Nautitteko oikeasti ulkoilusta?
Somessa kaikki hehkuttaa aina miten ihanaa nyt oli taas käydä ulkoilemassa hienojen kuvien kera. No kysyn nyt teiltä, onko ulkoilu teidänkin mielestä niin ihanaa? Vai onko toisenlaisia fiiliksiä?
Kommentit (339)
Kylllä. Tuntuu jotenkin mukavan väsyneeltä sen jälkeen. Johtuu varmaan hapensaannista ja lihasten käytöstä.
Nautin, mutta olen kyllä alkanut nauttia vasta koiran myötä. Nyt oikein ihmetyttää, miten ihmiset voivat kökkiä sisällä koko päivän ilman raitista ilmaa! Minusta varsinkin aamukävely on ihan mahtava juttu. Mitä pidemmän lenkin ehtii tehdä, sen parempi. Harvoin on sellainen keli, että vähääkään harmittaisi lähteä - ehkä pääkalloliukkailla ulkoilu ei ole kovin mukavaa. Muuten tuuli, sade, kylmyys tms. eivät haittaa, mutta se on tietenkin pukeutumiskysymys.
Kuuntelen paljon äänikirjoja kävellessäni. 1-2h aamulenkki vapaapäivinä tai iltalenkki työpäivinä menee helposti!
Ulkona hyvä. Inhoan hikisiä ja haisevia, huonoilmaisia sisäliikuntatiloja.
Kauniina, sateettomana päivänä, kyllä, mikään ei voita raikkaan ilman hengittämistä.
Kauheasti en arvosta salilla kävijöitä; ostetaan se kortti, sitten pakko käydä, ostettava varusteet, siellä sitten se tunti hetkutella itsekin epäuskottavan "ohjaajan" valmennuksessa, läskimpää rouvaa en viimeisimpänä syksynä ole ohjaajana tavannut. Tämä ennen koronaa...
Joka päivä täytyy päästä ulkoilemaan, ihanaa kun on raikasta ilmaa.
Vierailija kirjoitti:
Kauniina, sateettomana päivänä, kyllä, mikään ei voita raikkaan ilman hengittämistä.
Kauheasti en arvosta salilla kävijöitä; ostetaan se kortti, sitten pakko käydä, ostettava varusteet, siellä sitten se tunti hetkutella itsekin epäuskottavan "ohjaajan" valmennuksessa, läskimpää rouvaa en viimeisimpänä syksynä ole ohjaajana tavannut. Tämä ennen koronaa...
Sulla on vähän rajoittunut kuva salilla kävijöistä. Yritä muistaa, että sinun mielikuvasi ei ole koko totuus.
Toisaalta, eipä me salilla kävijät sinun arvostustasi kaipaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 2-3 tuntia ulkoilen päivässä. Hommasin koirankin lenkkeilykaveriksi ja seuraksi.
Ihanaa. Koirasi on varmasti onnellinen.
Toivottavasti valitsit kuitenkin sellaisen rodun, joka pärjää hyvin Suomen kaikkissa 4 vuodenajassa.
Tuuheaturkkiselle rodulle aktiivinen kesälenkkeily voi olla aika tuskaa ja taas jollekin vinttikoiran tapaiselle paukkupakkaset ovat kidutusta.
Jotkin töpöjalkaiset rodut eivät välttämättä jaksa kovin pitkiä lenkkejä, samoin kuin pahimmat lyttynaamat.
Ainoastaan silloin, jos ulkona on joku tulipalopakkanen viiman kera, helle, tai sataa vettä vaakatasossa, on tympeää ulkoilla. Suurimman osan ajasta ulkoilu on siis hyvin miellyttävää.
Ei, en nauti. En ole koskaan nauttinut. Pihalla on kyllä kiva istua jos ei sada tai ole pakkasta tai paarmoja, mutta ulkoilu ei ole ikinä kiinnostanut. Kävelen töihin tien toiselle puolelle ja kauppaan parinsadan metrin päähän, muuten saa olla.
Nautin muista asioista, kuten elokuvista, kirjoista, hyvästä ruoasta ja juomasta sekä telkkarin katselusta sängyssä. Onneksi lapsuus ja äidin patistelut ulos "saamaan raitista ilmaa" ovat kaukana takanapäin.
Joo mutta en tiedä kuinka paljon. Teltan osto mielessä ja sitten lähtö jonnekin kauas, aapasoille, tunturiin tai meren jäälle. Se tosiaan on vähän arvoitus että nautinko siitä enää ja tuntuuko ne talviretkien vaivat jo liian ikäviltä.
Sen voin taata että elämä tuntuu pitkältä kun hiihdät tunti toisensa jälkeen ahkiota vetäen. 50min liikkeessä ja 10min tauko, 50min liikkeessä ja 10min tauko.... Jotkut iltapäivän tunnit tuntuneet joskus aivan loputtomilta.
Kovaa ja intensiivistä elämää se talviretkeily on
En nauti ulkoilusta, kuten ei mieskään. Kesällä kun on lämmin niin on kiva mennä vähän ulos, mutta ei muuten. Veneilyä kyllä harrastetaan. Viileillä ilmoilla poistun kotoa vain pakollisiin menoihin, työ, kauppa tai joku muu tarpeellinen asiointi. Mä palelen aina. Nytkin hommasin todella paksun untuvatakin mutta silti viileä ilma tuntuu inhottavalta. Mulla on paha anoreksia tausta eikä nytkään ole tuota painoa kuin hädin tuskin normaalin alarajoilla eli vaikuttaa varmasti siihen että palelen.
Vierailija kirjoitti:
Vinkki niille, jotka valittavat kylmää pakkasella: lattakaa enemmän/lämpimämpää vaatetta päälle. Homman mielekkyys kasvaa heti rutkasti.
Miksiköhän näihin keskusteluihin aina pitää tulla jonkun pellen vinkumaan vaatteiden lisäämisestä? Kyllä minä osaan tarpeeksi pukea. Se ei vaan tee siitä pakkaskelillä ulkoilusta mukavaa vaan se on silti ihan pelkkää paskaa. Ensinnäkin naamaa ei saa järkevästi suojattua kokonaan ilman että on jostain kuurassa yms., kun hengittääkin pitäisi. Pakkanen tuntuu tympeältä kasvoissa ja inhottavalta hengityksessä. Muutenkaan se vaatteiden tukkiminen päälle on lähinnä ärsyttävää hommaa enkä minä siitä kylmässä tarpomisesta saa yhtään mitään nautintoa.
En mene vapaaehtoisesti ulos kuin korkeintaan muutaman asteen pakkaskelillä. Kesällä lämpimällä tykkään kyllä ulkoilla. Tuosta samasta syystä minä lomailenkin lämpimässä. Kun ei vain kiinnosta se kylmässä kärvistely vaikka osaan kyllä pukea.
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta en tiedä kuinka paljon. Teltan osto mielessä ja sitten lähtö jonnekin kauas, aapasoille, tunturiin tai meren jäälle. Se tosiaan on vähän arvoitus että nautinko siitä enää ja tuntuuko ne talviretkien vaivat jo liian ikäviltä.
Sen voin taata että elämä tuntuu pitkältä kun hiihdät tunti toisensa jälkeen ahkiota vetäen. 50min liikkeessä ja 10min tauko, 50min liikkeessä ja 10min tauko.... Jotkut iltapäivän tunnit tuntuneet joskus aivan loputtomilta.
Kovaa ja intensiivistä elämää se talviretkeily on
Meitä on moneksi ja onneksi ihmiset pitävät erilaisista asioista. Itsestäni tuo kuulostaa suoraan sanottuna aivan pelkältä kidutukselta enkä mitään pahempaa lomalleni ihan heti keksisi kuin jossain ahkio perässä hiihtely tunti toisensa jälkeen.
Pidän pitkistä kävelylenkeistä joka päivä. Muu ei juuri kiinnosta.
M51
Välillä, ja etenkin metsässä. Mutta ajoittain tulee stressi perheistä, joissa ulkoilu tuntuu ihan pakkomielteiseltä. Säässä kuin säässä mennään ulos kastumaan ja palelemaan. Stressi tulee lähinnä siitä, kun ko. tahoilta tulee sellaista viestintää, että kunnon äiti toimii näin ja vain näin.
Vierailija kirjoitti:
Vinkki niille, jotka valittavat kylmää pakkasella: lattakaa enemmän/lämpimämpää vaatetta päälle. Homman mielekkyys kasvaa heti rutkasti.
Joo, onpa tosi kiva kävellä tönkkönä michelin-miehenä kun on monta kerrosta päällä. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan nauti! Tuossa yksi akka veti kunnon urheiluvermeet päällä lujaa vauhtia ohitse. Itse poltin parvekkeella tupakkia ja kommentoin muijalle, että olisit lähtenyt ennemmin niin ei olis tullut kiire.
Muuten päivän paras mutta tupakka Yäk!
Mä opin nauttimaan ulkoilusta todella tänä syksynä, kun aloin sienestämään. Aiemmin on ollut vaikea lähteä kävelylle: vaikka se tavallaan on ihan kivaa, niin kävely ilman päämäärää on tuntunut jotenkin pakkopullalta. Mutta sitten kun totuin siihen, että kävin useammankin kerran viikossa monen tunnin sienireissulla, aloin todella nauttia ulkoilusta ja olen jatkanut päivittäisiä kävelylenkkejä siitä lähtien. Ei se aina ole niin mukavaa, mutta olen huomannut, että se kyllä auttaa jaksamaan tätä pimeyttä ja kaamosta ja yleisesti parantaa vireystilaa. Pakkasella laitan enemmän päälle ja lenkki on ehkä lyhyempi, mutta pyrin siihen, että kävisin joka päivä ainakin lyhyellä lenkillä.