Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
4301/10671 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa toipumisbiiseille ja laulunsanoille oma ketju, tässä vain häiritsee.

Kaikkiaan ketju on ollut avuksi omien traumojen käsittelyssä, raskas toki mutta toipuminen on työtä

Vierailija
4302/10671 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistin kanssa kaikki on jäykkää, kaavamaista ja täsmälleen itseään toistavaa. Kaikki on laskelmoitua ja kaikki tähtää vain narsistin itsensä hyötymiseen. Jokainen teko, sana ja ele on tarkkaan harkittu. Mikään ei ole vilpitöntä ja spontaania. Oikeaa, aitoa vuorovaikutusta ei ole. Narsistin kanssa suhde ei koskaan syvene, eikä häntä koskaan opi oikeasti tuntemaan. Narsisti on salaileva, pinnallinen, etäinen. Ei paljasta itsestään koskaan mitään oikeasti. Minkä näyttää tai kertoo on sekin laskelmoitua, valheellista ja palvelee vain omia hyötymistarkoituksiaan. Vaikka olisit tehnyt vuodet asioita narsistin hyväksi 24/7, mutta pienesti poikkeat totutusta rutiinista tai jokin päivä et jaksa ihailla ja kehua yhtä vuolaasti. Yksi päivä ja narsisti suuttuu ja loukkaantuu heti. Ei osaa suhteuttaa, kuinka paljon on saanut toiselta jo siihen saakka. Loukkaantuu mitättömän pienestä. Pisteen tai merkin väärästä paikasta jopa. Uuvuttavaa. Et koskaan voi oikeasti miellyttää narsistia, vaikka yrittäisit parhaasi. Narsisti ei koskaan ole tyytyväinen paitsi, kun saa loukata ja satuttaa sinua. Kun tietää pilanneen ilosi tai sinun kärsivän jostain. Kun huomaa, ettet jaksa joka minuutti ylistää häntä yhtä vuolaasti päivästä toiseen loputtomana virtana narsisti loukkaantuu, raivostuu ja kostaa heti. Ei ole koskaan kiinnostunut sinusta aidosti. Ei koskaan kysy mitä sinulle kuuluu tai miten voit? Kiinnostaa ainoastaan jos voi hyötyä sinusta jotenkin. Säälittävä, naurettava, sairas ihmishirviö.

Muuten just, mutta tuon säälittävän voi unohtaa. Ei mitään sääliä aikuiselle jonka ainoa tarkoitus on tuhota muiden elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4303/10671 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkiaan ketju on ollut avuksi omien traumojen käsittelyssä, raskas toki mutta toipuminen on työtä

Monelle musiikki ja runot on myös tärkeitä traumoista toipuessa. Niillä pystyy siirtymään tunnetilasta toiseen tai saa tunteita nousemaan pintaan. 

Vierailija
4304/10671 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä auttaisi tähän lamaantuniseen, luovuttamiseen?

Haluisin aloittaa päivän kuuntelemalla jotakin positiivista psyykkaus pod castia tms.? En jaksa enkä kykene lukemaan narsismista, olen tällä hetkellä niin rikki kuin olla voi.

Minä olen tykännyt tästä:

Mutta riippuu sun tilanteesta, että mikä ois parasta sulle.

Vierailija
4305/10671 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on käynyt tuuri. Isäni on narsisti ja vanhemmalla iällä vielä alkoholisoitunut pahasti. 

Ei hänen kanssaan pysty enää keskustelemaan kun pitää olla samaa mieltä kaikesta. Ei sillä, että haluaisinkaan. Viina hän on vetänyt sen verran rankasti, että aivot eivät toimi ja ajatus ei kulje. Tätä ko. narsisti ei tosin tajua vaan kuvittelee olevansa kaikkia parempi ja älykkäämpi. Pakollisissa kohtaamisissa on joskus naurussa pitelemistä, kun isä yrittää selittää jotain "korkealentoista" ja "älykästä" mutta ulosanti on sitä tasoa, että ei siinä normaali ihminen pysy enää perässä. Perus huru-ukko meininkiä. 

Vierailija
4306/10671 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on käynyt tuuri. Isäni on narsisti ja vanhemmalla iällä vielä alkoholisoitunut pahasti. 

Ei hänen kanssaan pysty enää keskustelemaan kun pitää olla samaa mieltä kaikesta. Ei sillä, että haluaisinkaan. Viina hän on vetänyt sen verran rankasti, että aivot eivät toimi ja ajatus ei kulje. Tätä ko. narsisti ei tosin tajua vaan kuvittelee olevansa kaikkia parempi ja älykkäämpi. Pakollisissa kohtaamisissa on joskus naurussa pitelemistä, kun isä yrittää selittää jotain "korkealentoista" ja "älykästä" mutta ulosanti on sitä tasoa, että ei siinä normaali ihminen pysy enää perässä. Perus huru-ukko meininkiä. 

Eksä soitti mulle joskus nelikymppisenä kymmenen vuoden tauon jälkeen ja ajattelin, että huh heijaa, kuulosti jo todella menetetyltä tapaukselta ulosnantinsa tasolta siinä iässä. Kiittelin mielessäni luojaani, ettei minun tarvitse elää tuollaisen kanssa.

Vierailija
4307/10671 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monelle musiikki ja runot on myös tärkeitä traumoista toipuessa. Niillä pystyy siirtymään tunnetilasta toiseen tai saa tunteita nousemaan pintaan. 

Totta, mutta ihmisiä on monenlaisia ja jos kaikki tuuttaisi tänne sen omasta mielestä ihqun biisin niin tulisi aika täyteen ketju.

Hyvin harvalle sama biisi toimii samalla tavalla voimabiisinä kuin henkilölle itselleen.

Runoja ja biisejä voi halutessaan jokainen googlettaa itse.

Vierailija
4308/10671 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti exäni oli niin pihi, että hankki mielummin kuumimmilla kesähelteillä toistuvasti lämpöhalvauksen kuin osti shortsit. Aina olivat liian kalliita tai sitten vääränlaiset, kun ei löytynyt samanlaisia kuin ihanasta Thaimaasta. Muutenkin oli aina ihan resupekkana, varmasti tahallaan, jotta sai vaatteensa lähipiiriltä ilmaiseksi.

Minä ne shortsit hänelle viimein ostin, muu garderobi tulee pari kertaa vuodessa lahjoituksena rikkaalta lankomieheltä tämän uusiessa omansa.

Ehkä tässä oli mukana myös henkisesti ikuinen pikkulapsi, joka ei osaa pukeutua säänmukaisesti ja on liian uhmakas tottelemaan ”äitiä”.

Aurinkorasvaakin vain lääppäisi pikaisesti pelkkään naamaansa, punapäälle aika paha juttu🙄

Minullakin oli tämmöinen ryysyläisnarsisti. Hän teki oikein taidetta siitä köyhääkin köyhempää showstaan. Dyykkasi roskiksiakin. Sai senkin käännettyä kuitenkin niin että on paljon valaistuneempi ja parempi kuin kaikki muut. Naisilta huijasi rahaa ja oli outo tyyppi monin eri tavoin.

Kuulostaa ihan yhdeltä Hyvinkääläiseltä hyypiö-Heebikseltä🤔

Täällä taitaa olla muitakin hyypiön uhreja.

Seksuaalista väkivaltaa (myös alaikäisten), rahan huijaamista, muuta loisimista ym.

Vierailija
4309/10671 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti exäni oli niin pihi, että hankki mielummin kuumimmilla kesähelteillä toistuvasti lämpöhalvauksen kuin osti shortsit. Aina olivat liian kalliita tai sitten vääränlaiset, kun ei löytynyt samanlaisia kuin ihanasta Thaimaasta. Muutenkin oli aina ihan resupekkana, varmasti tahallaan, jotta sai vaatteensa lähipiiriltä ilmaiseksi.

Minä ne shortsit hänelle viimein ostin, muu garderobi tulee pari kertaa vuodessa lahjoituksena rikkaalta lankomieheltä tämän uusiessa omansa.

Ehkä tässä oli mukana myös henkisesti ikuinen pikkulapsi, joka ei osaa pukeutua säänmukaisesti ja on liian uhmakas tottelemaan ”äitiä”.

Aurinkorasvaakin vain lääppäisi pikaisesti pelkkään naamaansa, punapäälle aika paha juttu🙄

Minullakin oli tämmöinen ryysyläisnarsisti. Hän teki oikein taidetta siitä köyhääkin köyhempää showstaan. Dyykkasi roskiksiakin. Sai senkin käännettyä kuitenkin niin että on paljon valaistuneempi ja parempi kuin kaikki muut. Naisilta huijasi rahaa ja oli outo tyyppi monin eri tavoin.

Kuulostaa ihan yhdeltä Hyvinkääläiseltä hyypiö-Heebikseltä🤔

Täällä taitaa olla muitakin hyypiön uhreja.

Seksuaalista väkivaltaa (myös alaikäisten), rahan huijaamista, muuta loisimista ym.

Kunnanvaltuusto ja luottamusmiesainesta.

Suoni otsassa ja housussa tykyttäen, silmät kiiluen paasaamassa🙄

Vierailija
4310/10671 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanooko narsisti rakastavansa? Minulle narsisti ei ole koskaan vuosien aikana sanonut, että rakastaisi minua. Kyse siis suhteesta. Korkeintaan on sanonut tykkäävänsä minusta. Senkin vain pari kertaa. Ehkä tunteita ei sitten tosiaankaan ole. Ihme, ettei edes valehtele rakastavansa, kun muuten antaa romanttista vaikutelmaa, tietysti valheellista.

Vierailija
4311/10671 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanooko narsisti rakastavansa? Minulle narsisti ei ole koskaan vuosien aikana sanonut, että rakastaisi minua. Kyse siis suhteesta. Korkeintaan on sanonut tykkäävänsä minusta. Senkin vain pari kertaa. Ehkä tunteita ei sitten tosiaankaan ole. Ihme, ettei edes valehtele rakastavansa, kun muuten antaa romanttista vaikutelmaa, tietysti valheellista.

Minun narsistipuoliso sanoo usein. En oikein tiedä, mitä hän sillä rakkaudella tarkoittaa, mutta usein sanoo.

Vierailija
4312/10671 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eksä sanoi eksälleen. Minulle ei sanonut. Eksänsä oli parempi lähde kuin minä ja paljon sinisilmäisempi. Minä en olisi uskonut rakkauden sanomista ilman, että se välittyy myös kosketuksesta ja teoista, ehkä hän vaistosi eron meissä, toisia manipuloidaan toisin, toisia toisin.

Vierailija
4313/10671 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, mutta ihmisiä on monenlaisia ja jos kaikki tuuttaisi tänne sen omasta mielestä ihqun biisin niin tulisi aika täyteen ketju.

Hyvin harvalle sama biisi toimii samalla tavalla voimabiisinä kuin henkilölle itselleen.

Runoja ja biisejä voi halutessaan jokainen googlettaa itse.

No eikös tällä logiikalla voisi googlettaa sen narsistin keskustelutyylinkin? Ei jokainen viesti osu jokaista omalle kohdalle, niiden ei-kiinnostavien yli voi hypätä. 

Vierailija
4314/10671 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut sanoo sen jo "liian aikaisin", ja vain koska haluavat jotain.

Toiset narsistit käyttää sitäkin vallankäytön välineenä ja nauttivat siitä että joudut rakkauden kerjäläisen osaan, etkä koskaan saa kokea rakastetuksi tulemisen tunnetta. Mieluisinta heille jos sanot asiasta tai jopa kerjäät. Narsistisi nauttii tästä ja tiedostaa kyllä että oli ollut jo monta tilannetta missä olisit ansainnut nuo sanat mutta "lällällää etpäs saa!"

Vierailija
4315/10671 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti antaa just sen mikä sen on pakko, saadakseen mitä haluaa. Eikä muutes sitten YHTÄÄN enempää! Saattaa vilauttaa rakkaus-korttia kyllä, että tällaista olisi mahdollisuus saada mutta eiiiii...sinun täytyy tehdä ENEMMÄN! Hyppiä, tanssia, miellyttää, palvoa, itkeä, raivota, antaa kaikkesi! Ja arvaa mitä sen jälkeen....?

Hähää etpäs saakaan!

Vierailija
4316/10671 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen vähän kuin ghoustaa itsensä ja toisen henkisesti, vaikka olisi fyysisesti paikalla.

Kyllä. Hänen kanssaan läheisyys jää jotenkin onton kumisevaksi. Olenkin yrittänyt saada narsistista irti syvempää läsnäoloa, mikä puuttuu "missä olet/ näe minut/katso minuun, pidetään yhteys auki/ollaanko tässä nyt vain hetki toisiamme varten". Toinen on edessä jotenkin kuorena. On, mutta joku läsnäolon puute jäytää. Tunne-elämä on kylmän yksipuolinen, etäinen jotenkin.

Itse virhetulkitsin alussa hänen kroonisen oudon etäisyyden halaamisesta ja hymyistä huolimatta positiiviseksi ryhdikkyydeksi, ihmiseksi joka ei hötkyillä jne. Mut terve ihminen taitaa vähän hötkyillä! Terve ei ole samalla tavalla hallittu, kliini. (Ehkä itselläni on ollut vaikeuksia kestää inhimillisyyttä ja siksi hakeutunut heidän luokseen)

Oliko ilmeetön ja katsoi suoraan eteenpäin eikä ilmekään värähtänyt.

Vierailija
4317/10671 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut sanoo sen jo "liian aikaisin", ja vain koska haluavat jotain.

Toiset narsistit käyttää sitäkin vallankäytön välineenä ja nauttivat siitä että joudut rakkauden kerjäläisen osaan, etkä koskaan saa kokea rakastetuksi tulemisen tunnetta. Mieluisinta heille jos sanot asiasta tai jopa kerjäät. Narsistisi nauttii tästä ja tiedostaa kyllä että oli ollut jo monta tilannetta missä olisit ansainnut nuo sanat mutta "lällällää etpäs saa!"

Ehkä ansainnut, mutta nyt on hyvä muistaa, että narsisti ei kykene normaaliin aitoon rakkauteen eli vaikka sanoisikin, sanoilla on joko tarkoitus vain manipuloida tai kuivalla jotain toisenlaista tunnetta. 

Vierailija
4318/10671 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko narsisteilla tavallisestikin yliluonnollisen hyvä muisti kaikkeen, mitä uhri joskus vuosia, jopa vuosikymmeniä sitten on sanonut?

Hautooko ja muisteleeko hän niitä sanomisia, vai miten se on mahdollista? Pystyy siteeraamaan sanatarkasti.

Vierailija
4319/10671 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

12v aikana taisi sanoa 4 kertaa rakastavansa minua.

Kun meinasin tehdä abortin, jätin hänet ensimmäisen kerran ja 2 kertaa kun hän oli todella kovassa humalassa. 

On sanonut tykkäävänsä minusta joitakin kertoja, mutta useimmiten niissä on ollut se MUTTA sana perässä. Joku aika sitten lähetti viestin jossa oli "Tykkään sinusta, mutta kertakaikkinen ja äärimmäisen katala temppuilusi on vakava ongelma kaikkinensa asioitten suhteen." En tajunnut tuota mutta sanan jälkeistä ollenkaan, mihin se liittyy tai tarkoittaa. 

Silloin kun hän on ollut kovassa humalassa niin sitä tykkäämispuhetta on ollut ilman muttaa. Tavallaan silloin hän oli aidoin ja herkin. Toisaalta kovassa humalassa oli usein myös aggressiivinen, väkivaltainen ja täys hullu. 

Ei hän tainnut ikinä ymmärtää mitä romanttisuus ja rakkaus tarkoittaa. Tai edes se tykkääminen. Mä annoin kyllä kaikkeni, mutta mitään hyvää en saanut takaisin. 

Vierailija
4320/10671 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

12v aikana taisi sanoa 4 kertaa rakastavansa minua.

Kun meinasin tehdä abortin, jätin hänet ensimmäisen kerran ja 2 kertaa kun hän oli todella kovassa humalassa. 

On sanonut tykkäävänsä minusta joitakin kertoja, mutta useimmiten niissä on ollut se MUTTA sana perässä. Joku aika sitten lähetti viestin jossa oli "Tykkään sinusta, mutta kertakaikkinen ja äärimmäisen katala temppuilusi on vakava ongelma kaikkinensa asioitten suhteen." En tajunnut tuota mutta sanan jälkeistä ollenkaan, mihin se liittyy tai tarkoittaa. 

Silloin kun hän on ollut kovassa humalassa niin sitä tykkäämispuhetta on ollut ilman muttaa. Tavallaan silloin hän oli aidoin ja herkin. Toisaalta kovassa humalassa oli usein myös aggressiivinen, väkivaltainen ja täys hullu. 

Ei hän tainnut ikinä ymmärtää mitä romanttisuus ja rakkaus tarkoittaa. Tai edes se tykkääminen. Mä annoin kyllä kaikkeni, mutta mitään hyvää en saanut takaisin. 

Suosittelisin ettet antaisi liikaa painoarvoa noille neljälle kerralle kun hän on suvainnut sanoa jotain mitä sinä haluat kuulla. Ne merkitsevät sinulle niin paljon että muistat jokaisen kerran, varmaan missä ja miten hän sanoi ne. Hänelle ne eivät merkitse ihan todella ja aikuisten oikeasti yhtään mitään. Jonkun täytyy sanoa sinulle tämä: Se että uskottelet itsellesi että hän on noina kertoina ollut aidoimmillaan ja herkimmillään, on itsellesi valehtelemista. Ja en sano tätä pahalla, parempi että joku sanoo tämän kun että ymmärrät sen vasta monen vuoden päästä ja menetät näin kalliita vuosia elämästäsi.