Ehdotelkaa isoja ja leppoisia koirarotuja
Eli tarkoitus olisi jossain vaiheessa hankkia toinen koira. Tällä kertaa tahtoisimme ison/isohkon koiran. Luonteeltaan koira saisi olla aika leppoisa, leikkisä ja ihmisrakas. Meillä on pieni seurakoira kotona, joten koiran pitäisi viihtyä laumassa eikä olla mikään yksinäinen susi, jolle on ihan sama onko ketään kotona vai ei. Itse olemme alkaneet kallistua Bernin paimenkoiraan, mutta tehkääs ehdotuksia. En edes tiedä kaikkia maailman koiratotuja, joten googlailu umpimähkään eri roduilla ei tuota hirveästi tulosta. Koulutukseen olemme tottakai varautuneet, vaikka haluammekin leppoisan koira.
Kommentit (96)
Tähän astisista tuo meidänkin miettimämme berni olisi kaikista sopivin. Isohko, leppoisa, ihmistakas ja aika helposti koulutettava. Mies olisi itse mieltynyt rotikkaan, mutta itsellä kalvaa mielessä pelko ettemme ole tarpeeksi kykeneviä kouluttamaan niin omapäistä koiraa. Itse tykkäisi alaskanmalamuutista, mutta tämänkin kohdalla tulee ongelmaksi sen luonne ja koulutettavuus.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:11"]
Kultainen noutaja
Ellei ole tarpeeksi iso, niin Irlannin susikoira on todella lempeä luonne.
[/quote]
Mun peukku oli nimen omaan tuolle irlanninsusikoiralle. Kaikki joita tunnen ovat olleet todella lempeitä ja pitkämielisiä.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:44"]Dalmatialainen.
[/quote]
On kaikkea muuta kuin helppo perhekoira!
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:44"]
Dalmatialainen.
[/quote]
Äärimmäisen vilkas ja omapäinen otus, leppoisasta kaukana...
Pyreneittenmasriffeja löytyy kaksi täältä. :) juuri ikkunasta katselin kun pihalla ovat lastemme kanssa, toinen kantaa lapsen lelusankoa lapsen perässä ja lapsi latoo sinne kiviä, toinen on toisen lapsemme kanssa piilosta. :D hyväluontoisia mussukoita <3
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:43"]
Iso Sveitsin paimenkoira
[/quote]
On luonteeltaan aika erilainen kuin esim. berni. Omanarvontuntoinen, jääräpäinen, ei niin ehdoitta perheeseensä kiintyvä.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 10:51"]Meillä on ollut bernejä (tällä hetkellä kaksi) jo toistakymmentä vuotta ja voin suositella rotua lämpimästi. :) [/quote] Mites kun berneillä on aika paljon periytyviä sairauksia?
[/quote]MIssä määrin nämä ovat vältettävissä ja hoidettavissa? En ole ap mutta minulla on perheenjäsen joka on kiinnostunut berniksistä.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:47"]
Pyreneittenmasriffeja löytyy kaksi täältä. :) juuri ikkunasta katselin kun pihalla ovat lastemme kanssa, toinen kantaa lapsen lelusankoa lapsen perässä ja lapsi latoo sinne kiviä, toinen on toisen lapsemme kanssa piilosta. :D hyväluontoisia mussukoita <3
[/quote]
eikös Belle ja Sebastian-tv-sarjan Belle ollut pyreneittenkoira?
Kuningas tanskandoggi vaan tulille. Ei välttämättä hirveän ihmisrakas, mutta rauhallinen ja lempeä. http://www.koirat.com/rodut/tanskandoggi
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:43"]Tähän astisista tuo meidänkin miettimämme berni olisi kaikista sopivin. Isohko, leppoisa, ihmistakas ja aika helposti koulutettava. Mies olisi itse mieltynyt rotikkaan, mutta itsellä kalvaa mielessä pelko ettemme ole tarpeeksi kykeneviä kouluttamaan niin omapäistä koiraa. Itse tykkäisi alaskanmalamuutista, mutta tämänkin kohdalla tulee ongelmaksi sen luonne ja koulutettavuus.
[/quote]
Meillä on useampi malamuutti ja ovat kyllä todella ihmisrakkaita. Luonne on todella ihana ko rodulla, mutta koulutettavuus on välillä niin ja näin :) ei se koulutus mitään ydinfysiikkaa tälläkään rodulla ole. Namuilla saa paljon aikaan ;)
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:04"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 10:51"]
Saksanpaimenkoira
[/quote]
Leppoisa? No ei ole kyllä ensimmäinen määre, joka schäferistä tulee mieleen.
[/quote]
Mulla on tässä ollut kohta 25 vuotta pelkästään sakemanneja ja jokainen on ollut leppoisa, vaikkakin energinen ja älykäs. Lapsirakas ja uskollinen.
Meillä on nöffi, ei kuolaa. Kuolaaminen riippuu siitä, miten paljon huulet roikkuu, Hiekkaa tuo jonkin verran, mutta tassut trimmataan niin että ei sekään kauheasti haittaa. Iso koira tuo AINA sotkua hiukan.
Nöffit on lempeitä ja fiksuja koiria.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:47"]Pyreneittenmasriffeja löytyy kaksi täältä. :) juuri ikkunasta katselin kun pihalla ovat lastemme kanssa, toinen kantaa lapsen lelusankoa lapsen perässä ja lapsi latoo sinne kiviä, toinen on toisen lapsemme kanssa piilosta. :D hyväluontoisia mussukoita <3
[/quote]
Tämä olisi kyllä ihana, mutta valitettavasti emme asu kauhean maaseudulla, joten naapurit eivät välttämät arvostaisi näin äänekästä koiraa. Ja tällä vähän sama ongelma kuin nöffillä, se kuola :D muuten ottaisin vaikka heti!
Tanskandoggi ei ole perhekoira, toisin kuin luullaan. Muutamalla on, ja lapset ovat ikävä kyllä jäneet sellaisen hampaisiin.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:49"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 10:51"]Meillä on ollut bernejä (tällä hetkellä kaksi) jo toistakymmentä vuotta ja voin suositella rotua lämpimästi. :) [/quote] Mites kun berneillä on aika paljon periytyviä sairauksia?
[/quote]MIssä määrin nämä ovat vältettävissä ja hoidettavissa? En ole ap mutta minulla on perheenjäsen joka on kiinnostunut berniksistä.
[/quote]
Epilepsiat pyritään kitkemään pois jalostuksen keinoin ja siinä on onnistuttu berneissä hyvin. Lonkka- ja kyynärävaivoja estetään pevisa-ohjelmaa käyttäen, koirat kuvataan ja pentuajan ruokintaan ja liikuntaan kiinnitetään erityishuomiota. Syövät ovat riesa, niille ei oikein muuta voi kuin että pyritään selvittämään sukutaipumuksia ja avoimesti ilmoittamaan kuolinsyyt, niin ettei yhdistetä sellaisia linjoja, josta molemmilta puolin saisi taipumuksen. Lopuksi on tietysti sitten vielä tuuritekijä.
Mutta kaikissa roduissa on omat "tyyppivikansa" ja bernit ovat niin ihastuttavia koko perheen koiria, että edut voittavat potentiaaliset haitat. Tekee sen mitä pystyy niin hyvin kuin pystyy, ja nauttii elämästä koiran kanssa surematta mahdollista tulevaisuutta, siinä mun filosofia.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:51"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:43"]Tähän astisista tuo meidänkin miettimämme berni olisi kaikista sopivin. Isohko, leppoisa, ihmistakas ja aika helposti koulutettava. Mies olisi itse mieltynyt rotikkaan, mutta itsellä kalvaa mielessä pelko ettemme ole tarpeeksi kykeneviä kouluttamaan niin omapäistä koiraa. Itse tykkäisi alaskanmalamuutista, mutta tämänkin kohdalla tulee ongelmaksi sen luonne ja koulutettavuus.
[/quote]
Meillä on useampi malamuutti ja ovat kyllä todella ihmisrakkaita. Luonne on todella ihana ko rodulla, mutta koulutettavuus on välillä niin ja näin :) ei se koulutus mitään ydinfysiikkaa tälläkään rodulla ole. Namuilla saa paljon aikaan ;)
[/quote]
Miten tulee toimeen muiden koiren kanssa? Eniten pelkään ettei pärjää perheessä jo olevan pikkukoiran kanssa vaan alkaa pomottaa.
Kokemuksia bernistä ja nöffistä. Nöffiin kun vertasi, niin bernit ärsyttäviä räkyttäjiä ja touhottajia, nöffi rauhallisempia ja eivät räkytä. Berniin onkin silloin käytetty nöffiä kun rotu on muodostunut. Berni on pienempi kuin nöffi.
Näin ketjun otsikon, niin olin tulossa ehdottamaan berninpaimenkoiraa juurikin, mutta ap itsekin näköjään harkinnut sitä ja ensimmäinen vastasus oli berni. Aivan ihania.
Iso Sveitsin paimenkoira