Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Iän karttumisessa ei ole oikeastaan mitään hyvää, mutta on siinä se hyvä puoli, ettei enää tarvitse samalla tavalla murehtia muiden mielipiteitä. Se voi jostakin vaikuttaa narsismilta, muttei se sitä aina ole.
Tiesitkö, että narsistisia piirteitä on meissä kaikissa jonkin verran ja että se on myös periytyvää vahvasti. Diagnoosin saamiseksi on käytävä testit ja psykologiset keskustelut kuitenkin.
Monesti haukutaan ex puolisoja narsisteiksi, mutta sitä ennen ovat olleet niin rakkaita ja ihania...
Itse en lähtis osoittelemaan kaikkia heitä, joiden kanssa ei vain tule toimeen syystä tai toisesta. Ja myös peiliin sopisi jokaisen aina välillä katsoa. Ja jos onkin tehnyt parhaansa niin kotona, kuin töissä jne..ja toiselta saa aina vaan kuraa niskaan tavalla tai toisella, niin parempi suojella itseään ja nostaa kytkintä.
Näin olen itse toiminut itsesuojelusta. Toisia ei vain voi muuttaa, hyvä kun edes itseään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen kysymys; onko teidän tuntemillanne narsisteilla ns."dokumentti papereita tai kansioita"?
Kolmella tuntemallani narsulla on kaapeissaan tämmöisiä salamyhkäisiä paperikasoja joihin ei saa koskaan katsoa ja ne ovat heille jonkinlainen pakkomielle.
En tiedä paljoa mitä noissa papereissa sitten on paitsi yhdellä henkilöllä on oikeustaisteluista kaikenlaista lippua ja lappua. Tämän henkilön pääasiallinen elinkeino kun tuntuu olevan kaikkien haastaminen oikeiteen ja taisteluja käydään maailman tappiin asti.
Kiinnostaa tietää onko tämä salaperäisten dokumentti tiedostojen keräily yleistäkin?
Niin ja tosiaan nämä dokumentit otetaan välillä puheeksi ja annetaan vaikutelma että niissä on jotakin elämää suurempaa,varmaankin kokevat näin olevan tärkeitä tms.
Toki siellä voi olla jotain salattavaa, mutta tyhjäkin kaappi voi myös symboloida sille itselleen jotain omaa, kun muu on niin epävakaata. Siellä voi myös olla exiltä pöllittyjä "sotasaaliita" tai muuta mitä hänen heikko egonsa tarvii.
Mun eksä ainakin halusi olla jotenkin "salainen".
Epätäydellisen täydellinen kirjoitti:
Tiesitkö, että narsistisia piirteitä on meissä kaikissa jonkin verran ja että se on myös periytyvää vahvasti. Diagnoosin saamiseksi on käytävä testit ja psykologiset keskustelut kuitenkin.
Monesti haukutaan ex puolisoja narsisteiksi, mutta sitä ennen ovat olleet niin rakkaita ja ihania...
Itse en lähtis osoittelemaan kaikkia heitä, joiden kanssa ei vain tule toimeen syystä tai toisesta. Ja myös peiliin sopisi jokaisen aina välillä katsoa. Ja jos onkin tehnyt parhaansa niin kotona, kuin töissä jne..ja toiselta saa aina vaan kuraa niskaan tavalla tai toisella, niin parempi suojella itseään ja nostaa kytkintä.
Näin olen itse toiminut itsesuojelusta. Toisia ei vain voi muuttaa, hyvä kun edes itseään...
En tiennyt tosiaan tätä. Hyvä että kerroit!
Onneksi voi toimia itse esimerkkinä siinä, millaisia ihmisiä tänne maailmaan toivoisi lisää :)
Vierailija kirjoitti:
Dokumenteista kyselijälle, "pyydä kaikki kirjallisena", neuvoi narsisti exä minua työtäni koskien. Itsellään aina kaikki keskustelut, viestit dokumentoitu, ja niihin aina vedottiin, kun taas oli riitaa naapureidensa, alaisiensa tai sukulaistensa kanssa. Keittiön seinällä koukussa roikkui lukuisia kuitteja, kun kysyin, mitä ne on, sain vastauksen, että ne olen hänelle velkaa ruoasta, viineistä tms. Pyysin nähdä kuitit, niissä oli mm ostettuna ajettava ruohonleikkuri, aikuisen lapsensa tietokone jne. En tietenkään tuota yli 8000 e eron jälkeen maksanut. Siitä saan kuulla edelleen, vuosien jälkeen, kun hän puhuu yhteisillä tutuillemme, miten jäin hänelle velkaa, miten hyväksi käytin häntä. Hän oli jopa kännykällä videoinnut riitojamme, tyhmänä näytti ne humalassa, mitä hän loppuaikoina me aina oli.
Tämä ketju on muuten parasta vertaistukea. En olekkaan hullu, tälläisia asioita on näköjään tapahtunut muillekin.
Aivan järkyttävää. Ihan hirveä tuokin juttu, että on naisten hiuksia ilmoitustaululla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen kysymys; onko teidän tuntemillanne narsisteilla ns."dokumentti papereita tai kansioita"?
Kolmella tuntemallani narsulla on kaapeissaan tämmöisiä salamyhkäisiä paperikasoja joihin ei saa koskaan katsoa ja ne ovat heille jonkinlainen pakkomielle.
En tiedä paljoa mitä noissa papereissa sitten on paitsi yhdellä henkilöllä on oikeustaisteluista kaikenlaista lippua ja lappua. Tämän henkilön pääasiallinen elinkeino kun tuntuu olevan kaikkien haastaminen oikeiteen ja taisteluja käydään maailman tappiin asti.
Kiinnostaa tietää onko tämä salaperäisten dokumentti tiedostojen keräily yleistäkin?
Niin ja tosiaan nämä dokumentit otetaan välillä puheeksi ja annetaan vaikutelma että niissä on jotakin elämää suurempaa,varmaankin kokevat näin olevan tärkeitä tms.
Toki siellä voi olla jotain salattavaa, mutta tyhjäkin kaappi voi myös symboloida sille itselleen jotain omaa, kun muu on niin epävakaata. Siellä voi myös olla exiltä pöllittyjä "sotasaaliita" tai muuta mitä hänen heikko egonsa tarvii.
Hyiii saakeli! Mun exällä oli ilmoitustaululla erivärisiä pitkiä hiuksia ja naisten kaikenlaisia hiuspinnejä, koruja ja muuta krääsää hyiiii. Ei suostunut kertomaan mitä ja kenen ne on
Yyyh. Tossa vaiheessa kyllä olis jo pakko nostaa kytkintä. Toisaalta, itsekin jostain ihmeen syystä kestin sen, että eksällä oli naiselle omat lakanat, pyyhkeet, kampa, kosmetiikkatuotteita, ihan kuin koiraa varten hankitut tarvikkeet. Monikohan niitä oli käyttänyt...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyiii saakeli! Mun exällä oli ilmoitustaululla erivärisiä pitkiä hiuksia ja naisten kaikenlaisia hiuspinnejä, koruja ja muuta krääsää hyiiii. Ei suostunut kertomaan mitä ja kenen ne on
Yyyh. Tossa vaiheessa kyllä olis jo pakko nostaa kytkintä. Toisaalta, itsekin jostain ihmeen syystä kestin sen, että eksällä oli naiselle omat lakanat, pyyhkeet, kampa, kosmetiikkatuotteita, ihan kuin koiraa varten hankitut tarvikkeet. Monikohan niitä oli käyttänyt...
Tuo on kyllä kuvaavaa. Tarvikkeet kuin koiralle. Laittoi ajattelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites jos ois kaksi narsistia parisuhteessa?
Epäilen tätä mun vanhemmissa
Ap
On muuten periytyvää tuo narskuttelu sitten...
Ja oliko se nyt niin, että kun toisia haukkuu, niin tuntisi itsensä hieman paremmaksi?
Jk. yhtään täydellistä ihmistä en ole vielä täällä maailmassa tavannut.
Mitä rakastavampi ja ymmärtävämpi/ armollisempi ihminen on, sitä kehittyneempi ja valmiimpi**
Ehkä tärkein asia mikä minua auttoi kaiken sumutuksen, itseni kadottamisen ja asioiden unohtelun jälkeen oli, että aloin pitää päiväkirjaa. Sen avulla sain jollain tavoin seurattua kaiken järjettömyyttä jota todella en sen kaiken uskomattoman touhun ja sumutuksen keskellä nähnyt enää selkeästi. Usein en tosiaan narsun palopuheiden ja huudon jälkeen edes muistanut mistä ihmeestä tässä nyt riideltiin vai riitelikö hän yksin?
Eli, pitäkää ihmeessä salaista päiväkirjaa tai edes jotain muistivihkoa säännöllisesti jos olet tilanteessa että on vaikeuksia päästä irti. Mutta piilota se hyvin narsulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja oliko se nyt niin, että kun toisia haukkuu, niin tuntisi itsensä hieman paremmaksi?
Mitä rakastavampi ja ymmärtävämpi/ armollisempi ihminen on, sitä kehittyneempi ja valmiimpi**
Rakkaus, ymmärrys ja armollisuus on narsistin lempiruokaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä kuvaavaa. Tarvikkeet kuin koiralle. Laittoi ajattelemaan.
Kohteli mua kyllä muutenkin kuin koiraa. Tai esinettä. Periaattessa valtaosin ihan hyvin, mutta kuin esinettä tai koiraa eikä kuin aikuista ihmistä, jolla on omat tarpeet ja tahto ja vastavuoroisuus. Lähdin sitten ennen kuin oltaisiin menty siihen vaiheeseen, että koulutetaan huonosti käyttäytyvää koiraa...
Tässä on hyvin kuvattu kuinka tuo narsistin kameleonttimainen värinvaihtopeli tapahtuu.
Ystävällisyys, epäystävällisyys, röyhkeys, tahdittomuus, loukkaaminen, anteliaisuus, rajattomuus, hyvä ja paha, pirullisuus ja herttaisuus kiertävät kehää ja vuorottelevat, koska narsistilla on monta naamaria joita hän käyttää vuoronperään.
Näyttelee tunteita. Hän ei unohda sitä mitä sinä et muista ja päinvastoin. Valikoiva unohteleminen.
Puhutaan myös kaasuvalotuksesta, jossa uhri lopulta menettää uskonsa omiin tuntemuksiinsa, jotkut menettää järkensä. Puhuu erittäin loukkaavasti tarkoituksenaan polkea toista, jotta itse kohoaisi edes vähän.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko toinen vanhemmistani narsisti, joku persoonallisuuden häiriö kyllä kai on. Mutta onko narsistille tyypillistä olla välillä uhri, välillä todella sympaattinen ja sitten taas toisessa hetkessä aivan tunteeton ja pahantahtoinen? Kun silloin, kun hän on ystävälllinen ja kiva, on vaikea uskoa, että ne toisenlaiset jutut ovat edes totta. Ja sitä voi kestää pitkäänkin. Vaikka on ihan mustaa valkoisella aivan hiveistä teoista, ihmisten manipuloimisesta jne. Hän satuttaa ja loukkaa tahallaan ja jos asiasta keskustelee, hän " ei muista" mitään sellaista tapahtuneen. Jos ei olisi muiden ihmisten muistikuvia, epäilisin omaa järkeäni ihan tosissaan. Hyvinä aikoina on vaikea pitää välimatkaa, koska osaa olla todella herttainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ihmisen "täydellisyydellä" ei ole mitään tekemistä sairaan ja väkivaltaisen narsistin kanssa. Jos ajettelet niin, et ymmärrä koko narsismi-asiaa. Narsisti ei edes yritä tulla paremmaksi ihmisenä, koska on omasta mielestään jo täydellinen.
Lista narsistin käytösmalleista:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä
Väkivaltainen
Empatian puute
Lapsellisuus
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä
Impulsiivisuus
Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen
Valehteleminen
Mustasukkaisuus
Harha-ajatukset
Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun eksä ainakin halusi olla jotenkin "salainen".
Samoin. Ja ei suostunut valokuviin ei sitten millään. Jos kuitenkin tuli tilanne että joku nappasi kuvan ja narsu ehti reagoimaan niin hän otti salaman nopeasti heti aina sellaisen yhden kummallisen ilmeen. Ihan kuin olisi yrittänyt näyttää tunnistamattomalta.
...Syntynyt hankalan ihmisen lapseksi...hmm. Sinussa on 50% hänen geenejään.
Ja kukaan ei ole vain joko tai tyyppi. Ehkä sinä vain olet niin ärsyttävä ja piloille hemmoteltu?
Kaikilla ei kemiat kohtaa, olivat verisukua tai ei.
Syyttely ja valittaminen ei ainakaan auta. Vain omaa käytöstään muuttamalla voidaan saada jotain vastareaktiota :)
Itse asiasssa kukaan on joko tai tyyppi. Sitä joko on empatiakykyä ja omaatuntoa tai sitten ei ole (tai sitä on niin vähän, että niiden puute haittaa olennaisesti ihmissuhteissa toimimista sekä vaikkapa lain ja yleisten moraalikoodien puitteissa toimimisen).
Kyllähän ihmisistä osa on murhaajia ja osa ei. Ihan turha filosofoida, että jokainen tietyissä olosuhteissa voi tappaa ihmisen, kun lähes jokainen ihminen kuitenkin välttyy sellaiselta koko elämänsä.
Epätäydellisen täydellinen kirjoitti:
Tiesitkö Sinä että,
Diagnosoituja narsisteja on niin vähän, koska he eivät suostu näihin testeihin eikä lääkärit ja tähän tehtävään korkeasti koulutetutkaan henkilöt aina tunnista näitä koska he eivät ole siellä narsun kotona näkemässä mitä perhe on joutunut monesti kestämään jo vuosia ja vuosikymmeniä.
Todelliset asiantuntijat löytyvät sieltä narsun lähipiiristä. On hyvä ettei kaikki tule koskaan elämässään pääsemään jyvälle mitä siellä neljän seinän sisällä tapahtuu että... no... hyvä että on vielä ihmisiä jotka elää tuossa uskossa että terveellä maalaisjärjellä ja itsesuojeluvaistolla olet turvassa.
Käykö täällä kaikille kommenteille niin, että ne julkaistaan vasta tarkastuksen jälkeen? Vai oliko kommentissani jokin sana, miksi sitä ei julkaistu?