Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasvissyöjät, miten suunnittelette arkiruokia?

Vierailija
27.12.2021 |

Te, jotka harrastatte ruoanlaittoa ja onnistutte tekemään monipuolista, vaihtelevaa, terveellistä ruokaa? Itsellä aina samoja ruokia ja kaupassa tehtyjä paniikkiostoksia. Haluaisin osata tämän. Jos harjoittelisin tammikuun uusia käytäntöjä, miten tekisin sen?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikossa suunnittelen viikon ateriat ja koitan ensin käyttää hyväksi mitä ruokaa on kotona sillä hetkellä ja mikä on menossa pian vanhaksi. Sitten etsin netistä reseptejä joihin voisin käyttää nuo aineet. Etenkin englanniksi reseptejä löytyy todella helposti. Eli googlaan vaikka 'vegetarian recipe butternut squash'. Hyvät reseptit tallennan sitten käyttöön myöhempää käyttöä varten. Kerran viikossa mulle tulee ruokatilaus kotiinkuljetuksella.

Vierailija
2/25 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostetaan ruokatarvikkeet viikoksi kerrallaan eli toisin sanoen suunnitellaan ateriat ennakkoon. Lounaalla yleensä jokin simppeli perusruoka (yleensä joku keitto, pakkasessa näitä valmiina myös) ja päivällisenä sitten jokin tuhdimpi ruoka, johon voi käyttää aikaakin enemmän.

Pari reseptikirjaa löytyy (ihan siis sellaisia arkiruokareseptejä eli suht yksinkertaisia), joista katsotaan joku uus resepti aina välillä, niin tulee vaihtelua :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä käytän ruokaboksia. Monipuolista ja uusia ruokia. Helppoa suoraan kotiin. Harmi vaan että siinä on viikoksi vain 3 eri ruokaa.

Välillä otan eri kirjoista/netistä/lehdistä erilaisia ruokaohjeita ja teen niiden mukana esim viikoksi ruoat. Nytkin sain lahjaksi uuden vege keittokirjan. Siitä vaan satunnaisesti 7 reseptiä niin siinä viikon ruoat ja teen ostoslistan niiden mukaan.

Oma mielikuvitus on täysin nollassa ja mentäs vaan 8-10 perusreseptillä jatkuvasti.

Vierailija
4/25 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen viikon ruokalistan etukäteen ja sen perusteella ruokaostokset. Ruokalistan suunnittelen ihan vihkoon niin, että siinä on aina yksi keitto, yksi laatikko ja yksi pasta. Sitten loput ruuat fiiliksen mukaan.

Esimerkiksi yhden viikon ruokalista voisi olla alkuviikon osalta vaikka tällainen. Usein teen ruokaa niin, että edellisen päivän jämät on seuraavan päivän lounas. Niin tarvitsee tehdä ruokaa vain kerran päivässä.

Maanantai

Lounas: paahdettu kukkakaalikeitto

Illallinen: nyhtökaurakäristys ja perunamuusi

Tiistai

Lounas: paahdettu kukkakaalikeitto (jämät maanantailta)

Illallinen: Makaronilaatikko

Keskiviikko

Lounas: makaronilaatikko

Illallinen: kasviscurry

Torstai

Lounas: kasviscurry

Illallinen: punajuuripihvit ja riisi

Välillä tulee fiilis, että samaa ruokaa syödään viikosta toiseen. Olen exceliin tallentanut hyviä reseptejä ja välillä nappaan sieltä listalle uusia. Välillä myös tulee etsittyä Googlella reseptejä tai ihan kirjoista.

Vierailija
5/25 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en suunnittele ruokia, koska mulle tulee yleensä halu syödä jotain tiettyä ruokaa enkä etukäteen tiedä mikä se on. Jos haluja ei tule, niin mä vaan googlaan reseptejä malliin vegan dinner recipes tai jos haluan käyttää vaikka kesäkurpitsaa, niin vegan recipe zucchini.

Vierailija
6/25 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teistä kukaan myös laihiksella?

Vierailija
7/25 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen, mutta koitan laihduttaa maltillisesti eli pari kiloa kuussa olisi tarkoitus saada pois. Ruokavalio mulla on suht kunnossa, mutta liikuntaa täytyy lisätä. 

Vierailija
8/25 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen, mutta koitan laihduttaa maltillisesti eli pari kiloa kuussa olisi tarkoitus saada pois. Ruokavalio mulla on suht kunnossa, mutta liikuntaa täytyy lisätä. 

Millainen ruokavalio?

Vierailija
9/25 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän Paprika-sovellusta aterioiden suunnitteluun, reseptien säilömiseen ja ostoslistan tekoon. Ainoa varjopuoli on, että sovellus ei tue suomenkielisiä sivustoja, mutta suomenkieliset reseptit pystyy kyllä tosin helposti lisäämään manuaalisesti.

Vierailija
10/25 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen ruokavalio?

Aamiaiseksi yleensä puuroa ja marjoja, Lounas on mulla päivän tuhdin ateria (esim täytetyt bataatit) ja illalla vaikka keittoa ja raejuustoa. Ruuansulatuksen kannalta on parempi syödä illalla kevyesti. Välipala on esim. omena, jonka päälle on sipaistu hieman maapähkinävoita.

Vierailija
11/25 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen viikon ruokalistan etukäteen ja sen perusteella ruokaostokset. Ruokalistan suunnittelen ihan vihkoon niin, että siinä on aina yksi keitto, yksi laatikko ja yksi pasta. Sitten loput ruuat fiiliksen mukaan.

Esimerkiksi yhden viikon ruokalista voisi olla alkuviikon osalta vaikka tällainen. Usein teen ruokaa niin, että edellisen päivän jämät on seuraavan päivän lounas. Niin tarvitsee tehdä ruokaa vain kerran päivässä.

Maanantai

Tiistai

Keskiviikko

Torstai

Välillä tulee fiilis, että samaa ruokaa syödään viikosta toiseen. Olen exceliin tallentanut hyviä reseptejä ja välillä nappaan sieltä listalle uusia. Välillä myös tulee etsittyä Googlella reseptejä tai ihan kirjoista.

siis oikeastiko teet kaksi erilaista ruokaa päivässä? Mä en jaksaisi. Miksei sitä samaa voi syödä illallakin? Ja onko teillä kotona olevia lapsia, jotka tarvitsevat ruuan kahdesti päivässä?

Vierailija
12/25 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maanantai

Tiistai

Keskiviikko

Torstai

siis oikeastiko teet kaksi erilaista ruokaa päivässä? Mä en jaksaisi. Miksei sitä samaa voi syödä illallakin? Ja onko teillä kotona olevia lapsia, jotka tarvitsevat ruuan kahdesti päivässä?

Tuossahan on nimenomaan käytetty se edellisen päivän päivällinen seuraavan päivän lounaaksi....

T. Eri

Vierailija
13/25 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika samat ruuat tietysti pääosin kiertää. Ostetaan tarvikkeet kerran viikossa useampaan ruokaan. Joskus katselen uusia reseptejä kirjoista tai esim yhteishyvän ruokaliitteestä. Jos ne ovat tarpeeksi hyviä niin jäävät tuolle säännölliselle listalle. Yleensä syödään ainakin pari päivää samaa ruokaa koska ei jakseta joka päivä kokata.

Vierailija
14/25 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en suunnittele ruokia, koska mulle tulee yleensä halu syödä jotain tiettyä ruokaa enkä etukäteen tiedä mikä se on. Jos haluja ei tule, niin mä vaan googlaan reseptejä malliin vegan dinner recipes tai jos haluan käyttää vaikka kesäkurpitsaa, niin vegan recipe zucchini.

Onko sulla kauppa ihan vieressä, että pystyt hakemaan tarvittavat ainekset silloin kun mieliteko iskee? 

Vierailija
15/25 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen listannut reilut 30 ruokaa ja sen listan mukaan suunnittelen viikon ruuat. Pyrin käymään kerran viikossa kaupassa. Teen aina kerralla kahden päivän ruuat, joten ei tarvitse joka päivä olla ruokaa laittamassa.

Vierailija
16/25 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka kierrätätte aina samoja vanhoja reseptejä, ettekö kyllästy syömään aina samaa ruokaa? Itsellä varmaan 80% resepteistä on uusia ja loput sitten niitä vanhoja hyväksi todettuja. 

Vierailija
17/25 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka kierrätätte aina samoja vanhoja reseptejä, ettekö kyllästy syömään aina samaa ruokaa? Itsellä varmaan 80% resepteistä on uusia ja loput sitten niitä vanhoja hyväksi todettuja. 

Saahan niitä tuttuja ruokia muunneltua esim. erilaisia mausteita käyttämällä. Meillä siis perusruoat ei oo mitään tiettyjä reseptejä, vaan vaikka pasta + kastike tai vaikka kasvissosekeitto. Niin noita voi sitten muokkailla mielensä mukaan.

Ja toki lisukkeet vaihtuu myös. Meillä siis erilaiset salaatit, kastikkeet, höyrytetyt kavikset jne.

Vierailija
18/25 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan niitä tuttuja ruokia muunneltua esim. erilaisia mausteita käyttämällä. Meillä siis perusruoat ei oo mitään tiettyjä reseptejä, vaan vaikka pasta + kastike tai vaikka kasvissosekeitto. Niin noita voi sitten muokkailla mielensä mukaan.

Ja toki lisukkeet vaihtuu myös. Meillä siis erilaiset salaatit, kastikkeet, höyrytetyt kavikset jne.

Niin, jos niitä muunnellaan niin silloinhan ei ole enää olekaan kyse samasta ruuasta.... 

Vierailija
19/25 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maanantai

Tiistai

Keskiviikko

Torstai

Olen eri henkilö, mutta pääsääntöisesti meillä tehdään 2 lämmintä ruokaa päivässä kun kotona on väkeä myös arkisin päivällä (lomat, viikonloput, etätyöt, koronakaranteenit). Lapset päiväkodissa ja koulussa, syövät lounaan siellä kun ovat ja miehen kans tehdään jotain nopeaa kun ollaan kaksin etätöissä kotona. Rakastetaan ruoanlaittoa ja monesti ruoka on parhainta just tehtynä. Uudelleen lämmitettynä usein vähän nuhjuista.

Vierailija
20/25 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan mieti ruokia etukäteen, vaan päätän kaupassa sen mukaan, mitä sieltä edullisesti löytyy. En siis päätä kotona, että teen moussakaa, ja huomaa sitten kaupassa, että munakoisot ovatkin juuri sillä viikolla hinnaltaan pilvissä, vaan suunnittelen tosiaan kaupassa hinnan mukaan. En juuri koskaan osta esim. nyhtökauraa, mutta tällä viikolla sitä oli punalappuisena edullisesti, ja ostin sitä vuoren pakastimeen. Siitä tuli nyt ensin kiusaus, uudeksi vuodeksi on tarkoitus tehdä pizzaa, joista osaan tulee nyhtökauraa ja sitten jää vielä vaikka perunaviipalelaatikon täytteeksi loppumäärä. Jos paprikoita saa halvalla kaupasta, saatan tehdä täytettyjä paprikoita, tai jos porkkanoita, ostan reilusti niin että riittää muusiin, pihveihin, keittoon jne. Sitten on ehkä kymmenkunta sellaista perusruokaa mielessä, että jos nyt mitään inspiraatiota tai tarjousta ei kaupassa ilmaannu, ostan aineet johonkin niistä. Tällaisia on esim. risotot, keitot, lasagne, pastakastikkeet jne.