Mua ihmetyttää, -97 ja nuorempien , IKÄRASISTISUUS !
Eivät voi olla esim. 2-3vuotta vanhempien kavereita?
Tälläistä oon havainnu ja ite oon -95 syntynyt ja kotosin pienemmältä paikkakunnalta Savosta... Sillon kun minä olin ylä-aste ikänen tai 16-17vuotias, mulla oli MONIAKIN 2-3vuotta vanhempia kavereita, eikä ollut mitenkään ihmeellistä myöskään, jos 7lk tyttö, seurusteli 9lk pojan kanssa ... Nykyään se on kuulemma ihmeellistä. Pitäisi olla tasan omana vuonna syntynyt ja jos ei ole, niin hyvä ei heilu! Moni mun tyttöpuolisista kavereistakin saattoi seurustella 2-3v vanhemman pojan kanssa, kuin myös oman ikästen kanssa, eikä siinä ollut mitään ihmeellistä ...
Sit jos on ite nuori ja kaverit esim. yli 5 vuotta vanhempia, samoin seurustelukumppani niin sillä rupeaakin olemaan jo vähän merkitystä... Mutta 2-3v vanhempi on sinun OMAA IKÄLUOKKAA ja ikäeroa, on niin vähän ettei sillä ole mitään merkitystä.
Tai ei ainakaan luulisi olevan ... Mutta jos näistä -97 ----> syntyneistä , on kasvatettu niin lapsellisia mulkeroita, niin sittenhän se on ongelma ja enemmän tyhmyyttä tuommonen ikärasistisuus, kuin "viisautta" ... Minun mielestä pitää osata tulla toimeen kaikenikästen ihmisten kanssa ja samoin pystyä olemaan kaveri, jos hyvältä tuntuu ! En tarkota nyt tällä, et teinin tai 20-29vuotiaan pitäisi olla minkään yli 40-vuotiaiden naisten ja miesten kavereita, meillä on varmaan jo sen verran erilaiset ajatusmaailmat varmasti, mutta kyllä nuoret nyt keskenään voi olla kavereita/jopa seurustella...
Hirveä hätä jopa siitäkin, mitä äiti ja isä ajattelee. Minä olen ehkä elänyt sitten jokseenkin poikkeellista elämää, kun mulla on ollu aina vanhempia kavereita nuoremmallakin iällä, en ole koskaan ollut mitenkään ikärasistinen ja jotkut seurustelukumppanitkin ollu ala-ikäsenä yli 12v vanhempia. Ikinä en ole tullut ajatelleeksi, että muita ihmisiä tottelisin ja en eläis elämääni, omalla tavallani. :D sellainen olen ollut nuoresta pitäen.
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:05"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:00"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 12:54"] Vai että ikärasismia. :D Asun keskisuomessa pikkupaikkakunnalla ja kyllä täällä kaikki kaveraa toistensa kanssa aika lailla ikään katsomatta. Johtuu varmaan ihan jostain muusta kuin iästä että ihmiset eivät halua olla kanssasi tekemisissä. En haluais olla minäkään. -97, lapsellinen mulkero joka on rajusti allerginen paskapäille [/quote] Justiinsa joo. :DDDDD Jos sä luulet tuolla kommentilla, nostavasi itsesi mua ylemmälle jalustalle, niin väärässä olet. ;) T. AP [/quote] Mun ei tarvitse nostaa itseäni yhtään mihinkään, koska olet henkisesti viisivuotiaan tasolla. Aloitusviestisi näyttää alakoululaisen kirjoittamalta ja ajatusmaailmasi on naurettava.
[/quote]
Hohhoijaa. :) empä taida edes jaksaa vastata tälläisiin viesteihin, ei tunnu mun tasolla missään...
Kertoo vain sinusta. ;) T. AP
[/quote]
Voi vittu. :D Oikeen hävettää sun puolesta.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:19"]
Miksi helvetissä tässä keskustelussa on niin paljon kirjotus- ja yhdyssanavirheitä?
[/quote]
En tiedä? ja ehkä sunkin pitäisi kirjoittaa että " KIRJOITUS " , ei kirjotus. ;) T. AP
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:11"]
Mun silmiin sattuu lukea AP:n juttuja.... Itse olen 20-vuotias ja voin kyllä kertoa että mulla ei ole mitään kiinnostusta ruveta hillumaan yläasteikäisten kanssa.
[/quote]
No susta tuleekin tollanen perus av-mamma, joka on täällä aina ikärasistisesti haukkumassa nuorempia. :D Ite en aio siihen kelkkaan lähteä, koskaan. T. AP
[/quote]
Hahahhahahahah. Sitähän sinä juuri teet. Aloitusviestissäsi kirjoitit että -97 syntyneet ovat mulkeroita ja ties mitä KOSKA EIVÄT HALUA TUTUSTUA SINUUN. :D
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 12:59"] En ymmärrä, miksi alapeukutatte viestejäni. Suurin osa av-mammoista ei ole luultavasti käynyt nykyisessä Demi.fi:ssä ollenkaan, joten luottaisitte vain sanaani :) Lehteä lukee ehkä puolet sivujen käyttäjistä, eikä nettisivuilla ole paljonkaan tekemistä kyseisen Demi-lehden kanssa. T: se 17v [/quote] No empä ymmärrä miksi minunkaan viestejä alapeukutetaan, ehkä pikkusten -97 katkeruudesta tai jostain... :D ihan vaan toin esille asian, minkä olen itse pistänyt muutaman kerran merkille... :) mutta tottakai olen törmännyt mukaviinkin nuorempiin ihmisiin , onneksi ! :) T. AP [/quote] Koita nyt helvetti ymmärtää että edes nuoremmatkaan ei halua hengata kanssas,i koska olet naurettavan lapsellinen. Ja opettele kirjoittamaan.
[/quote]
:DDDDD Mihin pyrit? T. AP
Mutta avataas tätä aihetta vähän lisää ... Mikä sinun mielestäsi on lapsellista siinä, jos kehottaa olemaan eri ikäisten kaveri? Tai tutustumaan ilman ennakkoluuloja? Minun mielestäni ei mikään ! Päinvastoin, just hyvä juttu. Molemmat voi oppia siinä toisistaan paljon, kun kulkee avoimin mielin ja osaa ajatella asioita syvällisesti.
Sulla taitaa nämä asiat vaan osua arkaan paikkaan... Ethän sä muuten kuullostaisi noin agressiiviselta ?
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:23"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:05"] [quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:00"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 12:54"] Vai että ikärasismia. :D Asun keskisuomessa pikkupaikkakunnalla ja kyllä täällä kaikki kaveraa toistensa kanssa aika lailla ikään katsomatta. Johtuu varmaan ihan jostain muusta kuin iästä että ihmiset eivät halua olla kanssasi tekemisissä. En haluais olla minäkään. -97, lapsellinen mulkero joka on rajusti allerginen paskapäille [/quote] Justiinsa joo. :DDDDD Jos sä luulet tuolla kommentilla, nostavasi itsesi mua ylemmälle jalustalle, niin väärässä olet. ;) T. AP [/quote] Mun ei tarvitse nostaa itseäni yhtään mihinkään, koska olet henkisesti viisivuotiaan tasolla. Aloitusviestisi näyttää alakoululaisen kirjoittamalta ja ajatusmaailmasi on naurettava. [/quote] Hohhoijaa. :) empä taida edes jaksaa vastata tälläisiin viesteihin, ei tunnu mun tasolla missään... Kertoo vain sinusta. ;) T. AP [/quote] Voi vittu. :D Oikeen hävettää sun puolesta.
[/quote]
Hävettää, oikeen sun puolesta kun viitit edes haastaa riitaa. Ei fiksu aikuinen ihminen lähde siihen mukaan. :) T. AP
Miksi helvetissä tässä keskustelussa on niin paljon kirjotus- ja yhdyssanavirheitä?
[/quote]
Melkein jokainen kirjoittaja aloittajaa myöten taitaa olla "ylä-aste ikänen". Kannattaisi suorittaa se oppivelvollisuus ihan loppuun saakka.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:24"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:11"] Mun silmiin sattuu lukea AP:n juttuja.... Itse olen 20-vuotias ja voin kyllä kertoa että mulla ei ole mitään kiinnostusta ruveta hillumaan yläasteikäisten kanssa. [/quote] No susta tuleekin tollanen perus av-mamma, joka on täällä aina ikärasistisesti haukkumassa nuorempia. :D Ite en aio siihen kelkkaan lähteä, koskaan. T. AP [/quote] Hahahhahahahah. Sitähän sinä juuri teet. Aloitusviestissäsi kirjoitit että -97 syntyneet ovat mulkeroita ja ties mitä KOSKA EIVÄT HALUA TUTUSTUA SINUUN. :D
[/quote]
No koska minusta se tuntuu tosi hölmöltä, että joku ihminen näkee 2-3v ikäeron isona asiana, kun se todellakin on yhtä kuin ei mitään... Teini-iästä ylöspäin. Ymmärsitkö pointin? Se on niin vähän, että harvojen ihmisten kohdalla sillä voi vaan olla merkitystä. Sellaisten kohdalla on merkitystä, jotka on lapsellisesti annettu kasvaa ja kasvatettu pumpulissa.
ei ne vanhemmat välttämättä haluu olla taas nuorempien kavereita kun ajattelee, että ne on liian kakaroita
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:28"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:23"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:05"] [quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:00"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 12:54"] Vai että ikärasismia. :D Asun keskisuomessa pikkupaikkakunnalla ja kyllä täällä kaikki kaveraa toistensa kanssa aika lailla ikään katsomatta. Johtuu varmaan ihan jostain muusta kuin iästä että ihmiset eivät halua olla kanssasi tekemisissä. En haluais olla minäkään. -97, lapsellinen mulkero joka on rajusti allerginen paskapäille [/quote] Justiinsa joo. :DDDDD Jos sä luulet tuolla kommentilla, nostavasi itsesi mua ylemmälle jalustalle, niin väärässä olet. ;) T. AP [/quote] Mun ei tarvitse nostaa itseäni yhtään mihinkään, koska olet henkisesti viisivuotiaan tasolla. Aloitusviestisi näyttää alakoululaisen kirjoittamalta ja ajatusmaailmasi on naurettava. [/quote] Hohhoijaa. :) empä taida edes jaksaa vastata tälläisiin viesteihin, ei tunnu mun tasolla missään... Kertoo vain sinusta. ;) T. AP [/quote] Voi vittu. :D Oikeen hävettää sun puolesta.
[/quote]
Hävettää, oikeen sun puolesta kun viitit edes haastaa riitaa. Ei fiksu aikuinen ihminen lähde siihen mukaan. :) T. AP
[/quote]
Jos tässä keskustelussa on mukana fiksuja aikuisia ihmisiä, niin voin aika varmana sanoa ettet ole yksi niistä.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:30"]
[/quote]
Melkein jokainen kirjoittaja aloittajaa myöten taitaa olla "ylä-aste ikänen". Kannattaisi suorittaa se oppivelvollisuus ihan loppuun saakka.
[/quote]
On suoritettu ja vaikka ehkä äidinkielen kielioppi yms. jutut ei ollu mun vahvinta aluetta, niin kirjotanpa sentään sellaista tekstiä mistä muut saa selvää ja ymmärtää mitä sanon ! :) Hehe. Itseäni siis ei kauheasti haittaa.. Pärjään hyvin näinkin. T. AP
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:31"]
ei ne vanhemmat välttämättä haluu olla taas nuorempien kavereita kun ajattelee, että ne on liian kakaroita
[/quote]
Totta, semmosiakin ihmisiä löytyy.. Meitä on moneen junaan. Mutta itse en ole sellainen. Se riittää minulle ja olen itseeni tässä asiassa kyllä hyvin tyytyväinen, että en heti tuomitse pelkän iän perusteella, haluankin tuntea vähän sitä ihmistä ensin.. Kunhan on yli 13-vuotias. Sillon meistä voi tulla kaverit. :) Nuoremmalle olisin vain lapsenlikka. T. AP
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:28"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:23"] [quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:05"] [quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:00"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 12:54"] Vai että ikärasismia. :D Asun keskisuomessa pikkupaikkakunnalla ja kyllä täällä kaikki kaveraa toistensa kanssa aika lailla ikään katsomatta. Johtuu varmaan ihan jostain muusta kuin iästä että ihmiset eivät halua olla kanssasi tekemisissä. En haluais olla minäkään. -97, lapsellinen mulkero joka on rajusti allerginen paskapäille [/quote] Justiinsa joo. :DDDDD Jos sä luulet tuolla kommentilla, nostavasi itsesi mua ylemmälle jalustalle, niin väärässä olet. ;) T. AP [/quote] Mun ei tarvitse nostaa itseäni yhtään mihinkään, koska olet henkisesti viisivuotiaan tasolla. Aloitusviestisi näyttää alakoululaisen kirjoittamalta ja ajatusmaailmasi on naurettava. [/quote] Hohhoijaa. :) empä taida edes jaksaa vastata tälläisiin viesteihin, ei tunnu mun tasolla missään... Kertoo vain sinusta. ;) T. AP [/quote] Voi vittu. :D Oikeen hävettää sun puolesta. [/quote] Hävettää, oikeen sun puolesta kun viitit edes haastaa riitaa. Ei fiksu aikuinen ihminen lähde siihen mukaan. :) T. AP [/quote] Jos tässä keskustelussa on mukana fiksuja aikuisia ihmisiä, niin voin aika varmana sanoa ettet ole yksi niistä.
[/quote]
Anna perusteluja, miksi yksikään ajatuksistani ei ole aikuismainen ja fiksu?
Minusta on hyvin aikuismaista ja fiksua ajatella, että ei tuomitse ihmistä pelkän iän perusteella. Vaan antaa näyttää mitä hän on myös persoonana ja niin edelleen. Sieltä voi kuoriutua oikeinkin fiksu nuori, joka osaa olla myös kypsä ja jolla on järkeviä ajatuksia. Kyllä sellaisen kaveri voi olla ja tarpeen tullen pitää "pikkusiskona" tai "pikkuveljenä" ja helliä ja huolehtia. Mulla itseasiassa herää jollain tavalla äidilliset vaistot nuorempien kohdalla ja tottakai mä haluan olla kaveri ja muuten tukea, jos sitä tarvitsee ! ja mä tiedän, että on ihan erillaista kertoa jostain vaikeammista asioista esim. sille vanhemmalle kaverille, mitä taas omalle vanhemmalle tai sisarukselle (joka taas vois helpommin rollia ne asiat omille vanhemmille, jos nimenomaan ei halua niitä vanhempien tietoon ainakaan ennen, kun on itse valmis puhumaan asioista...) sisarukset välillä osaa olla vaan niin idiootteja, ettei ne lupaa kysele, saako tuota asiaa kertoa vai ei ! Jokainen varmasti tietää tämän, kellä on sisaruksia.
Sitten on tietysti ihmisiä, jotka käyttää hyväksi ja ei ole rehellisin mielin sen nuoren kaveri... Mutta onneksi suurin osa meistä ihmisistä ei ole kuitenkaan sellasia paholaisia ja sillä tavalla sairaita, että sortuisi johonkin laittomuuksiin...
Joten jos sinä et vieläkään tässä nää, mitään järkevää ja aikuismaista ajatusta, niin on sulla aika pahasti pakka sekasin tuolla päässä...
Anna olla jo.
T. AP
Mutta jatkakaa vaan keskustelua, mun pitää nyt mennä tekemään muita asioita, saatan tulla myöhemmin vielä vilkasemaan tätä ketjua, mutta tuskin kirjottelen enää mitään... :) T. AP
No tuleeks viel niitä vastauksia? T. AP
Etenkin noihin, viimesimpiin kommentteihin...
Kaikki eivät halua kavereita kuin omasta ikäluokastaan. Jos sinä haluat, se ei tarkoita että kaikki haluaisivat tai heidän pitäisi haluta. Tuossa iässä vielä parinkin vuoden heitot on isoja. Tietääkseni omalla ikäluokalla lukiossa ollessamme ei ollut kovinkaan paljoa kavereita vanhemmista tai nuoremmista. En minäkään välttämättä haluaisi kovinkaan paljoa alle 18v kanssa hengailla, koska meillä ei olisi varmaankaan paljoa yhteistä. Itse käyn töissä ja vapaa-ajan vietän miehen kanssa ja viikonloput menee alkoholin kanssa läheisissä merkeissä. Toki joku voi olla fiksu ja henkisesti kypsä jo teininä ja toinen ei.
N21
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 14:50"]
Kaikki eivät halua kavereita kuin omasta ikäluokastaan. Jos sinä haluat, se ei tarkoita että kaikki haluaisivat tai heidän pitäisi haluta. Tuossa iässä vielä parinkin vuoden heitot on isoja. Tietääkseni omalla ikäluokalla lukiossa ollessamme ei ollut kovinkaan paljoa kavereita vanhemmista tai nuoremmista. En minäkään välttämättä haluaisi kovinkaan paljoa alle 18v kanssa hengailla, koska meillä ei olisi varmaankaan paljoa yhteistä. Itse käyn töissä ja vapaa-ajan vietän miehen kanssa ja viikonloput menee alkoholin kanssa läheisissä merkeissä. Toki joku voi olla fiksu ja henkisesti kypsä jo teininä ja toinen ei. N21
[/quote]
No mulla meni viikonloput alkoholin merkeissä, jo 13-vuotiaasta ylöspäin, mutta oman lapsen en sallisi juoda niin nuorena. 16v olisi meillä se raja, jos on muuten vastuuntuntoinen ja osannut hoitaa asiansa hyvin. Mutta jos on hyvin holtiton, eikä voi luottaa, raja pysyisi tiukasti tuonne 18v asti... Laillisestihan tämä on väärin, mutta minun mielestä päättäköön jokainen itse minkä ikäisenä antaa oman lapsen mm. juoda alkoholia. Sehän raja vaihtelee eri valtioissa ja vaikka toisissa valtioissa sitä saa juoda nuorempana kuin 18v, sitä silti juodaan sivistyneesti. Myrkkyhän se on jokatapauksessa, eli aina sen kanssa kannattaa pitää varansa. Oli minkä ikäinen tahansa.
Mutta emmä alle 16-vuotiaalle kaverillekaan hakisi/antaisi mitään alkoholipitoista.. ja voitaisiin ihan selvinpäin viettää aikaa, ei se olisi mulle mikään ongelma. :) alko ei ole mulle mikään iso juttu. T. AP
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:11"]
Mun silmiin sattuu lukea AP:n juttuja.... Itse olen 20-vuotias ja voin kyllä kertoa että mulla ei ole mitään kiinnostusta ruveta hillumaan yläasteikäisten kanssa.
[/quote]
No susta tuleekin tollanen perus av-mamma, joka on täällä aina ikärasistisesti haukkumassa nuorempia. :D Ite en aio siihen kelkkaan lähteä, koskaan. T. AP