Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

OKSENNUSTAUDIN TARTTUMINEN

Vierailija
11.04.2015 |

7 vuotias poika alkoi 14 tuntia sitten oksetamaan. nyt vasta helpottanut. meillä on täällä 9kk vauva. kuinka kauan menee että oireet ilmenee hänelle jos ilmenee?? toivottavasti ei ilmene ollenkaan. ei ole ollut tekemisissä oksentelun alettua ,mutta sitä ennen kyllä. 

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 20:34"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 19:59"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 19:53"]Norolta kuullostaa! Meillä ensiks tuli 3v tytölle,siitä n.12h alko pikkuveli 1v oksentaa, sitten mies seuraavana ja vikana minä. Kaikille tuli siis peräkkäisinä päivinä. Onneksi noro on lyhytkestoinen että siinä harvemmin pienetkään ehtii kuivumaan. Ja minä hinkkasin kaikilla mahdollisilla desinfiointi aineilla koko asunnon mutta ei auttanut. Ja vatsanväänteet kuuluu asiaan. [/quote] Miksi kuulostaa just norolle? Ei aina tartte maalata piruja seinille. Näin hoitajalle oksennus+mahakipu kuulostaa ihan tavalliselle mahataudille, joka hoituu levolla, nesteytyksellä ja mahaa rauhoittavilla ruuilla/juomilla. Ap, toivottavasti pikkunen ei sairastu. Norm. mahatautitartunnan huomaa yleensä viimeistään muutaman päivän jälkeen. :)

[/quote]

Miksi noron epäileminen olisi pirujen seinille maalaamista? Norohan on se kaikkein yleisin ihan tavallisen mahataudin aiheuttajavirus. Minustakin tuo on todennäköisimmin noro, voi tietysti olla jokin muukin, mutta erityisesti norossa on äkillistä oksentelua ja mahakipua.

t ei tuo lainattu
[/quote]

Norovirus on yleinen aikuisilla sattuneesta syystä, mutta lapsilla harvinaisempi, tulee lähinnä perheen aikuisilta. :D

Vierailija
2/27 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös adenoviruksen aiheuttamaa vatsatautia liikkeellä ja sen tartunta-aika on lähipiirissä n. viikko perheessä. Eli kestää pitkään, mutta voi tulla tosi erilaisena näköjään perheenjäsenillekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kysyi, kuinka nopeasti oireet ilmenevät. Sehän riippuu sitä mikä virus sen mahataudin aiheuttaa. Norovirus tekee ne oireet tosi nopeasti, 1-2vrk. Muut virukset vähän hitaammin. Norovirus myös elää pinnoilla pitkään jos ei saa kaikkea pyyhittyä ja desinfioitua.

Vierailija
4/27 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 19:53"]Norolta kuullostaa! Meillä ensiks tuli 3v tytölle,siitä n.12h alko pikkuveli 1v oksentaa, sitten mies seuraavana ja vikana minä. Kaikille tuli siis peräkkäisinä päivinä. Onneksi noro on lyhytkestoinen että siinä harvemmin pienetkään ehtii kuivumaan. Ja minä hinkkasin kaikilla mahdollisilla desinfiointi aineilla koko asunnon mutta ei auttanut. Ja vatsanväänteet kuuluu asiaan.
[/quote]

Desinfiointi ei auta mahatautiin, sen tietää varmasti yksinkertaisinkin ihminen. Ahkera käsien pesu saippualla on kaiken A ja O.
[/quote]

Miten niin? Meillä sairas käyttää omaa vessaansa, käsiä pestää saippualla tehostetusti ja vältetään kulkemista ympäriinsä klähmimässä kaikkea. Oireiden lopuksi pyykkikone huutaa ja pesen ovenkahvoja myöten desinfioivalla. On pysähtynyt monta kertaa yhteen noin.

Vierailija
5/27 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 20:00"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 19:53"]Norolta kuullostaa! Meillä ensiks tuli 3v tytölle,siitä n.12h alko pikkuveli 1v oksentaa, sitten mies seuraavana ja vikana minä. Kaikille tuli siis peräkkäisinä päivinä. Onneksi noro on lyhytkestoinen että siinä harvemmin pienetkään ehtii kuivumaan. Ja minä hinkkasin kaikilla mahdollisilla desinfiointi aineilla koko asunnon mutta ei auttanut. Ja vatsanväänteet kuuluu asiaan. [/quote] Desinfiointi ei auta mahatautiin, sen tietää varmasti yksinkertaisinkin ihminen. Ahkera käsien pesu saippualla on kaiken A ja O.

[/quote]

Kylläpä se desinfiointi auttaa ja miksi sitä sairaalassakin tehdään, jos siitä ei mitään hyötyä olisi?! Kaikkia viruksia se ei tuhoa, mutta voi auttaa kuitenkin. Käsihygienia tietysti tärkein. Ja pesut (astiat ja pyykki) riittävän korkeassa lämpötilassa.

Vierailija
6/27 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 20:34"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 19:59"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 19:53"]Norolta kuullostaa! Meillä ensiks tuli 3v tytölle,siitä n.12h alko pikkuveli 1v oksentaa, sitten mies seuraavana ja vikana minä. Kaikille tuli siis peräkkäisinä päivinä. Onneksi noro on lyhytkestoinen että siinä harvemmin pienetkään ehtii kuivumaan. Ja minä hinkkasin kaikilla mahdollisilla desinfiointi aineilla koko asunnon mutta ei auttanut. Ja vatsanväänteet kuuluu asiaan. [/quote] Miksi kuulostaa just norolle? Ei aina tartte maalata piruja seinille. Näin hoitajalle oksennus+mahakipu kuulostaa ihan tavalliselle mahataudille, joka hoituu levolla, nesteytyksellä ja mahaa rauhoittavilla ruuilla/juomilla. Ap, toivottavasti pikkunen ei sairastu. Norm. mahatautitartunnan huomaa yleensä viimeistään muutaman päivän jälkeen. :)

[/quote]

Miksi noron epäileminen olisi pirujen seinille maalaamista? Norohan on se kaikkein yleisin ihan tavallisen mahataudin aiheuttajavirus. Minustakin tuo on todennäköisimmin noro, voi tietysti olla jokin muukin, mutta erityisesti norossa on äkillistä oksentelua ja mahakipua.

t ei tuo lainattu

[/quote]

Missä vatsataudissa ei olis? Onhan noita monia tauteja.

Vierailija
7/27 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 22:14"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 20:00"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 19:53"]Norolta kuullostaa! Meillä ensiks tuli 3v tytölle,siitä n.12h alko pikkuveli 1v oksentaa, sitten mies seuraavana ja vikana minä. Kaikille tuli siis peräkkäisinä päivinä. Onneksi noro on lyhytkestoinen että siinä harvemmin pienetkään ehtii kuivumaan. Ja minä hinkkasin kaikilla mahdollisilla desinfiointi aineilla koko asunnon mutta ei auttanut. Ja vatsanväänteet kuuluu asiaan. [/quote] Desinfiointi ei auta mahatautiin, sen tietää varmasti yksinkertaisinkin ihminen. Ahkera käsien pesu saippualla on kaiken A ja O.

[/quote]

Kylläpä se desinfiointi auttaa ja miksi sitä sairaalassakin tehdään, jos siitä ei mitään hyötyä olisi?! Kaikkia viruksia se ei tuhoa, mutta voi auttaa kuitenkin. Käsihygienia tietysti tärkein. Ja pesut (astiat ja pyykki) riittävän korkeassa lämpötilassa.

[/quote]

Sairaalassa pestään esim. kloorilla, ei millään EasyDesillä tms. :D

Vierailija
8/27 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 22:18"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 22:14"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 20:00"] [quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 19:53"]Norolta kuullostaa! Meillä ensiks tuli 3v tytölle,siitä n.12h alko pikkuveli 1v oksentaa, sitten mies seuraavana ja vikana minä. Kaikille tuli siis peräkkäisinä päivinä. Onneksi noro on lyhytkestoinen että siinä harvemmin pienetkään ehtii kuivumaan. Ja minä hinkkasin kaikilla mahdollisilla desinfiointi aineilla koko asunnon mutta ei auttanut. Ja vatsanväänteet kuuluu asiaan. [/quote] Desinfiointi ei auta mahatautiin, sen tietää varmasti yksinkertaisinkin ihminen. Ahkera käsien pesu saippualla on kaiken A ja O. [/quote] Kylläpä se desinfiointi auttaa ja miksi sitä sairaalassakin tehdään, jos siitä ei mitään hyötyä olisi?! Kaikkia viruksia se ei tuhoa, mutta voi auttaa kuitenkin. Käsihygienia tietysti tärkein. Ja pesut (astiat ja pyykki) riittävän korkeassa lämpötilassa.   [/quote] Sairaalassa pestään esim. kloorilla, ei millään EasyDesillä tms. :D

[/quote]

Kyllä kloorilla voi vetää ihan samalla tavalla kotona. Ja moni tekeekin niin, mikäs noin naurattaa? Onko joku puhunut täällä jostain easydesistä.

Vierailija
9/27 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitusvirheitä, olen väsynyt ap

Vierailija
10/27 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorokauden sisällä.

Vierailija
11/27 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tartuttaa viikon oireiden loppumisen jälkeenkin.
Yleensä mahatauti tarttuu nopeasti.

Vierailija
12/27 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tarttua tosi nopeasti, ihan parin tunnin sisällä tai sitten voi mennä 14 vrk. Meillä mies sairastui oksennustautiin vasta joku 10 päivää mun jälkeen. Kun oltiin jo luultu että säästyi siltä :(

Vierailija
13/27 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se sairastanut kovin pitkään oireiden loputtua tartuta, mutta se voi tarttua kodin pinnoilta ym. Näin ainakin norossa.

Vierailija
14/27 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten voi olla taudissa pitkä itämisaika, joten esim nro 5:n tapauksessa mies on voinut saada tartunnan  jo piankin toisen sairastuttua  ja itämisaika on kestänyt sen viikon niin ku jossain taudeissa voi kestää.

Vierailija
15/27 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
16/27 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi noro noro.
Ei olla vain ruoka joka aiheutaa oireita!
Leviää kuten muutkin taudit.

http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Norovirukset
Lukekaa lukekaa te oppineet.

Vierailija
17/27 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kiitoksia kun jaksoitte vastailla. Poika oli eilen terve tänään alkoi taas vatsakipu. Käytiin lääkärillä sanoivat että ummetusta. saatiiin lääkettä siihen tulehdus arvot olin 20. OUTOA en uskoisi että olisi ummetusta ,vaan ripulia. Onko muilla ollut? Ja kukaan Meistä ei ole vielä sairastunut nyt 2,5 vrk kun lapsi oksensi.

Vierailija
18/27 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 20:34"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 19:59"]

[/quote]

t ei tuo lainattu
[/quote]

Noro on ruokamyrkytys. Ei tarttuva vatsatauti kuten joku lenssu. Eikä ole "yleisin". Kaikki päänsärky ei myöskään ole migreeniä.

Vierailija
19/27 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

siivosin klooritilla lattiat ja oven kahvat. 7 v ollut nyt 2h oksentamatta, mutta itkee että mahaan sattuu. onko normaalia?ap

Vierailija
20/27 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä perheestä sairastui kaikki muut paitsi minä ja edellisestä seuraavaan sairastuneeseen aikaa meni aina n viikko. Itselläkin aika ajoin siinä välissä oksettava olo, mutta otin tupla-annoksen maitohappovalmistetta eikä tullut oksennusta. Olin juuri aloiianut uudessa työpaikassa enkä halunnut sairastua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi