Mikä saa ihmisen luulemaan tietävänsä koulutettuja ihmisiä paremmin totuuden
Olen aivan huuli pyöreänä lukenut yhden fb kaverini seinää. Jakaa varoituksia rokotteista monia kertoja päivässä ja lauma öyhöttäjiä huutaa mukana kuinka ei ole pandemiaa ja THL vain juonii ihmisten pään menoksi valheita.
Mikään ei saisi mua kuvittelemaan että tiedän jotain rokotteista enemmän kuin asiaan erikoistuneet ihmiset.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on mahdollista älykkäiden ja kielitaitoisten ihmisten hankkia tietoa ympäri maailmaa eri lähteistä, ja vertailla sitä keskenään. Monet tekevätkin näin ja ovat tehneet jo vuosia. Ei ole enää niin, että vain virallisen koulutuksen saanut henkilö on pätevä esittämään näkemyksiä asioista. Tietysti yksinkertaisille ihmisille ne koulutuksen saaneet ovat niitä jumalasta seuraavia auktoriteetteja, joihin uskotaan, koska itsellä ei ole kykyä itsenäiseen kriittiseen ajatteluun eikä asioiden vertailuun.
Suurin osa koronaan tai koronarokotteisiin epäilevästi suhtautuvista ei kuitenkaan kuulu ryhmään "älykkäät ihmiset, jotka ovat hankkineet tietoa luotettavista lähteistä ja sen perusteella muodostaneet näkemyksensä." Tämän sinäkin varmaan myönnät?
Oikeasti älykäs ihminen ei myöskään yliarvioi omaa älyään ja kuvittele, että hänen tutkiskelullaan saavuttamansa tietämys vastaa asiantuntijan tutkintoja ja työkokemusta ;)
Jos nyt koronasta ja rokotteista puhutaan, niin tieteelliset näytöt ovat toistaiseksi lähinnä lääkeyhtöiden omia sepustuksia suoraan sylttytehtaalta tai sitten niiden rahoittamia. Ajan kanssa neutraalimpi näyttö valtaa alaa. Koska lääkeyhtiöillä on satojen miljardien intressit saada tuotteitaan myydyksi, niin olisi syytä olla hyvin kriittinen ennen kuin hätiköi koko populaation piikille. Rokotuksista on jo ennestään varoittavia esimerkkejä, eikä lääkeyhtiöiden puuhastelut mitään laupeutta saati edes laillista ole olleet ennenkään. Jos asiantuntija ei tuon vertaa älyä ja sano sitä ääneen, on syytä olettaa hänen olevan maksettu puoskari.
On myös arveluttavaa että vähääkään kriittisemmät näkemykset tästä sekoilusta sensuroidaan mediasta. Tieteellisen totuuden etsintään kuuluu argumentit puolesta ja vastaan niin sanotusti. Totuus kyllä kestää kaiken.
Hihhuleita, ryssäbotteja ja ahneita kapakanpitäjiä.
Mikä saa palstailijan kuvittelemaan, että kukaan hänen keskustelukumppaneistaan ei voi olla koulutettu?
Vierailija kirjoitti:
Etkö ole kuullut ylivertaisuusvinoumasta? Googlaa.
Miksi tämä aina saa alapeukkuja, kun joku sen mainitsee? Tästä juuri on kysymys: vaatimattomalla ällillä varustetut ihmiset kuvittelevat olevansa niin fiksuja että voivat kyseenalaistaa asiantuntijatiedon. Eivät kykene ymmärtämään, miten vähän ymmärtävät.
Koulutettuna tiedän tietäväni asioista enemmän kuin kouluttamattomat.
Kun asiat on isoja ja monimutkaisia, niin on jotenkin helpompaa oikoa siitä mutkat ja tehdä omiin tarpeisiin sopiva kokonaisuus. Se on inhimillistä, mutta ei tietenkään viisasta. Viisas luottaa kanssaihmiseen, jolla on oikeasti tietoa asiasta.
jos on vain elämämkoulu niin voiko paljoa odottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On paljon lääkäreitä ja virologeja, jotka eivät ole samaa mieltä virallisen narratiivin kanssa, ja heillä on siihen pätevät argumentit ja tutkittua dataa. Viranomaisten ja virallisten asiantuntijoidenkin puheet vaihtuvat jatkuvasti ja he myös puhuvat toistensa kanssa ristiin. Jokainen järkevä ihminen osaa vetää tästä johtopäätökset ja suhtautua epäilevästi ns. viralliseen totuuteen.
Aina, kun kuulen sanan narratiivi tässä yhteydessä, poistan …mistimen.
Meinasin just tulla kirjoittamaan saman :) "virallinen narratiivi" arghh!!
Aina ovat olleet asiantuntijat erimieltä asioista, nyt vaan on enemmän rahaa ja sensuuria kuin ennen, eikä saa ollenkaan esittää toisenlaista dataa, tai lääkefirmojen rahoitus lakkaa ja haukutaan yhteiskunnalliseksi vaaraksi ja black listataan.
Narsismi, häikäilemättönyys ja tyhmyys
Vierailija kirjoitti:
Mikä saa palstailijan kuvittelemaan, että kukaan hänen keskustelukumppaneistaan ei voi olla koulutettu?
Kyllä sen usein huomaa, kuka sitä on ja kuka ei.
Tai ei niinkään koulutustasoa, mutta älyn :)
Onhan niinkin, että usein on helpompaa ja mutkattomampaa pitää totena sellaisia asioita, jota miellyttävät itseä ja tuntuvat mukavilta kuin sellaisia, jotka kokee epämukavaksi ja vastenmielisiksi.
Uskovainen mies
Koska olen oikeassa. Olin oikeassa kun sanoin, ettei tämä kahteen rokotuskertaan tule jäämään, vaikka asiantuntijat niin väittivät. Olin oikeassa kun sanoin, että korona tulee Suomeenkin, vaikka asiantuntijat olivat alkuun sitä mieltä, että ei tule.
Moni koulutettu asiantuntija on koronarokotetta vastaan ja jos heidän julkaisujaan jakaa niin ei se tee kenestäkään hörhöä.
Vierailija kirjoitti:
Koska olen oikeassa. Olin oikeassa kun sanoin, ettei tämä kahteen rokotuskertaan tule jäämään, vaikka asiantuntijat niin väittivät. Olin oikeassa kun sanoin, että korona tulee Suomeenkin, vaikka asiantuntijat olivat alkuun sitä mieltä, että ei tule.
Kun tarpeeksi heittää veikkauksia ilmoille on joskus oikeassa. Muistat kai myös ne monet asiat koronaan liittyen joissa oot ollut väärässä?
Koska kouluttamaton ei tiedä mitä kaikkea koulutettu tietää
Vierailija kirjoitti:
Moni koulutettu asiantuntija on koronarokotetta vastaan ja jos heidän julkaisujaan jakaa niin ei se tee kenestäkään hörhöä.
Moni koulutettu asiantuntija? - Enpä ole kyllä itse yhteenskään vakavasti otettavaa asiantuntijaan törmännyt, joka olsi missään julkisuudesa onnistunut saamaan vakuuttuneeksi siitä, että kannattaisi edes hetki harkita muuta vaihtoehtoa kuin ottaa julksieen jakekuu otettu(ja) koronarokote(ita)
Uskovainen mies
Asiantuntija ei ole sama asia kuin kyky tehdä mustasta valkoinen. - Jos ajattelee tieteen ja uskon eroa niin yksiperutavan laatuisimmista eroista on se, että tiede on varannut itselleen oikeuden erehtyä; asia on totta vain niin kauan kuin toisin todistetaan.
Esimerkiksi korona -viirukset elävät, joten on myös täysin luonnollista, että myös niistä kerrottava tieto saattaa elää ja muuttua, koska joitain asioita voidaan vain enemmän ja vähemmän huonoin tiedoin arvailemaan ja ennustamaan.
Muiden muassa moni asiantuntija, joka tiedostaa, että rokotteilla voidaan ehkäistä koronan tarttumista saattaa joutua ymmälle huomatessaan kuinka moni haluaa kieltäytyä rokotetesta vaikka ei omaa mitään kunnon perustetta kieltäytymiselleen. Mutta jotka näin tehdessään vaikeuttavat koronan leviämisen ennustamista.
Uskovainen mies