Jos saisit oikeasti 500e rahaa, mihin sen käyttäisit?
Siis ihan kaiken muiden tulojesi päälle tulisi tuo summa? miten sen käyttäisit jos olist köyhä? entä jos olet varakas ja summa on sinulle pikkusumma? miten laittaisit rahan poikimaan vai olisiko se edes mahdollista?
Kommentit (43)
Mulla nyt jää muutenkin palkasta säästöön/sijoituksiin enemmän kuin 500/kk, joten sinne samaan menisi. Tilanne on nyt tämä, uskomatonta että 2005 laskin kaupassa, mihin ruokaan on varaa, niin että jo listalle merkkasin, mitä mikin saa maksaa ja mitä jätetään ostamatta, jos budjetti ei riitä. Ostamatta jätettiin esim. leivänpäällisiä tai jugurtteja tms. eli ei nyt ihan turhuuksia. Nykyään ostan mitä haluan ja silti joka tilipäivänä on tili plussalla, säästöihin ja sijoituksiin laittamisesta huolimatta.
Itse asiassa, minulla olikin vastaava tilanne, kun voitin arvalla tonnin kesällä, 1 euron käytin arpoihin ja tonni tuli, käytän 1-2 euroa/kk. Siitä laitoin puolet hyväntekeväisyyteen (osan käytin silloin heti ja nyt joulun aikaan ostin leluja, ruokaa ja pesuaineita keräyksiin) ja otin korkean riskin rahastotilin, johon laitoin puolet ja jonne menee pieni osa palkastani automaattisesti kuukaudessa. Noin varmaan tekisin uudelleenkin.
No mä olen menossa ostamaan talvitakkia, voisin ostaa vähän kalliimman sitten ehkä. En nyt heti muuta keksi.
Kirjakauppaan vois vähän törsätä.
Tilille ja maksaisin ensi vuoden treenileirimaksuja.
pinkkaan entisten lisäksi, miksi se johonkin pitäisi käyttää, enhän ole 'käyttänyt' niitä tallessa oleviakaan.
Ostaisin pojalleni pesukoneen. Toista poikaani avustaisin silmälasien hankinnassa.
Sähkön tasauslaskuun 300e ja eläinlääkärilaskuihin 200e eikä silti riittäisi.
Käyttäisin sen ensi kesän Porin Jazzin reissuun, jos tapahtuma järjestetään. Näin ei työmarkkinatuesta tarvitsisi kitkuttaa vuoden ainoan isomman menon rahoitusta.
Jos tapahtumaa ei järjestettäisi, menisi tuo summa ihan huomaamatta pikku hiljaa elämiseen.
Ostaisin sipsejä tai ehkä juustonaksuja.
Ostoslistalla olisi uusi (ehkä käytetty) läppäri ja (käytetty) satulatuoli. Kai se menisi noihin, tai jompaankumpaan.
Ostaisin töihin kunnolliset ulkoiluvaatteet ja kengät.
Ainakin osa menisi heti polttopuihin, kun tää talvi alko jo niin varhain ja kuka tietää, kuinka pitkälle kevättä on susikylmiä öitä.
Sain täysin yllättäen 15 tuhatta euroa perintöä. Olin kuvitellut, että en yhtään mitään. Olen hämmentynyt. Laitan sen ehkä rahastoihin osin ja osin vain säästötilille. Kysyttiin 500e mutta mä nyt vastasin.
Joen tulisi yhden kerran 500 euroa, niin en edes huomaisi sitä. Jos tulisi joka kuukausi 500 euroa, niin menisi sijoituksiin.
Säästäisin että saisin sellaisen summan kokoon jolla voisi jotain tarpeellista ostaa. Nyt tulot kuussa viissatanen. Olen oppinut luopumaan kaikesta ja olemaan ilman.
Tuon verran menee alennusmyynteihin.... teinille lämpimät kengät, itselle toppatakki, teinille ja miehelle uikkarit. Jos omalla tilillä on tuon verran ylimääräistä, niin siirtyy omiinsijoituksiin. Jos sen nyt jostain saisin puhtaana käteen, niin varmaan laittaisin lapsen sijoituksiin, siis täysin budjetin ulkopuolelta tuleen rahan.
Olisin rikas tai köyhä, niin ostain sillä jotain, mitä tarvitsen. Tällä hetkellä tarvin käsilaukun ja talvitakin.
Maksaisin visalaskua joka tuli kun lukiolaisen tietokone hajosi ja piti ostaa uusi, lisäksi olimme joulukuussa yo-juhlissa johon meni matkoineen ja yöpymisineen 600 e.
Oikeasti haluaisin käyttää tuon 5-satasen alennusmyynneissä: uudet nilkkurit, siistit housut, puseroita, alusvaatteita, villalegginsit, meikkejä. Kiva jos rahaa jäisi kunnon lounaaseen ja kahvilakäyntiin ostosten yhteydessä. Luksusta olisi ostaa kirjakaupasta kaksi kirjaa joista olen haaveillut.
En periaatteesta osta vaatteita, meikkejä tai kirjoja Visalla, ravintolakäynneistä puhumattakaan.
Odotan että asuntolaina loppuisi niin olisi vähän väljempää tämän taloudenpidon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tienaan nyt 1800 e/kk nettona eli jos saisin tuohon vielä +500 tienaisin 2300 e/kk. Kuulostaa hirmuiselta summalta, kun olen tottunut elämään pskatuloilla. Varmaan laittaisin tuon 500 euroa joka kuulta säästöön ja sitten tuhlaisin vanhat 1800 e/kk kaikkeen luksukseen eikä tarvis laskea koskaan riittääkö rahat.
1800 nettona on mielestäni ihan ok palkka. Riipuu toki asumismenoista ja elätettävien määrästä. Yhdelle ihmiselle ihan hyvä.
Tienaan nyt 1800 e/kk nettona eli jos saisin tuohon vielä +500 tienaisin 2300 e/kk. Kuulostaa hirmuiselta summalta, kun olen tottunut elämään pskatuloilla. Varmaan laittaisin tuon 500 euroa joka kuulta säästöön ja sitten tuhlaisin vanhat 1800 e/kk kaikkeen luksukseen eikä tarvis laskea koskaan riittääkö rahat.