Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sosiaalisten tilanteiden pelko

Vierailija
11.04.2015 |

Selaileeko av-palstaa joku muukin joka kärsii sosiaalisten tilanteiden pelosta? Onko sitä sinulla hoidettu? Miten? Onko psykoterapiasta apua ja mitä siellä tapahtuu?

Itse kärsin tästä pelosta ja sen ymmärtäminen on tuonut jo jonkinlaista helpotusta ja toivoa paremmasta :) Omasta mielestäni omat pelkoni olivat lieviä, kunnes tajusin, että ne hallitsevat koko elämääni. En esimerkiksi osaa olla kaveri, eli ihan vain tavata ihmisiä ja jutella. Olenkin ihmetellyt, että onko sellaista, kuin ihmisten seurasta voimaa saava introvertti :D En koskaan soita kellekään tai vastaa puhelimeen kuin pakosta. En mene taloyhtiön tapahtumiin pihalle, vaan vältän tuolloin pihalla liikkumista. Iän ja kokemuksen myötä myöskään esiintymispelko ei ole hävinnyt minnekään, päinvastoin. Huomion kohteeksi joutuessani päästäni häviää kaikki ajatukset, kuinka silloin muka pystyisi sanomaan mitään. Tässä nyt oli muutamia jotka tuli mieleen. Olen keksinyt aina hienoja keinoja ja syitä kuinka selvitä tai välttää tilanteita, niin hienoja, etten edes itse huomaa vältteleväni niitä :D Eilen kuitenkin lueskellessani tästä aiheesta, tajusin, että kaikkia elämääni hankaloittavia asioita yhdistää yksi asia; huomion kohteeksi joutuminen. Huomion kohteeksi siis vaikka vain kavereiden kesken. Erittäin ikävän tästä tekee se, että vaikutan ulospäin erittäin sosiaaliselta, eli osaan kuitenkin käyttäytyä jonkinaikaa kuten muut tarvittaessa, mutta vain jonkinaikaa. Eli ihmiset luulevat etten pidä heidän seurastaan, koska välttelen heitä. Erittäin ymmärrettävää. Tuntuu pahalta näin loukata ihmisiä varsinkin kun ihmiset ovat ihania :) ja olisinkin hoiva-alalla ilman tätä ongelmaa.

Koska ongelma siis on huomion kohteena oleminen ja pelko itsensä nolaamisesta, ajattelin kokeilla ihan yksinkertaista kikkaa: unohdan itseni :D Eli aina kun alkaa ahdistaa, keskityn 100% johonkin muuhun. En anna ajatuksen harhailla vaan alan itseni tarkkailun sijasta tarkkailla vastapuolta ja sitä miten hän reagoi johonkin ja miksi reagoi ja siirrän aina keskustelun pois itsestäni. Tämä vaatii paljon keskittymistä, mutta toiveena olisi, että ajattelutapani muuttuisi pikkuhiljaa ja siirtyisi pois itseni tarkkailusta.

Mitä te muut olette tehneet omalle pelollenne? Oletteko pystyneet voittamaan sitä? Olisiko teillä jakaa kokemuksia "paranemisesta" :)

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 15:13"]Itsellä on se syvä häpeän tunne, joka aiheuttaa sosiaalista pelkoa ja ahdistusta. Niinä päivinä kun olen jotenkin pystynyt hyväksymään itseni ja olemaan itselle armollisempi tai jotain, niin myös häpeä poistuu ja ei jännitä ihmisiä enää. Mutta nämä hyvät hetket ovat harvassa. Myös sillon kun suuttuu jostakin kunnolla niin ei tunne häpeää. Häpeä nyt taas tulee huonosta kohtelusta ym. rakkaudettomuudesta ja yksin jättämisestä/hylkäämisestä, kiusaamisesta, joka on itsetunnon vaurioittanut. Myös häpeästä seurannut yksinäisyys aiheuttaa taas lisää häpeää ja kierre on valmis.
[/quote]
Häpeä on hirveä tunne :/ Kun häpeää itseään eikä tunne olevansa samanarvoinen kuin muut, niin sitä haluaa vain piiloutua kaikilta. Itse kuulin tuon maagisen sanan "Anteeksi"eräältä perheenjäseneltä, mitä en osannut keltään edes odottaa ja tunsin saavani ihmisarvon. Yhtäkkiä tunsin olevani saman arvoinen kuin muut ihmiset. Ongelmavyyhteni alkoi sen jälkeen pikkuhiljaa avautumaan. Kukaan ei siis synny tänne häpeän kanssa, vaan joku sen meihin istuttaa.
-Ap

Vierailija
22/36 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 15:28"]Mulla oli ennen sosiaalisten tilanteiden pelko, tai on vieläkin, mutta sen kanssa on koko ajan helpompaa. Olen luonteeltani introvertti ja tykkään kuunnella ja tarkkailla ja jutella kun on vähän ihmisiä. Luulen että omalla kohdalla pelko tuli siitä että yritin olla jotain muuta mitä olen. Plus kouluaikainen kiusaaminen ja lapsuudenkodin ongelmat -> huono itsetunto. Mikä sitten on muuttunut? Aloin mennä mahdollisimman kiusallisiin tilanteisiin, vaikka hikoilin, olin hiljaa ja kiusallinen. En vaan jaksanut välittää, vaan ajattelin sen tavallisen itseinhon sijaan että kaikki on ihan ok, mä opettelen, ihan sama huomaako muut mun paniikkia. Aloitin uudessa koulussa joten ihmiset ei tuntenu mua. Aluksi oli tosi rankkaa, mut pikku hiljaa alko helpottamaan. Jotenkin oon hyväksynyt sen että en oo niin ulospäinsuuntautunut ja annan itselleni luvan lähteä kesken pois jos alkaa ahdistamaan. Oon jopa tutustunut uusiin ihmisiin ja tuntuu et kun oon oma itseni, ihmiset arvostaa sitä. Moni on kertonut että niillä on itsellään samanlaisia ongelmia.

Tsemppiä kaikille ja voisin lisätä tähän loppuun ärsyttävän kliseisesti että olkaa omia itsejänne. Oikeestaan ainoo joka voi auttaa on sinä itse. Karua mutta totta.
[/quote]
Kiva, et on tapahtunu positiivista muutosta ihan omin avuin :) tätä toivon itsellenikin ja yritän ihan ensin. Tsemppii myös sulle ja pelkojen karkottamiselle :)
-Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jännitys ilmenee teillä fyysisinä oireina (punastelu, vapina, korkea syke), oletteko kokeilleet propralia? Itselläni se auttoi paljon, sillä kun en enää saanut fyysisiä oireita, myös henkinen jännittäminen pääsi laantumaan. Aikaisemmin punestelu, vapina ja sydämen tykytys nostivat jatkuvasti ahdistusta ylemmälle tasolle enkä koskaan päässyt rentoutumaan noissa tilanteissa. Propral on myös siitä mieto lääke, ettei se vaikuta psyykeeseen, aiheuta riippuvuutta tai ole vaarallinen perusterveelle ihmiselle. Itse olen jo vähentänyt käyttöä, koska olen jo altistunut niin paljon ahdistusta aiheuttaville tilanteille, etten niitä enää jännitä.

Vierailija
24/36 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nappaan benzon tarvittaessa, auttaa erittäin hyvin. 20 vuotta on tullut turvauduttua lääkkeeseen. Ilman sitä elämästäni ei tulisi yhtään mitään.

Jännittämiseni on niin rajua, että vapisen, ääni tärisee. Kenenkään kanssa ei pystyisi ilman benzoa menemään syömään koska kädet tärisisi siihen malliin, että haarukka ei osuisi suuhun jne.

Vierailija
25/36 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Ap ei ole havainnut fyysisiä oireita muutakuin käsien hikoilun ja totaalisen tyhjyyden päässä. Voi tietysti olla, ettei niitä havaitse, koska yksikään ajatus ei liiku. Ja se nyt tarkoittaa ihan just sitä. Vähän niinkuin juuri syvästä unesta herätettynä; on ihan pihalla. Mutta toisaalta olen oppinut välttelemään kaikkea, joten tilanteita ei ole juuri tullut. Voi kuitenkin olla, että lääkkeitäkin joutuu miettimään, kun nyt tiedän mikä mulla on ja alan hoitaa päätäni kuntoon.
-Ap

Vierailija
26/36 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä, että tämä hankaloittaa siis töiden hakemista ja edistää erakoitumista, olen yksinäinen. Eli siis todella vaikeuttaa elämää, vaikka siihen pystyn nyt kepeästi suhtautumaan. Aikaisemmin itkin paljon, koska en tiennyt miten lähteä ongelmia selvittämään, mutta oma eilinen diagnosointini antoi toivoa :) Nyt siis pystyy hymyilemään :)

Ap

Vierailija
27/36 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa :) Mä käytän aika löyhästi tuota termiä "sosiaalisten tilanteiden pelko" omalla kohdallani, koska teen kyllä normaaleja juttuja melko kivuttomasti. Eli esimerkiksi asioin kaupassa, pankissa jne. ja mulla on pari kaveriakin, joiden kanssa käyn satunnaisesti baareissa. Mutta fakta on se, että olen ollut vuoden työttömänä, enkä voi kuvitella itseäni normaaliin työympäristöön saati sitten asiakaspalvelutyöhön. Kaikkiin paikkoihin halutaan "reipas ja ulospäinsuuntautunut" henkilö, jollaiseksi mä en vaan voi muuttua.
.
Tunnistin itseni myös tuosta huomion karttelusta. Jos saisin valita, olisin näkymätön. Jos joku seuraa vierestä mun touhuja, taannun aivan lapsen tasolle. Harjoittelujakso kaupan kassalla olikin yhtä sähellystä ja laski itsetuntoa ennestään...
.
Mulla on myös jotenkin ylikorostuneet häpeän tunteet. Ihan jo normaalin keskustelun jälkeen, ilman mitään suuria mokailuja, alan hävetä kaikkea. Baari-iltojen jälkeen en pysty poistumaan kotoa moneen päivään, ne onkin jääneet vähemmälle.
.
Ja tämä epäsosiaalisuus todellakin vaikeuttaa elämää! Mietin ja suunnittelen tilanteita etukäteen, jotten vahingossakaan joudu tutustumaan uusiin ihmisiin.

Vierailija
28/36 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia vois auttaa sillä monesti noi asiat juontuu jostain.

Jo terapeutin kautta voit oppia heijastamaan itseesi itsetuntoa, vahvuuksia, epävarmuudesta ja syylisyydestä vapautumista. Joskus lääke tukee myös "rinnalla kävijänä". Sulla on kaikki mahdollisuudet päästä sun ihmispelosta ja se ei välttämättä ole millään tavalla osa sun persoonaa vaan vaiva, josta sä kärsit. Noist asioista on mahdollisuus päästä! ja jos  mokaa tai tulee ahdistuskohtaus, ihmiset on monesti ymmärtäväisiä,mut etenkin terapeutti vois olla tosi hyvä!!Kannustan sua meneen jollekkin psykologille juttelemaan, koska hänellä pitäisi olla tietämystä juuri sua kohtaan ja antaa työvälineet siihen,että voisit olla vapaa, siunausta ja tsemppiä!:) 

Vierailija
29/36 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, toi kaupan kassan työ on yksi pelottavimmista. Siinähän saa sen asiakkaan palautteen aika suoraankin heti kuulla ja nähdä. Siivoojan työ ei ehkä olisi hassumpi, kun ihmiset usein vain kulkevat ohi, huomaamatta lainkaan tätä tärkeän työn tekijää. Voisi sulautua seinään :D
Mulla on myös tuo häpeän tunne mikä tulee sosiaalisten tilanteiden jälkeen. Se on aivan käsittämätön asia. Miten ihmeessä järjellä ei vain voi hiljentää sitä tunnetta :/ No, eihän mitään tunteita tietysti voi järjellä poistaa.
Toivottavasti löydät keinoja selviämiseen ja sen työpaikankin :)
Ap

Vierailija
30/36 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 4 positiivisesta ja toivoa antavasta vastauksesta :)

Vierailija
31/36 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei terapiat auttaneet. Lääkkeillä hoidetaan.

Vierailija
32/36 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 10:12"]Mulla ei terapiat auttaneet. Lääkkeillä hoidetaan.
[/quote]
Mä toivon, että keksin jotain, ettei tarvitsis lääkitystä, mut auttaako ne lääkkeet?

Vierailija
33/36 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

googlaa sympaattinen salpaus. auttoi mulla jonkun verran.

Vierailija
34/36 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 10:38"]googlaa sympaattinen salpaus. auttoi mulla jonkun verran.
[/quote]
Enpä ollut aiemmin kuullutkaan tuollaisesta hoidosta, kiitti vinkistä :) Täytyykin tutkii asiaa enempi.

Vierailija
35/36 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 17:34"]

Mä nappaan benzon tarvittaessa, auttaa erittäin hyvin. 20 vuotta on tullut turvauduttua lääkkeeseen. Ilman sitä elämästäni ei tulisi yhtään mitään.

Jännittämiseni on niin rajua, että vapisen, ääni tärisee. Kenenkään kanssa ei pystyisi ilman benzoa menemään syömään koska kädet tärisisi siihen malliin, että haarukka ei osuisi suuhun jne.

[/quote]

Miksi pitää sitten ns. altistaa itseään jos joutuu siksi syömään addiktoivaan lääkitystä? Pelko siitä ettei muut hyväksy jättäytymistä oravanpyörästä? Useinhan meillä sos.kammoisilla vaikuttaa muiden hyväksyntä tekemisiimme paljonkin. minun mielestäni ei ole vain yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa elää. 

Vierailija
36/36 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up