Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sehän on totta, että HG Tudor on narsisti, ehkä psykopaattikin ja todellakin negatiivinen ja raskas. Ei noita videoita jaksa määräänsä enempää katsoa, koska ne ovat niin raskaita. Sen verran voi kuitenkin katsoa, että saa itselleen tarvittavan tiedon. Esimerkiksi Lee Hammockin videot ovat paljon kevyempiä, hän on vain narsisti, ei psykopaatti ja narsistinakin käynyt läpi jo neljä vuotta terpaiaa motivoituneena, muttei parantuneena.
Leen videotkin ovat kidutusta. Tunnistan tuon häpeilemättömän tavan jaaritella ja paistatella valokeilassa. En vain pysty katsomaan, kun 10 vuotta meni tuollaisen kanssa. Hänellä, kuten Leellä, ei ollut mitään kiirettä asiansa esittämisessä, kun yleisö kuitenkin pysyi kuulolla. Mun piti saada asiani sanottua sekunnin miljoonasosassa tai sitten olin aikarohmu.
Narsistin kanssa täytyy tosiaan oppia sanomaan oma asiansa sadaosasekunnissa eikä silti tule kuulluksi. Minun on täytynyt opetella puhumaan uudestaan. Itsestäni en osaa vieläkään puhua niinkuin varmaan normaali ihminen kertoo joskus omia kuulumisiaan ja tuo oma mielipidettään esille. Kun minua ei kuunneltu, oli turha puhua. Minulla ei oikeastaan ole edes energiaa puhumiseen kaiken kuuntelemisen jälkeen.
Jokainen ihminen kaipaa tulleensa kuulluksi, tai on ainakin joskus kaivannut. On vaikea uskoa vieläkään että sanomisillani olisi kenellekään mitään merkitystä. Oikeastaan ystävänikin soittelevat vain oksentaakseen oman pahan olonsa päälleni, monen tunnin puheluita aina nämä. Tämän täytyy olla vale mutta tuntuu että ympärilläni on vain narsisteja.
Semmoinen elämän opetus on itselle alkanut valjeta että jos lapsuudenperhe oli narsistinen ja kumppanit myös (voivat olla pintatasoiltaan erilaisia ja ovatkin), niin myös naiskavereiksi löytyy kummasti narsistisesti käyttäytyviä.
Tarkoitan tällä sitä että olet itse niin ehdollistunut narsistiseen vuorovaikutukseen vaikka vain alistumalla, että kutsut sitä samaa uudelleen tai ehkä paremminkin p ä ä s t ä t näitä ihmisiä ihollesi, elämääsi.
Ehkä tuo on läheisriippuvuutta tai piilonarsismia. Nyt olen tilanteessa jossa elämässäni ei ole ketään ns rikkinäistä ihmistä ja aion keskittyä täysin itseni kehittämiseen muiden ”ymmärtämisen” kustannuksella. Tuubista saan voimia esim Narc con- kanavasta ja onhan tuolla hurjasti hyvää infoa. Mutta juuri se, että jotta oikeasti voi rakentaa omaa tervettä itsearvostustaan, narsistisia suhteita ei voi olla. Sen verran yksikin syö mielen hyvinvointia, niin surullista kuin se on. Todellisia ystävyyssuhteita nuo eivät ole.
Kiitos viestistäsi. Otan tästä kopin ja yritän selvittää jotenkin olenko läheisriippuvainen tai jopa itse piilonarsisti. Jotainhan minä teen väärin että aina näin. Enkä nyt tarkoita uhriutua vaan tosiaan täytyy mennä itseeni ja löytää keinot tulla ehjäksi ihmiseksi joka ei polje eikä antaudu poljettavaksi. Tämä on kyllä hieno ryhmä ja laittanut miettimään, vaikka välillä ahdistun jopa.
Ei se läheisriippuvuus sen kummempaa ole, täällähän se on kuvattu, millaisia me ollaan. Ei osata pitää rajoja. Jäädään koukkuun niihin rakkauspommituksen ihanuuteen, eikä tajuta, kun se on loppunut, että se tosiaan ei ikinä enää ole tulossa takaisin. Palvellaan ja alistutaan.
Red flags:
- älä anna hoivaa
- ole kylmän viileä
- kerro tasapainoisesta perheestä, lapsuudesta
- älä kerro tulojasi/asemaasi/sukulaisten tulotietoja & omaisuutta
Lisää näitä!
Vierailija kirjoitti:
Red flags:
- älä anna hoivaa
- ole kylmän viileä
- älä kerro tulojasi/asemaasi/sukulaisten tulotietoja & omaisuuttaLisää näitä!
Nämä on narsistien uhrien turvasanoja: koko loppuelämän saa olla varuillaan :(
Vierailija kirjoitti:
Olen jonkinaikaa seurustellut miellyttävän, puheliaan ja fiksun miehen kanssa. Olen miettinyt, että suhteemme ja hänen tapaaminen ylipäänsä on liian hyvää ollakseen totta. Muutamia huomioita:
- tarkka rahankäytöstä, liiankin
- pikkutarkka rutiineissa esim. kotitöissä
- puhuu paljon pääasiassa itsestään ja omista tekemisistään
-ei aina muista mitä olen hänelle kertonut itsestäni tms.
-haluaa suunnitella yhteistä tulevaisuutta kiihkeästi
- kertoo joka päivä rakastavansa monta kertaa
- haluaa usein päättää treffeistämme suunnittelematta ja lyhyellä varoitusajalla
-ei halua lähteä ulos yhdessä paitsi syömään. Haluaa vaan nyhjätä kahdestaan kotona. Lapset ja sukulaiset haluaa tavata, muttei ystäviäni/ystäviään
-loukkaantuu kritiikistä
-tekee asiat ensisijaisesti omien aikataulujensa mukaan ja odottaa että sopeudun niihin neuvottelemattaOvatko nämä narsistin piirteitä? Avioliittoja useampi jo hänellä taustalla
Kiinnostaa kommentit tähän, minulla ihan samanlainen. Hänelläkin pari avioliittoa tähän ikään takana.
Red flag = vaaranmerkki siitä, että joku on toksinen ihminen
Sanaa ei voi käyttää toisen osapuolen ominaisuuksista.
Onko yksi red flag päihteet? Kuinka yleistä päihteiden väärinkäyttö on tuntemillani narsisteilla?
Perhepiirin kahdesta narsistilla toinen oli alkoholisti ja kahdesta narsistieksästä molemmilla oli alkoholiongelma. Eli omalla osallani 3/4.
Mun narskueksä sanoi, että vika ei ole hänessä, vaan vika on minussa, koska olen läheisriippuva.
Opiskelin sitä sitten, ja olen lukenut, että nimenomaan kaltoinkohtelevassa suhteessa ihminen sairastuu läheisriippuvuuteen. Se ei siis ole jotain, mitä me ollaan, se on jotain, miten me on sairastuttu siinä suhteessa. Toivon, että siitä voi sitten toipuakin.
Vierailija kirjoitti:
Red flags:
- älä anna hoivaa
- ole kylmän viileä
- älä kerro tulojasi/asemaasi/sukulaisten tulotietoja & omaisuuttaLisää näitä!
Kaikkein tärkeintä on: kun sinun rajoista kävellään yli tai sinua loukataan, jatka matkaa.
Tässä on aika vähän varaa antaa armoa.
Vierailija kirjoitti:
Mun narskueksä sanoi, että vika ei ole hänessä, vaan vika on minussa, koska olen läheisriippuva.
Opiskelin sitä sitten, ja olen lukenut, että nimenomaan kaltoinkohtelevassa suhteessa ihminen sairastuu läheisriippuvuuteen. Se ei siis ole jotain, mitä me ollaan, se on jotain, miten me on sairastuttu siinä suhteessa. Toivon, että siitä voi sitten toipuakin.
Siitä voi toipua. Siihen voi sairastua jo lapsena, jolloin hakeutuu hoivasuhteisiin, mutta siihen voi sairastua myös myöhemmin, kun olosuhteet menevät liian vaikeiksi. Itse sairastin läheisriippuvaisuutta parin vuoden ajan nelikymppisenä niin, että kärsin siitä itsekin. Etsin tietoa asiasta ja sain tehtyä elämässäni tarvittavat muutokset.
Vierailija kirjoitti:
Näin olen itsekin kokenut. Ennen narsistia olin hyvinvoiva ja omillaan pärjäävä ihminen. Narsisti sai tehtyä minusta ahdistuneen ja roikkuvan ihmisen ihan ihmeellisillä tempuillaan. On ollut aikamoinen homma opetella takaisin omaksi itseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jonkinaikaa seurustellut miellyttävän, puheliaan ja fiksun miehen kanssa. Olen miettinyt, että suhteemme ja hänen tapaaminen ylipäänsä on liian hyvää ollakseen totta. Muutamia huomioita:
- haluaa usein päättää treffeistämme suunnittelematta ja lyhyellä varoitusajalla
-ei halua lähteä ulos yhdessä paitsi syömään. Haluaa vaan nyhjätä kahdestaan kotona. Lapset ja sukulaiset haluaa tavata, muttei ystäviäni/ystäviään
-loukkaantuu kritiikistä
-tekee asiat ensisijaisesti omien aikataulujensa mukaan ja odottaa että sopeudun niihin neuvottelemattaOvatko nämä narsistin piirteitä? Avioliittoja useampi jo hänellä taustalla
Kiinnostaa kommentit tähän, minulla ihan samanlainen. Hänelläkin pari avioliittoa tähän ikään takana.
Onko teillä kummallakaan koskaa outoa oloa näiden miestenne kanssa? Sellaista, että tässä on nyt jotenkin jotain erilaista kuin yleensä? Että itse alat käyttäytyä toisin kuin yleensä? Että omat tunteet mylläävät vahvemmin kuin yleensä ja suuremmalla volatiliteetilla?
Vierailija kirjoitti:
Red flag = vaaranmerkki siitä, että joku on toksinen ihminen
Sanaa ei voi käyttää toisen osapuolen ominaisuuksista.
Ok! White flags (jotka narsisti kiertää kaukaa):
1. Kaikkein tärkeintä on: kun sinun rajoista kävellään yli tai sinua loukataan, jatka matkaa.
Tässä on aika vähän varaa antaa armoa.
2. älä anna hoivaa
3. olekylmän viileä
4. kerro tasapainoisesta perheestä, lapsuudesta
5. älä kerro tulojasi/asemaasi/sukulaisten tulotietoja & omaisuutta
Lisää näitä!
Vierailija kirjoitti:
Narsistit sitä ja tätä. Taidatte itse pelätä olevanne narsisteja kun siitä narsismista pitää jatkuvasti höpöttää.
No voi ny kauhia sentään. Ehkä jokainen järkevä ihminen vähän saattaa vaikka pelätäkin sitä. Sinä ilmeisesti olet se täydellinen jolla ei käy mielessäkään pelätä. Kuitenkin oli pakko tuoda joku mielipide esiin joka ei tuonut kyllä keskusteluun ei sitten yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-loukkaantuu kritiikistä
Onko teillä kummallakaan koskaa outoa oloa näiden miestenne kanssa? Sellaista, että tässä on nyt jotenkin jotain erilaista kuin yleensä? Että itse alat käyttäytyä toisin kuin yleensä? Että omat tunteet mylläävät vahvemmin kuin yleensä ja suuremmalla volatiliteetilla?
Nro 2 vastaa, joo, aluksi. Sitten pelästyin, ja aloin ottaa etäisyyttä ja tilaa, oikein keskittyä pitämään elämäni eri osa-alueet tasapainossa eikä liikaa huomioida häntä. Mutta hän haluaisi kyllä joko ajan enemmän minun aikaa ja huomiota. Hänellä ei juuri ole ystäviä eikä sukua.
White flagseja liipaten video: Kuinka tulla immuuniksi narsistille
Vierailija kirjoitti:
Voiko narsisti mennä parisuhteeseen naisen kanssa joka on luonteeltaan kylmän tunteeton? Tunteet ovat hänelle toisarvoinen asia?
Voi mennä. Hetkeksi. Koittamaan kepillä jäätä josko jotakin irtoaisi.
Kyökkidiagnoosillla Danny on narsisti ja vaimonsa oli kova liikenainen. Narsisti haki hyödyn vaimosta ja empatian muista naisista.
Vierailija kirjoitti:
2. älä anna hoivaa
3. olekylmän viileä
4. kerro tasapainoisesta perheestä, lapsuudesta
5. älä kerro tulojasi/asemaasi/sukulaisten tulotietoja & omaisuuttaLisää näitä!
Nää on ihan hyviä...jos aikoo elää nunna/munkkina lopun elämää. Mutta jos aikoo vielä rohkaistua antamaan rakkaudelle mahdollisuuden niin tuntuisi vähän hassulta antaa tulevalle mahdolliselle kumppanille itsestään aivan päinvastainen kuva itsestään kuin todellisuudessa onkaan. Haluaisinko edes kumppania joka haluaisi minun olevan kylmä, ei hoivaava ei rakkaudellinen jne persoona. Kun kuitenkin toivoisin että se elämäni rakkaus rakastuisi minuun ihminenä, sellaisena joka olen. Kai muutkin kuin narsistit voivat "huolia" minut rakastavana, jopa hoivaavanakin ihmisenä. Ensivaikutus kun on myös tärkeää.
Miksi haluatte katsoa narsisti psykopaattien youtube videoita. Tästä huomiosta saavat tyydytystä! Katsokaa videoita, jotka VOIMAANNUTTVAT teitä lähteä suhteesta.
Sairaita noi narskujen jutut! YÖK.