Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Joku kysyi miten käy kun kaksi narsistia pariutuu;
Kumpikin käyttää toisen sokeita kohtia häikäilemättä hyväkseen ja aikaa riittää kaikkeen muuhun paitsi toisillensa.
Eivät ota toista osapuolta huomioon, paitsi silloin kun toinen osapuoli puhuu jotain toista osapuolta vastaan ja tekevät kuten itse haluavat.
Raha on tärkein meriitti ja lapset kasvatetaan sen mukaan; kaikkea muuta löytyy paitsi aikaa lapselle. Hänelle vielä opetetaan että kaikki keinot ovat sallittuja menestymiseen ja hänet jätetään huomiotta vanhempien välisessä keskustelussa, aivan kuin lapsi ei olisi paikalla ollenkaan tai ettei tajuaisi mistään mitään.
Kum lapsi hakee huomiota sivuutetaan se nopeasti siirtämällä huomio esim. Johonkin materiaan, ehkä tajuamatta mistä oikeasti on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette tekemisissä hankalan ihmisen kanssa? Se askarruttaa minua.
Olen samaa mieltä. Jos joku ihminen ärsyttää minua, ei minulla ole mitään intressiä olla tekemissä hänen kanssaan eikä minulla ole tarvetta tehdä hänestä mitään keittiöpsykologista analyysia.
Itselläni ei ollut pikkulapsena mahdollisuutta muuhun kuin olla tekemisissä väkivaltaisen narsistin kanssa kunnes vanhempani erosivat. Isäni tosin vainosi äitiäni vielä vuosia jälkeenpäinkin ja kävi välillä riehumassa. Rikkoi ikkunoita ja nosti ulko-ovet saranoiltaan kovalla pakkasella. Oli ihan helvetin sekaisin. Eli tyypillinen narsisti.
Vainoaminen, riehuminen, tavaroiden rikkominen = poikkeuksetta narsisti eikä muu
Kaikki tuollainen käytös on väkivaltaisille narsisteille tyypillistä. Jokainen narsistihan on aina väkivaltainen, mutta vain läheisilleen.
Kaikki narsistit ei oo väkivaltaisia. Ehkä 2/3 on.
Henkinen väkivalta on väkivaltaa. Narsistin elinehto on olla väkivaltainen. Muutenhan häntä ei narsistiksi määriteltäisi.
Tarkoitan fyysistä väkivaltaa, että varmaan 2/3 on. Henkisesti väkivaltaisia ovat 3/3.
Narsistin elinehto on oman hyödyn saavuttaminen, huomion saaminen, itsekkyys - ei alunperin väkivalta.
Motivaatio narsistilla ei ole väkivalta. Päämäärää on hänessä itsessään. Voi olla jopa välinpitämätön muita kohtaan olematta väkivaltainen
Fyysinen väkivalta voi olla sivutuote.
Passiivis-aggressiiviset narsistit saattavat olla hiljaisia.Toisin kuin monet antisosiaalista sairastavat henkilöt, narsistit eivät kuitenkaan yleensä ole impulsiivisia. Heille ei myöskään ole tyypillistä rikollinen käyttäytyminen aikuisuudessa.
Passiivis-agressiviinen hiljainen narsisti voi olla pitkään täysin tietämätön siitä mikä häntä vaivaa. Joskus menee terapiaan läheisriippuuvuus epäilyn vuoksi.
Sit terapiassa käykin niin että hänestä kuorituukin narsisti mutta ei fyysistä väkivaltaa käyttävä mutta henkisen väkivallan määrä kasvaa läheisiä kohtaan aivan tolkuttomalle tasolle.Narsimin ja läheisriippuuvuden on jossain sanottu olevan janan kaksi ääripäätä. Voisiko olla että terapiassa on tapahtunut jotakin mitä terapeuttikaan ei ole täysin ymmärtänyt jos piilossa pitkään ollut narsimi on tuossa tullut esiin. Se on kyllä aika kamalaa ollut läheisille jos näin on käynyt koska narsisti harvoin jos koskaan muuttuu ja läheiset sekä lapset kärsivät kaikista eniten.
Eli nyt yrität uhkailla, että jos narsistin pakottaa terapeutille, muut saavat kärsiä narsistin kostosta?
En lukenut tuota kommenttia noin. Itse tulkitsen kommenttia niin että läheisriippuuvusepäily on ollut henkilöllä itsellään ja om mennyt oma-aloitteisesti terapiaan ja sitten tapahtuukin noin.
Onhan se selvää, että narsisti on riippuvainen uhristaan. Hän tarvitsee tätä jotta voi toista ihmistä alistamalla nostaa itseään.
Kyllä mutta uhrille aivan hirvittävää. Kammottavinta on jos vielä lapsiakin olisi
Narsistien lapset tapaavat yleensä AA- ja NA-kerhoissa, vankiloissa ja mielisairaaloissa.
Miksi narsisteilta ei saa huoltajuutta pois? Tähän pitäisi kiinnittää yhteiskunnassamme enemmän huomiota ja lisätä tietoisuuttaa aiheesta. Hyssyttely johtaa lasten ja nuorten pahoinvointiin.
Ongelmaa vähätellään väärin perustein. Joskus tätä vähättelyä tekevät narsistit itse suureen ääneen lehdissä tai somessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi narsisteilta ei saa huoltajuutta pois? Tähän pitäisi kiinnittää yhteiskunnassamme enemmän huomiota ja lisätä tietoisuuttaa aiheesta. Hyssyttely johtaa lasten ja nuorten pahoinvointiin.
Ai miksikö? Siksi että narsistit ovat usein niin taitavia puhumaan ja manipuloimaan viranomaisia, että he saavat kaikki uskomaan omaan totuuteensa: siihen että he ovat erinomaisia huoltajia, kun taas lasten toinen vanhempi on hullu sekopää, josta on lapsille haittaa ja jopa vaaraa.
Tämä tapahtuu mm. siten että narsisti kertoo kaikille, miten ongelmallisesti toinen vanhempi toimii - ja kuvailee samalla sitä miten oikeasti toimii itse. Samaan aikaan hän kohtelee lapsia kaltoin kaikin mahdollisin tavoin ja käyttäytyy niin järjettömästi ja järjenvastaisesti, että kun terve vanhempi yrittää kertoa tästä viranomaisille, kukaan ei usko, vaan terveen vanhemman nähdään vain mustamaalaavan tätä esimerkillistä huoltajaa, jota narsisti osaa niin taitavasti esittää.
Valitettavasti tiedän liiankin hyvin mistä puhun. Luin juuri eilen lasun papereista taas kerran exän poskettomia väitteitä, joissa hän syyttää minua niistä asioista, joita todellisuudessa tekee itse. Samaan aikaan hän maalaa lastensuojelulle itsestään kuvan täydellisenä, lapsen etua ajattelevana huoltajana, joka on niin kovin huolissaan lapsen toisesta vanhemmasta ja toivoo, että tämä saisi itsensä kuntoon. Ja lastensuojelussa uskotaan kaikki mitä exä sanoo.
Ainoa keino puuttua tuohon olisi lisätä tietoutta narsismista niin että lastenvalvojat, lastensuojelun ja perheneuvolan työntekijät sekä tuomarit pystyisivät tunnistamaan, mistä on kyse. Tällä hetkellä niin ei tapahdu, ja siitä kärsivät ennen kaikkea viattomat lapset.
Vielä yksi tyhmä vertaus: vaikka pizzassa on usein kinkkua, ananasta ja sipulia, niin silti pelkkä kinkku, ananas tai sipuli ruoassa ei välttämättä tarkoita että kyseessä on pizza. Kyseessähän voi olla vaikka pasta. Ja kyllä, vertaus oli tyhmä ja toimii vain osittain.
- sama.[/quote]
Niinpä, ei pitsaa määrittelekään sen täytteet, vaan esim. se että kaikki pitsat ovat aika litteitä muodoltaan. Samalla tavalla narsistit voivat olla erilaisia, mutta kaikkia yhdistää yksi piirre: empatiakyvyttömyys. Muut luonteenpiirteet ovat sitten "bonusta" oliko kaikilla mausteilla vai ei....
Mitä enemmän narsismista oikeasti puhutaan ja tietoa jaetaan, sitä enemmän narsismi-sana tarkentuu eikä tosiaankaan tietoa jakamalla "menetä merkitystään".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai miksikö? Siksi että narsistit ovat usein niin taitavia puhumaan ja manipuloimaan viranomaisia, että he saavat kaikki uskomaan omaan totuuteensa: siihen että he ovat erinomaisia huoltajia, kun taas lasten toinen vanhempi on hullu sekopää, josta on lapsille haittaa ja jopa vaaraa.
Tämä tapahtuu mm. siten että narsisti kertoo kaikille, miten ongelmallisesti toinen vanhempi toimii - ja kuvailee samalla sitä miten oikeasti toimii itse. Samaan aikaan hän kohtelee lapsia kaltoin kaikin mahdollisin tavoin ja käyttäytyy niin järjettömästi ja järjenvastaisesti, että kun terve vanhempi yrittää kertoa tästä viranomaisille, kukaan ei usko, vaan terveen vanhemman nähdään vain mustamaalaavan tätä esimerkillistä huoltajaa, jota narsisti osaa niin taitavasti esittää.
Valitettavasti tiedän liiankin hyvin mistä puhun. Luin juuri eilen lasun papereista taas kerran exän poskettomia väitteitä, joissa hän syyttää minua niistä asioista, joita todellisuudessa tekee itse. Samaan aikaan hän maalaa lastensuojelulle itsestään kuvan täydellisenä, lapsen etua ajattelevana huoltajana, joka on niin kovin huolissaan lapsen toisesta vanhemmasta ja toivoo, että tämä saisi itsensä kuntoon. Ja lastensuojelussa uskotaan kaikki mitä exä sanoo.
Ainoa keino puuttua tuohon olisi lisätä tietoutta narsismista niin että lastenvalvojat, lastensuojelun ja perheneuvolan työntekijät sekä tuomarit pystyisivät tunnistamaan, mistä on kyse. Tällä hetkellä niin ei tapahdu, ja siitä kärsivät ennen kaikkea viattomat lapset.
Karmeaa. Narsistit osaavat kyllä tuon oman kilven kiillottamisen. Kaikki keinot käytössä jopa some jossa ollaan niin mallikelpoista vanhempaa vaikka totuus on ihan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistit käyttävät lapsia vain aseenaan kostaa toiselle kun (yleensä väistämätön) ero on tullut. Lasten hyvinvointi itsessään ei merkitse mitään. Narsisti voi valehdella toisesta mitä mieleen tulee. Se asiassa kannattaa ymmärtää.
Narsisti on usein ehdoton ja mustavalkoinen ihminen joka halveksii niitä jotka ovat eri mieltä hänen kanssaan. Empatiakyvyttömyys ja oikeutuksen tunne ylikorostunut.
Ihan normaalit ihmissuhteisiin liittyvät perusasiat kääntyneet sairaalla tavalla ylösalaisin hänen mielessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistit käyttävät lapsia vain aseenaan kostaa toiselle kun (yleensä väistämätön) ero on tullut. Lasten hyvinvointi itsessään ei merkitse mitään. Narsisti voi valehdella toisesta mitä mieleen tulee. Se asiassa kannattaa ymmärtää.
Monilla narsistien lapsilla on erilaisia mielenterveys- ja päihdeongelmia. Poliisi sitten hoitelee päihdeongelmat jos käyttävät ns. "huumeita", eivätkä vain alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla narsistien lapsilla on erilaisia mielenterveys- ja päihdeongelmia. Poliisi sitten hoitelee päihdeongelmat jos käyttävät ns. "huumeita", eivätkä vain alkoholia.
Ja toisista narsistin lapsista tulee itse narsisteja, jos he vaurioituvat lapsuudessa tarpeeksi pahoin eikä heillä ole tarpeeksi kontakteja turvallisiin, terveisiin aikuisiin. Ex-kumppanini isä oli ilmiselvä narsisti ja hänen äidillään oli runsaasti narsistisia piirteitä. Kotiolosuhteet olivat erittäin väkivaltaiset ja kaoottiset, lapsi joutui sekä olemaan itse väkivallan kohteena että todistamaan äitiinsä kohdistunutta väkivaltaa, mikä on lapselle vähintään yhtä traumatisoivaa kuin olla itse väkivallan kohteena. Lisäksi häntä hoiti päivät isän äiti, joka oli kasvattanut isästä narsistin. Hänestä tuli vielä isäänsä pahempi narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuo tietouden lisääminen narsismista on tärkeää. Asian kammottavuus on siinä, että sen tajuaa ja pystyy täysin ymmärtämään vasta sitten, kun on joutunut elämään narsistisen henkilön lähellä riittävän pitkään. Tietää mistä siinä on kyse. Viranomaisten tulisi olla tietoisia, että narsisti pystyy valehtelemaan, kääntämään asiat puheissaan ihan päinvastaisiksi kuin mitä totuus on. Pitäisi olla tietoa riittävästi esim. käytösmalleista mitä narsismiin liittyy. Monella voi olla se käsitys, että eihän kukaan vanhempi tee esim. eron jälkeen mitään, jolla vahingoittaisi omaa lastaan. Narsistin kanssa tämä on täysin väärä käsitys. Oma lapsi on vain väline, jonka avulla voi jatkaa ex-puolison kontrollointia. Toki narsisti esiintyy rakastavana vanhempana silloin kun se häntä hyödyttää, mutta se on tosiaan vain esitystä.
Onko narsistin tapa olla välillä mukava ja välillä taas ilkeä?Entäs onko narsistilla tapana suuttua,jos sanot oman mielipiteen?
Vierailija kirjoitti:
Onko narsistin tapa olla välillä mukava ja välillä taas ilkeä?Entäs onko narsistilla tapana suuttua,jos sanot oman mielipiteen?
Narsisti on välillä mukava, asiat sujuu. Käytös voi muuttua hyvinkin äkkiä, saattaa tulla ilkeitä kommentteja, raivoamistakin. Tämä on ihan tavallista. Kun narsisti kokee itsensä millään tavalla uhatuksi alkaa viha. Ja siihen uhatuksi tulemisen kokemukseen riittää sellaiset asiat, joita ei voi uskoa todeksi edes ennen kuin itse on kokenut sen. Esim. narsistin mielestä liian pitkä puhelu lähisukulaisen kanssa, vanhan opiskelukaverin tervehtiminen kadulla yms. Toisaalta voi alkaa raivo vaikka siitä, että perunat on keitetty liian kypsiksi. Narsistin sisällä on paljon vihaa, joka purskahtelee esiin eri tilanteissa.
Narsistia ei oikeasti muiden mielipiteet kiinnosta, aitoa keskustelua ei ole olemassakaan. Hän pystyy kyllä sujuvasti esittämään, että kuuntelee silloin kun esim. haluaa jotain siltä toiselta. Toisista narsisteista nämä piirteet tulevat esiin melko nopeasti, toiset voivat vaikuttaa ihan normaaleilta pitkäänkin. Jossain vaiheessa alkaa kyllä murentua se kuori sitten.
Minä minä minä ja minun vaatimukset sekä ehdot ja minä kun olen täydellinen niin minun ei tarvitse ajatella muita kuin itseäni. Pätee miehiin ja naisiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti on välillä mukava, asiat sujuu. Käytös voi muuttua hyvinkin äkkiä, saattaa tulla ilkeitä kommentteja, raivoamistakin. Tämä on ihan tavallista. Kun narsisti kokee itsensä millään tavalla uhatuksi alkaa viha. Ja siihen uhatuksi tulemisen kokemukseen riittää sellaiset asiat, joita ei voi uskoa todeksi edes ennen kuin itse on kokenut sen. Esim. narsistin mielestä liian pitkä puhelu lähisukulaisen kanssa, vanhan opiskelukaverin tervehtiminen kadulla yms. Toisaalta voi alkaa raivo vaikka siitä, että perunat on keitetty liian kypsiksi. Narsistin sisällä on paljon vihaa, joka purskahtelee esiin eri tilanteissa.
Narsistia ei oikeasti muiden mielipiteet kiinnosta, aitoa keskustelua ei ole olemassakaan. Hän pystyy kyllä sujuvasti esittämään, että kuuntelee silloin kun esim. haluaa jotain siltä toiselta. Toisista narsisteista nämä piirteet tulevat esiin melko nopeasti, toiset voivat vaikuttaa ihan normaaleilta pitkäänkin. Jossain vaiheessa alkaa kyllä murentua se kuori sitten.
Lisäys vielä edelliseen, että oman mielipiteen esittäminen, eri mieltä oleminen on narsistille uhka. Toinen ihminen, joka ilmaisee oman mielipiteensä ja sitä kautta ei ole narsistin näkökulmasta vietävissä/kontrolloitavissa aiheuttaa kyllä reaktioita riippuen henkilöstä.
joku totesi että narsisti tulee vanhemmiten "miedommaksi" mutta kyllä taitaa olla päinvastoin.
sekoilu ja väkivalta lisääntyy kun vanha sekoilu ei enää anna samoja "kiksejä".
Vierailija kirjoitti:
joku totesi että narsisti tulee vanhemmiten "miedommaksi" mutta kyllä taitaa olla päinvastoin.
sekoilu ja väkivalta lisääntyy kun vanha sekoilu ei enää anna samoja "kiksejä".
Narsisti ei tule miedommaksi vanhetessaan. Narsismi on asia, josta ei miedonnuta tai jotenkin parannuta. Se on syvä minäkuvan vaurio, joka on syntynyt jo lapsuudessa. Niitä vaurioita ei voi enää aikuisuudessa korjata. Narsistilta puuttuu empatiakyky (tai on hyvin vähäinen) muita ihmisiä kohtaan.
Ja tosiaan paljon mahdollista, että vanhemmiten vaan pahenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistia ei oikeasti muiden mielipiteet kiinnosta, aitoa keskustelua ei ole olemassakaan. Hän pystyy kyllä sujuvasti esittämään, että kuuntelee silloin kun esim. haluaa jotain siltä toiselta. Toisista narsisteista nämä piirteet tulevat esiin melko nopeasti, toiset voivat vaikuttaa ihan normaaleilta pitkäänkin. Jossain vaiheessa alkaa kyllä murentua se kuori sitten.Lisäys vielä edelliseen, että oman mielipiteen esittäminen, eri mieltä oleminen on narsistille uhka. Toinen ihminen, joka ilmaisee oman mielipiteensä ja sitä kautta ei ole narsistin näkökulmasta vietävissä/kontrolloitavissa aiheuttaa kyllä reaktioita riippuen henkilöstä.
Kaikki saattaa mennä hyvin, kun teet niin kuin narsisti haluaa ja olet samaa mieltä hänen kanssaan. Mutta sitten kun esität eriäviä mielipiteitä, niin narsisti reagoi ihan kuin se olisi hyökkäys häntä vastaan. Kaikki kostetaan, jos olet laittanut jonkin hänen tavaran esim vaatteen lattialle, niin se on tulkittu jonkinlaiseksi hyökkäykseksi ja seuraavana päivänä löydät oman vaatteesi lattialta. Sama koskee rasioita keittiössä yms. Ihan kaikkea, mitä itse et missään tilanteessa voisi tulkita hyökkäykseksi. Jos ostat kaupasta esim tiettyjä tuotteita, niin narsku ajattelee että laskelmoit jotenkin ja saattaa lopettaa joidenkin tuotteiden ostamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistia ei oikeasti muiden mielipiteet kiinnosta, aitoa keskustelua ei ole olemassakaan. Hän pystyy kyllä sujuvasti esittämään, että kuuntelee silloin kun esim. haluaa jotain siltä toiselta. Toisista narsisteista nämä piirteet tulevat esiin melko nopeasti, toiset voivat vaikuttaa ihan normaaleilta pitkäänkin. Jossain vaiheessa alkaa kyllä murentua se kuori sitten.Lisäys vielä edelliseen, että oman mielipiteen esittäminen, eri mieltä oleminen on narsistille uhka. Toinen ihminen, joka ilmaisee oman mielipiteensä ja sitä kautta ei ole narsistin näkökulmasta vietävissä/kontrolloitavissa aiheuttaa kyllä reaktioita riippuen henkilöstä.
Kaikki saattaa mennä hyvin, kun teet niin kuin narsisti haluaa ja olet samaa mieltä hänen kanssaan. Mutta sitten kun esität eriäviä mielipiteitä, niin narsisti reagoi ihan kuin se olisi hyökkäys häntä vastaan. Kaikki kostetaan, jos olet laittanut jonkin hänen tavaran esim vaatteen lattialle, niin se on tulkittu jonkinlaiseksi hyökkäykseksi ja seuraavana päivänä löydät oman vaatteesi lattialta. Sama koskee rasioita keittiössä yms. Ihan kaikkea, mitä itse et missään tilanteessa voisi tulkita hyökkäykseksi. Jos ostat kaupasta esim tiettyjä tuotteita, niin narsku ajattelee että laskelmoit jotenkin ja saattaa lopettaa joidenkin tuotteiden ostamisen.
Niin, se on niin hullua se maailma, johon joutuu narsistin lähellä eläessä. Narsisti voi kokea uhkana/hyökkäyksenä jopa sen, että puoliso on iloinen jostain kotiin tullessaan. Siitä voi seurata sitten viikonlopun yli kestävä mykistyminen. Siis ihan siitä, että tulee kotiin hyvällä tuulella ja kertoo mitä mukavaa tapahtui.
Tuhoaa elämää kyllä, mutta äärimmäisen tuho olisi muuttua narsistiksi itse. Niin kauan kun emme muutu niiden kaltaisiksi, emme ole täysin tuhoutuneita.