Tiedän, että tämä on noloa, mutta minua jotenkin hävettää olla siivooja
Olen korkeakoulutettu, mutta oman alan töitä ei löytynyt. En omaa sellaisia sosiaalisia taitoja, että voisi päästä muihin töihin. Ainoa vaihtoehto on siivous, mutta kyllä se hävettää minua joka päivä. Niin kovasti arvostan siivoojia ja siivoojan työtä, mutta en voi mitään sille että itseäni hävettää olla "pelkkä" siivooja. Koen työni tylsänä ja turhauttavana. Sen ihan tuntee nahoissaan, että on yhteiskunnan alimpaa luokkaa kun siivoilee muiden jälkiä.
Kommentit (21)
Siivoojan työ on tärkeää ja fyysisesti raskasta. Itse arvostan siivoojia paljon enemmän kuin monia muita ammatteja. Ennen kaikkea onhan se paljon parempi olla töissä kuin työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Siivoojan työ on tärkeää ja fyysisesti raskasta. Itse arvostan siivoojia paljon enemmän kuin monia muita ammatteja. Ennen kaikkea onhan se paljon parempi olla töissä kuin työttömänä.
Ei ole ollenkaan fyysisesti raskasta, jos tajuaa mitään ergonomian ja työn suunnittelun päälle.
t. siivooja
Mun mielestä siivoojan on duuni on kunnon working class hero, arvostan 🤟
Ja hienoa, että et tyydy työttömyyteen vaan elätät itseäsi ja otat työtä vastaan, vaikka ei olekaan omaa alaasi.
Siivoojia tarvittaisi vähemmän, jos kerrostalojen sijaan olisi luhtitaloja jossain enemmän (ei liian tiivis kaavoitus), eli pääsee suoraan ovesta ulos. Jos rakennetaan pelkkää kerrostaloa ja kolhoosia, se lisää siivouksen tarvetta.
Älä suotta häpeile, vaan ole ylpeä rehellisestä työstäsi! Tee se niin hyvin kuin voit. Itse arvostan, itsekin korkeakoulutettuna, siivoojan työtä. Se on raskasta ja tärkeää työtä.
Tuttu tunne! Ja kun itse tietää että rahkeita sekä koulutustakin olisi muuhunkin. Työpaikat kiven alla ja työkokemusta vain vähän toiselta alalta.
Hae kuitenkin myös oman alasi, tai sitä sivuavaa työtä.
Voi kuule , siivoojan työ ei ole tylsää. Ala vaan katselemaan ohikulkijoita , niin opit todella paljon kanssaihmisistä. Saatat yllättyä , että sua arvostavat just ne tyypit , joillla on asiat kunnossa. Tärkeilijät ja teeskentelijät kyllä erottuu aika nopeasti.
Ykskin lapsi joskus tokaisi , että *ethän sä voi osata ,kun oot vaan siivooja*. Äitinsäkin on. Eli , millainen miehenmalli isi on.
Vierailija kirjoitti:
Hae kuitenkin myös oman alasi, tai sitä sivuavaa työtä.
Oman alani avoimet työpaikat on Suomessa melkeinpä yhden käden sormilla laskettavissa. Hakijoita tuhansia. Ei paljoa naurata :(
Kyllä yleinen suhtautuminen tuntuu olevan se, että siivoojana työskentelevän ajatellaan olevan siivooja "väliaikaisesti" tai muutoin vain alisuorituvan elämässä.
Siivoustyöstäkään ei kuitenkaan kuka tahansa nykyään selviä, ei sitä noin vaan mennä tekemään. Vaatimukset kasvavat koko ajan, mitä kaikkea pitää missäkin ajassa tehdä.
Itsekin olen siivonnut työkseni aikoinaan lähes 14 vuotta. Oli aika paljon väliä itselle sillä, mitä paikkaa siivoaa, työn mielekkyyteen vaikuttaen. Tykkäsin eniten koti- ja hotellisiivouksesta.
Rupea siivoustaiteilijaksi. Brändää itsesi. Esitä show, jonka lopuksi luuttuat lattian jollain tärkeilevällä moppitukalla.
Vierailija kirjoitti:
Sama homma. Arvostan todella paljon, että joku jaksaa siivota allekirjoittaneen ja kollegoideni jarruraidat pöntöstä päivän päätteeksi. Moni huomaa nämä pienet asiat vain, jos siivooja ei käykään.
Monessa työpaikassa, siivoojan poissaolo huomataan ensimmäisenä.
Työn arvostus on eri asia. Minäkin arvostan siivoojan työtä, mutta en itse voisi olla siivooja tuntematta häpeää ja alemmuutta. Äitini oli mm. siivooja ja häpesin sitä niin paljon. En koskaan kertonut kenellekään totuutta hänen työstään.
Vierailija kirjoitti:
Työn arvostus on eri asia. Minäkin arvostan siivoojan työtä, mutta en itse voisi olla siivooja tuntematta häpeää ja alemmuutta. Äitini oli mm. siivooja ja häpesin sitä niin paljon. En koskaan kertonut kenellekään totuutta hänen työstään.
Tätäkin olen miettinyt, että en kehtaisi edes hankkia lapsia ollessani siivooja, koska en haluaisi lapsieni joutuvan häpeämään ammattiani.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuitenkaan ilmeisesti hävetä olla niin tyhmä, että häpesi äitinsä työtä.
Mahdollisesti häpeät työtäsi, sillä et itsekään arvosta sitä tai pidät sitä alle oman tasosi työnä, eli luulet olevasi parempi kuin työsi.
Ei kukaan pakota olemaan siivooja. Anna se työ jollekin joka osaa sitä arvostaa.