Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
2881/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Narsisti kiinnostunut väkivaltaisesta ja alistavasta s* e k s i s t ä? Onko Narsistille jopa helppoa r@iskata joku, koska hänellä ei ole empatian tunnetta tai omaatuntoa.

Kyllä. Monet meistä on raiskattu narsun taholta. Perus juttu narsulle.

Vierailija
2882/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenki tuntuu ku ketjua lukee että melkein kaikki ihmiset osin voisi "leimata" narsisteksi, oman maun mukaan. Tullut trendi?, puhutaan kuitenki ihmisistä.

Luulen että "oikeita" persoonallisuushäiriöisiä ihmisiä aika vähän.

itseasiassa tilastollisesti oikeasti persoonallisuushäiriöisiä on jopa 10-15% väestöstä, toki narsisteja näistä vain muutama prosentti. Iso osa persoonallisuushäiriöisistähän on vain hyvin estyneitä tai arkoja.

Mutta joo pelkkä ilkeus ei riitä narsistidiagnoosiin vaan pitää lisäksi olla hyväksikäyttöä, manipulointia, suuruuskuvitelmia itsestä, ylimielisyyttä ja usein haluttomuutta noudattaa sääntöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2883/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisnarsisteja saattaa olla jopa enemmän kuin miesnarsisteja. Tapaukset eivät vaan tule päivänvaloon (miehet eivät niin vertaistukea hae/saa ja naisten tekemä väkivalta voi olla psykologista & henkistä usein niin siihen on vaikeampaa puuttua). Naisnarsistit ne vasta ovatkin taitavia ylläpitämään mielikuvia ja illuusioita... Urkkimaan tietoja... Epäsuorasti vähättelemään... Näyttelemään mukavaa... Puhumaan pahaa... Iskemään puukkoa selkään... Yms. häiriintynyttä hommaa. Ei vaikeaa tunnistaa jos on yhden pahan luokan sellaisen ensin tuntenut ja narsistiksi paljastunut.

On aivan totta että nais"bestikset" voi yltää todella halpamaisiin tekoihin. Eri piireihin pääsyä valmistellaan pitkään ja hartaasti. Ilmestytään vaikka etäisen puolitutun sukulaisen hautajaisiin ja halutaan tutustua kaikkiin vaikkei tuntenut vainajaa ollenkaan. Se verkoston luominen on systemaattista. Nainen on kertakaikkiaan herttainen ja saattaa selittää "sydänvikaisesta kummilapsesta" tai ihan mitä ikinä keksii, esittääkseen ihmistä. Perusvire on negatiivinen. Hänellä on myös tarve lokeroida muut helposti käsitettäväksi.

Mutta.

Parisuhteessa mies tulee iholle, se fyysinen väkivalta tai väkivallan uhka on olemassa. Narsistimies voi tulla aivan lähelle, niin ettei edes koske, mutta se uhka on siinä. Nainen voi tehdä pahaa, mutta miehet käyttää fyysistä väkivaltaa ja voivat sanoa seksuaalista väkivaltaa normaaliksi eikä sitä voi oikein muuksi todistaa. Seksuaalisuuteen liittyvät loukkaukset on kaikkein pahimpia.

Kyllä nainen voi tehdä kaikkea tätä samaa

En kyseenalaista sinun kokemuksiasi. Omassa tapauksessa pahinta oli juuri hänen fyysinen voimansa. Treenasin ja olin naiseksi hyväkuntoinen, silti hän "voitti" fyysisellä voimalla.

Et niin. Koska olen nainen ja olin parisuhteessa miesnarsistin kanssa eikä minulla ole kokemusta naisnarsisteista.

Kyseenalaistit "mutta"- sanan jälkeen naisnarsun uhreja. Meillä kaikilla on omanlaiset kokemuksemme, eikä toisen kärsimystä voi, eikä ole tarve kilpailuttaa.

Nainen voi olla miehelle äärimmäisen julma. Naisnarsistin peruskauraa on esim.syyttää lasten isää insestistä.

Jos minulta kysytään niin ottaisin mieluummin tunti turpaan kuin tekaistut syytteet pedoilusta.

Ps. Mutta sanan jäljeen kaikki on yleinsä jo mainitun vesittämistä eli pelkkää p*skaa

Olen nainen ja kolmen miesnarsistin kanssa elänyt eikä fyysistä väkivaltaa ei oikeastaan ollut, mutta henkinen oli sitä tasoa, että olen sairastunut niistä monella tavalla ja mieli on ollut täysin hajalla. Eli ymmärrän sinua täysin. 

Vierailija
2884/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan haluaisi eroon narsistista. Aina kehoitetaan jättämään narsisti. Entäpä jos todella rakastaa häntä, eikä oikeasti halua, eikä edes voisi elää ilman häntä? Ei edes kärsi hänen negatiivisista piirteistään vaan nauttii narsistin seurasta ja tämän olemisesta elämässään. Miksi sellaista ihmistä sitten sanotaan, joka nauttii narsistista? Eikä koskaan halua erota. Halusin vain tuoda tämän näkökulman, ettei narsistista aina haluta eroon, eikä kaikki kärsi narsistin vuoksi.

No eihän siinä sitten mitään, onnea ja hyviä jatkoja teille!

Vierailija
2885/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan haluaisi eroon narsistista. Aina kehoitetaan jättämään narsisti. Entäpä jos todella rakastaa häntä, eikä oikeasti halua, eikä edes voisi elää ilman häntä? Ei edes kärsi hänen negatiivisista piirteistään vaan nauttii narsistin seurasta ja tämän olemisesta elämässään. Miksi sellaista ihmistä sitten sanotaan, joka nauttii narsistista? Eikä koskaan halua erota. Halusin vain tuoda tämän näkökulman, ettei narsistista aina haluta eroon, eikä kaikki kärsi narsistin vuoksi.

Hyvä läppä xD xD xD

Vakavasti. Miehesi on luultavasti vain lieviä narsistisia piirteitä omaava ihan hyvä mies, hyvine ja huonoine puolineen, eikä tee elämästäsi helvettiä.

Kutsuisin sinua onnekkaaksi.

Vierailija
2886/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu juu, uskottele näin itsellesi.

Vierailija
2887/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän nyt tökkii kuitenkin tämä puhe narsistin ”paljastamisesta” ja muu kategorinen epäinhimillistäminen. Omalla kohdalla narsistinen ongelmapersoona on oma äiti ja jossain määrin myös sisko.

Kun narsisti on noin lähisukua, asiaa ei voi sivuuttaa vain sillä, että hän ”paljastuu”, jonka jälkeen hän lakkaa olemasta ihminen eikä hän tarvitse mitään, ansaitse mitään, eikä häntä tarvitse huomioida.

Okei, hän on narsisti ja koko lailla myös hirviö. Hän on silti myös vanhus, yksinäinen ihminen, varsin turvaton, ja ikävä kyllä edelleenkin äitini. Ja siitä siskosta ei ole avuksi, koska se on tullut äitiinsä.

Ei se ole mikään helppo ja yksinkertainen tilanne.

Vierailija
2888/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen tuntemasi narsisti on auton ratissa?

Kerron omasta: ajaa ylinopeutta tai rajoitusten mukaan, mutta olosuhteisiin nähden liian lujaa, vaikka lapset kyydissä. Ei hiljennä pyydettäessä. Saattaa kiroilla ja näyttää keskisormea hitaasti ajaville. Ohittelee kaistapäisesti.

Pelkäsin aina sen pa*kapään kyydissä, ja lopulta ajoimme kaikkialle kahdella autolla.

Huomautettakoon etten ole muiden ihmisten kyydissä pelännyt IKINÄ!

Vierailija
2889/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän nyt tökkii kuitenkin tämä puhe narsistin ”paljastamisesta” ja muu kategorinen epäinhimillistäminen. Omalla kohdalla narsistinen ongelmapersoona on oma äiti ja jossain määrin myös sisko.

Kun narsisti on noin lähisukua, asiaa ei voi sivuuttaa vain sillä, että hän ”paljastuu”, jonka jälkeen hän lakkaa olemasta ihminen eikä hän tarvitse mitään, ansaitse mitään, eikä häntä tarvitse huomioida.

Okei, hän on narsisti ja koko lailla myös hirviö. Hän on silti myös vanhus, yksinäinen ihminen, varsin turvaton, ja ikävä kyllä edelleenkin äitini. Ja siitä siskosta ei ole avuksi, koska se on tullut äitiinsä.

No, sulla on sinänsä ikävä tilanne, Omasta isästäni ei ole koskaan ollut turvaa eikä hoivaa minulle, joten minusta ei ole turvaa eikä hoivaa hänelle. 

Vierailija
2890/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerron omasta: ajaa ylinopeutta tai rajoitusten mukaan, mutta olosuhteisiin nähden liian lujaa, vaikka lapset kyydissä. Ei hiljennä pyydettäessä. Saattaa kiroilla ja näyttää keskisormea hitaasti ajaville. Ohittelee kaistapäisesti.

Pelkäsin aina sen pa*kapään kyydissä, ja lopulta ajoimme kaikkialle kahdella autolla.

Mun kokemus kahdesta taas sellaisia yliturvallisia köröttelijöitä, jotka leimaavat sinut heti holtittomaksi kuskiksi, kun satut ajamaan seitsemääkymppiä kuudenkympin alueella. 

Vierailija
2891/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mies on narsisti ja pahimmasta päästä. Pointti oli nyt se, että m i k s i itse en kärsi hänen käytöksestään (henkinen ja fyysinen väkivalta, kontrollointi, alistaminen) vaan jopa nautin siitä ja tunnen itseni onnelliseksi narsistin kanssa, enkä todellakaan halua hänestä eroon. Että näinkin voi olla mahdollista, ettei kärsi narsistista tai halua erota. Ei ole vain yhtä totuutta olemassa.

Vierailija
2892/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä läppä xD xD xD

Vakavasti. Miehesi on luultavasti vain lieviä narsistisia piirteitä omaava ihan hyvä mies, hyvine ja huonoine puolineen, eikä tee elämästäsi helvettiä.

Kutsuisin sinua onnekkaaksi.

Just näin. Kaikissa meissä on hyviä ja huonoja puolia. Eikä ne huonot puolet silti tarkoita automaattisesti narsistista persoonallisuushäiriötä.

Eikä kaikki narsistisia piirteitäkään omaavat ole persoonallisuushäiriöisiä.

Häiriöstä puhutaan kun se on tuhoisaa ja aiheuttaa vakavia ja toistuvia ongelmia elämässä ja sosiaalisissa suhteissa. Ja tässä kohtaa se on sellaista, että läheiset takuulla oireilee ja kärsii. Kauempien kanssa tulee muuten vain koko ajan ongelmia ja sukset on aina ristissä. Lisäksi voi olla väkivaltaa, taloudellisia ongelmia, päihdeongelmia, ongelmia poliisin kanssa jne.

Vierailija
2893/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Narsisti kiinnostunut väkivaltaisesta ja alistavasta s* e k s i s t ä? Onko Narsistille jopa helppoa r@iskata joku, koska hänellä ei ole empatian tunnetta tai omaatuntoa.

Heräsin usein yöllä siihen, että hän oli mun sisällä. Eli oli pannu nukkuvaa. Tätä tapahtui joskus useamman kerran viikossa. Hän ei ymmärtänyt siinä olevan mitään väärää.

Raskauden puolivälissä heräsin siihen, että hänen nyrkkinsä oli mun sisällä. Se oli liikaa, ihan järkyttävä kipu ja kokemus.

Seksi ylipäätään oli hänen kanssa traumaattista. Ei mitään hempeilyä ja romanttista. Harvoin mitään esileikkiä vaan suoraa toimintaa. Mekaanista ja usein tunsin, että olisin kuin seksinukke. Kerroin etten ole kiinnostunut anaaliseksistä, en sitä halua edes kokeilla. Usein hän yritti kokeilla josko tällä kertaa olisin kiinnostunut siitä, ei ymmärtänyt lainkaan ettei se mua kiinnosta.

Vierailija
2894/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TLC:llä Hengen vaarallisesti lihavissa juuri nyt umpinarsisti hoidettavana. Alussa näytettiin kuinka karjui hoitajilleen ja haukkui kaikki ylimielisesti youtube kanavallaan. Hänen veli on huomattavasti mukavampi ihminen. Olen ehkä ilkeä mutta toivon vain toisen veljistä selviytyvän.

Olen katsonut sen jaksoin lähes haltioituneena useamman kerran. Kiehtoo jotenkin ihan älyttömästi se, miten äärimmäisyyksiin ihminen voi mennä. Samalla miehen käytös kuvottaa.

Tapaus on ihan selvästi epävakaa persoonallisuus ja varmaan samalla myös vahvasti narsisti. Raivokohtaukset on isän mukaan ”se oikea ihminen” ja kaikki itsetutkisteluun viittaavat hetket selvästi tietoisia ”näin minun tulee puhua” -tilanteita.

Kaikessa hirveydessään kiinnostavaa.

Vierailija
2895/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään mitä sanon tai teen ei koskaan kelpaa. Jos olen samaa mieltä, niin mielistelen, enkä osaa ajatella omilla aivoillani. Jos olen eri mieltä, niin en ymmärrä mistään mitään, olen typerä ja lapsellinen.

Vierailija
2896/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh? Tunnettakaanko me sama narsku?

Eksä juuri tuollainen.

Hänelle tööttäillään usein ihan aiheesta ja se vasta sodan saa syttymään. Tööttäilee takaisin, ajaa vierelle/ohittaa ja näyttää keskaria ja avaa ikkunan ja huutaa tööttääjälle.

Ylinopeus on välillä hurjaa, häntä ei liikennemerkit/säännöt koske. Ei vaikka lapset on kyydissä.

Vierailija
2897/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihan käsittänyt mikä tökkii narsistin paljastamisessa. En edes ole törmännyt sellaiseen kommenttiin kai?

Onhan se nyt kuitenkin ehdottoman tärkeä ns"paljastaa" siis tarkoitatko tunnistaa narsisti? Että tietää miten henkilön kanssa toimia. On paljon ihmisiä jotka kärsii hiljaa ja syyttää jopa itseään kodissa olevasta sanomattoman kauhesta ilmapiiristä, tiedon kautta he ehkä ymmärtävät missä todellinen syy on, sen sijaan että jatkaisivat syyllistettynä elämistä, totaali kidutusta kaikin puolin. Tieto on valtaa.

Kukaan (paitsi joo tuo yksi trolli) ei väitä että tämä olisi kenellekään helppoa. Ihminen joutuu usein rakentamaan eron jälkeen itsensä uudestaan tyhjästä. Jos narsisti on äiti, ja vielä iäkäs, ikänsä lasta syyllistänyt, niin vaikeaahan se on. Silti sinullakin on mahdollisuus hakea vaikka apua, hankkia tietoa ja vapautua siitä miten narsisti sinut ohjelmoi. Ja monet ihmiset ovat joutuneet tilanteen pakosta katkaisemaan välit vanhempaansa. Sinun ei ole pakko sitä tehdä tietenkään jos et halua. Ei kukaan väitä ettänämä asiat on yksinkertaisia. Monesti kyse on elämästä ja kuolemasta.

Vierailija
2898/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heräsin usein yöllä siihen, että hän oli mun sisällä. Eli oli pannu nukkuvaa. Tätä tapahtui joskus useamman kerran viikossa. Hän ei ymmärtänyt siinä olevan mitään väärää.

Raskauden puolivälissä heräsin siihen, että hänen nyrkkinsä oli mun sisällä. Se oli liikaa, ihan järkyttävä kipu ja kokemus.

Seksi ylipäätään oli hänen kanssa traumaattista. Ei mitään hempeilyä ja romanttista. Harvoin mitään esileikkiä vaan suoraa toimintaa. Mekaanista ja usein tunsin, että olisin kuin seksinukke. Kerroin etten ole kiinnostunut anaaliseksistä, en sitä halua edes kokeilla. Usein hän yritti kokeilla josko tällä kertaa olisin kiinnostunut siitä, ei ymmärtänyt lainkaan ettei se mua kiinnosta.

Hirveää, mitä olet joutunut kokemaan. Tuli ihan fyysisesti paha olla. Kuinka kukaan, edes narsisti voi olla noin sairas, että tekee tuollaista?! Todella vaikea ymmärtää.. Toivottavasti elämäsi on tällä hetkellä parempaa ja olet turvassa.

Vierailija
2899/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistit on niin samanlaisia, käyttäytyvät niin samalla tavalla, perheissä samoja ongelmia, että tulee mieleen onko nämä jotain toista rotua, humanoideja avaruudesta... Ovatko ihmisiä lainkaan?👽

Vierailija
2900/10671 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma narsuni haki minut usein kyytiin, vaikkapa kahvilla "käymään". Ajelutti minua sitten tuntitolkulla ympöri kyliä, välillä itse "poiketen" jossain ja minä istua nökötin idi**ttina vaikka tunninkin odottelemassa. Kun käskin viedä minut kotiin niin ei kuunnellut vaan jatkoi päämäärätöntä ajeluaan. Monesti monien tuntien ajelun jälkeen aloin nälkäisenä jo hermostua ja monesti tilanne päättyi siihen että tämä kullannuppuni pysäytti auton ihan mihin tahansa ja työnsi minut ulos ja jatkoi matkaansa.

Autoiluun liittyi myös että en saanut katsoa kännykkää ajon aikana. Enkä kyllä muutenkaan.

Ainiin! Ja tämä mies kertoi aina myöhemmin paljonko olen velkaa bensoista. En tosin maksanut eikä siitä tullut niin suurta riitaa kuin monista muista asioista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi