Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Koko termi narsisti on menettänyt merkityksensä. Kaikki parisuhteissa siipeensä saaneet käyttävät lääketieteellistä diagnoosia haukkumasanana.
Tämä.
Sana on menettänyt merkityksensä.
Surullista.
Leikki-uhrit ovat pilanneet sen. Todelliset uhrit kärsivät. Ei enää paluuta siihen että sana ymmärretään, ja ymmärretään se ero että ihminen ei välttämättä ole NPD vaikka on sen oloisia piirteitä.
Lisäksi tosiaan narsismi sekoitetaan usein sosiopatiaan, joka on pahempi kuin pelkkä narsisimi.
Sosiopaatit ovat useimmin väkivaltaisia.
Awww narsu söpö lempinimi kuitenkin ihmishirviölle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko termi narsisti on menettänyt merkityksensä. Kaikki parisuhteissa siipeensä saaneet käyttävät lääketieteellistä diagnoosia haukkumasanana.
Tämä.
Sana on menettänyt merkityksensä.
Surullista.
Leikki-uhrit ovat pilanneet sen. Todelliset uhrit kärsivät. Ei enää paluuta siihen että sana ymmärretään, ja ymmärretään se ero että ihminen ei välttämättä ole NPD vaikka on sen oloisia piirteitä.
Lisäksi tosiaan narsismi sekoitetaan usein sosiopatiaan, joka on pahempi kuin pelkkä narsisimi.
Sosiopaatit ovat useimmin väkivaltaisia.
Tuo ei ole se juttu. Tutustupa vaikka Jenni Kiviniemen sivustoon jossa nimenomaan tuodaan esiin se että narsistisen kaltoinkohtelun uhriksi voi tulla vaikka kaltoinkohtelijalla ei olekaan diagnoosia. Voimakkasti narsisitsia piirteitä omaavat henkilöt pyrkivät luomaan juuri tuota kuvaa somessa että olisi ns leikki-uhreja omista tarkoitusperistään johtuen. Tää on ihan samaa kuin seksuaalirikollisten uhrien vähättely ja syyllistäminen.
Kyllä, piilotettua misogyniaa tuossa.
Vierailija kirjoitti:
Miten olette päässeet narsuista lopullisesti eroon? Itsellä kyseiselle lähestymiskielto, ei auta. Ei lapsia. Kauan narsu jaksoi piinata ja mikä sai luovuttamaan?
Kun löytyy uusi uhri lopettaa. Minä tein narsistin häirinnästä julkista samoin hovinsa touhuista eli kerroin kaikille mahdollisille tahoille , todisteet oli. Narsisti ei kestä häpeää.
Narsismin some-analyysit on väsyttäviä. Kaikki luulee tuntevansa narsisteja, vaikka kyse on oikeasti vain omahyväisistä pa$koista jotka nyt vain joissain asioissa elävät omissa kuplissaan eivätkä jaksa kiinnostua sillä hetkellä muiden tarpeista. Se on ikävää mutta vain joskus narsismia. Sillä narsismi-sanalla ei kuuluisi yrittää korostaa sitä miten paljon jonkun virtsapään asenne ärsyttää saati selittää sillä sellaista käytöstä joka voi selittyä todennäköisemmin monella muulla mielenterveydellisellä tai neurologisells haasteella.
Jotkut toki oikeasti ovat narsisteja. Heille sen on diagnosoinut lääkäri. Jos on tiedot toisen diagnosteista (tai jos nyt on vaikka oikeasti työkseen perehtynyt kyseisen häiriön diagnostiseen arviointiin) niin silloin voi sanoa tietävänsä toisen narsistiksi, eipä juuri muutoin. Persoonallisuushäiriötä ei diagnosoida vain sen perusteella että siihen sopivia oireita vaikuttaa olevan. Asiaan liittyy historian selvittämistä ja muiden häiriöiden poissulkemista.
Vierailija kirjoitti:
Narsismin some-analyysit on väsyttäviä. Kaikki luulee tuntevansa narsisteja, vaikka kyse on oikeasti vain omahyväisistä pa$koista jotka nyt vain joissain asioissa elävät omissa kuplissaan eivätkä jaksa kiinnostua sillä hetkellä muiden tarpeista. Se on ikävää mutta vain joskus narsismia. Sillä narsismi-sanalla ei kuuluisi yrittää korostaa sitä miten paljon jonkun virtsapään asenne ärsyttää saati selittää sillä sellaista käytöstä joka voi selittyä todennäköisemmin monella muulla mielenterveydellisellä tai neurologisells haasteella.
Jotkut toki oikeasti ovat narsisteja. Heille sen on diagnosoinut lääkäri. Jos on tiedot toisen diagnosteista (tai jos nyt on vaikka oikeasti työkseen perehtynyt kyseisen häiriön diagnostiseen arviointiin) niin silloin voi sanoa tietävänsä toisen narsistiksi, eipä juuri muutoin. Persoonallisuushäiriötä ei diagnosoida vain sen perusteella että siihen sopivia oireita vaikuttaa olevan. Asiaan liittyy historian selvittämistä ja muiden häiriöiden poissulkemista.
Todella monet asiasta kirjoittavat asiantuntijat käyttävät sanaa narsisti kattamaan sekä NPD-diagnoosin saaneet että vahvasti narsistisia piirteitä omaavat henkilöt.
Tää jankkaaminen siitä että narsistiksi kutsuminen kattaisi vaan diagnoosin saaneet on sumusta ja todella vakavan asian tietoista vähättelyä. Tätä sumutusta tekee moni selvästi narsistisia piirteitä omaava somessa ihan tahallaan ja välillä isolle yleisölle. Onneksi ihmiset ovat nykyään valveutuneita ja näkevät tollaisen sumutuksen läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olette päässeet narsuista lopullisesti eroon? Itsellä kyseiselle lähestymiskielto, ei auta. Ei lapsia. Kauan narsu jaksoi piinata ja mikä sai luovuttamaan?
Kun löytyy uusi uhri lopettaa. Minä tein narsistin häirinnästä julkista samoin hovinsa touhuista eli kerroin kaikille mahdollisille tahoille , todisteet oli. Narsisti ei kestä häpeää.
Ei kestä tosiaan häpeää. Hän saattaa muuttua todella vihamieliseksi tai sitten maaniseksi jos tuntee häpeän tunteen voimistuvan. Toinen vaihtoehto häpeän tunteen nopeaksi vaimentamiseksi on hovilta saatu narsistia ylistävä palaute. Some tarjoaa joillekin narskuille oivalliset keinot noihin kaikkiin.
Lapsillani on narsistinen isä. Minä olen paennut 3v sitten mutta jäljellä on yhteishuoltajuus.
Lapset voivat huonosti. Kumpikin kertoo isälleen asiasta, isä sanoo aina että ei ole noin asiat, ongelmasi on tämä. Minä sanon asiasta, hän syyttä mustamaalaamisesta ja vieraannuttamisesta. Pyydän lapsille joustoa olla minuun yhteydessä isäviikolla, ehkä sopia kanssani joku tapaaminen jos kokevat tarpeelliseksi. Isä vastaa että hän ei estä lasten yhteydenpitoa minuun, toisin kuin minä. Silti lapset jatkuvasti anelevat, etenkin nuorempi, että saisi olla kanssani joskus yhden yön pidempään tai nähdä minua joku arki-ilta. Tämä ei käy, en kuule lapsista ikinä viikkoon kun ovat isällään.
Lapset tulevat minulle aina henkisenä romukasana. He eivät ole nukkuneet kunnolla. Ahdistus purkautuu holtittomana väkivaltaisena käytöksenä minua kohtaan. Käytän viikon aina kahden pienen ihmisen rakastamisen ehjäksi, jotta voin taas palauttaa toimitettavaksi. Kaava on kammottava. Isä kuittaa käytöksen sillä, että minun kotona on ongelmia.
Mukaan on saatu aloitteestani perhetyö (alkaa kohta), lastenpsykiatria, kunnan lastenlääkäri. Toivon, että lastensuojelu astuisi joku päivä kuvaan. Käräjillä asia vireillä, haen yksinhuoltajuutta.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monella narsistiksi leimatulla onkin oikeasti ongelmia neuropuolella?
Kyllähän joitain yhteisiä piirteitä on. Myös autistit pitää pitkästyttäviä yksinpuheluita heitä itseään kiinnostavista asioista, eikä usein muutenkaan oikein ymmärrä ja osaa ottaa huomioon toisen tunteita.
Ero on siinä, että autisti ei OSAA, mutta narsisti ei vain VÄLITÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummassakin Vauvan Blind Channel-ketjussa, sekä Damiano-ketjussa ei saa keskustelua kontrolloimaan pyrkivälle narsisti/sosiopaatille sanoa mitään, koska narsku on keksinyt viestien poisliputtamisen oman käden oikeus -tyyliseen ylläpitoon. Minua narsku, jolle olen antanut lempinimen Justiina https://fi.wikipedia.org/wiki/Justiina_(Pekka_Puup%C3%A4%C3%A4) väittää ketjuissa trolliksi ja harhaiseksi sekä autistiksi, vaikka jokainen negatiivinen kommenttini kohdistuu vastineena vain ja ainoastaan häneen ja hänen ilkeilyynsä.
Justiina poistaa ketjuista myös aiheeseen liittyviä fanijuttuja, videoita ja haastatteluja, mihin hänellä ei pitäisi niihin olla mitään sanomista, vaikka antipatioita minun suuntaani olisikin.
Tein aiheesta myös aloituksen Nettikiusaaminen -palstalle ja se tietysti poistettiin välittömästi.
Justiinan tapaisten keskusteluterroristien takia ei keskusteluihin pitäisi antaa kirjoittajien liputusoikeutta, koska narsku poikkeuksetta käyttää sitä heti kun jää keskustelussa alakynteen. Ylläpito, jos sellaista Vauvassa on, voisi puuttua näihin, mutta tällä hetkellä näyttää ennemminkin siltä, että yhteistyö nimenomaan poistajien kanssa on saumatonta. Asiallisilla kirjoittajilla on vähemmän oikeuksia kuin poistajilla.
Vierailija kirjoitti:
Lapsillani on narsistinen isä. Minä olen paennut 3v sitten mutta jäljellä on yhteishuoltajuus.
Lapset voivat huonosti. Kumpikin kertoo isälleen asiasta, isä sanoo aina että ei ole noin asiat, ongelmasi on tämä. Minä sanon asiasta, hän syyttä mustamaalaamisesta ja vieraannuttamisesta. Pyydän lapsille joustoa olla minuun yhteydessä isäviikolla, ehkä sopia kanssani joku tapaaminen jos kokevat tarpeelliseksi. Isä vastaa että hän ei estä lasten yhteydenpitoa minuun, toisin kuin minä. Silti lapset jatkuvasti anelevat, etenkin nuorempi, että saisi olla kanssani joskus yhden yön pidempään tai nähdä minua joku arki-ilta. Tämä ei käy, en kuule lapsista ikinä viikkoon kun ovat isällään.
Lapset tulevat minulle aina henkisenä romukasana. He eivät ole nukkuneet kunnolla. Ahdistus purkautuu holtittomana väkivaltaisena käytöksenä minua kohtaan. Käytän viikon aina kahden pienen ihmisen rakastamisen ehjäksi, jotta voin taas palauttaa toimitettavaksi. Kaava on kammottava. Isä kuittaa käytöksen sillä, että minun kotona on ongelmia.
Mukaan on saatu aloitteestani perhetyö (alkaa kohta), lastenpsykiatria, kunnan lastenlääkäri. Toivon, että lastensuojelu astuisi joku päivä kuvaan. Käräjillä asia vireillä, haen yksinhuoltajuutta.
Mulla sama tarina. Lapsi alkoi käyttäytymään aggressiivisesti, hain apua. Kävi kuitenkin niin, että pari ensimmäistä vuotta lasten isä näyttäytyi superisänä ja sai/saa jatkuvaa kiitosta hoitohenkilökunnalta. Vasta nyt, noin 3 vuoden jälkeen, on alettu yhdistää isän persoonaa ja lapsen oireilua. Lapsi on jo niin iso, että osaa kertoa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän joitain yhteisiä piirteitä on. Myös autistit pitää pitkästyttäviä yksinpuheluita heitä itseään kiinnostavista asioista, eikä usein muutenkaan oikein ymmärrä ja osaa ottaa huomioon toisen tunteita.
Oi kyllä narsisti välittää :D
Lukemattomat kerrat olen todistanut, että narsku todellakin välittää, jos häntä hieman härnää...
Nytkin hävisi kommentti saman tien kun lähetin ;D
Huolestuttava ristiriita kyllä on, että ketjusta tykkää noin moni ja narskuista ei väitä kukaan tykkäävänsä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen ero on siinä, että autisti jää heti kiinni, kaikki käytös näkyy suht avoimesti. Narsisti osaa kieroilla ja sysätä vastuun uhrille, uhrista tulee se jota syytetään ja jonka maine menee (ainakin ensin). Lievästi autistinen high functioning on helppo uhri narskuille
Vierailija kirjoitti:
Minulla saman tyylinen tilanne. Lapsen isä ei ollenkaan ymmärrä että kyseessä lapsi ja teetättää hänellä todella rankkoja liikunnallisia suorituksia yms, ja jos mainitsen siitä tälle isälle, vika on minussa ja meillä täällä kotona. Hän ei siis edes yritä ymmärtää. Olen totaalisen väsynyt ja loppu tähän tilanteeseen, mutta mitään ei ole tehtävissä. Koska isä ei fyysisesti pahoinpitele lasta, ei juo lapsen läsnäollessa, eikä käytä muita päihteitä. Mutta on niin käsittämätön manipuloija ja valehtelija ettei mitään rajaa ja lapsi tietysti vielä puolustaa isäänsä kun otan asian puheeksi. En tiedä mitä tehdä.
Mutta yhden neuvon voisin antaa, jos joku sellaista kokee tarvitsevansa: älä tee lasta narsistin kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella monet asiasta kirjoittavat asiantuntijat käyttävät sanaa narsisti kattamaan sekä NPD-diagnoosin saaneet että vahvasti narsistisia piirteitä omaavat henkilöt.
Tää jankkaaminen siitä että narsistiksi kutsuminen kattaisi vaan diagnoosin saaneet on sumusta ja todella vakavan asian tietoista vähättelyä. Tätä sumutusta tekee moni selvästi narsistisia piirteitä omaava somessa ihan tahallaan ja välillä isolle yleisölle. Onneksi ihmiset ovat nykyään valveutuneita ja näkevät tollaisen sumutuksen läpi.
Menit tuossa vastaperusteluinesi aika vahvasti henkilökohtaisuuksiin ja vieläpä olemattomilla perusteilla. Et tiedä minusta mitään. Ja sait silti aika paljon plussaa, sen ei ehkä olisi pitänyt yllättää kun katsoo mikä ketju on kyseessä.
Saahan sitä tietenkin ainakin tunnistamattomasti kutsua narsistiksi ketä vain. On myös tapana sanoa ihmisiä vaikkapa skitsoiksi tai hulluiksi tai tyhmiksi, tai kaveriporukan pelleä ihan aadeehoodeeksi, mutta noiden sanojen viljeleminen aiheuttaa sen sanan merkitykselle inflaation.
Minusta tähän sopii sanonta: kaikki sade on vettä mutta kaikki vesi ei ole sadetta.
Narsisteilla on aina narsistisia piirteitä mutta narsistisilta vaikuttavat piirteet eivät ole aina narsismia. Tai ainakaan narsismi-termi ei kuvaa aina henkilöä yhtä hyvin kuin jotkin muut käsitteet.
Ja toki moni sattuu narsismiarvioissaan olemaan oikeassakin, en sitä kiistä. Mutta suurin osa tuon sanan viljelijöistä tuskin on. :)
Teen psykiatrista diagnostista arviota muuten päätyökseni. Narsismi ei ole ominta osaamisaluettani, mutta diagnostisen piirteisyyden arvioimisen periaatteet pitkälti ovat. Toki varmaan ajattelet että tämäkin on nyt vain osa narsistista sumutusta? :)
- sama.
Omituista porukkaa, Aivan kuin Narsistin tai Mustasukkasen kanssa olis pakko olla:Molemmita tulee jossain vaiheessa nyrkistä ja monelta on lähtenyt henki. Siitä huolimatta näitä mustelmia paklaavia naisia on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menit tuossa vastaperusteluinesi aika vahvasti henkilökohtaisuuksiin ja vieläpä olemattomilla perusteilla. Et tiedä minusta mitään. Ja sait silti aika paljon plussaa, sen ei ehkä olisi pitänyt yllättää kun katsoo mikä ketju on kyseessä.
Saahan sitä tietenkin ainakin tunnistamattomasti kutsua narsistiksi ketä vain. On myös tapana sanoa ihmisiä vaikkapa skitsoiksi tai hulluiksi tai tyhmiksi, tai kaveriporukan pelleä ihan aadeehoodeeksi, mutta noiden sanojen viljeleminen aiheuttaa sen sanan merkitykselle inflaation.
Minusta tähän sopii sanonta: kaikki sade on vettä mutta kaikki vesi ei ole sadetta.
Narsisteilla on aina narsistisia piirteitä mutta narsistisilta vaikuttavat piirteet eivät ole aina narsismia. Tai ainakaan narsismi-termi ei kuvaa aina henkilöä yhtä hyvin kuin jotkin muut käsitteet.
Ja toki moni sattuu narsismiarvioissaan olemaan oikeassakin, en sitä kiistä. Mutta suurin osa tuon sanan viljelijöistä tuskin on. :)
Teen psykiatrista diagnostista arviota muuten päätyökseni. Narsismi ei ole ominta osaamisaluettani, mutta diagnostisen piirteisyyden arvioimisen periaatteet pitkälti ovat. Toki varmaan ajattelet että tämäkin on nyt vain osa narsistista sumutusta? :)
- sama.
Tässä on se ero että nykyisin ammattilaiset (esim lähisuhteiden ongelmiin erikoistuneet terapeutit ja muut th-alan ammattilaiset) käyttävät yleisesti narsismi-termiä kuvaamaan tilanteita joissa on osallisena diagnoosin saanut taikka narsistisia piirteitä omaava.
Tämä asia on murroksessa ja hyvä niin. Narsistista kaltoinkohtelua kokeneiden kokemusta ei enää ammattilaisten enemmistön piirissä vähätellä vaan asia tuodaan esille niinkuin pitääkin.
Täällä on kyllä kaikkien alojen asiantuntija paikalla mutta erityisesti narsismin 🤗 se on helpoin dianosoida kellä tahansa. Tutkimuksen mukaan jokainen ihminen tuntee noin 6,5 narsistia. 😼