Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
2521/10671 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää yötä toverit.

Kuvaava oli tuo kuulustelu myös.

Vierailija
2522/10671 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun narsistiexä valehteli niin paljon ettei siitä koskaan tiennyt puhuiko totta vai palturia ja niinpä en ottanut sen mitään juttuja todesta. Kerran, jo kauan sitten erottuamme, esim. yhtäkkiä kertoi että lisäsi minut omaisekseen sairaalassa. Mitä/miksi? Mitä kuvitteli tällä saavuttavansa, multa jotain reaktiota? Ei kai kukaan noin tyhmä nyt oikeasti olisi että lisäisi monen vuoden takaisen exänsä lähimmäksi omaisekseen? Eniten ihmetyttää että mistä keksi edes tällaisen idean? Ihan kuin se minulta olisi pois vaikka olisin kenen papereissa lähimmäinen kunhan omissani ei ole mitään arvelluttavaa.

Onko sattumaa mutta mun eksä ilmoitti myös mulle, että olisi ilmoittanut mut lähiomaiseksi. Tiedä sitten onko totta koska valehteli myös koko ajan! Ei asuta edes samassa kaupungissa.

Jos on sitoutumiskammoinen narsu ni voisko ajatella että herää niille viimeisenä vaihtoehtoja sitoutumiseen johon ehkä pystyisi, että saisi uhrin sillä huijattua takaisin. Eihän nyt kukaan voisi katsokaas vastustaa niiiiin suurta kunniaa ja huomionosoitusta kuin että saisi olla tämmöisen täydellisyyden lähin omainen oih

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2523/10671 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen ihminen nauttii narsistin uhrina olemisesta? Saa tyydytystä ja tuntee olonsa tärkeäksi, kun narsisti pelaa hänellä, keskittyy häneen ja huomioi häntä. Nauttii olla sairaan narsistin kohteena. Ei voi elää ilman narsistia ja on riippuvainen tämän huomiosta ja huonostakin kohtelusta. Mikä tällaisella ihmisellä on vialla? Nauttii narsistin julmasta kylmää kuumaa pelistä, rankaisemisesta ja alistamisesta. Ei edes halua irti narsistista. Millainen ihminen?

Huonoon tilanteeseen ei päädytä hetkessä. Aluksi kaikki on ok ja ne rakentaa ansaa kauan.

Kun tulee lapsia, mies ei kestä ettei enää olekaan naisen huomion keskipiste, vaan huomio on tietysti vauvassa. Kuinka sairas narsisti onkaan, kokee vauvankin uhkaksi!

Jossain vaiheessa, kun toinen yrittää eroon, narsisti muuttuu väkivaltaiseksi ja sen elämän ainoa tarkoitus on tehdä puolison elämä helvetiksi. Suomessa tapetaan vuosittain 15-20 naista juuri näissä erotilanteissa.

Vaikka nainen olisikin heikossa hapessa, terveet ei hyväksikäytä ketään. Mietipä nyt mikä on normaalia ja kuka on kuviossa eniten viallinen.

Voi nainenkin olla mustasukkainen lapselle.

Vierailija
2524/10671 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitan toisinaan ihan järkeilemällä järkeillä logiikkaa narsistiexän tekemisiin. Empaattisen ja fiksun ihmisen on ihan mahdotonta ymmärtää esim seuraavaa:

Traumaattisen, pitkän ja henkisesti todella väkivaltaisen eron jälkeen (minut jätettiin) mies kehtasi ehdottaa, että alkaisimme käymään treffeillä.

Uusi kumppani oli tietenkin heti eron jälkeen jo katsottuna ja uudessa suhteessa oli pakko olla, koska ”ei jaksanut jättää” tätä uutta naista. True love. Minulle läheteltiin rakkaudentunnustuksia naisen selän takana.

Kysyi todella monta kertaa, että miten mies ajatteli tämän toimivan. Me, exät, hävisimme treffeillä ja mies huokaisi minulle sitten yhtäkkiä että ”Saara-Susanna tekee mulle juuri kotona romanttista illallista, niin pitääkin tästä lähteä, moikkamoi”. Minä sitten jäisin yksin orrelle soittelemaan ja ihmettelemään.

Yllättäen en saanut ikinä vastausta, sillä sankari tajusi varmaan itsekin koko idean älyttömyyden.

Mutta siis millainen ihminen kehtaa ehdottaa exälle suhdetta, kun on itse jo uudessa parisuhteessa, eikä aikomustakaan erota ? Onko tuollainen edes etäisesti normaalia? Minun on aidosti vaikea ymmärtää, mikä logiikka tässä on ollut takana.

Oppi: katkaise narsistiin välit HETI eron jälkeen, jos se on lasten, asuntojen yms suhteen mahdollista.

Vierailija
2525/10671 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koitan toisinaan ihan järkeilemällä järkeillä logiikkaa narsistiexän tekemisiin. Empaattisen ja fiksun ihmisen on ihan mahdotonta ymmärtää esim seuraavaa:

Traumaattisen, pitkän ja henkisesti todella väkivaltaisen eron jälkeen (minut jätettiin) mies kehtasi ehdottaa, että alkaisimme käymään treffeillä.

Uusi kumppani oli tietenkin heti eron jälkeen jo katsottuna ja uudessa suhteessa oli pakko olla, koska ”ei jaksanut jättää” tätä uutta naista. True love. Minulle läheteltiin rakkaudentunnustuksia naisen selän takana.

Kysyi todella monta kertaa, että miten mies ajatteli tämän toimivan. Me, exät, hävisimme treffeillä ja mies huokaisi minulle sitten yhtäkkiä että ”Saara-Susanna tekee mulle juuri kotona romanttista illallista, niin pitääkin tästä lähteä, moikkamoi”. Minä sitten jäisin yksin orrelle soittelemaan ja ihmettelemään.

Yllättäen en saanut ikinä vastausta, sillä sankari tajusi varmaan itsekin koko idean älyttömyyden.

Mutta siis millainen ihminen kehtaa ehdottaa exälle suhdetta, kun on itse jo uudessa parisuhteessa, eikä aikomustakaan erota ? Onko tuollainen edes etäisesti normaalia? Minun on aidosti vaikea ymmärtää, mikä logiikka tässä on ollut takana.

Oppi: katkaise narsistiin välit HETI eron jälkeen, jos se on lasten, asuntojen yms suhteen mahdollista.

Halusi 1. nolata ja kouluttaa sinua 2. ottaa mahdollisesti saatavissa olevan hyödyn (seksi, raha, palvelukset) sinulta. 

Ei ole normaalia paitsi häiriintyneelle ihmiselle. 

Vierailija
2526/10671 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halusi 1. nolata ja kouluttaa sinua 2. ottaa mahdollisesti saatavissa olevan hyödyn (seksi, raha, palvelukset) sinulta. 

Ei ole normaalia paitsi häiriintyneelle ihmiselle. 

Tuo on tyypillistä, että vaikka hän on loukannut todella törkeästi ja pahasti aiemmin niin sitten yhtäkkiä ilmestyy ihan pokkana takaisin. Ihan kuin ei mitään olisi tapahtunut. Ja kehtaa pyytää vielä jotain (rahaa, palvelusta, yhteenpaluuta,, seksiä jne). Täysin unohtaneena, mitä on tehnyt.

Vierailija
2527/10671 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on yli 40 vuoden läheinen kokemus narsisteista, ja sen perusteella väitän, että narsismia pahempaa pään vikaa ei ole olemassakaan. Narsismi on vakavan mielisairauden kaltainen tila, joka on mielenvikana täysin parantumaton.

Mielisairauden kaltainen, ehdottomasti. Ja vaarallinen juuri siksi, että kykenee maastoutumaan terveiden/terveyden sekaan eli narsisti voi ja osaa välillä käyttäytyä ns normaalisti. Kaikki nuo hyvät hetket valitettavasti rakentavat traumasidosta, kun ne pilataan rumuuden, valkeen ja pahuuden hyökyaalloilla, jotka aina väistyvät taas ”normaaliuden naamion” tieltä.

Uhrien tyypillinen reaktio on masennus, lamaantuminen ja itse-epäilyt. Moni muu mielisairaus on raskas läheisille, mutta narsismi vasta imeekin sisäänsä valhemaailmaan, jos narskun kanssa on enemmän yhteydessä. Olet hänen jatkeensa ja omaisuuttaan, piste. Ja jotkut narsistit eivät myöskään kilahtele mutta ovat omistavuusessaan tasan yhtä salakavalan tuhoavia ja tukahduttavia. Uhrilla ei tarvitsisi olla muita ihmisiä kuin narsisti.

Siitä tulee myös sanonta: narsistin perheessä ei ole lapsia, vaan panttivankeja. Mikä auttaa valottamaan joskus lastensuojelun tukalaa tehtävää lasten todellisten oikeuksien puolustajana.

Nimenomaan. Ja uhri on narsistin jatke sellaisessa muodossa kuin joku esine, esim polkupyörä mitä polkemalla pääsee eteenpäin, tai tottelevainen koira. Ei sillä tavalla että kukaan olisi hänelle ihminen, kumppani, samaksi lihaksi ja vereksi tullut avioliiton kautta, ei.

Hah itse joskus nimittäin lohdutin itseäni ajatuksella että jos olen hänen jatkeensa niin olet hälle tärkee ja hän siis pitää mua osana itseään. (Siksi oli pakko täsmentää jos joku olisikin yhtä tyhmä kuin itse olin)

Vierailija
2528/10671 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shirley ja Eve narskuilivat selviytyjissä pahoin ja punoivat henkisiä juonia öisin lusikassa

Vierailija
2529/10671 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen kun ap:llakin.

Vierailija
2530/10671 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko huomanneet, että kaikki palaa kuin papukaijalta takaisin? Kun alkaa heräämään siihen ymmärrykseen, että kaikki ei ole kunnossa ja sanoo narskulle, että syyllistät tai että manipuloit tai että vääristelet, niin se on yksi ja kaksi ja asiat kääntyy ja uhria syytetään samoista asioista. Ja muutenkin ne asiat kääntyy. Esim jos narskulle antaisi palautetta, että on ikävää, kun hän jättää likaiset kengät keskelle eteistä, niin kohta tulee syytös, miten kohde jättää aina likaiset kengät keskelle eteistä. Esimerkkini on kesy, mutta on and on it goes ja ei jaksa näin aamusta ottaa pahempaa.

Vierailija
2531/10671 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko huomanneet, että kaikki palaa kuin papukaijalta takaisin? Kun alkaa heräämään siihen ymmärrykseen, että kaikki ei ole kunnossa ja sanoo narskulle, että syyllistät tai että manipuloit tai että vääristelet, niin se on yksi ja kaksi ja asiat kääntyy ja uhria syytetään samoista asioista. Ja muutenkin ne asiat kääntyy. Esim jos narskulle antaisi palautetta, että on ikävää, kun hän jättää likaiset kengät keskelle eteistä, niin kohta tulee syytös, miten kohde jättää aina likaiset kengät keskelle eteistä. Esimerkkini on kesy, mutta on and on it goes ja ei jaksa näin aamusta ottaa pahempaa.

Juuri näin, narsku kääntää syytökset aina itsestään poispäin

Vierailija
2532/10671 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan sittenkin. Eksän kanssa yritin saada tarkkaa sopimusta aikaiseksi yhdessä tietyssä asiassa. Otin viranomaisiin yhteyttä, selvitettiin hänen tahtonsa ja pistin oman nimeni alle. Tyyppi viivytti sopimukseen suostumista yli puoli vuotta, soitteli omat sukulaiseni läpi ja epäili mielenterveyttäni, sitten samoille viranomaisille väitti, että minä olen ollut jo vuosia sovittavan asian kanssa todella hankala ja polkenut hänen oikeuksiaan. Sitten käänsi asian niin, että minä en suostuisi asioista sopimaan (kertaan, tilanteessa, jossa asiaa on lähdetty selvittämään minun aloitteestani ja allekirjoitettuani 6 kk aiemmin) ja toisaalta, että emme tarvitse mitään sopimusta, kun pystymme sopimaan asioista niin joustavasti keskenämme.

Vierailija
2533/10671 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on yli 40 vuoden läheinen kokemus narsisteista, ja sen perusteella väitän, että narsismia pahempaa pään vikaa ei ole olemassakaan. Narsismi on vakavan mielisairauden kaltainen tila, joka on mielenvikana täysin parantumaton.

Mielisairauden kaltainen, ehdottomasti. Ja vaarallinen juuri siksi, että kykenee maastoutumaan terveiden/terveyden sekaan eli narsisti voi ja osaa välillä käyttäytyä ns normaalisti. Kaikki nuo hyvät hetket valitettavasti rakentavat traumasidosta, kun ne pilataan rumuuden, valkeen ja pahuuden hyökyaalloilla, jotka aina väistyvät taas ”normaaliuden naamion” tieltä.

Uhrien tyypillinen reaktio on masennus, lamaantuminen ja itse-epäilyt. Moni muu mielisairaus on raskas läheisille, mutta narsismi vasta imeekin sisäänsä valhemaailmaan, jos narskun kanssa on enemmän yhteydessä. Olet hänen jatkeensa ja omaisuuttaan, piste. Ja jotkut narsistit eivät myöskään kilahtele mutta ovat omistavuusessaan tasan yhtä salakavalan tuhoavia ja tukahduttavia. Uhrilla ei tarvitsisi olla muita ihmisiä kuin narsisti.

Siitä tulee myös sanonta: narsistin perheessä ei ole lapsia, vaan panttivankeja. Mikä auttaa valottamaan joskus lastensuojelun tukalaa tehtävää lasten todellisten oikeuksien puolustajana.

Nimenomaan. Ja uhri on narsistin jatke sellaisessa muodossa kuin joku esine, esim polkupyörä mitä polkemalla pääsee eteenpäin, tai tottelevainen koira. Ei sillä tavalla että kukaan olisi hänelle ihminen, kumppani, samaksi lihaksi ja vereksi tullut avioliiton kautta, ei.

Hah itse joskus nimittäin lohdutin itseäni ajatuksella että jos olen hänen jatkeensa niin olet hälle tärkee ja hän siis pitää mua osana itseään. (Siksi oli pakko täsmentää jos joku olisikin yhtä tyhmä kuin itse olin)

Tuosta tulee se kognitiivinen dissonanssi, kun ei voi tajuta, että on toiselle esine. Ja että joku haluaa olla suhteessa, vaikka ei ole rakkautta.

Vierailija
2534/10671 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka tulitte narsistin jättämiksi (discard), kertoisitteko enemmän siitä? Oliko pitkä/lyhyt suhde? Tuliko yllätyksenä, miten tapahtui? Miten reagoitte ja mitä teissä tapahtui? Miten ympäristö reagoi?

Narsuni jätti minut usein useiden vuosien aikana. Ja jättäminen tapahtui aina silloin kun olisin tarvinnut kaikkein eniten tukea. Jättäminen tapahtui aina jollain tavalla niin ja sellaisena ajankohtana että se samanaikaisen shokeerasi ja aiheutti minulle mahdollisimman paljon tuskaa. Todellisuudessa narsisti ei koskaan jättänyt minua kokonaan vaan päin vastoin silloin kun itse olisin ollut riittävän vanha lähtemään niin alkoi kaikenlainen pommitus ja iilimatomainen roikkuminen, stalkkaaminen, painostus, uhkailu, you name it.

Jättämisen uhka leijui usein ilmassa ja usein kaikki ehdollistettiin että "riippuu miten kiltisti osaat olla"

Joskus taas asia saattoi yllätyksekseni kääntyä niinkin että olimme vuosia tai kuukausia jo seurustelleen kun ilmottikin ettei ole vielä ihan varma rupeaisiko seurustelemaan kanssani.

Jättäminen saattoi tapahtua kesken ajomatkan ja hän vain pysäytti auton ja väkivalloin työnsi ulos ja siihen jäin hämmästelemään. Ihan ilman että olisi oölut riitelyä tai mitään. Yht'äkkiä.

Jättäminen saattoi olla joko suurieleistä tai sitten kesken lauseeni kääntyi ja poistui ja myöhemmin tekstasi että eihän meillä koskaan ole ollutkaan parisuhdetta että mitä nyt höpiset siellä nainen.

Aina halusi jollain tavalla jättää minut hämmentyneeseen olotilaan. Mielellään myös veti aina jonkun kolmannen osapuolen mukaan. Jos kolmatta osapuolta ei ollut siihen hätään niin esimerkiksi kaivoi jonkun kymmenen vuoden takaisen exänsä kuvan ja piti sitä autonsa häikäisyläppään teipattuna ja oli kuin se olisi ihan normaalia ja "ainahan tää on tässä ollut etkö ole tosiaan tajunnut"

Itsehän näiden 6vuoden aikana hajosin aikalailla ja unohdin itseni. Näistä näennäisistä jättämisistä huolimatta olen varma etten todellisuudessa olisi päässyt hänestä koskaan eroon, ilman jomman kumnan kuolemaa. Itse jäin henkiin vaikkei siitäkään ollut aina takeita ja se oli koko ajan sellaista selviytymistaistelua kuinka tässä nyt käy.

Kysyit miten ympäristö reagoi. Lähimmät ystäväni vihasivat häntä. Toiset näkivät läpi ja ne jotka ei nähneet, rakastivat tätä ja suorastaan ihailivat.

Oi että. Olen kokenut samaa. Vaikka tämähän ei ole millään tavalla huvittavaa, niin nauroin ääneen tuon eksän kuvan teippaamiselle siihen läppään. Ihan käsittämätöntä, ihan sairasta - ja juu-u, koomista, kun näkökulmaa muuttaa hiukan. Voitteko kuvitella tämän tyypin suunnittelemassa ja toteuttamassa tuota kuvajuttua? Ehkä teettää sen kuvan salaa jossain, kenties on teettänyt jo vuosia sitten, kaiken varalta (ne lukitut kaapit!!). Ja sitten yön pimeydessä hiipii teippaamaan sen kuvan paikalleen, ettei vaimo näe.

Ja yritäpä oikeasti jollekulle, joka ei tällaista ole kokenut, niin selittää näitä tapahtumia.

Jep x'D Eihän näitä kehtaa kertoa kuin anonyymisti täällä. On ollut niin uskomatonta settiä että pakko se on itsekin nauraa.

Mun narsku puhutteli minua juuri saunan lämmittämisestä näinä kalliina aikoina. Hän lämmitti sen eilenkin ihan itse ja kävi välillä katsomassa telkkaria kun sauna porotti. Puhuttelee minua usein omista jutuistaan tekemisistään. Ihan kuin ei muistaisi et hänhän on se tekijä. Valehdeltuaan ottaa minut puhutteluun etten ole avoin.

Onko se juuri häpeänsieto joka narskulla on täysi nolla?

Mutta viitaten lainaamaani kommentoijaan, kyllä meitä uhrejakin vaivaa häpeä, ja tapa ottaa häpeää toisen teoista meille. Ehkä juuri siksi narsistit pääsevät kuin koira veräjästä jos käyttäydymme kuin koulukiusatut/irtisanotut, vaikenemme häpeästä emmekä tee isoa numeroa toisen väkivaltaisuudesta.

Vierailija
2535/10671 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun exä on myös ottanut yhteyttä mentyään naimisiin uuden kanssa että josko me aloitettaisiin suhde kun heillä on nyt niin vakiintunutta. En tajunnut silloin mikä idea ja vielä vähemmän nyt että mikä logiikka tässä on takana...

Vierailija
2536/10671 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun exä on myös ottanut yhteyttä mentyään naimisiin uuden kanssa että josko me aloitettaisiin suhde kun heillä on nyt niin vakiintunutta. En tajunnut silloin mikä idea ja vielä vähemmän nyt että mikä logiikka tässä on takana...

HG Tudorin youtube-kanavalla tuo selitetään. Hän on itse psykopaattinen narsisti.

Narsistilla on intimate private primary source (puoliso), mutta myös intimate private secondary sourceja, montakin. Näiden paikkoja vaihdellaan ja hyllytetään, otetaan hyllyltä. Maalataan joku vuoroin valkeaksi ja toinen mustaksi.

Sun eksän vaimolle oli menossa devaluation ja mustaksimaalaamisvaihe. Silloin sinä muutut valkoiseksi siksi aikaa.

Ja kaikki te olette leivänpaahtimia, esineitä, joita käytetään eikä yksikään merkitse narsistille muuta kuin käyttöarvoa eikä toinen ole parempi toista.

Vierailija
2537/10671 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka tulitte narsistin jättämiksi (discard), kertoisitteko enemmän siitä? Oliko pitkä/lyhyt suhde? Tuliko yllätyksenä, miten tapahtui? Miten reagoitte ja mitä teissä tapahtui? Miten ympäristö reagoi?

Narsuni jätti minut usein useiden vuosien aikana. Ja jättäminen tapahtui aina silloin kun olisin tarvinnut kaikkein eniten tukea. Jättäminen tapahtui aina jollain tavalla niin ja sellaisena ajankohtana että se samanaikaisen shokeerasi ja aiheutti minulle mahdollisimman paljon tuskaa. Todellisuudessa narsisti ei koskaan jättänyt minua kokonaan vaan päin vastoin silloin kun itse olisin ollut riittävän vanha lähtemään niin alkoi kaikenlainen pommitus ja iilimatomainen roikkuminen, stalkkaaminen, painostus, uhkailu, you name it.

Jättämisen uhka leijui usein ilmassa ja usein kaikki ehdollistettiin että "riippuu miten kiltisti osaat olla"

Joskus taas asia saattoi yllätyksekseni kääntyä niinkin että olimme vuosia tai kuukausia jo seurustelleen kun ilmottikin ettei ole vielä ihan varma rupeaisiko seurustelemaan kanssani.

Jättäminen saattoi tapahtua kesken ajomatkan ja hän vain pysäytti auton ja väkivalloin työnsi ulos ja siihen jäin hämmästelemään. Ihan ilman että olisi oölut riitelyä tai mitään. Yht'äkkiä.

Jättäminen saattoi olla joko suurieleistä tai sitten kesken lauseeni kääntyi ja poistui ja myöhemmin tekstasi että eihän meillä koskaan ole ollutkaan parisuhdetta että mitä nyt höpiset siellä nainen.

Aina halusi jollain tavalla jättää minut hämmentyneeseen olotilaan. Mielellään myös veti aina jonkun kolmannen osapuolen mukaan. Jos kolmatta osapuolta ei ollut siihen hätään niin esimerkiksi kaivoi jonkun kymmenen vuoden takaisen exänsä kuvan ja piti sitä autonsa häikäisyläppään teipattuna ja oli kuin se olisi ihan normaalia ja "ainahan tää on tässä ollut etkö ole tosiaan tajunnut"

Itsehän näiden 6vuoden aikana hajosin aikalailla ja unohdin itseni. Näistä näennäisistä jättämisistä huolimatta olen varma etten todellisuudessa olisi päässyt hänestä koskaan eroon, ilman jomman kumnan kuolemaa. Itse jäin henkiin vaikkei siitäkään ollut aina takeita ja se oli koko ajan sellaista selviytymistaistelua kuinka tässä nyt käy.

Kysyit miten ympäristö reagoi. Lähimmät ystäväni vihasivat häntä. Toiset näkivät läpi ja ne jotka ei nähneet, rakastivat tätä ja suorastaan ihailivat.

Oi että. Olen kokenut samaa. Vaikka tämähän ei ole millään tavalla huvittavaa, niin nauroin ääneen tuon eksän kuvan teippaamiselle siihen läppään. Ihan käsittämätöntä, ihan sairasta - ja juu-u, koomista, kun näkökulmaa muuttaa hiukan. Voitteko kuvitella tämän tyypin suunnittelemassa ja toteuttamassa tuota kuvajuttua? Ehkä teettää sen kuvan salaa jossain, kenties on teettänyt jo vuosia sitten, kaiken varalta (ne lukitut kaapit!!). Ja sitten yön pimeydessä hiipii teippaamaan sen kuvan paikalleen, ettei vaimo näe.

Ja yritäpä oikeasti jollekulle, joka ei tällaista ole kokenut, niin selittää näitä tapahtumia.

Jep x'D Eihän näitä kehtaa kertoa kuin anonyymisti täällä. On ollut niin uskomatonta settiä että pakko se on itsekin nauraa.

Mun narsku puhutteli minua juuri saunan lämmittämisestä näinä kalliina aikoina. Hän lämmitti sen eilenkin ihan itse ja kävi välillä katsomassa telkkaria kun sauna porotti. Puhuttelee minua usein omista jutuistaan tekemisistään. Ihan kuin ei muistaisi et hänhän on se tekijä. Valehdeltuaan ottaa minut puhutteluun etten ole avoin.

Onko se juuri häpeänsieto joka narskulla on täysi nolla?

Mutta viitaten lainaamaani kommentoijaan, kyllä meitä uhrejakin vaivaa häpeä, ja tapa ottaa häpeää toisen teoista meille. Ehkä juuri siksi narsistit pääsevät kuin koira veräjästä jos käyttäydymme kuin koulukiusatut/irtisanotut, vaikenemme häpeästä emmekä tee isoa numeroa toisen väkivaltaisuudesta.

Kyllä. Ja sitä häpeää kantaa kunnes pystyy jakamaan sen jollekin. Narsistin kanssa ainoa ohje on Once you know, you go. Go out, stay out.

Jos haluat saada takaisin elinvoimasi ja elämäsi, lähtö on ratkaisu.

Vierailija
2538/10671 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, kopioiva papukaija!

Minusta tässä kääntämisessä on jotain jopa science fiction -tyyppistä outoutta. Kuin vääristyvä todellisuus elokuvassa. Outoja tapahtumia, jotka kertoo yliluonnollisesta.

Kun sanoin avoimuudesta, minua syytettiin avoimuuden puutteesta.

Kun sain kiinni valehtelusta, minua syytettiin valehtelusta.

Kun sanoin "ei saa keskeyttää", siitä tuli hänelle hokema.

Kun sanoin että ei saa varastaa toisen huolenaihetta, tästä tuki hänelle uusi hokema.

Kun kerroin että tuntuisi hyvältä kuulla edes joskus superlatiivipuhetta kuten "maailman kaunein" tms, on hän sanonut nyt konemaisesti puoli vuotta juuri tuon. Ihan kuin olisin koodannut itse lauseen häneen, eikä niin että hän ihmisenä olisi poiminut nostamani idean hyvän palautteen merkityksestä suhteessa.

Vierailija
2539/10671 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Esittää muiden paikalla ollessa, että on ystävällinen uhrille

-Jatkuva virheiden osoittelu ja suoranainen pakkomielle päästä sättimään ihmisiä niistä. Virheistä toki muistutellaan moneen kertaan, jos uusia ei ole vielä ilmestynyt mistä sanoa

-Pienien asioiden tekeminen suureksi. Jos olet toiminut toisin kun hän on halunnut voit olla varma, että kuulet asiasta draamaattisella tunnelatauksella

-Tärkeiden ihmisten/hänen mieleisten ihmisten melkein kuvottava nuoleskelu ja heidän huomion hakeminen mairittelussa. Tai ihmisten joilla on jotain valtaa tai osaa narsistin asiassa

-Päälle puhuminen

-Pitkäkestoiset monologit haluamastaan asiasta

-Tarve kontrolloida asioita myös silloin kun ei ole paikalla esim. heippa laput. Kontrolli tulee esiin muiden puheissa vaikka henkilö ei ole paikalla. Eli muistetaan narsistin ohjeistus ja koitetaan noudattaa sitä vaikka hän ei ole edes paikalla. Kertoo manipuloinnin määrästä. Esim. Laitampa tämän kaapin lukkoon, kun herra X siitä aina huomauttaa.

Vierailija
2540/10671 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Esittää muiden paikalla ollessa, että on ystävällinen uhrille

-Jatkuva virheiden osoittelu ja suoranainen pakkomielle päästä sättimään ihmisiä niistä. Virheistä toki muistutellaan moneen kertaan, jos uusia ei ole vielä ilmestynyt mistä sanoa

-Pienien asioiden tekeminen suureksi. Jos olet toiminut toisin kun hän on halunnut voit olla varma, että kuulet asiasta draamaattisella tunnelatauksella

-Tärkeiden ihmisten/hänen mieleisten ihmisten melkein kuvottava nuoleskelu ja heidän huomion hakeminen mairittelussa. Tai ihmisten joilla on jotain valtaa tai osaa narsistin asiassa

-Päälle puhuminen

-Pitkäkestoiset monologit haluamastaan asiasta

-Tarve kontrolloida asioita myös silloin kun ei ole paikalla esim. heippa laput. Kontrolli tulee esiin muiden puheissa vaikka henkilö ei ole paikalla. Eli muistetaan narsistin ohjeistus ja koitetaan noudattaa sitä vaikka hän ei ole edes paikalla. Kertoo manipuloinnin määrästä. Esim. Laitampa tämän kaapin lukkoon, kun herra X siitä aina huomauttaa.

Juuri noita esimerkkejä oli Shirly ja Even toiminnassa havaittavissa selviytyjissä.

Esittivät joukossa, että ovat tulevan uhrin ystäviä jne ja puukkoa tuli heti kun muut poistuivat