Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
2541/10671 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun exä on myös ottanut yhteyttä mentyään naimisiin uuden kanssa että josko me aloitettaisiin suhde kun heillä on nyt niin vakiintunutta. En tajunnut silloin mikä idea ja vielä vähemmän nyt että mikä logiikka tässä on takana...

HG Tudorin youtube-kanavalla tuo selitetään. Hän on itse psykopaattinen narsisti.

Narsistilla on intimate private primary source (puoliso), mutta myös intimate private secondary sourceja, montakin. Näiden paikkoja vaihdellaan ja hyllytetään, otetaan hyllyltä. Maalataan joku vuoroin valkeaksi ja toinen mustaksi.

Sun eksän vaimolle oli menossa devaluation ja mustaksimaalaamisvaihe. Silloin sinä muutut valkoiseksi siksi aikaa.

Ja kaikki te olette leivänpaahtimia, esineitä, joita käytetään eikä yksikään merkitse narsistille muuta kuin käyttöarvoa eikä toinen ole parempi toista.

Ihana olla leivänpaahdin. 

"mä en ole koskaan rakastanut ketään niin paljon kuin rakastan sua, enkä tule ikinä rakastamaankaan - rakas leivänpaahdin" (onko tässä lausessa teidän muiden mielestä jotain outoa, siis tuossa että "en tule ikinä rakastamaankaan"?)

"leivänpaahdin - tämä on aitoa rakkautta

"leivänpaahdin, sä olet kaikkialla"

Kauniita sanoja leivänpaahtimelle. Itsehän laitoin oman leivänpaahtimeni kiertoon, koska en ikinä paahda leipääni.

Vierailija
2542/10671 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun exä on myös ottanut yhteyttä mentyään naimisiin uuden kanssa että josko me aloitettaisiin suhde kun heillä on nyt niin vakiintunutta. En tajunnut silloin mikä idea ja vielä vähemmän nyt että mikä logiikka tässä on takana...

HG Tudorin youtube-kanavalla tuo selitetään. Hän on itse psykopaattinen narsisti.

Narsistilla on intimate private primary source (puoliso), mutta myös intimate private secondary sourceja, montakin. Näiden paikkoja vaihdellaan ja hyllytetään, otetaan hyllyltä. Maalataan joku vuoroin valkeaksi ja toinen mustaksi.

Sun eksän vaimolle oli menossa devaluation ja mustaksimaalaamisvaihe. Silloin sinä muutut valkoiseksi siksi aikaa.

Ja kaikki te olette leivänpaahtimia, esineitä, joita käytetään eikä yksikään merkitse narsistille muuta kuin käyttöarvoa eikä toinen ole parempi toista.

"mä en ole koskaan rakastanut ketään niin paljon kuin rakastan sua, enkä tule ikinä rakastamaankaan - rakas leivänpaahdin" (onko tässä lausessa teidän muiden mielestä jotain outoa, siis tuossa että "en tule ikinä rakastamaankaan"?)

Kauniita sanoja leivänpaahtimelle. Itsehän laitoin oman leivänpaahtimeni kiertoon, koska en ikinä paahda leipääni.

Juuripa näin. Koska ne ovat vain sanoja ja rakkauspommituksessa ja kun olet valkoinen, sinut nähdään ihanana leivänpaahtimena. Sinussa on vielä uutuudenviehätystä ja kiiltoa. Sitten uusi leivänpaahdin saa ne samat sanat, kun on sen vuoro. Ja ne samat sanat on saanut jokainen leivänpaahdin ennen sinua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2543/10671 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ei tule koskaan rakastamaankaan, koska ei nyt eikä ikinä rakasta ketään aidosti. Eli sinänsä ihan totta tuo ensimmäinen. 

Myös mulle on sanottu, miten minä rakas leivänpaahdin olen kaikkialla. 

Minä pärjään ilman leivänpaahdinta enkä myöskään halua olla kenellekään leivänpaahdin. Haluan aidon ihmissuhteen ja pysyn kaukana eksästä. 

Vierailija
2544/10671 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä aidosti surullista olla leivänpaahdin. Kaikki normaalit ihmiset ja empaatikot kun ajattelee, että "hei tässä on ihana ihminen, jonka kanssa haluan viettää aikaa ja jakaa elämäni". Sitten on narskut, jolle olet objekti ja käyttöesine. On tietysti tavallaan huojentavaa, että se seuraavakaan kumppani ei ollut sen kummempi vaihtoehto (ainakin itse mietin alkuun, että mies vaihtoi minut parempaan), mutta kuka nyt haluaa olla leivänpaahdin.

Vierailija
2545/10671 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ei tule koskaan rakastamaankaan, koska ei nyt eikä ikinä rakasta ketään aidosti. Eli sinänsä ihan totta tuo ensimmäinen. 

Myös mulle on sanottu, miten minä rakas leivänpaahdin olen kaikkialla. 

Minä pärjään ilman leivänpaahdinta enkä myöskään halua olla kenellekään leivänpaahdin. Haluan aidon ihmissuhteen ja pysyn kaukana eksästä. 

Totta, jos aidon rakkauden kyky on NOLLA, niin eipä tule minun jälkeenikään mitään sen vähempää tai enempää. Mietin tuon kuullessani jotenkin jo että mies miettii, ettei tämä kestä. 

Ja siis apua, onkohan meillä sama pelle ex? Kummallinen yhdistelmä maajussia ja it-ihmistä.

Vierailija
2546/10671 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä aidosti surullista olla leivänpaahdin. Kaikki normaalit ihmiset ja empaatikot kun ajattelee, että "hei tässä on ihana ihminen, jonka kanssa haluan viettää aikaa ja jakaa elämäni". Sitten on narskut, jolle olet objekti ja käyttöesine. On tietysti tavallaan huojentavaa, että se seuraavakaan kumppani ei ollut sen kummempi vaihtoehto (ainakin itse mietin alkuun, että mies vaihtoi minut parempaan), mutta kuka nyt haluaa olla leivänpaahdin.

Empaattisen ihmisen, kuten itsekin, tätä on vaikea käsittää. Nuoruudeneksän kanssa tämä oli helpompi hyväksyä, koska vihasin häntä jo niin syvästi erotessamme. Minulle oli ihan se ja sama kenen kanssa hän jatkossa elämässään on ja kuinka onnellisia tai onnettomia tulevat olemaan. 

Kun sitten aikuisempana törmäsin taas uuteen narsistiin enkä ehtinyt vielä itse täyteen pettymys- ja vihavaiheeseen, tuli nämä ajatukset siitä, että hän pitää jotakuta parempana ja miksi en kelpaa tms. Mutta oikeasti, järjellä ajateltuna, jokainen suhde narsistin kanssa on suhde narsistin kanssa ja mitä pidempi suhde, sitä pidempi kärsimys. Eli pitää muistaa nähdä se näkökulma, että ero oli lippu vapauteen ja onnelliseen ja tasapainoiseen elämään ja jos sitten narsisti tykkää jostain enemmän ja pysyvät yhdessä vaikka kolmekymmentä vuotta, ei hän pysty antamaan tasapainosta ja hyvää suhdetta tälle uudellekaan kumppanille. 

Jokainen päivä elämässä ilman narsistia näkökentässä on se, miten elämän pitäisikin mennä. 

Vierailija
2547/10671 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
2548/10671 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

n

Vierailija
2549/10671 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivänpaahtimista.

Minuthan jätettiin (pitkä suhde) sanoilla, ettei hän tarvitse minua enää mihinkään. (Jossain kirjassa rakkaus oli muuten määritelty siten, että rakastaa toista, vaikkei tarvitse toiselta mitään eli käytännössä narsistin rakkauden vastakohta). Uusi naisystävä esitettiin minulle sanoilla "hyvä lisäapu arkeen", käytti ihan sanaa hyvä lisäRESURSSI.

Kyse on juuri siitä, millainen välineellinen arvo sinulla on narsistille. Eromme jälkeen itki, että aikoo hommata seuraavaksi rikkaan elättäjän itselleen (minä olin kait sitten köyhä, ja koki joutuneensa elättämään minua, mikä ei sekään totta).

Vierailija
2550/10671 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leivänpaahtimista.

Minuthan jätettiin (pitkä suhde) sanoilla, ettei hän tarvitse minua enää mihinkään. (Jossain kirjassa rakkaus oli muuten määritelty siten, että rakastaa toista, vaikkei tarvitse toiselta mitään eli käytännössä narsistin rakkauden vastakohta). Uusi naisystävä esitettiin minulle sanoilla "hyvä lisäapu arkeen", käytti ihan sanaa hyvä lisäRESURSSI.

Kyse on juuri siitä, millainen välineellinen arvo sinulla on narsistille. Eromme jälkeen itki, että aikoo hommata seuraavaksi rikkaan elättäjän itselleen (minä olin kait sitten köyhä, ja koki joutuneensa elättämään minua, mikä ei sekään totta).

Professori, narsisti Sam Vakninin mukaan narsisti haluaa kumppaniltaan kahta asiaa. Toinen on services ja toinen on vaihtoehtoisesti äitihahmo tai seksi. 

Vierailija
2551/10671 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leivänpaahtimista.

Professori, narsisti Sam Vakninin mukaan narsisti haluaa kumppaniltaan kahta asiaa. Toinen on services ja toinen on vaihtoehtoisesti äitihahmo tai seksi. 

Eikä koskaan äitihahmo ja seksi samasta paketista?

Vierailija
2552/10671 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttua. Minun N-mies katosi kun lapsemme syntyi, vaihtoi nuorempaan eikä ottanut lapsesta mitään vastuuta muuta kuin kävi joskus synttäreillä uusien heilojensa kanssa ja sellaista. Kun lapsemme täytti 18 alkoi taas rakkauspommitus johon tein stopin hyvin pian.

Vierailija
2553/10671 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leivänpaahtimista.

Eikä koskaan äitihahmo ja seksi samasta paketista?

Pääosin ilmeisesti ei. Täälläkin on monia tarinoita siitä, miten seksielämä on hyytynyt täysin tai sitten se on muuten täysin epätyydyttävää. Toki se seksi voi olla vastapuolesta epätyydyttävää silloinkin, kun olet se seksiobjekti, koska olet vain masturbaatioväline. Mutta kukapa sitä äitiään haluaisi p***a?

Vierailija
2554/10671 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen, jolla enkku luonnistuu tuolla tasolla, kannattaisi kuunnella tämä. 

Vierailija
2555/10671 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttua. Minun N-mies katosi kun lapsemme syntyi, vaihtoi nuorempaan eikä ottanut lapsesta mitään vastuuta muuta kuin kävi joskus synttäreillä uusien heilojensa kanssa ja sellaista. Kun lapsemme täytti 18 alkoi taas rakkauspommitus johon tein stopin hyvin pian.

Jatkan vielä. Luulen että tuo viimeinen yritis oli että hänen oli pakko testata omaa hurmaavuuttaan, vieläkö ultimate hylkäämisen ja nöyryytysten jälkeen jotenkin onnistuisi. En tiedä tunsiko yhtään mitään kun ei natsannut, luultavasti ei vaan vaihtoi kohdetta varmaan välittömästi

Vierailija
2556/10671 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli mielenkiintoista, miten ne kehut supistuivat ja supistuivat, kunnes lopulta kehuja sai enää pi**ni. Ja sitähän minä hänelle olinkin. En muuta. Jos suhde olisi jatkunut yhtään pidempään, olisi vuoroon tullut haukkuminen ja arvostelu, siitä olen täysin varma. 

Vierailija
2557/10671 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä. Luulen että tuo viimeinen yritis oli että hänen oli pakko testata omaa hurmaavuuttaan, vieläkö ultimate hylkäämisen ja nöyryytysten jälkeen jotenkin onnistuisi. En tiedä tunsiko yhtään mitään kun ei natsannut, luultavasti ei vaan vaihtoi kohdetta varmaan välittömästi

Jos kuuntelet HG Tudoria niin kyse ei ole siitä, että testaisi omaa hurmaavuuttaan vaan sitä, oletko sinä kontrollissa vai et. Ja olisiko sinusta saatavilla polttoainetta vai ei. Narsisti on kuin narkkari, hänellä on jatkuva etsintä polttoainelähteistä. 

Vierailija
2558/10671 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exäni esitteli minut isälleen. Isä sanoi ensimmäisenä "onko tämäkin nyt taas joku miljonäärinainen?"

En ollut mutta ajan saatossa opin että kyllä se oli raha joka merkitsi eniten. Kaikki omat "palveluksensa" narsisti hinnoitteli ja olikin pitänyt velkalistaa mitä kaikkea olen velkaan hänen suurista palveluksistaan esim.kaupassa käynti, kyyti kun hän haki minut luokseen, ruokatarjoilut siellä, ja kaikki muu mikä normaalisti parisuhteessa on ilmaista.

Vierailija
2559/10671 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites jos ois kaksi narsistia parisuhteessa?

Epäilen tätä mun vanhemmissa

Ap

Minulla ainakin oli tuo tilanne. Olin täysin arvoton, asiallisiin kysymyksiini ei vastattu. Roolit minun ja äitini välillä olivat vaihtuneet. Isäni purki minuun vihaansa nimittelemällä minua ja pilkkaamalla ulkonäköäni. Ja silti minulta edellytettiin työntekoa, peltotöitä ja keittiötöitä jo tosi nuorena. Lisäksi minun piti hoitaa vanhempieni erilaisia vaivoja jo kymmenvuotiaana. Kuten heidän kutiavien päittensä raaputusta kammalla.

Vierailija
2560/10671 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Exäni esitteli minut isälleen. Isä sanoi ensimmäisenä "onko tämäkin nyt taas joku miljonäärinainen?"

En ollut mutta ajan saatossa opin että kyllä se oli raha joka merkitsi eniten. Kaikki omat "palveluksensa" narsisti hinnoitteli ja olikin pitänyt velkalistaa mitä kaikkea olen velkaan hänen suurista palveluksistaan esim.kaupassa käynti, kyyti kun hän haki minut luokseen, ruokatarjoilut siellä, ja kaikki muu mikä normaalisti parisuhteessa on ilmaista.

Ja hoki usein kuinka hänen roolinsa parisuhteessamme on vain tehdä palveluksia palvelusten perään.