Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Jason Stephensonilla on todella rauhoittava ääni ja valtavasti erilaisia puhetta tai ilman puhetta olevia äänitteitä youtubessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä auttaisi tähän lamaantuniseen, luovuttamiseen?
Haluisin aloittaa päivän kuuntelemalla jotakin positiivista psyykkaus pod castia tms.? En jaksa enkä kykene lukemaan narsismista, olen tällä hetkellä niin rikki kuin olla voi.
Miten olisi auta Antti podcast, tuo kaikkien lohtupodcastien setä vähintään. Se on nyt maksumuurin takana, mutta Ylestä löytyy Antin oopperajuhlat, on ilmainen ja jotain ihan muuta.
Kiitos ideasta, täytyy kuunnella. Olen kyllä Antti-fani ja nauraminen auttaa varmasti. Ajattelin enemmän jotakin meditaatiota tai tietoista positiivisuuden kehittämistä, taidan mennä googlailemaan.
Narsismi infon youtubesta on kupariketun meditaatioita, jotka on nimenomaan tehty narsistin uhreille. Joskus kuuntelin niitä, kun oloni oli pahimmillaan.
Ymmärrän tilanteesi täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluisin aloittaa päivän kuuntelemalla jotakin positiivista psyykkaus pod castia tms.? En jaksa enkä kykene lukemaan narsismista, olen tällä hetkellä niin rikki kuin olla voi.
MIkä sinun tilanteesi nyt on? Jo irti? No contact tai onko pakko olla kontaktissa?
Itse ajattelen aina heikkona hetkenä, että puolen vuoden päästä / vuoden päästä tähän aikaan tilanne ja olotila tulee olemaan täysin eri.
Onko sulla jotain iloista tai kaunista musiikkia, josta nautit? Joku hyvänmielen kirja tai lempilehti tai sarja? Nautitko ulkoilusta? Jostain hyvästä terveellisestä ruuasta? Mieti jotain elämäsi hyviä ja onnellisia hetkiä.
Sinä tulet voimaan hyvin ja olemaan tasapainoinen! Sinä olet terve ja siksi sinä käyt läpi surun ja tuskan. Se mahdollistaa myös aidon ilon ja onnen tuntemisen.
Kiitos tsempeistä. Yritän vielä, yritän nousta tästä. Olen vain lyöty niin monta kertaa alas, että voimia ei ole paljon.
No contact toiseen jo vuosia, toinen taas vainoaa. En halua sen tarkemmin kertoa, mutta vainoaminen on pikkuhiljaa kaventanut elämääni, elinpiiriäni, vienyt elämänilon. Joudun aina kodista poistuessani ottaa huomioon reitit, ja sen että hän saattaa ilmestyä eteeni. Tätä on jatkunut jo pitkään.
Pahinta on se, että vaikka hän lopettaisi tämän, tulen aina hänet nähdessäni taatumaan traumatilaan. Tätä ei voi ymmärtää kukaan, joka ei ole samaa kokenut. Eikä tästä voi oikein puhua kenelläkään, koska kukaan ei usko. Narsistilla on täysi valta tässä.
Olin joskus aivan tavallinen, iloinen ihminen, jolla oli haaveita ja unelmia. Haluaisin palata ajassa taaksepäin, aloittaa alusta.
Palkkaa joku henkivartija sanomaan sille, että antaa olla viimeinen kerta kun tulee ilmestymään eteesi, jos siis tekee sitä tahallaan. Jos taas sattumalta törmäätte, voisitko muuttaa vähän kauemmas? Jos sinulla on auto, mene autolla ensin vähän pidemmälle ja siellä lenkille.
Olen muuttanut jo monta kertaa. Vaihtanut puhelinnumeroa monta kertaa. En vaan enää jaksa taistella. En usko, että tälle ihmiselle voi puhua järkeä, tai että esim. "henkivartija" aiheuttaisi mitään reaktiota.
Eikö tuollaiselle voi hakea lähestymiskieltoa
Tämä on viimeinen keino. Pelkään narskun kostavan. Narsisti hallitsee pelolla.
Jokaiselle asiaa vähättelevälle ulkopuoliselle, olkaa onnellisia jos ette tällaiseen törmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIkä sinun tilanteesi nyt on? Jo irti? No contact tai onko pakko olla kontaktissa?
Itse ajattelen aina heikkona hetkenä, että puolen vuoden päästä / vuoden päästä tähän aikaan tilanne ja olotila tulee olemaan täysin eri.
Onko sulla jotain iloista tai kaunista musiikkia, josta nautit? Joku hyvänmielen kirja tai lempilehti tai sarja? Nautitko ulkoilusta? Jostain hyvästä terveellisestä ruuasta? Mieti jotain elämäsi hyviä ja onnellisia hetkiä.
Sinä tulet voimaan hyvin ja olemaan tasapainoinen! Sinä olet terve ja siksi sinä käyt läpi surun ja tuskan. Se mahdollistaa myös aidon ilon ja onnen tuntemisen.
Kiitos tsempeistä. Yritän vielä, yritän nousta tästä. Olen vain lyöty niin monta kertaa alas, että voimia ei ole paljon.
No contact toiseen jo vuosia, toinen taas vainoaa. En halua sen tarkemmin kertoa, mutta vainoaminen on pikkuhiljaa kaventanut elämääni, elinpiiriäni, vienyt elämänilon. Joudun aina kodista poistuessani ottaa huomioon reitit, ja sen että hän saattaa ilmestyä eteeni. Tätä on jatkunut jo pitkään.
Pahinta on se, että vaikka hän lopettaisi tämän, tulen aina hänet nähdessäni taatumaan traumatilaan. Tätä ei voi ymmärtää kukaan, joka ei ole samaa kokenut. Eikä tästä voi oikein puhua kenelläkään, koska kukaan ei usko. Narsistilla on täysi valta tässä.
Olin joskus aivan tavallinen, iloinen ihminen, jolla oli haaveita ja unelmia. Haluaisin palata ajassa taaksepäin, aloittaa alusta.
Palkkaa joku henkivartija sanomaan sille, että antaa olla viimeinen kerta kun tulee ilmestymään eteesi, jos siis tekee sitä tahallaan. Jos taas sattumalta törmäätte, voisitko muuttaa vähän kauemmas? Jos sinulla on auto, mene autolla ensin vähän pidemmälle ja siellä lenkille.
Olen muuttanut jo monta kertaa. Vaihtanut puhelinnumeroa monta kertaa. En vaan enää jaksa taistella. En usko, että tälle ihmiselle voi puhua järkeä, tai että esim. "henkivartija" aiheuttaisi mitään reaktiota.
Jokaiselle asiaa vähättelevälle ulkopuoliselle, olkaa onnellisia jos ette tällaiseen törmää.
Ei kukaan vähättele. Ja tiedän hyvin sen pelon. Saisiko Narsistien uhreista tms taholta ohjeita, miten voisit saada elämäsi takaisin ilman että sinun on pakko palkkamurhata narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan vähättele. Ja tiedän hyvin sen pelon. Saisiko Narsistien uhreista tms taholta ohjeita, miten voisit saada elämäsi takaisin ilman että sinun on pakko palkkamurhata narsisti.
Uskon, että olet oikea ja hyvää tarkoittava ihminen.
Mutta viestisi voisi olla myös minua kiusaavan henkilön kirjoittama. Lohduttava ja tsemppaava, mutta rivien väliin on piiloitettu uhkaus. Näin sairaan ja kieron ihmisen uhri olen.
Totta kai moni ihminen vähättelee, oikeassa elämässä. Siksi uhri ei pysty asiasta puhumaan kaikille. Tuo keino, tai sana, jonka kirjoitat viestisi ei kuulu sanavarastooni eikä keinoihin, joita olen miettinyt.
Sana kuuluu aivan varmasti todella sairaan narsistin arkisanastoon.
Jos mietin ihan vaan omia koulukavereitani niin olen käynyt samaa luokkaa ainakin seuraavien kanssa: kaksi väkivaltaista sekopäätä, yksi tuplamurhaaja, yksi raiskaaja ja kaksi koulukiusaajanarsistia (yksi tyttö, yksi poika). Että kyllä noita ihmisiä nyt vaan on eivätkä ole mitään sellaista, etteikö niihin koskaan törmää ja nämä luetellut ovat ne tapaukset, jotka voi todentaa faktoina, varmasti jotkut muutkin ovat sekoilleet ja olleet toksisia.
Paradoksi sinällään tuo narsistin keskustelutyyli sikäli, että narsisti ei lähtökohtaisesti keskustele. Narsisti kyllä kommunikoi, mutta ei keskustele. Kommunikaatio on pääpiirteissään lyhytsanaista ja kuulostaa helposti ilkeämieliseltä töksäyttelyltä, ja sitä se myös suurelta osin on, sitten voi olla asioista valittamista ja/tai narisemista tai voi olla kehumista ja ihailua mutta monologina ilman vuorovaikutusta toisen kanssa. Tämä on hyvä väline havaita narsisti, eli että osaako keskustella ja mielummin myös eri aiheista, keskustella ja vähän analysoida välillä, ihan rauhassa, ei onnistu narsistilta tuommoinen, se on turhanpäiväistä lässyttämistä tms. Hänen mielestään.
Vierailija kirjoitti:
Siskoni on psykologi ja kertoi, miten eräs mies tuli vastaanotolle vaimon lähettämänä. Syynä se, että vaimo on sanonut narsistiksi ja käskenyt hoitoon. Miehen ainoa tavoite oli saada virallinen lausunto siitä, ettei hän ole narsisti, ei mitenkään selvittää ongelmia, joita hänellä oli suhteessaan.
Onhan se tietty mahdollista, että vaimo oli narsisti ja projisoi sen mieheensä. Mitä mieltä siskosi oli? Oliko narsisti vai ei?
Eroon narsistista -yhteisö: Painajaismaiset riidat narsistin kanssa:
Tuossa hyvä video siitä miltä kuulostaa kun selittää jollekin ulkopuoliselle tilanteita. Mua alkoi naurattaa älyttömästi tuota videoo kuunnellessa, koska eihän näissä tilanteissa ole mitään tolkkua kun jollekin kertoo niitä absurdeja tilanteita, riitoja ja sitä tunnelmaa.
Vierailija kirjoitti:
En todella tiedä mutta kokeile alka tekemään salaa narsistiltasi asioita jotka kuuluvat VAIN SINULLE. Pikkuhiljaa sitten lisäät sitä omaa uutta reviisiäsi laajemmalle. Ja ne omat rajat on se avainsana, jotenkin niitä on aloitettava luomaan. Ja katso Narsisti vs. Minä Youtube kanavaa. Uskon että jokaiselle tulee se "breaking point" jossakin vaiheessa ja sen ahaa elämyksen voi saada ihan pienestäkin että NYT RIITTÄÄ. VOIMIA SINÄ ONNISTUT!
Vierailija kirjoitti:
Tuossa hyvä video siitä miltä kuulostaa kun selittää jollekin ulkopuoliselle tilanteita. Mua alkoi naurattaa älyttömästi tuota videoo kuunnellessa, koska eihän näissä tilanteissa ole mitään tolkkua kun jollekin kertoo niitä absurdeja tilanteita, riitoja ja sitä tunnelmaa.
Tuo univertaus oli tosi hyvä. Ja tuo vertauskuva: laskettiin narsistin kanssa yhdessä Pohjantähdet ja niitä olikin 18. En tiennyt tätä. ❤️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että olet oikea ja hyvää tarkoittava ihminen.
Mutta viestisi voisi olla myös minua kiusaavan henkilön kirjoittama. Lohduttava ja tsemppaava, mutta rivien väliin on piiloitettu uhkaus. Näin sairaan ja kieron ihmisen uhri olen.
Totta kai moni ihminen vähättelee, oikeassa elämässä. Siksi uhri ei pysty asiasta puhumaan kaikille. Tuo keino, tai sana, jonka kirjoitat viestisi ei kuulu sanavarastooni eikä keinoihin, joita olen miettinyt.
Sana kuuluu aivan varmasti todella sairaan narsistin arkisanastoon.
Tämä on myös hyvä esimerkki siitä, että kun uhri on todella syvällä suossa, hän triggeröityy jo sanoihin. Viattomassakin asiayhteydessä trauma herää eloon.
Narsismin pahuus leviää näin kaikkialle elämään ja tämän takia otteesta on vaikea päästä irti. En usko, että kaikki narsistit edes ymmärtävät yötä. Älykäs ymmärtää ja käyttää tätä hyväkseen.
Tästä on kaksi tietä eteenpäin, tulla hulluksi tai säilyttää mielenterveytensä ja aloittaa pitkä tie turvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todella tiedä mutta kokeile alka tekemään salaa narsistiltasi asioita jotka kuuluvat VAIN SINULLE. Pikkuhiljaa sitten lisäät sitä omaa uutta reviisiäsi laajemmalle. Ja ne omat rajat on se avainsana, jotenkin niitä on aloitettava luomaan. Ja katso Narsisti vs. Minä Youtube kanavaa. Uskon että jokaiselle tulee se "breaking point" jossakin vaiheessa ja sen ahaa elämyksen voi saada ihan pienestäkin että NYT RIITTÄÄ. VOIMIA SINÄ ONNISTUT!
Kiitos tämä on mahtava idea, ja osoittaa että ymmärrät tätä tilannetta. Ajatus on jo käynyt mielessäni, taidan alkaa toteuttamaan sitä. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Paradoksi sinällään tuo narsistin keskustelutyyli sikäli, että narsisti ei lähtökohtaisesti keskustele. Narsisti kyllä kommunikoi, mutta ei keskustele. Kommunikaatio on pääpiirteissään lyhytsanaista ja kuulostaa helposti ilkeämieliseltä töksäyttelyltä, ja sitä se myös suurelta osin on, sitten voi olla asioista valittamista ja/tai narisemista tai voi olla kehumista ja ihailua mutta monologina ilman vuorovaikutusta toisen kanssa. Tämä on hyvä väline havaita narsisti, eli että osaako keskustella ja mielummin myös eri aiheista, keskustella ja vähän analysoida välillä, ihan rauhassa, ei onnistu narsistilta tuommoinen, se on turhanpäiväistä lässyttämistä tms. Hänen mielestään.
Minua huvitti joku aika sitten kun tällainen ihminen lähetti minulle viestin:
"Sinun kanssasi en harmillisesti koe ja kohtaa tällaista ainakaan itseäni sivuavaa älyllistä keskustelua."
Muutoinkin hän mainitsee aina, että minä en osaa keskustella ja hän kaipaisi keskustelukaveria joka osaa keskustella. Kuitenkin keskustelu hänen kanssaan menee niin, että hän pitää tunnin monologia eikä anna suunvuoroa minulle tai jos saan suunvuoron niin hän keskeyttää sen jatkuvasti. Ja kun hän keskeyttää puheeni niin hän luulee ymmärtävän mitä sanon vaikken todellakaan tarkoita mitä hän kuvittelee. Sitten yritän sanoa etten todellakaan tarkoittanut sitä ja käsken kuuntelemaan mitä sanon. Saattaa mennä parikin tuntia että saan sanotuksi kahden lauseen verran asiaa jonka hän on keskeyttänyt ja ymmärtänyt väärin sen pari tuntia satoja kertoja. Josta seuraa taas hänen tunnin monologi jostain ihan muusta ja tässä ei pääse käymään dialogia lainkaan.
Narsistin kanssa ei voi keskustella. Se on ihan satavarma asia!
Huh, tuota viimeisintä videota, oli kyllä helppo allekirjoittaa joka sana.
Olen itse litteroinut kerran pitkän keskustelun, jossa oli kaksi ilmiselvää narsistia ja kaksi muuta puhujaa, ja huomasin silloin konkreettisesti saman ilmiön, josta videolla puhutaan: vaikeassa paikassa narsisti puhuu ja puhuu ja puhuu, asettaa sanoja peräkkäin, mutta hän ei oikeasti sano mitään, eikä puheessa ole tolkun häivää. Lauseet jäävät kesken, kun hän hyppii toiseen asiaan, ja hän vain pyörittelee sanoja edestakaisin.
Jos tällaista puhetta vain kuuntelee, se kuulostaa yllättävän järkevältä ja vakuuttavalta, mutta kun keskustelun äänittää ja litteroi, totuus tulee esiin. Siinä myös näki sen, miten samalla tavalla nämä kaksi narsistia puhuivat. Ja he molemmat ovat joskus itse kehuneet, kuinka hyviä puhujia he ovat. Varmasti heillä onkin se käsitys itsestään, kun he saavat tällä sanasalaatilla kuulijan pään ihan pyörälle, ja tämä voi suostua mihin tahansa tajuamatta, mikä häneen iski.
Videon päättävä näytelty riita taas oli hyytävän tuttu: juuri tällaista on riidellä narsistin kanssa. Miten hyvin tunnistinkaan oman sovittelevan, rauhoittelevan tyylini ja sen, miten narsisti kiihtyi kiihtymistään ja jankkasi aivan käsittämättömiä asioita suostumatta ymmärtämään, mistä puhuttiin, ja yritti vääntää mustan valkoiseksi ja panna suuhuni asioita, joita en ollut sanonut.
Ja sitten jotkut vielä kuvittelevat, että riitaan tarvitaan kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Aivan loistava kanava tämäkin! Ja toi riita tossa lopussa xD Lähti tilaukseen kanava! Kiitos
Vierailija kirjoitti:
OMG nää sanat ja toi mies! Tässä loistava kuvaus narsistista, vaikka en tän musiikkigenren fani muuten olekaan.
"You think you're gonna to live your life alone
in darkness
and seclusion
yeah I know
you've been out there
tried to mix with those animals
and it just left you full of humiliated confusion
so you stagger back home
and wait for nothing
but the solitary refinement of your room spits you back out onto the street
and now you're desperate
and in need of human contact
and then
you meet me
and your whole world changes
because everything I say is everything you've ever wanted to hear
so you drop all your defenses and you drop all your fears
and you trust me completely
I'm perfect
in every way
cause I make you feel so strong and so powerful inside
you feel so lucky
but your ego obscures reality
and you never bother to wonder why
things are going so well
you wanna know why?
cause I'm a liar
yeah I'm a liar
I'll tear your mind out
I'll burn your soul
I'll turn you into me
I'll turn you into me
cause I'm a liar, a liar
a liar, a liar
I'll hide behind a smile
and understanding eyes
and I'll tell you things that you already know
so you can say
I really identify with you, so much
and all the time that you're needing me
is just the time that I'm bleeding you
don't you get it yet?
I'll come to you like an affliction
and I'll leave you like an addiction
you'll never forget me
you wanna know why?
cause I'm a liar
yeah I'm a liar
I'll rip your mind out
I'll burn your soul
I'll turn you into me
I'll turn you into me
cause I'm a liar, a liar
liar, liar, liar, liar
I don't know why I feel the need to lie
and cause you so much pain
maybe it's something inside
maybe it's something I can't explain
cause all I do
is mess you up and lie to you
I'm a liar
oh, I am a liar
if you'll give me one more chance
I swear that I will never lie to you again
because now I see the destructive power of a lie
they're stronger than truth
I can't believe I ever hurt you
I swear
I will never lie to you again, please
just give me one more chance
I will never lie to you again
I swear
that I will never tell a lie
I will never tell a lie
no, no
ha ha ha ha ha hah haa haa haa haaa
sucker
sucker!
oh, sucker
I am a liar
yeah, I am a liar
yeah I like it
I feel good
ohh I am a liar
yeah
I lie
I lie
I lie
oh, I lie
oh I lie
I lie
yeah
ohhh I'm a liar
I lie
yeah
I like it
I feel good
I'll lie again
and again
I'll lie again and again
and I'll keep lying
I promise
Vierailija kirjoitti:
Minua huvitti joku aika sitten kun tällainen ihminen lähetti minulle viestin:
"Sinun kanssasi en harmillisesti koe ja kohtaa tällaista ainakaan itseäni sivuavaa älyllistä keskustelua."
Muutoinkin hän mainitsee aina, että minä en osaa keskustella ja hän kaipaisi keskustelukaveria joka osaa keskustella. Kuitenkin keskustelu hänen kanssaan menee niin, että hän pitää tunnin monologia eikä anna suunvuoroa minulle tai jos saan suunvuoron niin hän keskeyttää sen jatkuvasti. Ja kun hän keskeyttää puheeni niin hän luulee ymmärtävän mitä sanon vaikken todellakaan tarkoita mitä hän kuvittelee. Sitten yritän sanoa etten todellakaan tarkoittanut sitä ja käsken kuuntelemaan mitä sanon. Saattaa mennä parikin tuntia että saan sanotuksi kahden lauseen verran asiaa jonka hän on keskeyttänyt ja ymmärtänyt väärin sen pari tuntia satoja kertoja. Josta seuraa taas hänen tunnin monologi jostain ihan muusta ja tässä ei pääse käymään dialogia lainkaan.
Narsistin kanssa ei voi keskustella. Se on ihan satavarma asia!
Niin tuttua tämäkin. Ja kuinka monta kertaa minäkin sain kuulla - ja olen saanut kuulla vielä eron jälkeenkin - kuinka minun kanssani ei pysty keskustelemaan mistään ja miten kummallista se on, kun hänellä ei ole mitään vaikeuksia kenenkään muun kanssa, mutta minun kanssani on täysin mahdotonta puhua mistään.
Näissä eron jälkeisissä "keskusteluissa" narsisti sanoo jotain ja samaan hengenvetoon toteaa, että minä tietysti kyseenalaistan hänen väitteensä ja väitän niin tai näin ja miten tässäkin nähdään taas kerran se, että minun kanssani ei pysty puhumaan mistään, on se kummallista kun se on aina niin vaikeaa. Ja minä en ole hiiskahtanut sanaakaan tämän vuodatuksen aikana, mutta narsisti kertoo satavarmasti puhelun jälkeen muille, miten hankala olin ja miten rupesin taas riitelemään ja jankkaamaan kaikesta ja miten vaikeaa teenkään hänen elämästään.
Todellisuudessa olen omaksunut grey rock -menetelmän ja vältän antamasta narsistille minkäänlaisia reaktioita. Mutta ei hän niitä tarvitse, vaan pystyy pistämään yksipuolisen riidan pystyyn ihan itsekseen ja vielä syyttämään siitä jälkeenpäin minua.
Olen lukenut joskus Janne Viljamaan osuvan määritelmän narsistista: narsisti on ihminen, joka syö sinun pizzasi ja laittaa sinut maksamaan ja sitten hän vielä valittaa, että pizza oli pahaa, ja kertoo siitä myös muille. Juuri niin järjenvastaista narsistin käytös on.
Vierailija kirjoitti:
Huh, tuota viimeisintä videota, oli kyllä helppo allekirjoittaa joka sana.
Olen itse litteroinut kerran pitkän keskustelun, jossa oli kaksi ilmiselvää narsistia ja kaksi muuta puhujaa, ja huomasin silloin konkreettisesti saman ilmiön, josta videolla puhutaan: vaikeassa paikassa narsisti puhuu ja puhuu ja puhuu, asettaa sanoja peräkkäin, mutta hän ei oikeasti sano mitään, eikä puheessa ole tolkun häivää. Lauseet jäävät kesken, kun hän hyppii toiseen asiaan, ja hän vain pyörittelee sanoja edestakaisin.
Jos tällaista puhetta vain kuuntelee, se kuulostaa yllättävän järkevältä ja vakuuttavalta, mutta kun keskustelun äänittää ja litteroi, totuus tulee esiin. Siinä myös näki sen, miten samalla tavalla nämä kaksi narsistia puhuivat. Ja he molemmat ovat joskus itse kehuneet, kuinka hyviä puhujia he ovat. Varmasti heillä onkin se käsitys itsestään, kun he saavat tällä sanasalaatilla kuulijan pään ihan pyörälle, ja tämä voi suostua mihin tahansa tajuamatta, mikä häneen iski.
Videon päättävä näytelty riita taas oli hyytävän tuttu: juuri tällaista on riidellä narsistin kanssa. Miten hyvin tunnistinkaan oman sovittelevan, rauhoittelevan tyylini ja sen, miten narsisti kiihtyi kiihtymistään ja jankkasi aivan käsittämättömiä asioita suostumatta ymmärtämään, mistä puhuttiin, ja yritti vääntää mustan valkoiseksi ja panna suuhuni asioita, joita en ollut sanonut.
Ja sitten jotkut vielä kuvittelevat, että riitaan tarvitaan kaksi.
Tänne olis kiva saada tommonen litterointi. Tietenki niin ettei henkilöitä tunnista. Tuo youtuben riita oli loistava esimerkki mutta kuten se nainen itse sanoi niin ei ollut edes pahimmasta päästä ja tuosta puuttui ne pahimmat sanasopat. Narsistin riitapuheet voi nousta joskus sellasille leveleille ettei ne ole enää tästä maailmasta ja siinä on sitten vastapuoli todella ihmeissään. Toki kirjoitetettuna äänenpainot ja tunnelma jne ei ehkä tule esiin hyvin.
Narsun kanssa riitely on kyllä joskus sellainen kokemus ja elämysmatka että sen voisi melkein lisätä CV:hen