Selittäkää, miksi haalari jakaa lasten mielipiteet niin, että toiset käyttää mielellään ja jotkut kieltäytyy jo pienenä?
Jouluna kiinnitin huomiota, kun 11v sukulaislapsi käytti kaikissa ulkoilussa haalaria ihan normaalina vaatteena ilman mitään kitinöitä, kun taas meidän 7v kieltäytyi jo alkutalvesta, että ei halua enää käyttää haalaria.
Mikä siinä on niin mielipiteitä jakavaa? Vaate kuin vaate.
Kommentit (26)
Fiksut vanhemmat pukee fiksut lapsensa lämpimästi iästä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä natiaisen "tahdolla"? Haalari räkänokan päälle ja varmistat nippusiteillä, että myös pysyy.
Tässä taas oman elämänsä sankari kommentoi. Itse ajattelen, että tuossa on jouduttu itse lapsena kaltoikohdelluksi.
Haalarista voi tulla sekä negatiivisia että positiivisia mielikuvia. Lapset tunnetusti katsovat mitä aikuiset pukevat päälleen ja kuinka käyttäytyvät. Haalaria käyttäviä joita näkee ulkosalla ovat mm pollarit, maanviljelijät, pilkillä käyvät henkilöt yms. Kaupunkimaisemmat siviilit pukeutuvat yleensä kaksiosaiseen asusteeseen.
Ne haalarit on tehty keskimääräiselle kroppamallille
Eli jollekin on mukava ja toiselle ei, mulle ei käy mekot eikä haalarit ikinä. Vyötärö on väärässä paikassa ja on usein lyhyet helmat
Vierailija kirjoitti:
Fiksut vanhemmat pukee fiksut lapsensa lämpimästi iästä riippumatta.
Takki ja housut ovat yhtä lämpimät. Ja en kyllä teiniä enää pue. Teinillä on mahdollisuus a) hankkia kunnon talvitamineet b) käyttää niitä tai c) olla käyttämättä ja kärsiä. Ihan saa itse valita. Mahdollistan hänelle lämpimät talvivarusteet, mutta hän itse päättäämitä pukee. Jos olisimme menossa pilkille tai moottorikelkkasafarille, silloin voisin määrätä, koska sellaisesta teinillä ei ole kokemusta. Mutta koulut ja normaali vapaa-aika , treenit yms. Hän kyllä osaa arvioida itse. Joskus tyyli menee lämmön edelle. Itsekin puen "liian kevyesti" jos olen menossa johonkin hienompaan työ- tai muuhun tilaisuuteen.
Mulla jäi lapsuudesta traumat siitä kun aina oli pakko pukea päälle ihan liikaa vaatteita. Jos pakkasta oli lähemmäs 30 astetta niin päällä piti olla kerrasto, villavaatteet ja vielä haalari, ja niissä tuli ihan älyttömän kuuma. Lapsena kun oli tapana liikkua pihalla ollessa eikä vaan seisoskella paikoillaan.
Sama juttu koululaisena kun kouluun piti polkea pyörällä myös talvella. Pyörä jäykistyi pakkasella ja oli raskaampi polkea mutta silti oli järkyttävät määrät vaatetta päällä. Karvahattu oli ihan märkä hiestä kun oli aamun pakkasissa päässyt perille kouluun.