinnä omaa inhokki-ihmistä, ei narsistia.
Mutta: aihe näyttää kiinnostavan ja tuntuu, että narsisteja riittää tai ainakin tunnistajia.
Tunnistajia on enemmän. Yhtä narsistia kohden löytyy viisi tunnistajaa ja toista kohden (joka ei ole narsisti) löytyy sama viisi kappaletta tunnistajaa.
Narsku-parka on taas ihan punaisena liputtamassa sinnepäin Blind Channel-ketjussa, toistakymmentä viestiä jo deletoinut ;DDDDDD