Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on parisuhteessa narsistin kanssa niin narsistista pääsee eroon, mutta jos on syntynyt lapsia niin välttämättä ei voi erota, koska narsisti saisi lapset joka toinen viikko tai viikonloppu.
Narsisti osaa näytellä hyvinkin rauhallista ja mukavaa viranomaisille.
Kyllä, tiedän tämän ja olen itsekin naimisissa narsistin kanssa. Muu maailma ei taatusti uskoisi sanaakaan kertomuksistani,, koska ulospäin puolisoni on mitä hauskin ja mukavin, charmikas mies. Ei etenkään hänen oma perheensä, kun joku sitä pohti! Heidän mielessään hän on täydellinen, ja jos nyt jotain kränää meidän liitossa on, niin se johtuu vaan siitä, että hankala miniä/käly siellä taas jotain kiukuttelee.
En minä voi vaikuttaa hänen luonteeseensa, ajatuksiin tai empatiakykyyn, nämä ovat vain hänen itsensä hallussa. Minun täytyy vain hyväksyä, että hän nyt on sellainen. Mutta minä voin vaikuttaa hänen käytökseensä, ja niin pyrin parhaani mukaan tekemään. En enää epäröi avata suutani ja sanoa, että tuo ei ole Ok. Tätä tarkoitin sillä, että käytös on tärkeämpää kuin sisin ja ajatukset. Käytökseensä jokaisella on velvollisuus vaikuttaa.
Sua ei haittaa, ettei sun puoliso rakasta ja tue sua?
Vierailija kirjoitti:
Täysin oikeassa siinä että se on opittu käytös, joka kulkee suvussa. Narsistit valitsevat puolisoiksi toisia narsisteja eli läheisriippuvaisia. Käytännössä joko passaajia tai passattavia. Mikään ei muutu ellei itse tajua tehdä asialle mitään. Se on iso henkinen prosessi, jossa on käytävä läpi vaikeita tunteita ja päästävä irti riippuvaisuudesta ja antaa anteeksi. Niin kauan kun nämä asiat ovat liian vaikeita kohdata mikään ei muutu. Mutta elämä on narsistin kanssa hauskaa vuoristorataa, kumpikin osapuoli on koukussa jatkuvaan draamaan. Parantuminen vaatii hieman älykkyyttä tajuta asiat ja kehittää keinot irtautua. On uskallettava olla pelkäämättä yksin olemista, nauttia siitä että kukaan ei saa määrätä kuinka toisen kuuluu elää ja tietää minkälainen on terve parisuhde tai ystävyys. Haluanko olla se, joka vihdoin katkaisee suvussa tuon henkisen sairauden kierteen. Ja se ei ole draamaa.
Narsisti ei valitse parikseen toisia narsisteja vaan kilttejä ihmisiä joita hallitsee pelon avulla.
Narsistista pääsee eroon, kun lapset ovat tietyn ikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on parisuhteessa narsistin kanssa niin narsistista pääsee eroon, mutta jos on syntynyt lapsia niin välttämättä ei voi erota, koska narsisti saisi lapset joka toinen viikko tai viikonloppu.
Kyllä, tiedän tämän ja olen itsekin naimisissa narsistin kanssa. Muu maailma ei taatusti uskoisi sanaakaan kertomuksistani,, koska ulospäin puolisoni on mitä hauskin ja mukavin, charmikas mies. Ei etenkään hänen oma perheensä, kun joku sitä pohti! Heidän mielessään hän on täydellinen, ja jos nyt jotain kränää meidän liitossa on, niin se johtuu vaan siitä, että hankala miniä/käly siellä taas jotain kiukuttelee.
En minä voi vaikuttaa hänen luonteeseensa, ajatuksiin tai empatiakykyyn, nämä ovat vain hänen itsensä hallussa. Minun täytyy vain hyväksyä, että hän nyt on sellainen. Mutta minä voin vaikuttaa hänen käytökseensä, ja niin pyrin parhaani mukaan tekemään. En enää epäröi avata suutani ja sanoa, että tuo ei ole Ok. Tätä tarkoitin sillä, että käytös on tärkeämpää kuin sisin ja ajatukset. Käytökseensä jokaisella on velvollisuus vaikuttaa.
Hei, mä olen viettänyt koko elämäni ilman rakkautta ja tukea, syntipukkina. Ei sellaista osaa kaivata, mitä ei ole ikinä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on Suomessa naisia todella kamalissa parisuhteissa, jotka ovat täynnä henkistä ja fyysistä väkivaltaa ja heidän on pakko harrastaa noiden miesten kanssa seksiä, koska on lapsia.
Siinä vaiheessa, kun lapsi tai lapset on sen ikäisiä, että nainen pääsee narsistista eroon niin vuokra-asunnossa asuminen yksin on yhtä unelmaa ja kuin 7 taivaassa olisi.
Ja kun tuo jokusen vuoden päästä toteutuu niin ikinä en muuta kenenkään miehen kanssa samaan asuntoon enkä tee heidän kanssaan lapsia.
Loppuelämäni vuokra-asunnossa yksin asuvana on yhtä unelmaa, ei enää henkistä eikä fyysistä väkivaltaa.
Kun asuu yksin niin on helppo erota seurustelusuhteesta vaikka saman tien, sanoo vaan heipparallaa.
Joo, teknisesti helppo, kunhan narsisti ei ole vaarallinen. Mutta onhan siinä omat sydänsurunsa ja ainakin itseni on todella vaikea käsittää koko narsistijuttua, jos henkilö on ollut läheinen. Siis käsitellä asia on vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, mä olen viettänyt koko elämäni ilman rakkautta ja tukea, syntipukkina. Ei sellaista osaa kaivata, mitä ei ole ikinä ollut.
Surullista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HUOM!!!
Ottakaa huomioon se, että narsistisuudella on myös hyvät puolensa TIETYISSÄ ammateissa, kuten esimerkiksi poliisin roolissa se on erittäin tärkeä silloin kun asialliset ohjeet eivät kuulijoille kelpaa vaarallisissa tilanteissa. Myös sairaalan lääkärin ja osittain hoitajienkin tulee omata voimakasta ohjeistusta potilaan hyväksi ellei se ammatia osaavien ohjein toimi.
Mutta, on ammatteja joihin se ominaisuus ei kuulu ja on ammatteja joihin se EI SAISI KUULUA. Esimerkiksi papin roolissa se on tavallinen ilmiö vaikka hän on, tai ainakin tulee olla tietoinen uskonvapautta koskevasta Laista.
Erittäin tärkeää on omata narsistin ominaisuudet tai ainakin osata näytellä sen ominaisuutta onnettumuus paikoilla kuten esimerkiksi liikenne onnettomuuden sattuessa. Hyvä kuljettaja joukkoliikenteessä tulee osata hallita matkustajien joukkoa turvallisuuden tavoittein ja ohjata matkustajia auttamaan toinen toisiaan joka on tärkeä jos esimerkiksi kyseessä on tulipalo samassa yhteydessä.
Pahinta narsistisuuden ilmeneminen perheessä on lasten ja naisten alistamisina tosin naisetkin osaa olla narsistisia. Lasten kasvattaminen narsismisten perheessä aiheuttaa usein lapsella ikuisen vamman, lievimmät ovat arkuutena esille tulevia vaikka arkuutta esiintyy muutenkin koska se on luonteellinen ominaisuus mutta narsismin aihettama siihen lisääntyy usein voimakkaasti pelko.
Sinulla ei sitten ole minkäänlaista käsitystä mitä on narsismi. Sama kun sanoisit, että "ottakaan huomioon että alkoholismista on hyötyä joissain ammateissa, kuten baarimikkona tai sommelierinä, kun tietävät miltä alkoholi maistuu". Narsismi ja auktoriteetti on kaksi eri asiaa. Poliisina ja lääkärinä tarvitaan auktoriteettia, ei narsismia. Juurikin tuollaisten väärien ja naurettavien analyysien takia, ihmiset eivät ymmärrä että narsismi on vakava sairaus, josta koituu uhreille loppuelämän traumoja.
Ja ps. Kyllä naisetkin voivat olla narsisteja, samalla tavalla kuin äidit, isät, isoisät, psykologit, lääkärit, opettajat jne. Narsisteja löytyy yhtä monenlaisista taustoista, kuin on meitä ihmisiäkin.
Tiedän narsistin joka on töissä hoitokodissa, hänelle ei ole tehty psykologisia testejä, kävi vuoden avustaja kurssin.
Hänellä on koti tiptop siisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista <3
Kiitos myötätunnostasi, tuntematon ❤️
Itse koen kuitenkin olevani ihan hyvällä tolalla, kun tiedostan asian. Minua surettavat enemmän ne lukuisat ihmiset, jotka eivät tilanteeseensa ole (vielä?) havahtuneet. Voihan se olla, että rakkaus minunkin tielleni vielä joskus tulee. Ensisijaisesti yritän kuitenkin opetella antamaan sitä itse itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on Suomessa naisia todella kamalissa parisuhteissa, jotka ovat täynnä henkistä ja fyysistä väkivaltaa ja heidän on pakko harrastaa noiden miesten kanssa seksiä, koska on lapsia.
Siinä vaiheessa, kun lapsi tai lapset on sen ikäisiä, että nainen pääsee narsistista eroon niin vuokra-asunnossa asuminen yksin on yhtä unelmaa ja kuin 7 taivaassa olisi.
Ja kun tuo jokusen vuoden päästä toteutuu niin ikinä en muuta kenenkään miehen kanssa samaan asuntoon enkä tee heidän kanssaan lapsia.
Loppuelämäni vuokra-asunnossa yksin asuvana on yhtä unelmaa, ei enää henkistä eikä fyysistä väkivaltaa.
Kun asuu yksin niin on helppo erota seurustelusuhteesta vaikka saman tien, sanoo vaan heipparallaa.
Joo, teknisesti helppo, kunhan narsisti ei ole vaarallinen. Mutta onhan siinä omat sydänsurunsa ja ainakin itseni on todella vaikea käsittää koko narsistijuttua, jos henkilö on ollut läheinen. Siis käsitellä asia on vaikeaa.
Suomessa on paljon enemmän miehiä kuin naisia alle 60 - vuotiaissa.
Surullista on myös, että ne miehet jotka kohtelisivat naista hyvin jäävät ilman naista, koska osa naisista on noissa kamalissa suhteissa vankeina.
Kun olet ollut narsistin kanssa suhteessa niin ei ole mitään väliä onko uusi mies lyhyt, kalju tai asuu vuokra-asunnossa ja on työtön.
Valitettavasti meillä osa naisista elää tälläkin hetkellä täydessä helvetissä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös naiset ole sitten narsisteja luonnostaan? Miehen pitää pyytää anteeksi käytöstään, vaikka nainen olisi väärässä ja muutenkin naiset ei tykkää, jos joku on rehellinen ja looginen varsinkin naiseen kohdistuvissa asioissa.
Osalla ei ole mitään käsitystä millainen on oikea narsisti, painajaisista pahin.
Esim. vaikka joku laittaisi itsestään 100 kuva päivässä instaan niin sillä ei ole mitään tekemistä oikean narsistin kanssa. Järkyttävää, että tuota sanaa käytetään väärin.
Narsistilla ei ole mitään tekemistä minkään Instagram kuvien ja WhatApp kuvien kanssa.
Vaikka ihminen laittaisi itsestään 100 kuvaa päivässä Instagramiin niin se ei liity narsistiseen luonteeseen millään tavalla.
Tuon asian tietävät ne, jotka ovat olleet ja ovat tekemisissä oikean narsistin kanssa.
Älkää käyttäkö narsisti sanaa väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oivalsin tästä diagnoosista mun erittäin hankalan työkaverin. Juuri tuo valikoiva puhumattomuus. Ei saada yhden työkohteen asioita millään loppuun asti tehdyksi, kun ei vaan puhu eikä tee. Kun muistutan, sanoo että tekee kohta, kun saa tärkeämmän työn valmiiksi.
Tähän on valitettavasti pakko muistuttaa että ehkä se juttu kuitenkin on päinvastoin: narsisti on se joka valittaa että muut on hankalia. "Muut on tosi hankalia kun ne ei toimi niinkuin mä haluan. Ne ei tee mitä mä haluan, ei kommunikoi niinkuin mä haluan, ei näytä siltä mitä mä haluan, ei elä niinkuin mä haluan,... ne on narsisteja."
"Miksei se puhu mulle? Muille se puhuu mutta ei mulle! Valikoiva puhumattomuus!" Niin. Jos joku kuljeksii ympäriinsä niinkuin joku väkivaltainen pikkuhirviötyranni, niin miksiköhän sille ei puhuta, miksiköhän sitä vältellään, outo juttu.
Voi kun asiat olisivatkin niin yksinkertaisia, että aina se, joka valittaa, on narsisti. Tässä on se ongelma, että se joka valittaa, voi myös olla narsistin uhri, joka valittaa aiheesta. Joten ollaanko please tapauskohtaisia ja nähdään maailmassa myös ne harmaansävyt, eikä pelkästään musta ja valkea. Se vasta osoittaa ajattelun kypsyyttä, että osaa ajatella asioita eri näkökulmista ja vielä kriittisesti arvioida omiakin ajatuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HUOM!!!
Ottakaa huomioon se, että narsistisuudella on myös hyvät puolensa TIETYISSÄ ammateissa, kuten esimerkiksi poliisin roolissa se on erittäin tärkeä silloin kun asialliset ohjeet eivät kuulijoille kelpaa vaarallisissa tilanteissa. Myös sairaalan lääkärin ja osittain hoitajienkin tulee omata voimakasta ohjeistusta potilaan hyväksi ellei se ammatia osaavien ohjein toimi.
Mutta, on ammatteja joihin se ominaisuus ei kuulu ja on ammatteja joihin se EI SAISI KUULUA. Esimerkiksi papin roolissa se on tavallinen ilmiö vaikka hän on, tai ainakin tulee olla tietoinen uskonvapautta koskevasta Laista.
Erittäin tärkeää on omata narsistin ominaisuudet tai ainakin osata näytellä sen ominaisuutta onnettumuus paikoilla kuten esimerkiksi liikenne onnettomuuden sattuessa. Hyvä kuljettaja joukkoliikenteessä tulee osata hallita matkustajien joukkoa turvallisuuden tavoittein ja ohjata matkustajia auttamaan toinen toisiaan joka on tärkeä jos esimerkiksi kyseessä on tulipalo samassa yhteydessä.
Pahinta narsistisuuden ilmeneminen perheessä on lasten ja naisten alistamisina tosin naisetkin osaa olla narsistisia. Lasten kasvattaminen narsismisten perheessä aiheuttaa usein lapsella ikuisen vamman, lievimmät ovat arkuutena esille tulevia vaikka arkuutta esiintyy muutenkin koska se on luonteellinen ominaisuus mutta narsismin aihettama siihen lisääntyy usein voimakkaasti pelko.
Sinulla ei sitten ole minkäänlaista käsitystä mitä on narsismi. Sama kun sanoisit, että "ottakaan huomioon että alkoholismista on hyötyä joissain ammateissa, kuten baarimikkona tai sommelierinä, kun tietävät miltä alkoholi maistuu". Narsismi ja auktoriteetti on kaksi eri asiaa. Poliisina ja lääkärinä tarvitaan auktoriteettia, ei narsismia. Juurikin tuollaisten väärien ja naurettavien analyysien takia, ihmiset eivät ymmärrä että narsismi on vakava sairaus, josta koituu uhreille loppuelämän traumoja.
Ja ps. Kyllä naisetkin voivat olla narsisteja, samalla tavalla kuin äidit, isät, isoisät, psykologit, lääkärit, opettajat jne. Narsisteja löytyy yhtä monenlaisista taustoista, kuin on meitä ihmisiäkin.
Tiedän narsistin joka on töissä hoitokodissa, hänelle ei ole tehty psykologisia testejä, kävi vuoden avustaja kurssin.
Narsistiset piirteet eivät tee ihmisestä narsistia. Kaikilla meillä on narsistisia piirteitä, mutta narsismi ei ole mikään yksittäinen asia, tapa tai luonteenpiirre ihmisessä. Monilla on tapana haukkua exäänsä, anoppiaan tai pomoaan narsistiksi, siksi että heillä on narsistisia luonteenpiirteitä, jotka tulevat sitten esiin esim. riidoissa tai muissa konfliktitilanteissa. Se ei vielä tee ihmisestä narsistia, että eron yhteydessä esim. ex kohtelee rumasti tai epäkunnioittavasti.
Yleensä narsismi tulee esiin piilokavalasti ja on tällöin kestänyt pahimmassa tapauksessa jo vuosia. Monet merkit ovat olleet ilmassa jo pidemmän aikaa, mutta aivopesun ja gaslightingin takia usko omiin aisteihin ja tunteisiin on mennyt. Tarvitaan se viimeinen niitti mikä katkaisee kamelin selän ja uhri alkaa viimein ymmärtämään, että onkin ollut narsistin vallan alla. Eli yleensä, jos joku tekee "narsisti-analyysin" jostain ihmisestä hyvin pikaisin perustein, on harvoin kyseessä "oikea" narsisti ( ellei sitten ole jo aiemmin elänyt narsistin kanssa ja tätä kautta oppinut tunnistamaan merkit, joihin niidenkin tunnistamiseen menee vuosia).
Vierailija kirjoitti:
Jos moitit narsistia niin hän vaihtaa puheen aihetta.
Ei vaan alkaa järjetön huutoraivo ja ilman logiikkaa oleva monologi, jonka tuloksena narsisti on kääntänyt hänen saamansa moitteen sinun aiheuttamaksi ja sinä olet alunperin syyllinen siihen että hän joutui toimimaan niin kuin toimi.
Käytännön esimerkkejä ex-miehestäni:
- Löysin miehen profiilin treffipalstoilta ja mies tunnusti vasta kun minulla on vedenpitävät todisteet. Ei pyytänyt anteeksi, mutta kertoi rekisteröitymisen treffipalstoille olleen minun syytäni. Syy oli minun, koska minä en huomioinut häntä riittävästi arjessa ja hän haki treffipalstoilta keskusteluseuraa. Tosin mies oli kirjoittanut treffi-ilmoitukseensa hakevansa seksiseuraa, mutta enkä se oli se kuuluisa body language. Mutta siis oma vikani, kun en huomioinut miestä tarpeeksi.
- Erehdyin 20 vuoden aikana pari kertaa pyytämään miestä viemään keittiön täyden roskapussin piharoskikseen, koska minulla oli kädet täynnä muita kotitöitä ja sanoin, että olisi kiva jos hiukan auttaisit välillä minua. Mies vei kyllä roskapussin , mutta huutoraivosi ennen pussin vientiä "luuletko sä että mä jotenkin tykkään viedä näitä roskia, luuletko se että tää on jotenkin kivaa, mä sentään vaihdan sun autoon renkaat keväällä ja syksyllä, olisit kiitollinen siitä, ja sitten pitäisi rouvalle viedä jotain roskia, vie kuule ite ja tee jotain ite äläkä odota että mä teen KAIKEN, sä oot just tollanen että et kiitä mua mistään vaikka ne renkaatkin vaihdan...". Eli tuloksena loputon monologi, minkä jälkeen en uskaltanut pyytää miestä viemään roskapussia ulos, koska olinhan se kiittämätön vaimo.
Olin naimisissa narsisti- miehen kanssa 20 uskomattoman pitkää vuotta. Ja mies on kaikella mittaapuulla erittäin paha narsisti myös lastemme ja ystäväperheidemme mielestä.
Tuo projisointi on tosiaan melkein hassua, niin tökeröä se voi olla kun sille avaa silmät. Mutta toki kannattaa muistaa, että kaikki ihmiset, myös ei-häiriintyneet, projisoivat ajoittain.
Minun puolisoni tuli kerran kotiin mönkään menneen business-tapaamisen jälkeen, pahalla tuulella tietysti. Siinä hetken kiukuteltuaan kumosi täyslaidallisen yhtäkkiä minun päälleni, sätti minut huonoksi myyjäksi (en tee työkseni mitään myyntiin liittyvää. Tiedän olevani huono myyjä), ja kuinka minun pitäisi tsempata aika paljon pärjätäkseni liike-elämässä. Olin aika hämmentynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HUOM!!!
Narsistiset piirteet eivät tee ihmisestä narsistia. Kaikilla meillä on narsistisia piirteitä, mutta narsismi ei ole mikään yksittäinen asia, tapa tai luonteenpiirre ihmisessä. Monilla on tapana haukkua exäänsä, anoppiaan tai pomoaan narsistiksi, siksi että heillä on narsistisia luonteenpiirteitä, jotka tulevat sitten esiin esim. riidoissa tai muissa konfliktitilanteissa. Se ei vielä tee ihmisestä narsistia, että eron yhteydessä esim. ex kohtelee rumasti tai epäkunnioittavasti.
Yleensä narsismi tulee esiin piilokavalasti ja on tällöin kestänyt pahimmassa tapauksessa jo vuosia. Monet merkit ovat olleet ilmassa jo pidemmän aikaa, mutta aivopesun ja gaslightingin takia usko omiin aisteihin ja tunteisiin on mennyt. Tarvitaan se viimeinen niitti mikä katkaisee kamelin selän ja uhri alkaa viimein ymmärtämään, että onkin ollut narsistin vallan alla. Eli yleensä, jos joku tekee "narsisti-analyysin" jostain ihmisestä hyvin pikaisin perustein, on harvoin kyseessä "oikea" narsisti ( ellei sitten ole jo aiemmin elänyt narsistin kanssa ja tätä kautta oppinut tunnistamaan merkit, joihin niidenkin tunnistamiseen menee vuosia).
Nimenomaan. Meillä anoppi oli töissä hoitokodissa ja koti tiptop siisti.
Hän ei ikinä kirjoittanut viestejä, koska viestit voi näyttää jollekin ja niistä jää todiste.
Hän sanoo ilkeästi nimenomaan kahden kesken jotta jälkikäteen pystyy sanomaan: en ole sanonut, en ole tehnyt, en tarkoittanut asiaa sillä tavalla.
Anopilla oli myös tapana puuttua joka asiaan esim. hän valitsee itselleen pojasta ja tämän vaimosta hääkuvan koevedoksista, miniä ei sa imettää, äidinmaidossa ei kuulemma ole ravinto-aineita. Anoppi antaa 2 kuukauden ikäiselle vauvalle jäätelöä, koska hän on se joka antaa herkkuja vauvalle ensimmäisen kerran. Kun lapsi oli 2-vuotias sain juhlissa huudot, koska olin lapsen äitinä valinnut lapsen juhlavaatteet enkä ollut laittanut anopin ostamia vaatteita lapselle juhliin.
Naisnarsistit voivat olla kaikista petollisimpia. Oma sukulainen on päällisin puolin epävarma ja tohelo, mutta yrittää alentaa muita juuri narsistille ominaisella tavalla. Hän korjaa muiden sanomisia omituisella ja epäoleellisella tavalla, mutta rivien välistä näkyy sanoma, etteivät muut muka osaa ja ymmärrä mitään. Narskun omat lapset ovat kotonaan vaisuja, epävarmoja ja alistetun oloisia, eivätkä ole selvästi mielellään tekemisissä äitinsä kanssa nyt kun ovat melkein aikuisia. Miehistä narsku aina analysoi näiden vikoja ja asettaa näitä kylmästi paremmuusjärjestykseen, jossa ratkaisee miesten varallisuus ja ikä. Sanomattakin selvää että miehet vaihtuvat aina kun heistä ei enää hyödy riittävän paljon.
Tunnen toisen naisnarsistin, jolla on lääkärin tekemä diagnoosi persoonallisuushäiriöstä. Naisnarsisteille on tyypillistä muiden naisten käytöksen ja jopa puhetavan matkiminen vaikuttaakseen normaalilta. Vaikka narskun persoona vaikuttaisi päällisin puolin kuinka boheemilta ja erikoiselta, se kaikki on pelkkää muilta matkittu pintaa. Sisältä naisnarsku on täysin tyhjä ja persoonaton, joka ei keksi yhtään mitään omaperäistä ja teeskentelee 24/7. Diagnosoitu naisnarsku jopa vetää koko ajan superälykkään roolia ja yrittää päteä toistamalla muiden sanomia tai kirjoittamia asioita esittäen ne omina ajatuksinaan. Todellisuudessa hän on älyltään hädin tuskin keskiverto eikä ole tehnyt kuin yhden koulutustaan vastaavan pienen työprojektin, jonka mokasi totaalisesti olennaiselta osin.
Tulee mieleen kun kirjailija Anne Rice kuvasi fiktiohahmonsa (osuvasti vampyyrit) taitavina matkijoina. Täysin narsisti on juuri sellainen. Epäinhimillinen olento, joka tarkkailee ja matkii ihmisiä ja soluttautuu näiden sekaan. Sekä tietysti imee energiaa ja elinvoimaa näistä kuin joku inhottava verenimijä.
Käyttää halventavia sanontoja mm vässykä,nössö herkistä ihmisistä. Korostaa ihailuaan sellaisista, joita muut pitävät huonokäytöksisinä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös naiset ole sitten narsisteja luonnostaan? Miehen pitää pyytää anteeksi käytöstään, vaikka nainen olisi väärässä ja muutenkin naiset ei tykkää, jos joku on rehellinen ja looginen varsinkin naiseen kohdistuvissa asioissa.
Onhan naisissa narsisteja niin kuin on miehissäkin. Voi olla, että olet aina mennyt kimppaan juuri niiden narsististen ihmisten kanssa, ehkä juuri siksi, jos lähipiirissäsi lapsuudesta asti on ollut narsisti, ja olet kasvanut pitämään sellaista käytöstä normina.
Itse kun erosin ex -miehestäni, niin kuvittelin, että nyt se elämä tästä menee paremmille urille ihan itsestään. Mutta seuraavassa suhteessani havahduin siihen, että olen löytänyt uuden miehen, joka on samantyylinen kuin exäni. Silloin ymmärsin sen, miten tärkeä on tehdä työ itsensä kanssa. Muuten mikään ei muutu ikinä, suhteet vaan toistaa samaa kaavaa. Varsinkin jos olet englannin kielitaitoinen, niin netistä löytyy todella hyvin tietoa. Itse tykkään katsoa videoita YouTubista. Voin suositella jotain, jos haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HUOM!!!
Nimenomaan. Meillä anoppi oli töissä hoitokodissa ja koti tiptop siisti.
Hän ei ikinä kirjoittanut viestejä, koska viestit voi näyttää jollekin ja niistä jää todiste.
Hän sanoo ilkeästi nimenomaan kahden kesken jotta jälkikäteen pystyy sanomaan: en ole sanonut, en ole tehnyt, en tarkoittanut asiaa sillä tavalla.
Anopilla oli myös tapana puuttua joka asiaan esim. hän valitsee itselleen pojasta ja tämän vaimosta hääkuvan koevedoksista, miniä ei sa imettää, äidinmaidossa ei kuulemma ole ravinto-aineita. Anoppi antaa 2 kuukauden ikäiselle vauvalle jäätelöä, koska hän on se joka antaa herkkuja vauvalle ensimmäisen kerran. Kun lapsi oli 2-vuotias sain juhlissa huudot, koska olin lapsen äitinä valinnut lapsen juhlavaatteet enkä ollut laittanut anopin ostamia vaatteita lapselle juhliin.
Anoppi myös määräsi, että meidän on käytävä hänen luonaan joka viikko ja oltava 4 tuntia ja hänen poikansa meni tähän mukaan. Eli kun mies pääsi klo 16.00 lauantaina töistä niin olin laittanut vauvan ja 3 - vuotiaan valmiiksi kyläilyä varten.
Jos perheemme sairastui esim. Noro- virukseen niin sekä anoppi että mies olivat raivona, kun 4 tunnin viikottainen kyläily ei toteudu.
Ei auta, kun narsisti on tarpeeksi paha. Lasten kautta hän saa vallan naiseen ja nainen ei voi lähteä mihinkään ennenkuin lapsilla on tarpeeksi ikää. Sen jälkeen tuo helvetti loppuu.