Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Narsistin pidäkkeettömyys ja psykopatia. Nähtävästi psykopatia ja narsistisuus kulkevat käsi kädessä jollain tasolla,niiden tarkempaa suhdetta ja rajoja on varmaan vaikea määrittää tarkemmin. Jossakin oli muistaakseni että kaikki narsistit eivät ole psykopaatteja mutta kaikki psykopaatit ovat narsisteja. No joka tapauksessa on syytä olettaa, että mikäli on puhdas narsisti ja on asteikolla janan ääripäässä verrattuna läheisriippuvaiseen, niin tyypillisiä piirteitä on juuri pidäkkeiden puuttuminen, kuten häpeä ja omatunto, kuitenkin narsisti tuntee jotakin, lähinnä vihaa ja ainakin kateutta, ne ovat myös koristuneena narsistin tunnemaailmassa. Myös rauhattomuutta voi esiintyä, vaikka se ei varsinaisesti ole tunne. Tämä rauhattomuus on pysyvää ja narsisti yrittää ratkaista/lievittää sitä uppoutumalla esim. Työntekoon tai erilaisiin projekteihin. Myös päihteet voi olla yksi kanava rauhoittua hetkeksi. Työmaa on loputon, voidaankin sanoa, että sanonta kuolee saappaat jalassa pitää usein paikkaansa narsistin kohdalla. Sisäistä rauhaa ei löydy.
Vierailija kirjoitti:
Nautin narsistin kiusaamisesta. Hän on niin ennalta-arvattava ja toistaa kaavamaisesti samoja asioita, eikä nyt näennäisestä viisaudestaan huolimatta ole mikään kovinkaan terävä tyyppi, että on todella helppoa tietää miten häntä voi ärsyttää ja kiusata. Sopivasti kehumalla ja mielistelemällä hänet saa pidettyä koukussa ja sitten voi taas kiusata olemalla antamatta huomiota ja kehuja, joista on riippuvainen. Saan tyydytystä siitä, että narsisti on riippuvainen minusta (olen sellaisessa asemassa, että hänen menestys on minusta riippuvainen) ja minulla on henkinen ote häneen. Hän tarvitsee huomiotani, kehumista jne. että pysyy voimissaan. Narsisti on huvia minulle. Kerroin tämän siksi, että ei kaikki suinkaan kärsi narsistista vaan narsistilla voi myös huvitella ja hän voi olla ihan hyvää viihdettä, kun osaa pelata hänellä oikein ja saa hänet riippuvaiseksi itsestään.
Onneksi itse vaikutat tämän perusteella hyvin tasapainoiselta ja terveeltä? En siis tarkoittanut tuota.
Erehdyin lukemaan muutaman sivun ja tuli oikein paha olo koko ketjusta. Kirjoittajilla on ehkä suurempia ongelmia kuin itse diagnosoimillaan "narsisteilla".
Keskustelu narsistin kanssa kääntyy usein inttämiseksi ja sen todistamiseksi kuka on oikeassa juuri sillä hetkellä. Varsinainen ongelma ei edes ratkea ainoastaan sillä on väliä kuka on juuri sillä hetkellä oikeassa. Inttäminen on vaikeaa yksin joten ei kannata provosoitua inttämään narsistin kanssa jos haluaa säästää itseään. Sellainen paradoksi että voiko jumala luoda niin suuren kiven, ettei itsekkään jaksa nostaa sitä, narsisti on tuo jumala, joka käy jatkuvaa taistoa kaikkivoipaisuutensa todistamiseksi. Voi käyttää ihan lauseissa samoja rakenteita esim. Mä olisin tullut sun luo tänään mutta koska olit viimeksi niin v-mäinen niin nyt en tule.
Yksikään oikea uhri ei "huvittele" narsistilla tai kiusaa narsistia tahallaan. Tuo edellämainittu mihin viittaat vaikuttaa trollaukselta, jossa pyritään ehkä parodioimaan tämän keskustelun teemoja mahdollisesti uhrien hiljentämistä varten. Narsisteille on tehty oma ketju narsismi OFFICIAL, jonne voitte mennä keskenänne temppuilemaan. Tämä ketju on ollut hyvää vertaistukea jokatapauksessa ja jos joku viesti ei miellytä niin sen voi jättää varmaankin ihan lukematta. Jos narsisteilla ei osuisi ja uppoisi täällä kerrotut asiat, niin tuskinpa täällä pyörisivät. Ymmärrän kyllä ettö uhreille on tärkeää vaihtaa vertaiskokemuksia, mutta ihmettelen eikö narsisteilla todellakaan ole muuta elämää kuin täällä pyöriä ja muita kiusata.
Vierailija kirjoitti:
Narsistin pidäkkeettömyys ja psykopatia. Nähtävästi psykopatia ja narsistisuus kulkevat käsi kädessä jollain tasolla,niiden tarkempaa suhdetta ja rajoja on varmaan vaikea määrittää tarkemmin. Jossakin oli muistaakseni että kaikki narsistit eivät ole psykopaatteja mutta kaikki psykopaatit ovat narsisteja. No joka tapauksessa on syytä olettaa, että mikäli on puhdas narsisti ja on asteikolla janan ääripäässä verrattuna läheisriippuvaiseen, niin tyypillisiä piirteitä on juuri pidäkkeiden puuttuminen, kuten häpeä ja omatunto, kuitenkin narsisti tuntee jotakin, lähinnä vihaa ja ainakin kateutta, ne ovat myös koristuneena narsistin tunnemaailmassa. Myös rauhattomuutta voi esiintyä, vaikka se ei varsinaisesti ole tunne. Tämä rauhattomuus on pysyvää ja narsisti yrittää ratkaista/lievittää sitä uppoutumalla esim. Työntekoon tai erilaisiin projekteihin. Myös päihteet voi olla yksi kanava rauhoittua hetkeksi. Työmaa on loputon, voidaankin sanoa, että sanonta kuolee saappaat jalassa pitää usein paikkaansa narsistin kohdalla. Sisäistä rauhaa ei löydy.
Työnarkomaania arvostetaan työpaikalla. Siellä menee jos mahdollista juhlapyhätkin.
Eipä joka narsistilla ole läheisiäkään jotka haluaisi hänen kanssaan pyhiä viettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Farmin sanailua. Tämä Tauskin stti on kuin narsistin oppikirjasta. Alennetaan toinen lapsen tasolle ja ollaan muka niin aikuisia, niin aikuisia. Montako niistä lapsistaan Tauno on kasvattanut?
”TAUSKILLE Henny painottaa, että nyt tarvitaan jokaisen apua ja kaikki työ on tärkeää. Tauski on toista mieltä.
– Hyvä lapsi, sulla menee suun soittoon nyt enemmän aikaa, älä soita mulle suuta, kun käänny ympäri ja mene projektiin, Tauski vastaa.
– En mä Tauski käänny sun käskystä. Se on ihan sama, miten vanha mä oon, mutta täällä tehdään kaikki yhdessä töitä , Henny yrittää.
– Rakas lapsi, älä nyt. Ihan oikeasti, Tauski jatkaa.
Henny ei huuteluja purematta niele.
– Sä voit olla mun puolesta vaikka 95-vuotias ja mä vaikka v**** 15, mutta älä sä lapsittele mua! Herranjumala. Mä olen aikuinen ihminen! 27-vuotias Henny tulistuu.
– Sä voit mennä sisälle vaikka kahvittelemaan Pauliinan kanssa ja sit kaikki hoituu, Henny huutaa ennen kuin jatkaa töitään.
Lue lisää: Tauskin ja Pauliina Laitisen lämpimät välit puhuttavat Farmilla – Gogi puuskahtaa kameroille suorasukaisen arvion
TAUSKI on käänteeseen tyytyväinen.
– Mulla on paljon lapsia ja olen kasvattanut niitä aikuiseksi. Yritin ottaa sellaisen rauhallisen linjan, että vaimentaa tilannetta, että ota lapsikulta rauhallisesti ja mene kohteellesi. Meillä on Pauliinan kanssa nyt enemmän keskusteltavaa asioista ja yhteistä tekemistä, Tauski selittää kameralla.”
Ja juuri tuo KOSTAMINEN. Valitsi Hennyn, kun uskalsi sanoa vastaan.
Oksettaa tup Taukki. Henny on sisäisesti empaattinen ja kaunis ihminen. Taukki on täys nolla Hennyyn verrattuna.
Tauski on tatuoinut oman nimensä käsivarteensa!
Vierailija kirjoitti:
Tauski on tatuoinut oman nimensä käsivarteensa!
Nämä ohjelmat on kyllä hyviä narskunpaljastuspaikkoja! Muuten voi esiintyä julkisuudessa suht järkevänä, mutta kun pidempään kuvataan niin totuus paljastuu.
Pahinta narsistin kanssa ovat jatkuvat toistaan säännöllisesti seuraavat pettymykset. Ne tulevat yhtä varmasti, kuin aamu yön jälkeen. Siinäkin pahinta on, että narsisti osaa välillä näytellä niin taidokkaasti hyvää, että itse menee siihen lankaan aina uudestaan (nyt kaikki on muuttunut hyväksi ym.) ja jotenkin unohtaa ne aiemmat pettymykset. Kierrokset kasvaa kerta kerralta ja narsisti osaa aiheuttaa aina vain kipeämmän pettymyksen. Hän tietää millä satuttaa eniten. Ensin saa uhrinsa nostettua korkealle pilvilinnoihin ja sitten pudottaa sieltä alas aina kovemmin. Eräänä päivänä sitä kauhukseen taas huomaa tulleensa pahasti petetyksi ja ”ryövätyksi” joka tavalla. Ryövääminen tarkoittaa tässä sitä, että N on koko ajan pitäessään sinua valheellisessa hyvässä ja ollessasi hyväuskoisen (sinisilmäisen) tyytyväinen ja luottavainen (kaikki on muuttunut hyväksi) käyttänyt sinua hyödykseen kaikin tavoin ja varastanut myös henkistä energiaasi (narsistinen lähde) Itse olet antanut kaikkesi, koska olet luullut, että asiat ovat muuttuneet ja olet panostanut suhteeseen täysillä. Sitä pahempi ja enemmän kirvelevä on pettymys taas kaiken jälkeen. Se tehdään vielä eniten loukkaavalla tavalla. N hykertelee nauttien, kun tietää mitä tuskaa aiheuttaa ja voimissaan porskuttaa menemään. Näin hän kerää särkyneitä sydämiä. Ja paha on huomata itsessään suuren kärsimyksen, mutta myös turtumuksen pettymyksiin. Vaikka niistä kärsii niin niihin myös tottuu. Se on vaarallista, koska pikkuhiljaa siinä hajottaa itsensä täysin. Narsistin tarkoitus lienee kokeilla uhriaan ja kasvattaa tämän sietokykyä yhä uusilla pettymyksillä, että uhri turtuisi ja jäisi aina kirvelevästä iskusta huolimatta narsistin valtaan. Pettymys, epäusko, epätoivo, suru, itku, masennus. Maanrakoon poljettu, satutettu, itsetunto, missä se on? Itsekunnioitus? Se on hävinnyt. Turtumus. Aurinko paistaa, maailmalla on sota. Narsistin sieluun pudottama pommi on repinyt kaiken hajalleen, taas. Ja jokin epätoivoinen ääni sisällä sanoo, että tästäkin sinä selviät, tästäkin pettymyksestä. Olet selvinnyt ennenkin. N alkaa ”jälleenrakennuksen”. Sanoo ja tekee jotain valheellista hyvää, joka saa sinut taas unohtamaan mitä pahaa hän teki ja kuinka se sattui. Haluat unohtaa, koska haluat hyvän takaisin. Päätät, että et romahda tästäkään. Painat pahan olon ja pettymyksen aiheuttavan kirvelevän tuskan jonnekin sisällesi ja sanot itsellesi, että sinun on pakko koota itsesi ja jatkaa. Et halua näyttää narsistille pahaa oloasi. Niinpä jatkat, kuin ennenkin. Ihan kuin mitään pahaa ei olisi tapahtunutkaan. Ja pian oletkin taas unohtanut. Mutta eihän sielu oikeasti unohda. Jokainen haava muodostaa arven ja jokainen isku murtaa palan. Olet sisältä särkynyt ja yrität haavoitettuna raahautua eteenpäin valheellisessa hyvässä kohti uutta pettymystä.
Aivan turha on alapeukuttaa edellistä kirjoitusta. Juuri tuollaistahan narsistin uhrin elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Pahinta narsistin kanssa ovat jatkuvat toistaan säännöllisesti seuraavat pettymykset. Ne tulevat yhtä varmasti, kuin aamu yön jälkeen. Siinäkin pahinta on, että narsisti osaa välillä näytellä niin taidokkaasti hyvää, että itse menee siihen lankaan aina uudestaan (nyt kaikki on muuttunut hyväksi ym.) ja jotenkin unohtaa ne aiemmat pettymykset. Kierrokset kasvaa kerta kerralta ja narsisti osaa aiheuttaa aina vain kipeämmän pettymyksen. Hän tietää millä satuttaa eniten. Ensin saa uhrinsa nostettua korkealle pilvilinnoihin ja sitten pudottaa sieltä alas aina kovemmin. Eräänä päivänä sitä kauhukseen taas huomaa tulleensa pahasti petetyksi ja ”ryövätyksi” joka tavalla. Ryövääminen tarkoittaa tässä sitä, että N on koko ajan pitäessään sinua valheellisessa hyvässä ja ollessasi hyväuskoisen (sinisilmäisen) tyytyväinen ja luottavainen (kaikki on muuttunut hyväksi) käyttänyt sinua hyödykseen kaikin tavoin ja varastanut myös henkistä energiaasi (narsistinen lähde) Itse olet antanut kaikkesi, koska olet luullut, että asiat ovat muuttuneet ja olet panostanut suhteeseen täysillä. Sitä pahempi ja enemmän kirvelevä on pettymys taas kaiken jälkeen. Se tehdään vielä eniten loukkaavalla tavalla. N hykertelee nauttien, kun tietää mitä tuskaa aiheuttaa ja voimissaan porskuttaa menemään. Näin hän kerää särkyneitä sydämiä. Ja paha on huomata itsessään suuren kärsimyksen, mutta myös turtumuksen pettymyksiin. Vaikka niistä kärsii niin niihin myös tottuu. Se on vaarallista, koska pikkuhiljaa siinä hajottaa itsensä täysin. Narsistin tarkoitus lienee kokeilla uhriaan ja kasvattaa tämän sietokykyä yhä uusilla pettymyksillä, että uhri turtuisi ja jäisi aina kirvelevästä iskusta huolimatta narsistin valtaan. Pettymys, epäusko, epätoivo, suru, itku, masennus. Maanrakoon poljettu, satutettu, itsetunto, missä se on? Itsekunnioitus? Se on hävinnyt. Turtumus. Aurinko paistaa, maailmalla on sota. Narsistin sieluun pudottama pommi on repinyt kaiken hajalleen, taas. Ja jokin epätoivoinen ääni sisällä sanoo, että tästäkin sinä selviät, tästäkin pettymyksestä. Olet selvinnyt ennenkin. N alkaa ”jälleenrakennuksen”. Sanoo ja tekee jotain valheellista hyvää, joka saa sinut taas unohtamaan mitä pahaa hän teki ja kuinka se sattui. Haluat unohtaa, koska haluat hyvän takaisin. Päätät, että et romahda tästäkään. Painat pahan olon ja pettymyksen aiheuttavan kirvelevän tuskan jonnekin sisällesi ja sanot itsellesi, että sinun on pakko koota itsesi ja jatkaa. Et halua näyttää narsistille pahaa oloasi. Niinpä jatkat, kuin ennenkin. Ihan kuin mitään pahaa ei olisi tapahtunutkaan. Ja pian oletkin taas unohtanut. Mutta eihän sielu oikeasti unohda. Jokainen haava muodostaa arven ja jokainen isku murtaa palan. Olet sisältä särkynyt ja yrität haavoitettuna raahautua eteenpäin valheellisessa hyvässä kohti uutta pettymystä.
Välit poikki narsistiin! Mulla oli välissä jo 20 narsistivapaata vuotta, kun taas erehdyin rakastumaan sellaiseen. Tieto niistä hyvistä, vapaista ja onnellisista välivuosista sai minut lähtemään heti, kun tilanne paljastui. Niitä on luvassa sinullekin, jos suljet pahanolon lähteen ulos elämästäsi.
Vierailija2322424224 kirjoitti:
Disneyn narsistisin hahmo on ...
Sano nyt jo se vastaus ja varokin jos se on Eve&Shirley!
Vierailija kirjoitti:
Juuri tällainen on narsisti!!!
Vierailija kirjoitti:
Aivan turha on alapeukuttaa edellistä kirjoitusta. Juuri tuollaistahan narsistin uhrin elämä on.
Älä huoli, tässä ketjussa on käynyt sama tyyppi alapeukuttamassa kaikkia järkeviä kommentteja koko ketjun ajan. Narsistien kommentit jättää rauhaan.
Ei ole tervettä pohtia peukutuksia.
Tulossa kotimainen elokuva PAHANHAUTOJA:
Nuori Tinja-tyttö yrittää toteuttaa vaativan äitinsä unelman menestymällä telinevoimistelussa. Tinjan äiti esittelee koko maailmalle lahjakasta tytärtään ja idyllisen onnellista perhe-elämäänsä suositussa ”Ihana arki” videoblogissaan. Tinjan elämä täyttyy pakonomaisesta äidin miellyttämisestä, ja ansaitakseen äitinsä rakkauden, Tinja piilottaa tältä kaikki negatiiviset tunteensa. Eräänä yönä Tinja löytää oudon linnunmunan. Hän kätkee munan huoneeseensa ja hautoo sitä salassa peittonsa alla, kunnes munasta kuoriutuu jotain, joka järkyttää heitä kaikkia. Täydellinen koti muuttuu kauhun näyttämöksi.
Pahanhautoja on psykologinen kauhudraama virheellisyyden pelosta ja rakkaudettomuudesta, joka luo hirviön. Elokuvan on ohjannut Hanna Bergholm ja käsikirjoittanut Ilja Rautsi. Pahanhautoja saa ensi-iltansa helmikuussa 2022
Kertookohan tämä narsismista..? Varmaan pakko katsoa
Vierailija kirjoitti:
Tiedät ja tajuat mitä on tapahtunut ja tajuat, että se jatkuu aina vaan uudestaan ja uudestaan. Ja kuitenkin valitset itse jatkaa sitä aina vaan uudestaan ja uudestaan...
Kiusaaminen ei ole koskaan kiusatun vika, vaan kiusaajan. Se on hämmästyttävää että kun narsisti tekee pahaa, sitten sen jälkeen on niin kuin mitään ei oliskaan ja käyttäytyy siten että käyttää kaiken energiansa uhrin lepyttelemiseen ja hooveroimiseen. Jos oikeasti välittää jostakusta niin haluaa uskoa, että tämä nyt kun tietää tehneensä pahasti, muuttaa tapojaan eikä tee enää niin. Näinhän se menisi normaalissa suhteessa. Mutta ei narsistin kanssa. Jos narsisti tietää että joku asia satuttaa, niin ottaa sen muistiin ja painaa päälle juuri siitä eri tavoilla. Tai sitten säästelee kaikki paukut johonkin hyökkäykseen. Tuossa oli ilmeisesti kuvattuna uhrin ajatuksia suhteen jälkeen, kun tajuaa koko kuvion jälkeenpäin, että hei ok koko suhde olikin valhetta ja tämä ja tuokin asia manipulaatiota vaan. Valheilla on katsos sellainen ominaisuus että joskus ne onnistuvat aidosti huijaamaan viattomia uhreja. Tästä on julkisuudessakin esimerkkejä. Myös covert abuse toimii niin, että vuosikymmenten ajan narsisti on hyvä, välillä purskauttaa jonkun "piikin" sitten heti sen jälkeen taas hyvä ja käyttäytyy normaalisti, ja sitten jonkin ajan päästä uusi "piikki" ja tätä jatketaan... Näin pahoinpitely pysyy uhrin tajunnan ulottumattomissa ja salakavalasti painaa uhria pitkän ajan kuluessa pinnan alle kunnes tämä ei saa enää henkeä. Narsisti saa tällaisesta käyttäytymisestään voimaa ja energiaa. Tämä ei ole normaalia ihmisten toimintaa. Miltähän uhrista tuntuu kun tällainen kohtelu selviää?
Andrew on puhunut näistä väistämättömistä ahaa-"elämyksistä" narsistisesta suhteesta toipumisvaiheessa.
Watch "THE LIGHT BULB 💡 MOMENTS" on YouTube
Ja vertaa itseään koneeseen. Kyllä tän artistin kanssa kellot kilkattaa.