Mies avaa joka ilta ruoan kanssa viinipullon
Juodaan se sitten puoliksi, mutta ollaanko me alkoholisteja?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurkuluttaja kirjoitti:
Jos tuo on alkoholismia, niin suurin osa Etelä-Euroopan asukkaista on alkoholisteja. Parempi tosin olla kuusi päivää selvin päin ja juoda perjantaina puolitoista pulloa kossua, heittää vaimo hankeen ja viettää yö putkassa.
Yksi pullo viiniä on naiselle maksimi viikossa eli 7 annosta. Sen yli kun menee on suurkuluttaja ja jos se on aina saatava niin on alkoholisti.
75/12=6,25. Eli ei ole edes 7 annosta pullossa.
Se on yli 6 annosta. Tietysti te alkoholistit avaatte sen toisen pullon että saatte sen 0.75 annosta käyttöönne.
Vastaan kokemuksella, että olette. Itse join ennen päivittäin tuon määrän ja vaikka olin aivan toimintakykyinen normaali ihminen, niin kyllä se riippuvuutta oli. Välillä jo aamulla mietin sitä illan viinilasillista ja todella vaikeaa oli lopettaa juominen. Yhteisellä päätöksellä puolison kanssa ja alkoholittomilla korvikkeilla lopetettiin.
Minä en saattaisi ottaa. Pienikin pöhnä heikentää unenlaatua ja tokkurainen olo päässä ei ole kiva.
Haluaisin kuulla syyn miksi juotte viiniä joka ilta?
Aika surkean kuuloista elämää. Ei käyt kateeksi.
Hyvä ketju näkemään, että kuinka vieraantuneita suomalaiset ovat alkoholista ja sivistyneestä juomisesta. Täällä pidetään tuommoistakin alkoholismina, kun monessa muussa paikassa moinen on ihan normaalit ruokajuomat. Lounaalla omansa ja illallisella omansa.
Juotteko noin joka päivä vai vain nyt joulunaikaan?
Vierailija kirjoitti:
Naisilta yleensä menee sydän ja kuolevat sydänkohtaukseen, miehiltä menee maksa. Naisilla maksa kestää enemmän alkoholia, mutta pumppu sanoo itsensä irti kauan ennen kuin siihen asti pääsee että maksan kanssa olisi todellisia ongelmia.
Ja molemmilla pehmenee pää…
Vierailija kirjoitti:
Suurkuluttaja kirjoitti:
Jos tuo on alkoholismia, niin suurin osa Etelä-Euroopan asukkaista on alkoholisteja. Parempi tosin olla kuusi päivää selvin päin ja juoda perjantaina puolitoista pulloa kossua, heittää vaimo hankeen ja viettää yö putkassa.
Ihanko oikeasti luulette, että Etelä-Euroopassa juodaan viiniä joka päivä? Ja että kaikki juovat? No eivät todellakaan.
Olen asunut Etelä-Euroopassa liki vuoden ja aika harva siellä oikeasti mitään viiniä joi joka päivä. Ihan normaalisti siellä arkea elettiin ja viini ei siihen kuulunut. Hohhoijaa vain...
Ja ainakin minä muistan lukeneeni, että Ranskassa viini lantrataan usein vedellä, kun sitä juodaan ruuan kanssa. En tiedä, pitääkö paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan kokemuksella, että olette. Itse join ennen päivittäin tuon määrän ja vaikka olin aivan toimintakykyinen normaali ihminen, niin kyllä se riippuvuutta oli. Välillä jo aamulla mietin sitä illan viinilasillista ja todella vaikeaa oli lopettaa juominen. Yhteisellä päätöksellä puolison kanssa ja alkoholittomilla korvikkeilla lopetettiin.
Siis alkoholittomilla viineillä? Vai noillain muilla.
Hyvä päätös, jota ei varmaan kukaan kadu, joka sen tekee vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurkuluttaja kirjoitti:
Ihanko oikeasti luulette, että Etelä-Euroopassa juodaan viiniä joka päivä? Ja että kaikki juovat? No eivät todellakaan.
Olen asunut Etelä-Euroopassa liki vuoden ja aika harva siellä oikeasti mitään viiniä joi joka päivä. Ihan normaalisti siellä arkea elettiin ja viini ei siihen kuulunut. Hohhoijaa vain...
Ja ainakin minä muistan lukeneeni, että Ranskassa viini lantrataan usein vedellä, kun sitä juodaan ruuan kanssa. En tiedä, pitääkö paikkansa.
Tätä en usko.
Vierailija kirjoitti:
Suurkuluttaja kirjoitti:
Kaikki eivät mutta melkein kaikki, eivät tietenkään lapset. Kyllä viini kuuluu ruokapöytään etelä-Euroopan viinimaissa, silti sitä eivät siinä pöydässä edes kaikki ota. Sain tuossa joululahjoja naapureilta, kaikilta viiniä ja viinilikööriä (Vin santo) useita pulloja. Nautiskelen harvoin pienen lasillisen noin yksi desi jonkun pastaruoan kera. Ruoanlaittoon käytän usein viiniä. Risottoon valkoviiniä ja liharuokiin punaviiniä. Naapurissa asuu pariskunta mies 89 v ja vaimonsa 92 v. he sensijaan ovat koko ikänsä käyttäneet kahdestaan litran lounalla ja toisen litran iltaruokailuissaan. Molemmat ovat fyysisesti hyvässä kunnossa ja päät toimivat kuin partaveitset. Olen asunut nyt noin 12 vuotta Italiassa. Asenne tuohon viiniin on etelä-Euroopassa täysin erilainen kuin Suomessa, viini on elintarvike näet. Minusta tuo pullo jonka ap ja miehensä iltaisin nauttivat ei ole paljon, pullo on varmaan 0,75 l.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurkuluttaja kirjoitti:
Tätä en usko.
Totta on ja näin tehtiin Saksassakin, juomaa kutsutaan nimellä Schorle joka on puolet vettä ja puolet viiniä. Erittäin yleinen juoma.
Vierailija kirjoitti:
Suurkuluttaja kirjoitti:
Olen asunut italiassa ja kaksikymmentä vuotta ollut yhdessä puolisoni kanssa. Kyllä siellä juodaan joka päivä viiniä, täysin normaali määrä on puoli litraa.
Pystyttekö olemaan vaikka viikon ilman?
Sen onko alkoholisti määrittelee ihminen itse, ei kukaan toinen ihminen. Kokemusta on.
Alkoholismiin voi sairastua tervekin ihminen ilman sukuperäistä alttiutta, kun riippuvuus voi kehittyä ihan juomalla ja siten sairastua. Suosittelen pohtimaan asiaa vakavasti omalta kannalta, se on oma asia, se ei ole yhteinen asia päättää juoko vai ei, ja tuntuuko juominen minusta hyvältä vai ei.
Voin kertoa lisää jos on asiallisia kysymyksiä. Itse raitistuin hieman yli 2 v sitten, kannatti - on elämäni paras päätös. Alkoholista ja muista päihteistä voi päästä irti, raitistua - niin halutessaan.
Lisäksi on olemassa AA auttavapuhelin, jossa puhelimeen vastaa raitistunut alkoholisti ja tukee asian kanssa niin halutessa. (09) 750 200
Alkoholismissa sairautena ja alkoholistissa ihmisenä ei ole mitään ihmeellistä eikä asiaa tarvitse mitenkään hävetä. Elämästä saa uudelleen elämisen arvoista ja arvokasta, kivaa.
Sitten heille kutka haluavat juoda, käyttää - jatkaa elämästä nauttimista. Olkaa hyvä vain, on sinun asia.
T: Batman, alkoholisti
Ainakaan terveellistä jokailtainen viinin juominen ei ole. Puoli pulloa on aika iso määrä. Yksi lasi illassa olisi kohtuullisempi, mutta sekään ei ole suositeltavaa. Kannattaa jättää viinipullo viikonloppuun. Itse olisi jo hiprakassa puolesta pullosta viiniä. Mutta jos sitä juodaan päivittäin, toleranssi kasvaa. Silti se ei ole elimistölle vähemmän haitallista.
Ette. Viini on ihan normaalia ruokajuoma mitä etelä- euroopassa juodaan arkenakin myös päivällä. Suomen holhoamiskulttuuri saa aikaan alkoholisteja kun alkoholi on jotain eksoottista ja vaarallista minkä kanssa pitää rikkoa rajoja ja hölmöillä.
Kun olen parin kuukauden välein päivän tai kaksi suurkuluttaja ja siinä välillä en juo lainkaan, olen kai käytännössä absolutisti. Juomatapatestit antaa silti kovia lukemia.