Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasvissyöjät, miten suunnittelette arkiruokia?

Vierailija
27.12.2021 |

Te, jotka harrastatte ruoanlaittoa ja onnistutte tekemään monipuolista, vaihtelevaa, terveellistä ruokaa? Itsellä aina samoja ruokia ja kaupassa tehtyjä paniikkiostoksia. Haluaisin osata tämän. Jos harjoittelisin tammikuun uusia käytäntöjä, miten tekisin sen?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen kauppaan, ostan niitä kasviksia mitä silloin mieli tekee. Syötän ruoka-aineen tämän sivuston hakukenttään ja valitsen reseptin. Hyvää on tullut aina.

https://www.vegrecipesofindia.com/

Vierailija
22/25 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan myös hinnan mukaan sitä mikä on edullista ja teen niistä ruoat. Käytän talvisin paljon juureksia ja kaalia, uunijuureksia saatetaan syödä useammankin kerran viikossa - ne on mun lempiruokaa ja lisäksi nopea ja edullinen ruoka. Yleensä lisänä on jotain kasvispihvejä tai -pyöryköitä, hapankaalia ja esim. höyrytettyä parsakaalia. Keittoihin olen jotenkin vähän kyllästynyt, ennen niitäkin tuli tehtyä viikottain mutta viime aikoina ei... Pastaa, wokkia ja currya on usein arkiruokana, ei kuitenkaan mitenkään suunnitellusti. En käytä tällaisiin perusruokiin reseptejä, vaan niistä tulee aina hieman erilaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vegaani ja syön pelkkää paskaa.

Vierailija
24/25 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen viikon ruokalistan etukäteen ja sen perusteella ruokaostokset. Ruokalistan suunnittelen ihan vihkoon niin, että siinä on aina yksi keitto, yksi laatikko ja yksi pasta. Sitten loput ruuat fiiliksen mukaan.

Esimerkiksi yhden viikon ruokalista voisi olla alkuviikon osalta vaikka tällainen. Usein teen ruokaa niin, että edellisen päivän jämät on seuraavan päivän lounas. Niin tarvitsee tehdä ruokaa vain kerran päivässä.

Maanantai

Lounas: paahdettu kukkakaalikeitto

Illallinen: nyhtökaurakäristys ja perunamuusi

Tiistai

Lounas: paahdettu kukkakaalikeitto (jämät maanantailta)

Illallinen: Makaronilaatikko

Keskiviikko

Lounas: makaronilaatikko

Illallinen: kasviscurry

Torstai

Lounas: kasviscurry

Illallinen: punajuuripihvit ja riisi

Välillä tulee fiilis, että samaa ruokaa syödään viikosta toiseen. Olen exceliin tallentanut hyviä reseptejä ja välillä nappaan sieltä listalle uusia. Välillä myös tulee etsittyä Googlella reseptejä tai ihan kirjoista.

siis oikeastiko teet kaksi erilaista ruokaa päivässä? Mä en jaksaisi. Miksei sitä samaa voi syödä illallakin? Ja onko teillä kotona olevia lapsia, jotka tarvitsevat ruuan kahdesti päivässä?

Joskus teen kaksi ruokaa päivässä mutta yleensä yhden. On tylsää syödä samaa ruokaa lounaaksi ja päivälliseksi, joten iltaruuan jämät on seuraavan päivän lounas. Yleensä lounas pitää muutenkin saada nopeasti, eikä silloin ole aikaa kokata, niin toimii siinäkin mielessä hyvin.

Lapsi on vielä vauva, joten ei syö vielä samaa ruokaa mutta tehtiin näin jo ennen lasta. Etenkin etätöitä tehdessä on toiminut hyvin, kun on aina lounas valmiina. Varmuuden vuoksi pakastimessa on aina herneitä ja kasvispihvejä, jos jämiä ei olekaan jäänyt.

Ruuanlaitto ei ole mikään iso vaiva ja monesti se arkiruoka on varsin nopeasti valmistuvaa. Isoin vaiva on keksiä mitä syödään ja käydä ruokakaupassa. Nyt, kun olen kotona vauvan kanssa, niin tulee kokattua enemmän joka aterialle uutta, kun ei jaksa miettiä ruokalistoja pidemmälle. Pitäisi vähän tsempata siinä.

Vierailija
25/25 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka kierrätätte aina samoja vanhoja reseptejä, ettekö kyllästy syömään aina samaa ruokaa? Itsellä varmaan 80% resepteistä on uusia ja loput sitten niitä vanhoja hyväksi todettuja. 

Joskus. Silloin se ruoka jää hetkeksi tauolle, kunnes kaivetaan taas esiin, kun kaivataan vaihtelua. Toki riippuu siitäkin kuinka iso reservi niitä kiertäviä reseptejä on. Joku 50 reseptiä, niin samaa ruokaa ei tarvitse syödä kuin joka toinen kuukausi. Ei se loppujen lopuksi ole kovin usein. Ei samojen reseptien kierrätys tarkoita, että aina torstaisin syödään hernekeittoa.