Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla kokemusta että narsisti käyttää puheessaan paljon sen tyyppisiä käsitteitä kuten huono omatunto ja asettua toisen asemaan?
Lisäksi kertoo, miten arka ihminen on ja miten ei osaa lainkaan mielistellä. Hän ikäänkuin ujuttaa eri asiayhteyksissä rivien väleihin asioita (kuviteltuja) itsestään? Varoittaa myös kanssaihmisiään sumutuksesta ja esiintyy korkeamoraalisena yhteiskunnan tukipylväänä.
Tutustu käsitteeseen projisointi sekä blame shifting. Eli projisoinnissa vaikka väittää sinua mustasukkaiseksi = on itse. Blame shiftingissä narsisti on myöhästynyt lennolta, koska nukkui pommiin. Syy on kuitenkin sinun, koska et muistuttanut häntä ajoissa.
Mainittu henkilö käyttää näitä ilmauksia somessa. En ole itse niin narsistinen, että kuvittelisin kaikkien ilmausten viittaavan itseeni. Siksi pohdiskelen, miten yleistä on että henkilö käyttää somea puhtaasti oman julkisuuskuvansa muokkaamiseen ja ylläpitäisi keskustelua vain voidakseen ujuttaa itseään imartelevia määreitä sinne väliin.
Ystävyyssuhteesta narsistin kanssa kirjoittanut vastaa, ainakin tämä tuntemani ihminen puhui paljon millainen käytös ei ole hyväksyttävää ja suorastaan paheksui (kesti aikaa kunnolla tajuta ja uskoa että hän teki juuri itse näitä asioita) ja toisaalta välillä saattoi paheksua tai jopa ivata kolmannessa persoonassa jotain mistä tunnistin itseni, siinäkin miettii että voisiko joku olla niin törkeä että vihjaa keskustelukumppanille noin kierosti -kyllä voi.
Pahoittelut etten varmaan vastaa siihen mitä kysyt, kommenteistasi vain tunnistan tämän ihmisen toiminnan. Ja muutenkin tämä ketju on ollut silmiä avaava ja varmistanut todella mikä tämä ystävä oli naisiaan.
Hmm aloituksen ensimmäinen kohta kuvaa minua mutta se johtuu sosiaalisten tilanteiden pelosta :'') Jos joku noin käyttäytyy niin saattaa johtua täysin päinvastaisesta syystä kuin narsismi.
"Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta."
Vierailija kirjoitti:
Hmm aloituksen ensimmäinen kohta kuvaa minua mutta se johtuu sosiaalisten tilanteiden pelosta :'') Jos joku noin käyttäytyy niin saattaa johtua täysin päinvastaisesta syystä kuin narsismi.
"Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta."
Päteekö tosiaan tuo loppukin? Kyllä siinä on silloin muutakin kuin sosiaalisten tilanteiden pelkoa.
Kuunnelkaa vasemmistolaisten poliitikkojen puheita. Voi miten helposti näkyy narsismi ja egoismi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ei halua käyttää kondomia. Sehän häiritsisi hänen omaa nautintoaan. Haluaa paljaalla ja koska höylää varmaan kymmeniä eri naisia ja lähes ketä vaan niin surutta levittää myös sukupuolitauteja. Ei välitä ollenkaan, eikä käy edes lääkärissä hoidattamassa tautejaan. Hyi olkoon.. olkaa varovaisia naiset!
Tämä on niin totta!
Olen tapaillut kahta narsistimiestä, kummatkin hyvin kortsuvastaisia ”Käyn usein testeissä, harvoin on mitään ollut..”
Toisella näistä yrjötyksistä on Ruotsissa teini-ikäisenä siitetty lapsi, jonka äiti (teini hänkin) ei kertonut ikinä miehelle vauvasta. Siitä voi päätellä että oli jo teininä hirviö. Mies on nyt pari vuotta sitten saanut jotakin kautta tietää tästä nykyään täysi-ikäisestä
lapsestaan ja ottanut tähän yhteyttä😔.
Toinen sankari pamautti 30-vuotiaana 18- vuotiaan tytön raskaaksi. Tämän lapsen yhteydenpito ”isään” loppui lapsen omasta halusta hänen 12-vuotissyntymäpäivänään.
Molemmilla näistä oli tavanomaista isommat värkit. Sekään ei ole mikään syy kieltäytyä kortsusta, jokaiselle löytyy kokeilemalla sopiva koko, joka ei purista tai lipsu pois päältä.
Geenilotossa voitettu iso varustus menee hukkaan narsistilla-tuottaa sillä nautintoa vain itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päteekö tosiaan tuo loppukin? Kyllä siinä on silloin muutakin kuin sosiaalisten tilanteiden pelkoa.
Hänhän nimenomaan sanoi että alku, ei loppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ei halua käyttää kondomia. Sehän häiritsisi hänen omaa nautintoaan. Haluaa paljaalla ja koska höylää varmaan kymmeniä eri naisia ja lähes ketä vaan niin surutta levittää myös sukupuolitauteja. Ei välitä ollenkaan, eikä käy edes lääkärissä hoidattamassa tautejaan. Hyi olkoon.. olkaa varovaisia naiset!
Tämä on niin totta!
Olen tapaillut kahta narsistimiestä, kummatkin hyvin kortsuvastaisia ”Käyn usein testeissä, harvoin on mitään ollut..”
Toisella näistä yrjötyksistä on Ruotsissa teini-ikäisenä siitetty lapsi, jonka äiti (teini hänkin) ei kertonut ikinä miehelle vauvasta. Siitä voi päätellä että oli jo teininä hirviö. Mies on nyt pari vuotta sitten saanut jotakin kautta tietää tästä nykyään täysi-ikäisestä
lapsestaan ja ottanut tähän yhteyttä😔.
Toinen sankari pamautti 30-vuotiaana 18- vuotiaan tytön raskaaksi. Tämän lapsen yhteydenpito ”isään” loppui lapsen omasta halusta hänen 12-vuotissyntymäpäivänään.Molemmilla näistä oli tavanomaista isommat värkit. Sekään ei ole mikään syy kieltäytyä kortsusta, jokaiselle löytyy kokeilemalla sopiva koko, joka ei purista tai lipsu pois päältä.
Geenilotossa voitettu iso varustus menee hukkaan narsistilla-tuottaa sillä nautintoa vain itselleen.
Nimenomaan. Eivät he osaa sillä muuta kuin runnoa tortun hajalle. Ei pitäisi antaa liian isoja työkaluja henkisesti 4vuotiaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla kokemusta että narsisti käyttää puheessaan paljon sen tyyppisiä käsitteitä kuten huono omatunto ja asettua toisen asemaan?
Lisäksi kertoo, miten arka ihminen on ja miten ei osaa lainkaan mielistellä. Hän ikäänkuin ujuttaa eri asiayhteyksissä rivien väleihin asioita (kuviteltuja) itsestään? Varoittaa myös kanssaihmisiään sumutuksesta ja esiintyy korkeamoraalisena yhteiskunnan tukipylväänä.
Tutustu käsitteeseen projisointi sekä blame shifting. Eli projisoinnissa vaikka väittää sinua mustasukkaiseksi = on itse. Blame shiftingissä narsisti on myöhästynyt lennolta, koska nukkui pommiin. Syy on kuitenkin sinun, koska et muistuttanut häntä ajoissa.
Mainittu henkilö käyttää näitä ilmauksia somessa. En ole itse niin narsistinen, että kuvittelisin kaikkien ilmausten viittaavan itseeni. Siksi pohdiskelen, miten yleistä on että henkilö käyttää somea puhtaasti oman julkisuuskuvansa muokkaamiseen ja ylläpitäisi keskustelua vain voidakseen ujuttaa itseään imartelevia määreitä sinne väliin.
Ystävyyssuhteesta narsistin kanssa kirjoittanut vastaa, ainakin tämä tuntemani ihminen puhui paljon millainen käytös ei ole hyväksyttävää ja suorastaan paheksui (kesti aikaa kunnolla tajuta ja uskoa että hän teki juuri itse näitä asioita) ja toisaalta välillä saattoi paheksua tai jopa ivata kolmannessa persoonassa jotain mistä tunnistin itseni, siinäkin miettii että voisiko joku olla niin törkeä että vihjaa keskustelukumppanille noin kierosti -kyllä voi.
Pahoittelut etten varmaan vastaa siihen mitä kysyt, kommenteistasi vain tunnistan tämän ihmisen toiminnan. Ja muutenkin tämä ketju on ollut silmiä avaava ja varmistanut todella mikä tämä ystävä oli naisiaan.
Jatkan vielä, kehut aina vertaamalla, jos olin jossain hyvä, niin tuotiin esiin aina että toisin kuin se ja se, tai joku muu oli onnistunut, toisin kuin hlö tai asia x. Hän oli itse ihanneihmisen mitta ja pätevä arvioimaan kaikkia ja kaikkea. Kyllä, hän myös kehui, niillä hän osti minun uskollisuuttani ystävänä, johonkin narsistiseen ja huomiota kaipaavan pisteeseen se osui. Kehujen jälkeen olikin sitten kylmää kyytiä luvassa, joskus hän viesteillä osui niin arkaan tunneasiaan että lähdin koulusta itkien kesken päivän. Tämäkin tahallinen, hän tiesi asiasta, muka viattomasti puhui omista ajatuksistaan.
Voisitteko jättää hyvät nuo seksi-keskustelut toiseen ketjuun. Sävyltään vaikuttavat muutenkin miesten, narskujen, kirjoittamilta.
Onko kenelläkään kokemuksia Nollalinjalle soittamisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen miksei kannata alkaa ovelammaksi kuin narsisti tai kostaa on myös seuraava syy. Kun lähtee tuolle tielle ikään kuin suostuu pelaamaan narsistin ehdoilla, suostuu asettumaan hänen luomaansa maailmaan.
Ensimmäinen askel kohti selviytymistä ja paranemista on kieltäytyä tästä. En aio peitellä tunteitani, vaan näytän ne. En aio laskelmoida, vaan teen kaiken avoimesti.
Muuten kadotan viimeisenkin yhteyden itseeni. Ehkei tämä toimi kaikilla, mutta minulla toimii. Annan kaikkien tunteiden tulla ensin esiin. Grey rock tulee sitten sivutuotteena kun on paranemisen paremmalla puolen ja näkee narsistin pelin ja omituisen maailman etäämmältä, terveiden ihmisten näkökulmasta.
Olen jo itseasiassa täällä, ja täältä katsottuna tunnen yllättävää kyllä, kaiken pahan jälkeen, syvää sääliä narsistia kohtaan. Hänen yrittäessään vielä viimeisiä epätoivoisia manipulaatioitaan. Kun minä elin, pahuuden keskelläkin, silti elin. Narsisti on se, jolla elämä meni ja menee ohi.
Olen myös jo siinä vaiheessa, että säälin exää. Hän ei saa yhtään parisuhdetta pysymään.
Ja vielä enemmän säälin jokaista, jonka kanssa mun eksä yrittää niitä parisuhteita.
Ei kannata painia sian kanssa, siinä sotkee vain itsensä.
Tämä ohje kanssakäymiseen narsistin kanssa.
Minua kiusaava narsisti löysi linjoille joten poistun. Kaikkea hyvää teille uhreille, olkaa rohkeita ja luottakaa hyviin ihmiseen, vaalikaa valoa sisällänne, älkää jääkö yksin. Kiitos avusta ja vertaistuesta täällä, joka ikiselle.
Onkohan L...i Tähkä Narsisti? Jotenkin olen saanut käsityksen ettei välttämättä..mutta nuo naissuhteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette tekemisissä hankalan ihmisen kanssa? Se askarruttaa minua.
Tätä samaa olen aikoinaan kysynyt. Ehkä kyseessä on läheisriippuvuus? Joka tapauksessa kannattaisi suunnata energia siihen, miksi itse toimii kuten toimii, ja miten irrottautua suhteesta, jossa ei ole hyvä olla.
Lisäksi nuo kotikutoiset narsismidiagnoosit ovat 90-lukua.
Lista narsistin käytösmalleista:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä
VäkivaltainenNo mutta... siinähän se, mun rakas kollega :D :D
Empatian puuteLapsellisuus
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä
ImpulsiivisuusNöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen
ValehteleminenMustasukkaisuus
Harha-ajatukset
.
Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.
Mun mielestä hyvä, että tässä keskustelussa on myös seksiä käsitteleviä viestejä sillä aihe on arka. Seksi narsistin kanssa on usein väkivaltaa jota ei välttämättä edes ymmärrä. Se on myös aihealue josta ei halua esim läheisille avautua vaikka muuten olen keskustellut eksästäni ja narsismista avoimesti mitä kaikkea on tapahtunut.
Oli helpotus myös katsoa uusin narsisti vs minä Youtube video missä oli joku terapeutti puhumassa aiheesta. Sillä ainakin mulle tämä aihe on tärkeä koska seksi narsistin kanssa oli hyvin loukkaavaa josta jäi traumoja. Enkä ole tämän tunteen kanssa yksin vaan kohtalotovereita on paljonkin, mikä lohduttaa etten ole ainoa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä hyvä, että tässä keskustelussa on myös seksiä käsitteleviä viestejä sillä aihe on arka. Seksi narsistin kanssa on usein väkivaltaa jota ei välttämättä edes ymmärrä. Se on myös aihealue josta ei halua esim läheisille avautua vaikka muuten olen keskustellut eksästäni ja narsismista avoimesti mitä kaikkea on tapahtunut.
Oli helpotus myös katsoa uusin narsisti vs minä Youtube video missä oli joku terapeutti puhumassa aiheesta. Sillä ainakin mulle tämä aihe on tärkeä koska seksi narsistin kanssa oli hyvin loukkaavaa josta jäi traumoja. Enkä ole tämän tunteen kanssa yksin vaan kohtalotovereita on paljonkin, mikä lohduttaa etten ole ainoa.
Samaa mieltä.
Itselläni on erityisesti viimeisestä kerrasta narsistiexän kanssa sellainen olo, että minua käytettiin hyväksi. Ja siis minuun on teininä ihan ”oikeastikin” kajottu kaverin veljen puolesta, joten tiedän, miltä sekin tuntuu. Narsistin kanssa tapahtumassa on ihan erilainen häpeän kerros.
On ollut kierolla tavalla helpottavaa tajuta, että muillakin on samoja kokemuksia. Etten ole hullu ja kuvittele omiani. Ilman tätä keskustelua en olisi ikinä tajunnut asiaa enkä saanut samanlaista ymmärrystä.
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta silti hyvä tiedostaa, että tätä keskustelua seuraa sadistisia narsisteja, jotka saavat nautintoa lukiessaan uhrin seksuaalisesta kaltoinkohtelusta.
Mikään mitä teet netissä ei ole anonyymia. Vaikka uhri täällä itse päättää rajansa, voi hyväksikäyttö-kokemus toistua. Mutta kukin tekee valintansa. Ystävät, terapeutti, suljettu keskustelu olisivat turvallisempia paikkoja aiheelle.
Osa noista seksi-aloituksista ovat selvästi narskun kirjoittamia näiden uhrien avautumisten toivossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta silti hyvä tiedostaa, että tätä keskustelua seuraa sadistisia narsisteja, jotka saavat nautintoa lukiessaan uhrin seksuaalisesta kaltoinkohtelusta.
Mikään mitä teet netissä ei ole anonyymia. Vaikka uhri täällä itse päättää rajansa, voi hyväksikäyttö-kokemus toistua. Mutta kukin tekee valintansa. Ystävät, terapeutti, suljettu keskustelu olisivat turvallisempia paikkoja aiheelle.
Osa noista seksi-aloituksista ovat selvästi narskun kirjoittamia näiden uhrien avautumisten toivossa.
En ihan ymmärtänyt. ”Mikään mitä teet netissä ei ole anonyymia. Vaikka uhri täällä itse päättää rajansa, voi hyväksikäyttö-kokemus toistua.”
Kukaan ei esim minua tai exääni tunnista parista aihetta käsittelevästä viestistäni. Miten voisi, kun kokemukseni on varmasti todella yleinen. Miten rajat liittyy siihen, toistuuko asia tai saako siitä puhua?
Pahoittelut, mutta viestissäsi on hieman hiljentämisvibat. Nuo iso/pieni/kumi/eikumia-jutut olen kyllä skipannut, ehkä puhut niistä. Minä puhun siitä, miten ihmiset ovat kokeneet kokeneensa seksin narsistin kanssa henkisellä tasolla tyhjäksi.
Nostan aloituksen uudestaan.
Todella osuvaa!! Harmillisen tuttua.
"Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana...
Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen."