Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka tulitte narsistin jättämiksi (discard), kertoisitteko enemmän siitä? Oliko pitkä/lyhyt suhde? Tuliko yllätyksenä, miten tapahtui? Miten reagoitte ja mitä teissä tapahtui? Miten ympäristö reagoi?
24 vuotta yhdessä ex-miehen kanssa. Petti minua monta vuotta eri naisten kanssa ja pettäminen oli aina minun syytäni. Lopuksi hänellä pitkä salasuhde ja jätti minut tuon naisen vuoksi. Jatkaa kiusaamista päivittäin puhelimitse ja spostilla.
Tavallaan ero ei ollut yllätys, koska miehen uskottomuus oli pitkäaikaista. Minä vain halusin uskoa että jonain päivänä se tajuaa perheensä merkityksen.
Tuttavat eivät meinanneet uskoa, että kunnollisena perheenisänä pidetty mies on pettäjä. Pikkuhiljaa uskoivat. Exän suku pitää exää kaikesta huolimatta pyhimyksenä ja minä olen hankala ex-vaimo.
Miten reagoit eroon? Onko uudella naisystävällä millainen rooli lastenne elämässä?
Ensin se oli shokki, koska olin päättänyt sitoutua suhteeseen ja toivoin että joku päivä ex ”normalisoituu”. Nyt vuosi eron jälkeen tiedän että ex ei tule normalisoitumaan koskaan vaan meno on koko ajan pahempaa. Ex on aivan rajaton ja impulssikontrollit on kadonneet. Harkitsen lähestymiskiellon hakemista. Lapsetkin jo tajuavat isänsä hämäräpäisyyden. Lapset eivät kunnioita enää isäänsä eivätkä pettämiseen päättynyttä avioliittoamme.
Toinen lapseni sanoi, että on pakosta vain hiukan isänsä kanssa tekemisissä koska haluaa saada perintönsä eikä pelkkää lakiosaa isältään.
Lapseni eivät halua olla exäni uuden naisen kanssa tekemisissä. Ovat sanoneet että ”inhoavat sitä ämmää”. Ei siis tullut onnellista uusperhettä heille😐
Vierailija kirjoitti:
Narsisti on sisältä tyhjä.
Elää huomiosta. Tarvitsevat muita ihmisiä tuntemaan jotain.
Ihastuminen ja rakastuminen ovat intensiivisiä, love bombing rakkauspommittamista aluksi.
Sitten ne kyllästyvät ja alkavat kritisoimaan, et ole enää positiivinen lähde vaan negatiivinen lähde, he haluavat kokea myös negatiivisia tunteita.
Sitten he etsivät uuden positiivisen lähteen, salasuhteen, uusi palava rakkaus ja love bombing. Uusi osapuoli ei todennäköisesti tiedä että hän on nyt kolmas tai neljäs pyörä...
Alkuperäinen rakastettu, joka on nyt epätoivoinen kotirouva tai mies, haluaa kokea sen alkuhuuman jopa vuosikymmenien jälkeen, se on kuin huume jota he jahtaavat ja sen vuoksi jäävät riippumaan huonossa suhteessa. Välillä narkki antaa siitä tuulahduksia, kuin toivoa menneisyydestä, että kaikki voi olla kohta taas niin kuin alkuaikoina, mutta se on vain manipuloinnin keino pitää uhri verkossaan.
Joo näin ja usein ainoa side loppujen lopuksi voi olla joku hyöty, mitä narsisti saa suhteesta, esim taloudellinen hyöty.
Yksi narskumies kertoi minulle, suht tuoreelle tuttavuudelle, miten heidän suhteensa vaimon kanssa alkoi. Hän ei kertonut mitään, millainen ihminen vaimo on tai miten hän ihastui tähän. Sen sijaan hän toi esiin, kuinka rikkaasta suvusta nainen on. Pitkät tarinat vaimon ja suvun omaisuuksista.
Se kertoikin kaiken hänen arvomasilmastaan. Puhetta rahasta riitti muutenkin loputtomasti.
Vasta myöhemmin pahimmat narskuominaisuudet tulivat esiin, mutta jo tuo käytös oli hämmentävää. "Too much information" tuoreelle tuttavuudelle ja avointa häpeämätöntä selostusta, että raha oli tärkeässä roolissa puolisoa valittaessa. Melkein ilkkui, kuinka typerä vaimonsa oli, että joutui hänen pauloihinsa. Ja nopeasti naimisiin, totta kai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka tulitte narsistin jättämiksi (discard), kertoisitteko enemmän siitä? Oliko pitkä/lyhyt suhde? Tuliko yllätyksenä, miten tapahtui? Miten reagoitte ja mitä teissä tapahtui? Miten ympäristö reagoi?
24 vuotta yhdessä ex-miehen kanssa. Petti minua monta vuotta eri naisten kanssa ja pettäminen oli aina minun syytäni. Lopuksi hänellä pitkä salasuhde ja jätti minut tuon naisen vuoksi. Jatkaa kiusaamista päivittäin puhelimitse ja spostilla.
Tavallaan ero ei ollut yllätys, koska miehen uskottomuus oli pitkäaikaista. Minä vain halusin uskoa että jonain päivänä se tajuaa perheensä merkityksen.
Tuttavat eivät meinanneet uskoa, että kunnollisena perheenisänä pidetty mies on pettäjä. Pikkuhiljaa uskoivat. Exän suku pitää exää kaikesta huolimatta pyhimyksenä ja minä olen hankala ex-vaimo.
Miten reagoit eroon? Onko uudella naisystävällä millainen rooli lastenne elämässä?
Ensin se oli shokki, koska olin päättänyt sitoutua suhteeseen ja toivoin että joku päivä ex ”normalisoituu”. Nyt vuosi eron jälkeen tiedän että ex ei tule normalisoitumaan koskaan vaan meno on koko ajan pahempaa. Ex on aivan rajaton ja impulssikontrollit on kadonneet. Harkitsen lähestymiskiellon hakemista. Lapsetkin jo tajuavat isänsä hämäräpäisyyden. Lapset eivät kunnioita enää isäänsä eivätkä pettämiseen päättynyttä avioliittoamme.
Toinen lapseni sanoi, että on pakosta vain hiukan isänsä kanssa tekemisissä koska haluaa saada perintönsä eikä pelkkää lakiosaa isältään.
Lapseni eivät halua olla exäni uuden naisen kanssa tekemisissä. Ovat sanoneet että ”inhoavat sitä ämmää”. Ei siis tullut onnellista uusperhettä heille😐
Tosi ikävää. Tässäkin sen näkee, että meillä aidosti sitoutuvilla, kiintyvillä ja välittävillä ihmisillä on opettelemista siinä, että välillä osaisimme vaan antaa olla ja poistua, jos vastapuoli pelaa ihan eri peliä ihan eri säännöillä kuin me itse.
Sano sille lapsellesi, että isänsä voi elää vaikka 100-vuotiaaksi ja narsisti voi vaikka junailla rahansa niin, ettei ole edes lakiosaa. Esim. lahjoittaa ne eläissään haluamalleen kohteelle tms. Muistetaan, miten Kari Tapion yhden lapsen kävi perinnönjaossa.
Ja joo, tiedän itsekin, että on tosi hämärä fiilis, kun ei yhtään tiedä mitä odottaa, kun n-isä joskus kuolee. Onko siellä joku toinen perhe, joka haluaa järjestää hautajaiset vai ei. Saanko perintöä nolla euroa vai miljoonan. Ilmoittaako minulle edes kukaan hänen kuolemastaan (periaatteessa pitäisi toki, viimeistään perunkirjoitusten yhteydessä). Kaikki oli niin helppoa ja mutkatonta äidin kuollessa, suru oli ainoa murhe.
Itselläni on yli 40 vuoden läheinen kokemus narsisteista, ja sen perusteella väitän, että narsismia pahempaa pään vikaa ei ole olemassakaan. Narsismi on vakavan mielisairauden kaltainen tila, joka on mielenvikana täysin parantumaton.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on yli 40 vuoden läheinen kokemus narsisteista, ja sen perusteella väitän, että narsismia pahempaa pään vikaa ei ole olemassakaan. Narsismi on vakavan mielisairauden kaltainen tila, joka on mielenvikana täysin parantumaton.
Sanotaan, että se menee vain pahemmaksi mitä vanhemmaksi narsisti käy. Ei niistä tule pullantuoksuisia mummuja ja lepoisia elämänviisaita vaareja vaan kärttyisiä vanhuksia tai ikinuoria teinejä, jotka duunailevat omia juttujaan välittämättä perheestä (vrt. Danny).
Siis useinhan narsisteilla on addiktioita, ns. itsehoitona täyttämään sitä tyhjyyttä. Voi olla esim. alkoholismia, seksiaddiktiota, työriippuvuutta (raha). Omallani oli työriippuvuus/rahan tavoittelu lähes maanista. Se on ns. hyväksytty riippuvuus, mutta oli silti tuhoavaa. Kuin kolmas pyörä suhteessa. Lapset myös usein avautuneet asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Mun narsistiexä valehteli niin paljon ettei siitä koskaan tiennyt puhuiko totta vai palturia ja niinpä en ottanut sen mitään juttuja todesta. Kerran, jo kauan sitten erottuamme, esim. yhtäkkiä kertoi että lisäsi minut omaisekseen sairaalassa. Mitä/miksi? Mitä kuvitteli tällä saavuttavansa, multa jotain reaktiota? Ei kai kukaan noin tyhmä nyt oikeasti olisi että lisäisi monen vuoden takaisen exänsä lähimmäksi omaisekseen? Eniten ihmetyttää että mistä keksi edes tällaisen idean? Ihan kuin se minulta olisi pois vaikka olisin kenen papereissa lähimmäinen kunhan omissani ei ole mitään arvelluttavaa.
Onko sattumaa mutta mun eksä ilmoitti myös mulle, että olisi ilmoittanut mut lähiomaiseksi. Tiedä sitten onko totta koska valehteli myös koko ajan! Ei asuta edes samassa kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun narsistiexä valehteli niin paljon ettei siitä koskaan tiennyt puhuiko totta vai palturia ja niinpä en ottanut sen mitään juttuja todesta. Kerran, jo kauan sitten erottuamme, esim. yhtäkkiä kertoi että lisäsi minut omaisekseen sairaalassa. Mitä/miksi? Mitä kuvitteli tällä saavuttavansa, multa jotain reaktiota? Ei kai kukaan noin tyhmä nyt oikeasti olisi että lisäisi monen vuoden takaisen exänsä lähimmäksi omaisekseen? Eniten ihmetyttää että mistä keksi edes tällaisen idean? Ihan kuin se minulta olisi pois vaikka olisin kenen papereissa lähimmäinen kunhan omissani ei ole mitään arvelluttavaa.
Onko sattumaa mutta mun eksä ilmoitti myös mulle, että olisi ilmoittanut mut lähiomaiseksi. Tiedä sitten onko totta koska valehteli myös koko ajan! Ei asuta edes samassa kaupungissa.
Ehkä teillä on sama eksä tai sitten tuo on jossain onnettomassa pelimiesoppaassa tai narsistin käsikirjassa neuvottu temppu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän toi tosi pahalta kuulostaa. Halaus <3
Tämä eläimen kidutus olisi jo liikaa, itse selvisin niistä pahoinpitelyistä mutta sitä en siedä että viattomia eläimiä sotketaan asioihin. Esiintyi niin hyväntekijänä kun auttoi viemään koiraani tuhkattavaksi, ei juma.. nyt ei ole sanoja kun muistelenkin tapausta. Oli kuitenkin täysin tunteeton niinä hetkinä kun kuristi mua kodissani, nosti seinälle kurkusta ja piti siellä niin että henki loppui. Miksipä siis ei vihaisi koiraa joka ei häneen tykästynyt.
Miten voisi oikeasti tehdä jotain sen eteen että kukaan ei enää joutuisi narsistin sairaaseen maailmaan?! Miten voisi levittää sanaa että pysykää kaukana ja pitäkää huolta kaikesta joka on teille rakasta!! Älkää päästäkö vieraita ihmisiä kotiinne ja tehkää tuttavuutta vasta kun kuulette jonkun maineesta pelkkää hyvää kyliltä!! Joku kampanja nyt käyntiin!
Se koirahan olisi puolustanut sua, kun miehellä olisi napsahtanut raivolle ja väkivaltaan.
Muistatteko sen, kun se joku häiskä paiskasi ne kaksi koiraa joitain vuosia sitten parvekkeelta alas.
En yhtään ihmettelisi, vaikka nämä ihmiset laittaisivat ihmistenkin ruokaan tai juomaan jotain. Eksäkin vitsaili myös siitä, että on laittanut paikantimia ja kameroita.
Tämä. Ihan yhtälailla nainen kuin mies narsisti voi laittaa jotain juomaan. Vaikka aborttipillereitä tai mitä tahansa liuotinta, luutusta tiristää likaa, en voi luottaa! Älkää luottako! Never againg!
Vierailija kirjoitti:
Siis useinhan narsisteilla on addiktioita, ns. itsehoitona täyttämään sitä tyhjyyttä. Voi olla esim. alkoholismia, seksiaddiktiota, työriippuvuutta (raha). Omallani oli työriippuvuus/rahan tavoittelu lähes maanista. Se on ns. hyväksytty riippuvuus, mutta oli silti tuhoavaa. Kuin kolmas pyörä suhteessa. Lapset myös usein avautuneet asiasta.
Isällä oli työholismi, kahdella eksällä alkoholismi itsehoitona. Lisäksi on alisyömistä ja ylisyömistä tms. syömisen säätelyn vaikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Mielisairauden kaltainen, ehdottomasti. Ja vaarallinen juuri siksi, että kykenee maastoutumaan terveiden/terveyden sekaan eli narsisti voi ja osaa välillä käyttäytyä ns normaalisti. Kaikki nuo hyvät hetket valitettavasti rakentavat traumasidosta, kun ne pilataan rumuuden, valkeen ja pahuuden hyökyaalloilla, jotka aina väistyvät taas ”normaaliuden naamion” tieltä.
Uhrien tyypillinen reaktio on masennus, lamaantuminen ja itse-epäilyt. Moni muu mielisairaus on raskas läheisille, mutta narsismi vasta imeekin sisäänsä valhemaailmaan, jos narskun kanssa on enemmän yhteydessä. Olet hänen jatkeensa ja omaisuuttaan, piste. Ja jotkut narsistit eivät myöskään kilahtele mutta ovat omistavuusessaan tasan yhtä salakavalan tuhoavia ja tukahduttavia. Uhrilla ei tarvitsisi olla muita ihmisiä kuin narsisti.
Siitä tulee myös sanonta: narsistin perheessä ei ole lapsia, vaan panttivankeja. Mikä auttaa valottamaan joskus lastensuojelun tukalaa tehtävää lasten todellisten oikeuksien puolustajana.
Isäni ja eksäni ei koskaan kilahtanut. Mutta se meni toiseen äärilaitaan. Riidellä ei saanut, kukaan. He loivat sellaisen ilmapiirin, että kaikki tunteenilmaukset tukahdutettiin todella tehokkaasti.
Molemmilla tosin oli sitten sellaista ilkeilyä ilman riitelyä, sarkasmia, piilovittuilua, kylmyyttä, eristäytyneisyyttä, mykkyyttä, epäempaattisuutta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin on bondausta eli sidoksen luomista. Ne ei kestä ilman sidoksia eri suuntiin. Oikeasti "lähiomaisen ilmoittaminen" ei merkitse mitään vaan toimii psykologisena ahdisteena.
Narsistille voi olla myös sietämätön ajatus, että jos jotain sattuu, kukaan ei olisi kaipaisi häntä ja sen vuoksi sidoksia pitää olla moneen suuntaan.
Nyt kun tiedämme aiheesta enemmän, asiat asettuu oikeisiin mittasuhteisiin eikä niiden sairaiden paskaläjien aivoituksilla ole enää merkitystä.
En usko, että on oikeasti ilmoittanut noista kumpaakaan narsisti lähiomaisekseen vaan ne on ainoastaan sanottu nähdäkseen eksän reaktiot ja luodakseen kuvaa siitä, että eksä merkitsisi jotain.
No katsokaa nyt tuota pääministeriä.
Vierailija kirjoitti:
No katsokaa nyt tuota pääministeriä.
Palaatko ketjuun sitten, kun sinulla on jotain järkevää sanottavaa. Tämä jankkaus on nähty ja kuultu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Exäni ihaili niin jumalattomasti omaa elintään. Puhui siitä välillä pitkiä pätkiä. Pesi sen hammastahnalla ja laittoi siihen kauneusvoiteitani. Kerran soitti että lenkille lähtiessään laittoi siihen peräpukamavoidetta että on valmiina liukastevoiteet jos pääsee lenkkeillessä panemaan jotain pe***eseen.
Että sellasta
No kerrotaan vielä tämäkin;
Kerran jäädessään kiinni pettämisestä josta ei ollut enää mitään mahdollisuuksia selvitä valheilla, laittoi tekstiviestin:"Ja tästähän ei sitten aleta keskustelemaan ennenku panen sua kunnolla pe****een"
Selkee..
No tällä taisi olla narsismin lisäksi vähän muutakin häikkää päässä?
Oli kyllä. Seksiaddikti ja kaiken kaikkiaan niin outolintu etten saanut koskaan selvää mikä häntä vaivasi. Komea kylläkin
Seksiaddikti..
Eli voinko arvata että pettämisen syy oli hänen korkea libido + se että hän on erityisen komea ja haluttu?
Sinä et antanut riittävästi hänelle, eli sinä olit syy, että hänen piti hakea seksiä suhteen ulkopuolelta?
Tottakai voit arvata mitä haluat:) Voit vaikka antaa peppua exälleni, mitäpä tuo minua haittaisi:)
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen nauttii narsistin uhrina olemisesta? Saa tyydytystä ja tuntee olonsa tärkeäksi, kun narsisti pelaa hänellä, keskittyy häneen ja huomioi häntä. Nauttii olla sairaan narsistin kohteena. Ei voi elää ilman narsistia ja on riippuvainen tämän huomiosta ja huonostakin kohtelusta. Mikä tällaisella ihmisellä on vialla? Nauttii narsistin julmasta kylmää kuumaa pelistä, rankaisemisesta ja alistamisesta. Ei edes halua irti narsistista. Millainen ihminen?
Huonoon tilanteeseen ei päädytä hetkessä. Aluksi kaikki on ok ja ne rakentaa ansaa kauan.
Kun tulee lapsia, mies ei kestä ettei enää olekaan naisen huomion keskipiste, vaan huomio on tietysti vauvassa. Kuinka sairas narsisti onkaan, kokee vauvankin uhkaksi!
Jossain vaiheessa, kun toinen yrittää eroon, narsisti muuttuu väkivaltaiseksi ja sen elämän ainoa tarkoitus on tehdä puolison elämä helvetiksi. Suomessa tapetaan vuosittain 15-20 naista juuri näissä erotilanteissa.
Vaikka nainen olisikin heikossa hapessa, terveet ei hyväksikäytä ketään. Mietipä nyt mikä on normaalia ja kuka on kuviossa eniten viallinen.
Yrittäisit edes vähän.