Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
301/10671 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
302/10671 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä narsisti-isä siirtää narsismin kierrettä eteenpäin lapsilleen, teki äiti mitä tahansa. Tämä äitien loputon syyllistäminen on narsististen suhteiden naisille tuplasyyllistämistä: ensin syyllistetään siitä, että on parisuhteessa narsistin kanssa. Sitten siitä, että omasta lapsesta voi kasvaa narsistinen.

Muistakaa, että narsismiin kuuluu lähes aina vallankäyttöä ja väkivaltaa. Ei välttämättä fyysistä, mutta taloudellista, psykologista, henkistä, seksuaalista, verbaalista. Lapset altistuvat tälle, vaikkei näkyvää väkivaltaa olisikaan. Vanhemmat eivät ole "tasavahvoja" näissä suhteissa, vaan valta-asetelma on selvä.

No meillä se ainakin meni niin, että kun itse näin, että isä on epäreilu, arvaamaton, ei toimi sääntöjen mukaan, on henkisesti ja taloudellisesti väkivaltainen ja kun tunsin, miten pahalta se tuntuu, se vahvisti ajatusta siitä, etten tahdo olla tietoisesti paha tai manipuloiva kenellekään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/10671 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne, jotka ovat narsistin hovissa ja osittain suojassa narsistin raivolta, joutuvat todistamaan, miten kamalasti narsisti kohtelee muita. Narsisti testaa tällä hovilaisen lojaaliutta. Kun et puutu hänen hirvittävään käytökseen, narsisti lukee sen niin, että hyväksyt sen ja olet hänen "puolellaan". Olet kuin koulukiusaajan hiljaiset peesaajat, jotka näkevät tilanteen, mutta eivät puutu siihen.

Hovilaiset kantavat yhä enenevissä määrin pahaa oloa ja häpeää tästä (jos ovat normaalilla psyykeellä varustettuja). Mutta hovilaiset eivät pysty tai halua lähteäkään, koska jollain tavalla hyötyvät kuviosta tai ovat riippuvaisia narsistista (taloudellisesti, emotionaalisesti tms.). Tai sitten eivät vain enää uskalla lähteä, koska tietävät, millainen narsisti voi pahimmillaan olla kun se suuttuu jollekin. Narsisti tuo aina suoraan tai kierrellen esiin, millainen uhka ja miten "vahva" hän voi pahimmillaan olla.

Tämä. Ihan kuin lapsuudenperheessäni. Leskiäiti joka manipuloi aikuisia sisaruksiaan toisiaan vastaan. Yksi pelkää, peesaa ja hyötyy samalla taloudellisesti, yksi on katkaissut kokonaan välinsä ja yksi luovii ja taktikoi siinä välissä yrittäen samalla varmistaa omat taloudelliset etunsa. 

Vierailija
304/10671 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstatotuuden mukaan narsisteja ei ole! Oikeaan narsismiin vaaditaan diagnoosi, mutta oikea narsisti ei mene lääkäriin. Vaikka joku menisi lääkäriin ja saisi diagnoosin, ei hän ole narsisti, koska meni lääkäriin. Itse asiassa nämä palstakeskustelut muistuttavat paljon keskusteluja puolisoni kanssa.

T. Narsistin vaimo (feikkisitvarmaan)

Päin vastoin. Palstatotuuden mukaan kaikki eksät ja nykyisetkin, jotka ovat jotenkin loukanneet av-lumihiutaletta, ovat narsisteja. Eikä diagnoosiin tarvita lääkäriä, mammat kyllä tietää. Ja jos joku ei vaikuttaisikaan narsistilta, hän on sitä kuitenkin, koska on taitava esittämään normaalia. Mutta av-mammojen narsistintorjuntajaosta ei hämätä.

Luulenpa, että narsistien läheiset tietävät aiheesta paljon enemmän kuin lääkärit, joille narsisti ei ole koskaan riehunut väkivaltaisesti. Narsistihan riehuu vain läheisilleen, ja lääkäri voisi pitää narsistia sairaana jos narsisti lääkärillekin riehuisi. Narsisti on sellainen ulkokullattu kakkakikkare.

Vierailija
305/10671 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstatotuuden mukaan narsisteja ei ole! Oikeaan narsismiin vaaditaan diagnoosi, mutta oikea narsisti ei mene lääkäriin. Vaikka joku menisi lääkäriin ja saisi diagnoosin, ei hän ole narsisti, koska meni lääkäriin. Itse asiassa nämä palstakeskustelut muistuttavat paljon keskusteluja puolisoni kanssa.

Päin vastoin. Palstatotuuden mukaan kaikki eksät ja nykyisetkin, jotka ovat jotenkin loukanneet av-lumihiutaletta, ovat narsisteja. Eikä diagnoosiin tarvita lääkäriä, mammat kyllä tietää. Ja jos joku ei vaikuttaisikaan narsistilta, hän on sitä kuitenkin, koska on taitava esittämään normaalia. Mutta av-mammojen narsistintorjuntajaosta ei hämätä.

Amen. Ei päivää av:lla ilman ketjua narsistista. Koko narsisti sana ja ilmiökin on kokenut sellaisen inflaation, että aiheuttaa enää korkeintaan kyllästyneisyyttä. Paitsi näiden av:n asiantuntijoiden keskuudessa. 

Narsismi on yleisimpiä pään vakavia vikoja maailmassa, joten on selvää, että aiheesta on keskustelua.

Vierailija
306/10671 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä narsisti-isä siirtää narsismin kierrettä eteenpäin lapsilleen, teki äiti mitä tahansa. Tämä äitien loputon syyllistäminen on narsististen suhteiden naisille tuplasyyllistämistä: ensin syyllistetään siitä, että on parisuhteessa narsistin kanssa. Sitten siitä, että omasta lapsesta voi kasvaa narsistinen.

Muistakaa, että narsismiin kuuluu lähes aina vallankäyttöä ja väkivaltaa. Ei välttämättä fyysistä, mutta taloudellista, psykologista, henkistä, seksuaalista, verbaalista. Lapset altistuvat tälle, vaikkei näkyvää väkivaltaa olisikaan. Vanhemmat eivät ole "tasavahvoja" näissä suhteissa, vaan valta-asetelma on selvä.

No meillä se ainakin meni niin, että kun itse näin, että isä on epäreilu, arvaamaton, ei toimi sääntöjen mukaan, on henkisesti ja taloudellisesti väkivaltainen ja kun tunsin, miten pahalta se tuntuu, se vahvisti ajatusta siitä, etten tahdo olla tietoisesti paha tai manipuloiva kenellekään. 

Tällaisten perheiden lapsista kasvaa herkästi joko narsistisia tai sitten yliempaattisia läheisriippuvaisia. Siksi narsistit vetoavat yliempaattisiin ja päinvastoin - tuttua tiedostamatonta kaavaa.

Vierailija
307/10671 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amen. Ei päivää av:lla ilman ketjua narsistista. Koko narsisti sana ja ilmiökin on kokenut sellaisen inflaation, että aiheuttaa enää korkeintaan kyllästyneisyyttä. Paitsi näiden av:n asiantuntijoiden keskuudessa. 

Narsismi on yleisimpiä pään vakavia vikoja maailmassa, joten on selvää, että aiheesta on keskustelua.

En ole huomannut edes, että täällä olisi jatkuvasti keskustelua aiheesta. Itse asiassa aika vähän siihen nähden, miten yleistä se on. 

Vierailija
308/10671 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulenpa, että narsistien läheiset tietävät aiheesta paljon enemmän kuin lääkärit, joille narsisti ei ole koskaan riehunut väkivaltaisesti. Narsistihan riehuu vain läheisilleen, ja lääkäri voisi pitää narsistia sairaana jos narsisti lääkärillekin riehuisi. Narsisti on sellainen ulkokullattu kakkakikkare.

Narsisti tuhoaa elämänsä aikana lukuisia ihmisiä. Skitsofreniakin on pikku juttu narsismiin verrattuna, lisäksi skitsofreniasta voi parantua, narsismista ei.

Vierailija
309/10671 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerro kirjoitti:

Minä olen narsisti ja vaimoni myös. Tullaan keskenään toimeen mutta ei juurikaan muiden ihmisten kanssa. Narsistin ainoa järkevä vaihtoehto on pariutua toisen narsistin kanssa. Silloin ei tule satutettua toista. Narsisti ei halua satuttaa mutta se menee siihen jos kumppani on luonteeltaan heikompi. Narsismi on sairaus. Narsisti ei voi itselleen mitään. Sen takia harmittaa miten paljon narsisteja haukutaan. Ja exiä haukutaan erittäin yleisesti narsistiksi vailla mitään totuutta. Narsistista saa parhaimman kumppanin kuhan on narsisti itse.

"Narsisti ei halua satuttaa mutta se menee siihen jos kumppani on luonteeltaan heikompi"

Tämä on juuri se järkyttävän sairas ajatusmalli. Vähän kuin mitä leffoissa on nähnyt, että toisen henkihievereihin pahoinpidellyt narsisti syyttää itkien sitä pahoinpideltyä puolisoaan siitä, että "katso nyt, mitä sinä ajoit minut tekemään, kun teit niin ja näin - olet sellainen ja sellainen" "Sinä sait minut tappaamaan sinut, voi että sentään kun sinä olet sellainen etkä tehnyt kuten minä haluan ja sanon"

Narsisti siirtää kamalasta käytöksestään syyn toisen niskoille eikä ota vastuuta siitä, että on itse tehnyt väärin. Se on ihan sama, millainen se toinen on. "Heikko" tai "vahva". Narsisti on sairas ja sadistinen ja haluaa vahingoittaa. On kuin eläin vailla oikeudentajua ja empatiaa. Tekee kaikkensa siinä onnistuakseen, että saa lannistettua toisen ja painettua alas.

Mutta jos oikeasti olet mitä sanot, ethän sinä ikinä myönnä omia virheitäsi tai pyydä anteeksi. Siis ihan aidosti ja oikeasti. Näytellä kyllä osaat. Vika on aina siinä toisessa kun olet saanut jonkun raivokohtauksen tai kohdellut muita todella ilkeästi ja loukkaavasti.

Vierailija
310/10671 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahvistan ap:n pohdinnan samoja pointtija n-henkilöissä huomannut. N:sistilta kun loppuu agrumentit omassa rajoittuneessa maailmankuvassa yleensäkkin käy niin usein, alkaa vastustajan mollaaminen, vähättely ja jopa väkivallalla uhkaaminen esimerkin kautta "tuolla tuo kaveri parkkeerasi auton ihan p.seestä tyylillä, olisi sille oikein kunnon selkäsauna...".

Narsistin kanssa voi toimia töissä neutraalilla asenteella. Ei lähde kuoroon, muttei tätä vastustakkaan. Se kysyy itsetuntoa ja osaaamistakin kun narsisti koettaa negata usein jotta pääsisi johtavaan asemaan tilanteissa.

Vierailija
311/10671 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerro kirjoitti:

Minä olen narsisti ja vaimoni myös. Tullaan keskenään toimeen mutta ei juurikaan muiden ihmisten kanssa. Narsistin ainoa järkevä vaihtoehto on pariutua toisen narsistin kanssa. Silloin ei tule satutettua toista. Narsisti ei halua satuttaa mutta se menee siihen jos kumppani on luonteeltaan heikompi. Narsismi on sairaus. Narsisti ei voi itselleen mitään. Sen takia harmittaa miten paljon narsisteja haukutaan. Ja exiä haukutaan erittäin yleisesti narsistiksi vailla mitään totuutta. Narsistista saa parhaimman kumppanin kuhan on narsisti itse.

Lisäksi narsismiin liittyy patologista valehtelua. Jos kerran tiedät itsekin olevasi vakavasti mielisairas narsisti, miksi et edes  yritä parantua?

Vierailija
312/10671 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kerro kirjoitti:

"Narsisti ei halua satuttaa mutta se menee siihen jos kumppani on luonteeltaan heikompi"

Tämä on juuri se järkyttävän sairas ajatusmalli. Vähän kuin mitä leffoissa on nähnyt, että toisen henkihievereihin pahoinpidellyt narsisti syyttää itkien sitä pahoinpideltyä puolisoaan siitä, että "katso nyt, mitä sinä ajoit minut tekemään, kun teit niin ja näin - olet sellainen ja sellainen" "Sinä sait minut tappaamaan sinut, voi että sentään kun sinä olet sellainen etkä tehnyt kuten minä haluan ja sanon"

Narsisti siirtää kamalasta käytöksestään syyn toisen niskoille eikä ota vastuuta siitä, että on itse tehnyt väärin. Se on ihan sama, millainen se toinen on. "Heikko" tai "vahva". Narsisti on sairas ja sadistinen ja haluaa vahingoittaa. On kuin eläin vailla oikeudentajua ja empatiaa. Tekee kaikkensa siinä onnistuakseen, että saa lannistettua toisen ja painettua alas.

Mutta jos oikeasti olet mitä sanot, ethän sinä ikinä myönnä omia virheitäsi tai pyydä anteeksi. Siis ihan aidosti ja oikeasti. Näytellä kyllä osaat. Vika on aina siinä toisessa kun olet saanut jonkun raivokohtauksen tai kohdellut muita todella ilkeästi ja loukkaavasti.

Narsisti myös pitää heikkoutena ihan eri asioita kuin normaali ihminen. 

Se on vahvuutta, ettei tarvitse yrittää tuhota kaikkia muita, tavoitella jatkuvasti omaa etuaan, pystyy olemaan kostamatta, on kärsivällinen ja ymmärtäväinen. Se on vahvuutta, että ihminen pystyy asettumaan narsistin temppujen yläpuolelle eikä lähde mukaan henkiseen tai fyysiseen painiin vailla sääntökirjaa.

Narsisti kuitenkin näkee tuon kaiken heikkoutena ja halveksii sitä. 

Vierailija
313/10671 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerro kirjoitti:

Narsismi on sairaus. Narsisti ei voi itselleen mitään.

Narsismi on siis parantumaton ja vakava mielisairaus, johon liittyy aina väkivaltaista käytöstä?

Vierailija
314/10671 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kerro kirjoitti:

Narsisti myös pitää heikkoutena ihan eri asioita kuin normaali ihminen. 

Se on vahvuutta, ettei tarvitse yrittää tuhota kaikkia muita, tavoitella jatkuvasti omaa etuaan, pystyy olemaan kostamatta, on kärsivällinen ja ymmärtäväinen. Se on vahvuutta, että ihminen pystyy asettumaan narsistin temppujen yläpuolelle eikä lähde mukaan henkiseen tai fyysiseen painiin vailla sääntökirjaa.

Narsisti kuitenkin näkee tuon kaiken heikkoutena ja halveksii sitä. 

Juuri tuon takia laitoin "vahvuuden" ja "heikkouden" sitaatteihin. Koska narsistilla on omansalainen sairas systeemi määritellä nuo ominaisuudet. Ja hän pitää itseään "vahvana", vaikka oikeasti ei ole muuta kuin keskenkasvuinen, kärsimätön, kylmä ja ylimielinen kuspää.

Todellista vahvuutta on tosiaan olla kaikkea muuta.

Vierailija
315/10671 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti tuhoaa elämänsä aikana lukuisia ihmisiä. Skitsofreniakin on pikku juttu narsismiin verrattuna, lisäksi skitsofreniasta voi parantua, narsismista ei.

Jep! Ja lisäyksenä vielä se, että skitsofreenikko yleensä itse alkaa ymmärtämään, että kaikki ei ole pääkopassa kunnossa, narsisti ei koskaan. Narsismi taitaa olla ainut sairaus, mitä "kantajansa" ei tunnista. 

Vierailija
316/10671 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin oikeassa siinä että se on opittu käytös, joka kulkee suvussa. Narsistit valitsevat puolisoiksi toisia narsisteja eli läheisriippuvaisia. Käytännössä joko passaajia tai passattavia. Mikään ei muutu ellei itse tajua tehdä asialle mitään. Se on iso henkinen prosessi, jossa on käytävä läpi vaikeita tunteita ja päästävä irti riippuvaisuudesta ja antaa anteeksi. Niin kauan kun nämä asiat ovat liian vaikeita kohdata mikään ei muutu. Mutta elämä on narsistin kanssa hauskaa vuoristorataa, kumpikin osapuoli on koukussa jatkuvaan draamaan. Parantuminen vaatii hieman älykkyyttä tajuta asiat ja kehittää keinot irtautua. On uskallettava olla pelkäämättä yksin olemista, nauttia siitä että kukaan ei saa määrätä kuinka toisen kuuluu elää ja tietää minkälainen on terve parisuhde tai ystävyys. Haluanko olla se, joka vihdoin katkaisee suvussa tuon henkisen sairauden kierteen. Ja se ei ole draamaa.

Narsisti ei valitse puolisoksi toisia narsisteja vaan esim. koulukiusattuja, joilla on huono itsetunto.

Eli tuon koulukiusaamisen jälkeen saat hoitaa lapset ja kodin yksin ja puoliso hallitsee huutoraivo kohtauksilla.

Vierailija
317/10671 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kerro kirjoitti:

Lisäksi narsismiin liittyy patologista valehtelua. Jos kerran tiedät itsekin olevasi vakavasti mielisairas narsisti, miksi et edes  yritä parantua?

Koska hän joutuisi purkamaan mielensä rakenteita todella paljon? Se olisi pelottavaa kenelle tahansa. Ja narsisti halveksii tavallisia ihmisiä, miksi hän haluaisi niiden kaltaiseksi?

Vierailija
318/10671 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin oikeassa siinä että se on opittu käytös, joka kulkee suvussa. Narsistit valitsevat puolisoiksi toisia narsisteja eli läheisriippuvaisia. Käytännössä joko passaajia tai passattavia. Mikään ei muutu ellei itse tajua tehdä asialle mitään. Se on iso henkinen prosessi, jossa on käytävä läpi vaikeita tunteita ja päästävä irti riippuvaisuudesta ja antaa anteeksi. Niin kauan kun nämä asiat ovat liian vaikeita kohdata mikään ei muutu. Mutta elämä on narsistin kanssa hauskaa vuoristorataa, kumpikin osapuoli on koukussa jatkuvaan draamaan. Parantuminen vaatii hieman älykkyyttä tajuta asiat ja kehittää keinot irtautua. On uskallettava olla pelkäämättä yksin olemista, nauttia siitä että kukaan ei saa määrätä kuinka toisen kuuluu elää ja tietää minkälainen on terve parisuhde tai ystävyys. Haluanko olla se, joka vihdoin katkaisee suvussa tuon henkisen sairauden kierteen. Ja se ei ole draamaa.

Narsisti ei valitse puolisoksi toisia narsisteja vaan esim. koulukiusattuja, joilla on huono itsetunto.

Eli tuon koulukiusaamisen jälkeen saat hoitaa lapset ja kodin yksin ja puoliso hallitsee huutoraivo kohtauksilla.

Narsisti haluaa yleensä myös olla itse suhteen älykkäämpi ja hyvännäköisempi osapuoli. Hän saattaa olla itse täysin ulkonäkökeskeinen ja silti ottaa vaatimattomamman näköisen kumppanin, jotta voi itse kokea olevansa parempi. Ulkonäkö on monesti ainoa arvo ihmisessä, jonka narsisti osaa arvottaa. 

Vierailija
319/10671 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tammikuussa alkaa työkkärin rangaistus mallit pyöriä, kun et ole saanut vakituista työpaikkaa. Kesällä ei tarvitse mennä uimaan, kun naisena olet raskausarpia täynnä.

Vierailija
320/10671 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti haluaa yleensä myös olla itse suhteen älykkäämpi ja hyvännäköisempi osapuoli. Hän saattaa olla itse täysin ulkonäkökeskeinen ja silti ottaa vaatimattomamman näköisen kumppanin, jotta voi itse kokea olevansa parempi. Ulkonäkö on monesti ainoa arvo ihmisessä, jonka narsisti osaa arvottaa. 

Ulkonäkö ei ole kaikilla narsisteilla se tärkein juttu, meillä anoppi on esim. kodin siivouksesta tarkka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän