Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
5961/10671 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5962/10671 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle äitini sanoi, et on uskomatonta että HÄN saa olla erityisen hienon miehen äidin kanssa ystävä.

Hirveä alemmuuskompleksi kuulemma sellaisesta asetelmasta.

T. Ilmeisesti ei-hieno mies, poikansa.

Ps en ole uskaltanut ajatella aiemmin äitini olevan n, mutta eikös tällainen ole sitä?

Ei ole eka eikä varmaan sadas kerta kun jotenkin tuntuu näin vihjailevasti alaspainetulta

N = nainen?

Monelle lapselle tulee yllätyksenä, että äiti onkin nainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5963/10671 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin jonkin aika sitten, että kun narsisti puhuu pahaa muista selän takana tai suoraan, hän puhuu yleensä itsestään. Liki aina. Muutamia esimerkkejä:

- Narsisti syyttää sukulaistaan rahan kuppaamisesta vanhoilta vanhemmiltaan. Hän itse huijasi ko. vanhuksilta arvolasia ja taidetta itselleen väittäen niiden olevan rihkamaa, ja pisti tavarat rahoiksi.

- Narsisti arvostelee tuntemaansa naista, että tämä kiusaa lapsenlapsiaan, siksi nämä eivät koskaan käy. Siitä en tiedä, mutta narsisti itse vietti 60-vuotispäivänsä ilman lapsiaan ja lapsenlapsiaan, koska on niin ilkeä. Minä kävin kohteliaisuudesta, vaikken sukuun kuulukaan.

- Narsisti muistuttelee ja neuvoo minullekin terveellisistä elämäntavoista. Hän saattaa sanoa, että ota lisää salaattia, sun pitää syödä kevyemmin. Hän on itse lyhyt nainen, jonka paino pyörii sadan kilon korvilla. Samoin antaa mulle liikuntasuosituksia, itse ei ole päässyt kiipeämään edes matalia portaita enää vuosiin.

- Narsistin lempiharrastuksia on haukkua muiden vanhemmuutta. Omista lapsistaan 3/4 on vakavia mt-ongelmia, ehdollisia vankeustuomioita, törkeä pahoinpitely, huumeiden käyttöä jne. Mutta muuthan ne kasvattavat huonosti, hän on hyvä äiti. Lapsista vaan sattui tulemaan huonoja.

- Hän tykkää lytätä muiden kouluttautumista, "menikö sillä maisteriksi valmistumiseen 5,5 vuotta, mikä luuseri!" Itse oli apukoulussa ja sitäkään ei meinannut saada suoritettua.

Joskus tekisi mieli muuttua peiliksi hänen edessään ja kysyä, huomaatko puhuvasi itsestäsi.

Vierailija
5964/10671 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasin jonkin aika sitten, että kun narsisti puhuu pahaa muista selän takana tai suoraan, hän puhuu yleensä itsestään. Liki aina. Muutamia esimerkkejä:

- Narsisti syyttää sukulaistaan rahan kuppaamisesta vanhoilta vanhemmiltaan. Hän itse huijasi ko. vanhuksilta arvolasia ja taidetta itselleen väittäen niiden olevan rihkamaa, ja pisti tavarat rahoiksi.

- Narsisti arvostelee tuntemaansa naista, että tämä kiusaa lapsenlapsiaan, siksi nämä eivät koskaan käy. Siitä en tiedä, mutta narsisti itse vietti 60-vuotispäivänsä ilman lapsiaan ja lapsenlapsiaan, koska on niin ilkeä. Minä kävin kohteliaisuudesta, vaikken sukuun kuulukaan.

- Narsisti muistuttelee ja neuvoo minullekin terveellisistä elämäntavoista. Hän saattaa sanoa, että ota lisää salaattia, sun pitää syödä kevyemmin. Hän on itse lyhyt nainen, jonka paino pyörii sadan kilon korvilla. Samoin antaa mulle liikuntasuosituksia, itse ei ole päässyt kiipeämään edes matalia portaita enää vuosiin.

- Narsistin lempiharrastuksia on haukkua muiden vanhemmuutta. Omista lapsistaan 3/4 on vakavia mt-ongelmia, ehdollisia vankeustuomioita, törkeä pahoinpitely, huumeiden käyttöä jne. Mutta muuthan ne kasvattavat huonosti, hän on hyvä äiti. Lapsista vaan sattui tulemaan huonoja.

- Hän tykkää lytätä muiden kouluttautumista, "menikö sillä maisteriksi valmistumiseen 5,5 vuotta, mikä luuseri!" Itse oli apukoulussa ja sitäkään ei meinannut saada suoritettua.

Joskus tekisi mieli muuttua peiliksi hänen edessään ja kysyä, huomaatko puhuvasi itsestäsi.

Itsestään paha pappi saarnaa.

Vierailija
5965/10671 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku narsisti ehkä kirjoittaa mun omia sanomisia tässä ketjussa. Niin kuin aiemminkin sanoin, he voivat joskus porukalla (narsistin tunnistaa hovista) mustamaalata uhria ja puhua uhrista niin kuin hän puhuu narsistista. Harrastavat mm. vapaudenriistoa ja väkivaltaa.

Itsellä kävi sattumalta niin että kun tänne oltiin kirjoitettu pari juttua siitä kuinka narsisti vaikuttaa uhriinsa niin narsisti kuvitteli(?) minun olevan siinä jamassa että nyt on hyvä iskeä kiinni enkä voi muuta kuin alistua ja suostua jäämään tai muuten menettäisin kaiken.

Mun olisi pitänyt ymmärtää kuinka huonosti mun asiat ovat enkä selviydy ilman häntä ja hoviaan. Jos en usko niin tekevät sitä ja tätä. Epäsuorasti uhkailivat myös laitoshoidolla koska minulla on pahoja mielenterveysongelmia ja täytyyhän heidän "auttaa".

Jätin nämä taakseni tietäen että eivät voi uhkauksiaan toteuttaa, tai voivathan he yrittää mutta ei se mihinkään johda. Yrittämällä oikein kovasti joutuvat itse pulaan niin eipä se enää omaa mieltä paljoa polttele suuntaan tai toiseen.

Vierailija
5966/10671 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä sopisi erääseen sukuun kuuluvaan vanhaan tätiin. sitä kiinnostaa muiden omaisuus jota on kupannutkin kiitettävästi ja pannut rahoiksi myydessään niitä. samoin arvostelee muiden ulkomuotoa vaikka itse lähes ryhävalas ryppyisine naamoineen. itse tehnyt (tekee) rikoksia mutta syyttelee muiden tehneen.

Vierailija
5967/10671 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku narsisti ehkä kirjoittaa mun omia sanomisia tässä ketjussa. Niin kuin aiemminkin sanoin, he voivat joskus porukalla (narsistin tunnistaa hovista) mustamaalata uhria ja puhua uhrista niin kuin hän puhuu narsistista. Harrastavat mm. vapaudenriistoa ja väkivaltaa.

Itsellä kävi sattumalta niin että kun tänne oltiin kirjoitettu pari juttua siitä kuinka narsisti vaikuttaa uhriinsa niin narsisti kuvitteli(?) minun olevan siinä jamassa että nyt on hyvä iskeä kiinni enkä voi muuta kuin alistua ja suostua jäämään tai muuten menettäisin kaiken.

Mun olisi pitänyt ymmärtää kuinka huonosti mun asiat ovat enkä selviydy ilman häntä ja hoviaan. Jos en usko niin tekevät sitä ja tätä. Epäsuorasti uhkailivat myös laitoshoidolla koska minulla on pahoja mielenterveysongelmia ja täytyyhän heidän "auttaa".

Jätin nämä taakseni tietäen että eivät voi uhkauksiaan toteuttaa, tai voivathan he yrittää mutta ei se mihinkään johda. Yrittämällä oikein kovasti joutuvat itse pulaan niin eipä se enää omaa mieltä paljoa polttele suuntaan tai toiseen.

Tämä saattaa olla ihan oikeasti joku hel vetin kultti Suomessa, koska minusta tehtiin sairas tällä tavalla pienenä lapsena. Keskeisenä on tuo tarkoitus "auttaa", täysin tervettä ihmistä ja se auttaminen on kiduttamista mm. huumaamalla, rais kaamalla. Juuri siis narsistista loismaisuutta, murretaan joku, käydään kiinni tunteisiin, kehoon ja ajatuksiin. En kirjoita, mitä eivät tajua tehdä, koska joku kärsii vielä sen takia enemmän.

Vierailija
5968/10671 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku kiteyttää miksi on välttämätöntä jättää n vaikka tuntuu samalla että hän on elämän suurin rakkaus.?

En vain osaa lähteä.

Vierailija
5969/10671 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kiteyttää miksi on välttämätöntä jättää n vaikka tuntuu samalla että hän on elämän suurin rakkaus.?

En vain osaa lähteä.

No tietysti voit jäädä, jos mielenterveyden ja fyysisen terveyden menetys ei haittaa ja haluat elää jonkun kontrollin ja paskatemppujen alla. Luultavasti myös lyhentää elinikääsi enemmän kuin tupakointi, auringonotto ja sokerinsyönti yhteensä.

Vierailija
5970/10671 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erimielisyydessä heti ampuu isoilla aseilla takasin jotta ei varmasti jää kakkoseksi ja joudu kokea itseensä nöyryytetyksi. Näin erimielisyyksistä tulee riitoja. riitoja, jossa kumppani ei ole ystävä vaan mahdollinen nöyryyttäjä eli alas ammuttava.

Erimielisyyksissä n yrittää etsiä kohtaa jossa voittaa, jää niskan päälle. Ehdottaa muka reiluna diilejä, joissa toinen häviää selvästi enemmän.

Vierailija
5971/10671 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vain osaa lähteä.

Et ole selvästi vielä kokenut narsistin pahuutta. Tai sitten kumppanisi ei ole oikeasti persoonallisuushäiriöinen.

Nyt sinusta tuntuu, että kumppanisi on elämäsi suuri rakkaus. Jos kyseessä on oikea narsisti, niin hän saattaa yhtäkkiä ilmoittaa sinulle esim., että hänestä tuntuu, ettei välillänne ole alusta asti ollut mitään kemiaa, ja ettet oikeasti halua/rakasta häntä. (Huom. SINÄ et ole alusta alkaen halunnut/rakastanut tms).

Jos aloitat selittämään ja puolustautumaan epäuskoisena, niin olet loppujen lopuksi vain säälittävä roikkuja. Hänellä kun on jo nuorempi/parempi/seksuaalisesti mätsäävämpi jo valittuna.

Samanlainen kuvio voi tapahtua työpaikalla esimies-alainen suhteessa. Olet mielestäsi tehnyt kaiken hyvin, olet tyytyväinen työpaikkaan ym., mutta yhtäkkiä esimieheni löytää työstäsi vain virheitä ja korvaa sinut "tärkeän" työkumppanin perheenjäsenellä.

Vierailija
5972/10671 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hyvä että on tällasia keskusyelupalstoja joissa ihmiset saa purkaa stressiä ja pahaa oloaan kirjoittamalla.

Muiden haukkuminen on joskus terapeuttista.

Suurimmassa osassa tarinoista ei välttämättä ole kyse oikeista nardisteista vaan haukutaan vain ihmisiä joilla on erikoisia, omasta toimintatavasta poikkeavia elämäntyylejä, ehkä mt ongelmia tai muuten vaan suorasukaisia ja ei niin kovin ystävällisiä ihmisiä.

Ei kaikkea negatiivista joka ei käy itseni pirtaan voi sanoa narsistiseksi käyttäytymiseksi tai henkilöitä narsisteiksi.

Vierailija
5973/10671 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hyvä että on tällasia keskusyelupalstoja joissa ihmiset saa purkaa stressiä ja pahaa oloaan kirjoittamalla.

Suurimmassa osassa tarinoista ei välttämättä ole kyse oikeista nardisteista vaan haukutaan vain ihmisiä joilla on erikoisia, omasta toimintatavasta poikkeavia elämäntyylejä, ehkä mt ongelmia tai muuten vaan suorasukaisia ja ei niin kovin ystävällisiä ihmisiä.

Ei kaikkea negatiivista joka ei käy itseni pirtaan voi sanoa narsistiseksi käyttäytymiseksi tai henkilöitä narsisteiksi.

Avaapa oma ketju tälle aiheelle ja jätä tämä rauhaan.

Vierailija
5974/10671 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankalaa on sekin, jos kyseessä on oma aikuinen lapsi, joka vielä on ainut elossa oleva perheenjäsen.

Vierailija
5975/10671 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankalaa on sekin, jos kyseessä on oma aikuinen lapsi, joka vielä on ainut elossa oleva perheenjäsen.

Tuo on varmasti ilkein mahdollinen kuvio. Ryhdy hänelle harmaaksi kiveksi niin olet huono lähde ja hän etsii lähteensä muualta.

Eli ei tunnereaktioita, ei palveluksia jne.

Tiedän vanhuksen äidin, joka raahaa pojalleen valtavat määrät ruokia ja juomian kaupasta jalkaisin. Tekee paistia joka viikonloppu ja antaa pojan itkettää ja sättiä itseään. Ei näin. Pitää laittaa rajat ja hanat kiinni.

Vierailija
5976/10671 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo pahan puhuminen on kyllä niin absurdia. Kenestäkään ihmisestä ei ole mitään hyvää sanottavaa. Nyt kyseisellä henkilöllä on vakava sairaus ja tietenkään hoitoon osallistuvat ihmiset eivät osaa tehdä mitään oikein ja ovat muutenkin täysiä luusereita.

Henkilössä itsessään ei ole ikinä tietenkään ollut mitään vikaa.

Vierailija
5977/10671 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vain osaa lähteä.

He käyttävät, pahoinpitelevät ja hylkäävät sinua raa'asti ja pelkurimaisesti elämäsi haavoittuvimmalla hetkellä. He ovat liian pelkurimaisia tappaakseen sinut fyysisesti, mutta tekevät kaikkensa tappaakseen sydämesi ja sielusi. 

Opi narsisteista – jopa Suomen narsisteista.

Vierailija
5978/10671 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on selkeitä narsistisia piirteitä, jotka hän on myöntänyt itsekin omaavansa. Hän on ihana perheenisä, rakastava, välittävä ja huolehtiva aviomies, mutta joskus hänen kylmät ja häikäilemättömät piirteensä esiintullessaan pelästyttävät. Hän osaa olla todella laskelmoiva ja tarvittaessa kylmä. Välillä minusta tuntuu, että hän manipuloi minua ja kohtelee minua ylimielisesti. Vaikka rakastan miestäni ja olemme onnellinen perhe, välillä koen selittämätöntä ahdistusta ja haluaisin kuulla minkälaisia varoitusmerkkejä pitäisi tarkkailla suhteessa, missä epäilee toisen olevan narsisti?

Vierailija
5979/10671 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä tylsää haukkua kaikkia samalla nimikkeellä vaikka pahuutta, ilkeyttä ja tunteettomuutta on monista syistä johtuvaa. No olkoon narsisteja mutta se sana kokee pian inflaation.

Vierailija
5980/10671 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä tylsää haukkua kaikkia samalla nimikkeellä vaikka pahuutta, ilkeyttä ja tunteettomuutta on monista syistä johtuvaa. No olkoon narsisteja mutta se sana kokee pian inflaation.

En usko, että kokee inflaation uhriksi joutuneiden keskuudessa. Ehkä muut kyllästyvät aiheeseen, kunnes osuu omalle kohdalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän