Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
561/10671 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa perhesurmaajista on narsisteja, joilla napsahtaa päässä viimeisen kerran.

Vierailija
562/10671 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsismi on vakavin pään vika mikä ihmisellä voi olla, ja se on täysin parantumaton seinähulluus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/10671 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa muuttuu vanhemmiksi tullessaan surkeiksi vuorovaikutuksessa, esim. lopettavat keskustelukaverin kuuntelemisen kun millapetteri 4 v. tulee selittämään jotain jonninjoutavaa. "Oi onpa hieno auto" jne. lässynlää. Koskaan ei voi tietää kenestä tulee tällainen vaikka lievä itsekeskeisyys ennen lisääntymistä indikoi kyseistä käytöstä.

Voi sitä itdekeskeistä keskustelukaveria jonka maailma murenee siihen kun pieni lapsi viekin huomion....

Vain narsisti voi loukkaantua tuollaisesta, kilpailee jopa pikkulasten kanssa huomiosta.

Vierailija
564/10671 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa muuttuu vanhemmiksi tullessaan surkeiksi vuorovaikutuksessa, esim. lopettavat keskustelukaverin kuuntelemisen kun millapetteri 4 v. tulee selittämään jotain jonninjoutavaa. "Oi onpa hieno auto" jne. lässynlää. Koskaan ei voi tietää kenestä tulee tällainen vaikka lievä itsekeskeisyys ennen lisääntymistä indikoi kyseistä käytöstä.

Voi sitä itdekeskeistä keskustelukaveria jonka maailma murenee siihen kun pieni lapsi viekin huomion....

Vain narsisti voi loukkaantua tuollaisesta, kilpailee jopa pikkulasten kanssa huomiosta.

Narsistit ovat henkisesti noin 4 - 5 vuotiaan pikkulapsen tasolla koko elämänsä ajan.

Vierailija
565/10671 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin raskas ja itsekeskeinen keskustelutyyli puhuu kaikkienpäälle toivoo muille pahaa ja tosiaan puhuu p as kaa muista 24 seiska. Suhteeton kösitys its3stään vaikka perin keskinkertainen.

Vierailija
566/10671 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistit ovat henkisesti noin 4 - 5 vuotiaan pikkulapsen tasolla koko elämänsä ajan.

Juuri noin. Kuten veljeni brain surgeon. Oh dear me mikä pikkulapsi ja inttäjä. Ja kostonhinoinen ja pahantahtoinen aina katkera että joutui luopumaan yksöislapsuudestaan. Hän ei parane. Muut on pahoja hänen mielestääb.

Vierailija
567/10671 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti ei keskustele. Se vaatii vuorovaikutustaitoja. Narsisti sanelee.

Vierailija
568/10671 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana uusivuosi yksin, kun narsisti jälleen kerran heittäytyi kylmäksi ja etäiseksi. Rankaisuvaihe menossa. En kyllä yhtään tiedä mistä nyt rankaistaan.. Kiva kun heitti minut sivuun, kuin vanhan rätin ja lukea sitten kauniita kommentteja muille naisille. Taas sitä ihmettelee miten kukaan voi olla niin ilkeä? Mutta, vaikka saikin uudenvuoden pilattua täysin niin hänelle en sitä paljasta. En anna sitä tyydytystä. En huomioi mitenkään. Tiedän, että hän raivostuu täyshiljaisuudestani. Katsos, kun hän ajattelee, että häntä pitäisi huomioida silloinkin, kun hän itse käyttäytyy täysin k-päisesti. Toki olen sisältä palasina. Olen itkenyt, jopa ajatellut, että olen itse niin p-ska ihminen, kun en mitään osaa oikein tehdä, vaikka 24/7 yrittänyt tehdä kaiken parhain päin. Jopa ajatellut, että olisi sama jos minua ei olisi olemassa ollenkaan. Paras lääke narsistin aiheuttamaan mielen romahdukseen on ottaa rauhoittava lääke ja sen avulla pysyä niin turtana ja tyynenä, ettei reagoi mihinkään. Sekös vasta narsissia v-tuttaa. Hiljaisuus ja hänelle itselle tulee pian kauhu, että onko hänet jätetty? Sitten tulee häneltä joku makeileva yhteydenotto, jolla yrittää varmistaa, että toinen pysyy hänen koukussaan. Niin ennalta arvattavaa ja kaavamaista vuodesta toiseen toistuu täsmälleen samat kuviot.

Vierailija
569/10671 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti ei koskaan kysy mitä sinulle kuuluu? Koska ei häntä kiinnosta. Ei hän ole oikeasti kiinnostunut sinusta ihmisenä tai elämästäsi. Pelkästään siitä miten voi hyötyä sinusta. Hän ei myöskään koskaan kysy, että sopiiko joku juttu sinulle esim. tulla luoksesi? Hän vain ilmoittaa, että tulee. Mitään muutakaan hän ei kysy. Vain ilmoittaa. Jos kerrot, että koirasi kuoli tai kotonasi oli tulipalo hän ei ota mitenkään osaa, ei reagoi, ei edes vastaa mitään. Ei hänellä ole empatiaa. Lämmintä esittää hetken, kun tarvii jotain sinulta esim. seksiä. Sen jälkeen on täysin kylmä.

Vierailija
570/10671 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsismi on vakavin pään vika mikä ihmisellä voi olla, ja se on täysin parantumaton seinähulluus.

Jos nyt saisin päättää, 30 vuotta jälkikäteen, olisin tappanut narsistivanhempani. Elinkautinen olisi ollut pikkujuttu sen rinnalla mitä olen joutunut kokemaan.

Vierailija
571/10671 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana uusivuosi yksin, kun narsisti jälleen kerran heittäytyi kylmäksi ja etäiseksi. Rankaisuvaihe menossa. En kyllä yhtään tiedä mistä nyt rankaistaan.. Kiva kun heitti minut sivuun, kuin vanhan rätin ja lukea sitten kauniita kommentteja muille naisille. Taas sitä ihmettelee miten kukaan voi olla niin ilkeä? Mutta, vaikka saikin uudenvuoden pilattua täysin niin hänelle en sitä paljasta. En anna sitä tyydytystä. En huomioi mitenkään. Tiedän, että hän raivostuu täyshiljaisuudestani. Katsos, kun hän ajattelee, että häntä pitäisi huomioida silloinkin, kun hän itse käyttäytyy täysin k-päisesti. Toki olen sisältä palasina. Olen itkenyt, jopa ajatellut, että olen itse niin p-ska ihminen, kun en mitään osaa oikein tehdä, vaikka 24/7 yrittänyt tehdä kaiken parhain päin. Jopa ajatellut, että olisi sama jos minua ei olisi olemassa ollenkaan. Paras lääke narsistin aiheuttamaan mielen romahdukseen on ottaa rauhoittava lääke ja sen avulla pysyä niin turtana ja tyynenä, ettei reagoi mihinkään. Sekös vasta narsissia v-tuttaa. Hiljaisuus ja hänelle itselle tulee pian kauhu, että onko hänet jätetty? Sitten tulee häneltä joku makeileva yhteydenotto, jolla yrittää varmistaa, että toinen pysyy hänen koukussaan. Niin ennalta arvattavaa ja kaavamaista vuodesta toiseen toistuu täsmälleen samat kuviot.

Paras lääke ja uudenvuodenlupaus on lähtö ja no contact. Vuoden kuluttua on ihan toisenlainen uudenvuodenaatto.

Vierailija
572/10671 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt saisin päättää, 30 vuotta jälkikäteen, olisin tappanut narsistivanhempani. Elinkautinen olisi ollut pikkujuttu sen rinnalla mitä olen joutunut kokemaan.

Narsistin vaino voi kestää vuosikymmeniä, elinkautinen on noin 14 vuotta, eikä sen jälkeen narsistia enää ole vainoamassa.

Vierailija
573/10671 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras narsisti on kuollut narsisti. Kuolema lopettaa riehumisen.

Vierailija
574/10671 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käyttänyt sormusta, ei halunnut näkyä sometileilläni. Oli kaiken sellaisen "yläpuolella". Hänen mottonsa oli, että on parempi tehdä ja pyytää sitten anteeksi kuin yrittää pyytää etukäteen lupaa johonkin, johon ei kuitenkaan saa lupaa. Vitsillä tätä kertoi. Puhelin oli aina lukittuna, siihen en saanut koskea.

Miljoona red flagiä, intuitio sanoi koko ajan, ettei kaikki kunnossa. Voin todella huonosti ja minulla oli psykosomaattisia oireita Koskaan, ei koskaan jäänyt kuitenkaan kiinni valheesta, ei ollut selittämättömiä poissaoloja (paitsi työhön liittyviä), ei ollut mitään mihin tarttua, paitsi oma selittämätön paha olo. Kun kysyin, ilmekään ei hänellä värähtänyt ja tunsin itseni hölmöksi.

Minuun voit luottaa, sanoi aina. Mutta minuun hän ei voinut luottaa.

Otti salameron ja siirtyi hyvin pian uuteen suhteeseen. Vasta nyt olen tajunnut, kuinka paljon jättää kertomatta niin minulle kuin uudelle kumppanilleen, kertoo osatotuuksia. Ei välttämättä valehtele, mutta ei kerro kaikkea. Minulle ei tarvitse enää esittää edes sen vertaa kuin avioliiton aikana piti.

Vierailija
575/10671 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkää selittää kaiken omasta mielestään kiinnostavasta asiasta, muttei anna tilaa toiselle esittää asiasta kysymyksiä tahi muuten pysty vuorovaikutteiseen keskusteluun.

Höpöttää vain, eikä näe, kiinnostaako kyseinen asia millään tavoin ketään muuta kuin itse tätä narskua.

Minun tuntemani narsisti oli juuri tällainen. Hän puhui jatkuvasti vain häntä kiinnostavasta asiasta eli uskonnosta välittämättä lainkaan että kiinnostiko asia toisia vai ei. Mistään muusta hän ei koskaan suostunut puhumaan ja näistä uskonasioistakin hän puhui aina niin omituisesti ja vaikeaselkoisesti että siitä en ainakaan minä saanut selvää että mitä hän oikeastaan tarkoitti puheillaan. Sen vain ymmärsin, että omasta mielestään hän oli aina oikeassa ja jos joku muu oli eri mieltä niin hän oli väärässä.

Vierailija
576/10671 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti on kommunikaatiossa myös Devils Advocate eli ns. Paholaisen asianajaja-tyyliltään.

Tieteellinen lähde tälle? Tuo tyylihän vain kertoo, että osaa katsoa asioita molemmalta kantilta. Outoa, jos se olisi narsismiin liittyvä piirre.

Ottamatta kantaa tuohon alkuperäiseen väitteeseen niin älykäs narsisti on erittäin taitava manipuloimaan, koska hän ymmärtää ihmisen heikot kohdat ja reaktiot niihin. Hänellä ei vaan ole empatiakykyä toisen henkistä tai fyysistä kipua kohtaan eikä hän pysty huolenpitoon tai aitoon rakkauteen. 

Tuo kirjoittamasi ei liity siihen, että narsistilla olisi Paholaisen asianajajan kommunikaatiotyyli. Alan epäillä, että kumpikaan teistä ei tiedä mitä Paholaisen asianajaja tarkoittaa. Miksi se olisi huono piirre?

Nyt sä et taida tajuta mitä se tarkoittaa. Öaholaisen asianajaja on sellainen tyyppi, mikä soittaa suutaan niissä paikoissa joissa tervepäinen ymmärtäisi olla hiljaa tai osoittaa myötätuntoa. Eli jos lapsi tulee kiusattuna kotiin, niin pa syyllistää lasta saamastaan kohtelusta, vaikka kuka tahansa muu sanoisi että jahas, soitetaan kouluun ja tälle tulee stoppi. Parisuhteessa aivan mahdoton, ei tule yhtään mitään kanssakäymisistä, koska kaikki on aina yhden ihmisen vika.

Ei, sinä kuvaat nyt ihan tavallista tilannetajun puutetta.

Paholaisen asianajajalla tarkoitetaan sitä, että kyetään puolustamaan jotain asiaa myös sieltä vastapuolen kantilta, näkemään sen toisesta näkökulmasta. Eli vaikka et olisi itse samaa mieltä, niin pystyt asettumaan vastapuolen housuihin ja miettimään ja puolustamaan asiaa hänen kannaltaan.

Olisi ihan hyödyllinen taito jokaiselle.

-eri

Vierailija
577/10671 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstatotuuden mukaan narsisteja ei ole! Oikeaan narsismiin vaaditaan diagnoosi, mutta oikea narsisti ei mene lääkäriin. Vaikka joku menisi lääkäriin ja saisi diagnoosin, ei hän ole narsisti, koska meni lääkäriin. Itse asiassa nämä palstakeskustelut muistuttavat paljon keskusteluja puolisoni kanssa.

T. Narsistin vaimo (feikkisitvarmaan)

Päin vastoin. Palstatotuuden mukaan kaikki eksät ja nykyisetkin, jotka ovat jotenkin loukanneet av-lumihiutaletta, ovat narsisteja. Eikä diagnoosiin tarvita lääkäriä, mammat kyllä tietää. Ja jos joku ei vaikuttaisikaan narsistilta, hän on sitä kuitenkin, koska on taitava esittämään normaalia. Mutta av-mammojen narsistintorjuntajaosta ei hämätä.

Luulenpa, että narsistien läheiset tietävät aiheesta paljon enemmän kuin lääkärit, joille narsisti ei ole koskaan riehunut väkivaltaisesti. Narsistihan riehuu vain läheisilleen, ja lääkäri voisi pitää narsistia sairaana jos narsisti lääkärillekin riehuisi. Narsisti on sellainen ulkokullattu kakkakikkare.

Lääkärit kuitenkin koulutetaan siihen asiaan, heidän käytössään on tutkimustietoa asiasta tuhansista ja tuhansista tapauksista. Toki pitää olla sellainen lääkäri joka on kyseiseen asiaan erikoistunut ja heillekin diagnosointi on haasteellista. Kokeneelle lääkärille esitys ei kutienkaan mene läpi.

Perheenjäsenet näkevät ne pahat puolet, mutta heillä taas ei ole ammattitaitoa erotella yhtä ongelmaa toisesta tai ylipäänsä diagnosoida ketään. Joskus kusipää on vain kusipää, joskus taustalla voi olla neurologista ongelmaa tai epätyypillisyyttä, joskus on kyse vain narsistisista piirteistä joita on terveilläkin ihmisillä ja joskus on sitten ihan ehta patologinen narsisti.

Vierailija
578/10671 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstatotuuden mukaan narsisteja ei ole! Oikeaan narsismiin vaaditaan diagnoosi, mutta oikea narsisti ei mene lääkäriin. Vaikka joku menisi lääkäriin ja saisi diagnoosin, ei hän ole narsisti, koska meni lääkäriin. Itse asiassa nämä palstakeskustelut muistuttavat paljon keskusteluja puolisoni kanssa.

Päin vastoin. Palstatotuuden mukaan kaikki eksät ja nykyisetkin, jotka ovat jotenkin loukanneet av-lumihiutaletta, ovat narsisteja. Eikä diagnoosiin tarvita lääkäriä, mammat kyllä tietää. Ja jos joku ei vaikuttaisikaan narsistilta, hän on sitä kuitenkin, koska on taitava esittämään normaalia. Mutta av-mammojen narsistintorjuntajaosta ei hämätä.

Luulenpa, että narsistien läheiset tietävät aiheesta paljon enemmän kuin lääkärit, joille narsisti ei ole koskaan riehunut väkivaltaisesti. Narsistihan riehuu vain läheisilleen, ja lääkäri voisi pitää narsistia sairaana jos narsisti lääkärillekin riehuisi. Narsisti on sellainen ulkokullattu kakkakikkare.

Lääkärit kuitenkin koulutetaan siihen asiaan, heidän käytössään on tutkimustietoa asiasta tuhansista ja tuhansista tapauksista. Toki pitää olla sellainen lääkäri joka on kyseiseen asiaan erikoistunut ja heillekin diagnosointi on haasteellista. Kokeneelle lääkärille esitys ei kutienkaan mene läpi.

Harva lääkäri näkee koskaan sitä väkivaltaa ja raivoa jota narsistit kohdistavat kaikkiin läheisiinsä. Narsistien uhrit taas tietävät narsismin todellisuudesta yleensä paljon enemmän kuin lääkärit.

Vierailija
579/10671 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheenjäsenet näkevät ne pahat puolet, mutta heillä taas ei ole ammattitaitoa erotella yhtä ongelmaa toisesta tai ylipäänsä diagnosoida ketään. Joskus kusipää on vain kusipää, joskus taustalla voi olla neurologista ongelmaa tai epätyypillisyyttä, joskus on kyse vain narsistisista piirteistä joita on terveilläkin ihmisillä ja joskus on sitten ihan ehta patologinen narsisti.

Lista narsistin käytösmalleista:

Mahtailevuus

Huomiohakuisuus

Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä

Väkivaltainen

Empatian puute

Lapsellisuus

Suuruuskuvitelmat

Manipuloivuus

Epärehellisyys

Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä

Impulsiivisuus

Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)

Hovin kokoaminen

Mustamaalaaminen

Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat

Mitätöinti

Stalkkeroiminen

Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen

Valehteleminen

Mustasukkaisuus

Harha-ajatukset

Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.

Vierailija
580/10671 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko vielä, miten väkivaltainen narsisti saadaan lääkäriin, että voidaan tehdä lopultakin se virallinen diagnoosi niin loppuu se helvetin ulina siitä onko narsisti narsisti vai ei?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän