Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ala tai ammatti jossa sosiaalisuus ei ole tärkeää?

Vierailija
11.04.2015 |

Olen lukion toisella, ja mietin tätä jo nyt lähinnä siksi että nyt vielä ehdin lukea jonkun aineen jos se on tarpeellista ko. alan kannalta. Minulla on diagnosoitu Aspenger, mutta se ei ole niin vaikea ettenkö pärjäisi tavallisessa elämässä. Lähinnä se näkyy että en oikein osaa jutella koulutoverien kanssa, mieluummin opettajien, ja sitten netissä. Olen oppinut terapian avulla sosiaalisen kanssakäymisen suhteellisen hyvin, ja uskon että kaverittomuuskin on enemmön kiinni siitä etten jaksa olla porukan kanssa missä minulla ei ole juuri mitään yhteistä.

Sosiaaliset kontaktit eivät silti luonnollisesti lukeudu vahvuuksiini, joten heitelkää jotain :) ehkä keksin jotain minulle sopivaa. 

Olen opiskelija joka yleensä saavuttaa vähintään kohtuullisia tuloksia jos motivoidun asiaan, joten alan vaikeapääsyisyys ei ol suoraan syy miksi se ei sopisi. Vahvuuksia minulla tällä hetkellä on biologia, matematiikka ja terveystieto. Vaikeaa eniten äidinkieli sekä uskonto (koska olen ateisti ja tuntuu väärältä opsikella väärän katsomuksen asiaa)

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekniikka. 

Yhdessä isossa projektissa oli lujuuslakennan 'pääsuunnittelijana' tekniikan tohtori, joka vain käytännössä laski. Ynisi narisevalla äänellä muutamat puhumansa lauseet, lähetti raportit sähköpostilla ja lähti kotiin. Kaikki tiesi ettei sitä kannata edes lähestyä muuten kuin meilitse jos haluaa jotain kysyä. 

Näitä on Olkiluodossakin vaikka kuinka paljon :D

Jos ei rahkeet ihan tuohon riitä niin tekniikan alalla muutenkin on paljon tehtäviä sosiaalisesti rajoittuneemmille tapauksille. Sitä pidetään jopa hieman hyveenä, joten ihmettelyäkään et saa osaksesi jos et poistu karsinastasi koko päivänä. Kunhan teet mitä pitää. 

Vierailija
22/34 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-alalta löytyy niin omituista hiihtäjää, että yksi epäsosiaalinen assburger ei edes erotu joukosta. Jos olet hyvä ja saat edes jonkun sanan suustasi kun on aika korottaa palkkaa, niin pääset ihan hyville tienesteillekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja matikka on ainoa lukioaineista jota IT-alalla oikeasti edes vähän tarvitaan. Oikeasti on syytä osata koodata (laajemmin käsittäen), eikä sitä koulussa opetella.

Vierailija
24/34 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 23:48"]

Tekniikka. 

Yhdessä isossa projektissa oli lujuuslakennan 'pääsuunnittelijana' tekniikan tohtori, joka vain käytännössä laski. Ynisi narisevalla äänellä muutamat puhumansa lauseet, lähetti raportit sähköpostilla ja lähti kotiin. Kaikki tiesi ettei sitä kannata edes lähestyä muuten kuin meilitse jos haluaa jotain kysyä. 

Näitä on Olkiluodossakin vaikka kuinka paljon :D

Jos ei rahkeet ihan tuohon riitä niin tekniikan alalla muutenkin on paljon tehtäviä sosiaalisesti rajoittuneemmille tapauksille. Sitä pidetään jopa hieman hyveenä, joten ihmettelyäkään et saa osaksesi jos et poistu karsinastasi koko päivänä. Kunhan teet mitä pitää. 

[/quote]

Kuinka loistavasti minun pitäisi lukion fysiikka hallita? Siis ennen opiskelun aloittamista? Kun on tosiaan vaan toi yks kurssi käytynä, josta tosin sain kympin. Matikasta toisaalta olen saanut pelkkiä kymppejä, se puoli on ainakin jotenkuten hoidossa. Biologian syventävistä mulla on myös kymppejä, ei olis olemassa jotain "biotekniikkaa" ? 

Vierailija
25/34 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ 25 oli siis AP 

Vierailija
26/34 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 23:08"]

Miksi ihmeessä ateistina opiskelet uskontoa? Sehän ei mikään pakko ole. 

Ja typerä kysymys muutenkin. Ihan kaikkialla tulee omata sosiaaliset taidot. Tutkimus on todellakin yhteistyötä. Ne, jotka suosittelevat tutkimustyötä jotenkin "epäsosiaalisena" ovat aivan pihalla. Joitain lähäreitä ehkä itse ja tutkimustyön mielikuva on saatu amerikkalaisista elokuvista koeputkien kanssa hääräävästä omituisesta, yksinäisestä tyypistä. 

[/quote]

Sosiaaliset taidot pitää olla jonkinlaiset joo ja aloittajalla varmasti onkin (millä hiivatin ilveellä saa jonkun asperger-diagnoosin jos ainoa "ongelma" on hiljaisuus tms., se että viihtyy itsekseen?) Minusta taas varsinaiselle sosiaalisuudelle on aika sama, tai ehkä jollain hoitoalalla olis hyvä olla sitäkin mutta muuten se ei oo niin merkittävää kuin ehkä kuvitellaan.

Sosiaalisten ihmisten käytös muuten on usein hyvinkin epäsosiaalista :-)

Vierailija
27/34 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 00:07"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 23:08"]

Miksi ihmeessä ateistina opiskelet uskontoa? Sehän ei mikään pakko ole. 

Ja typerä kysymys muutenkin. Ihan kaikkialla tulee omata sosiaaliset taidot. Tutkimus on todellakin yhteistyötä. Ne, jotka suosittelevat tutkimustyötä jotenkin "epäsosiaalisena" ovat aivan pihalla. Joitain lähäreitä ehkä itse ja tutkimustyön mielikuva on saatu amerikkalaisista elokuvista koeputkien kanssa hääräävästä omituisesta, yksinäisestä tyypistä. 

[/quote]

Sosiaaliset taidot pitää olla jonkinlaiset joo ja aloittajalla varmasti onkin (millä hiivatin ilveellä saa jonkun asperger-diagnoosin jos ainoa "ongelma" on hiljaisuus tms., se että viihtyy itsekseen?) Minusta taas varsinaiselle sosiaalisuudelle on aika sama, tai ehkä jollain hoitoalalla olis hyvä olla sitäkin mutta muuten se ei oo niin merkittävää kuin ehkä kuvitellaan.

Sosiaalisten ihmisten käytös muuten on usein hyvinkin epäsosiaalista :-)

[/quote]

Etenkin terapian avulla Aspergerit voivat elää ihan normaalia elämää. Jos terapia on auttanut aloittajaa hyvin, ei ole ihmekään että hän on tuossa tilanteessa, se on hienoa hänelle :) onneksi näin. 

Moni Asperger saa diagnoosin vasta aikuisena, mistään silmille hyppäävästä poikkeavuudesta ei (useimmiten) ole kyse. Aspenger on lievempiä autismin muotoja. 

Vierailija
28/34 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku toimistotyöläinen?

Vierailija
29/34 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin suosittelisin tekniikan alaa. Sitä varten pitäisi kyllä fysiikat olla suoritettuna, ja mielellään hyvin. Perusopintoihin kuuluu kuitenkin jonkin verran fysiikkaa myös tietotekniikan osastolla. Mutta jos matikka ja kemia sujuu, niin varmaan fysiikkakin. 

Ja lämpimiksesi, jos et ole päässyt kesätöihin, voisit osallistua Päivölän kesälukukaudelle. Siellä tahkotaan matematiikkaa (ma-pe) ja ohjelmointia (la-su). Minusta tuo olisi lukiolaiselle hyvä tapa testata, kiinnostaako ohjelmointi noin ylipäätään. 

http://www.paivola.fi/fi/matematiikka/kesalukukausi-ja-intensiivikurssit/

Vierailija
30/34 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biotekniikka

Vierailija
31/34 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkijan työstä kommentti. Minä olen ollut tutkijana, mutta vaihdoin alaa, koska en osannut verkostoitua ja olla aktiivinen seminaareissa, hankkia rahoitusta jne. Se söi motivaation. Nykyään olen byrokraatti vähemmän vaativissa hommissa, enempää en kerro :) Tulen toimeen ihmisten kanssa sen verran kuin tarvitsee, mutta sosiaalisuusvaatimukset ovat paljon pienemmät kuin ennen.

Vierailija
32/34 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsäkoneenkuljettaja. Saat olla omissa oloissasi luonnon keskellä ja palkallakin tulee toimeen ihan hyvin.

Vierailija
33/34 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tutkijaksi mielit, niin lääkis ei ole siihen kyllä paras pohjakoulutus. Mieluummin vaikka biokemisti tmv. Saat paljon paremmat pohjat tieteelliseen tutkimustyöhön kuin lääkärikoulusta, joka kuitenkin tähtää käytännön hoitotyöhön. Trust me, olen nähnyt näitä lääkäreitä labrassa, ja heille pitää opettaa kaikki perusanalyysimenetelmän ihan kädestä pitäen. Biokemian tai biotekniikan maistereille nämä jutut ovat peruskauraa.

Muista myös se, että tämän päivän (lääketieteen/luonnontieteen) tutkijan työ on hyvin sosiaalista, menestyäkseen (tai edes väitelläkseen) on pakko tehdä yhteistyötä muiden tutkijoiden kanssa ja usein myös toisten tutkimusryhmien kanssa jopa kansainvälisesti.

Vierailija
34/34 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Majakanvartija

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän