Jos isäni on alkoholisti...
... onko minulla pienempi mahdollisuus pitää itseni absolutistina. Eli periytyykö alkoholin liikakäyttö jossain määrin?
Olen saanut lapsena jonkinsortin traumat alkoholista ja täyttäessäni 17 päätin, etten ala käyttämään missään määriin.
Kommentit (6)
Toiseen ketjuun kirjoitin faijasta mikä umpijuoppo,samoin sen sisko.
mulla ei ole ollut ikinä mitään ongelmaa alkoholin kanssa ,käyttö vähäistä eikä oikein kiinnosta,en pysty useampaa päivää edes juomaan.
tv.mies
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 08:14"]Toiseen ketjuun kirjoitin faijasta mikä umpijuoppo,samoin sen sisko.
mulla ei ole ollut ikinä mitään ongelmaa alkoholin kanssa ,käyttö vähäistä eikä oikein kiinnosta,en pysty useampaa päivää edes juomaan.
tv.mies
[/quote] Hyvä kuulla. Tämä asia ahdistaa todenteolla, en halua samanlaista tulevaisuutta itselleni.
Ap
Aika moni on saanut traumat lapsuudesta. Joillakin se sama homma jatkuu...on niin paljon traumaa ja vetoa viinaan. Toiset tekee niinkuin sinä. Valitsevat ilman viina elämisen. Tunnen yhden henkilön, joka on 76v eikä ole viinaa halunnut maistaa. Ja on tosi elämäniloinen tyyppi. Käy kyllä tuskia läpi lapsuudesta ja masennuksia ollut. Hyvin on pärjännyt ilman viinaa ja on itse siitä ylpeä, ettei ol maistNut.
itsellä oli alkoholismia perheessä. Traumoja tuli. Sitten kävi vielä pari isoa kriisiä. Ja join hauskuuttani...pääsi irti arjesta, mutta sitten myöhemmin se masensi vain ja lisäsi tuskaa ja joinakin ahdistuksen vaan ja tavasta.. Kunnes sitten päätin lopettaa. Halusin paremman olon.
Ja näin on tosi hyvä.
jos olisin ollut yhtä fiksu kuin sinä, niin se olisi ollut hienoa. Mitenkään niitä kännisekoilujani en ylpistele. Ne lähinnä harmittaa hävettääkin.
onhan alkoholistin lapsella ehkä helpompi ajautua alkoholismin pikkuhiljaa. Jos et halua juoda, etkä juo, niin en usko, että sinulla on mitään syytä pelätä.
ei sinun tarvitse pitää kiinni ei-päätöksestä. Sinä voit mielummin ajatella, että teet itseäsi tukevia mukavia valintoja. Valitset itsellesi hyviä tukevia juttuja. Huomiot sen mistä tulet ja et ota turhia riskejä. Tavallaan et pelkästään kiellä itseltäsi jotain vaan sallit paljon. Valitset hyviä juttuja.
minusta hieno ajatus olla ilman alkoholia. Nauttia elämästä ja kohdata sen haasteet selkein aistein.
Olet kypsä ikäiseksesi. Onhan niitä streittareita...eli heitä, jotka itseään siksi kutsuvat ja tietoisesti elävät päihteetöntä elämää. Yhden 15-kesäisen sellaisen henkilön tunnen.
hyvä valinta.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 08:02"]
Eli periytyykö alkoholin liikakäyttö jossain määrin?
[/quote]
Tuossa ja kohta 2 on asia selityetty varmaan niin hyvin kun siitä kenelläkään on tietoa.. http://www.avominne.fi/mita-alkoholismi-on
Jos on alkoholismi n geeni, niin se ei tule esiin, jos alkoholia ei käytä.
Se on vähän niinkuin jotkin muutkin sairaudet. Esim. Kakkostyypin diabetes...se on elämäntapasairaus. Söi se oletettavasti puhkea, vaikka se olisi geeneissä...jos elää terveellisesti. Mutta jos elää epäterveesti, niin se voi puhjeta.
al anon on sellaiselle joilla on ollut alkoholismia lähellä tai on.
en muista onko sellainen kuin aali olemassa nuorille.
voit käydä juttelemassa tai kuuntelemassa al anonissa. Seillä ei ole pakko puhua, siellä voi myös kuunnella. Ja siellä ollaan anonyymeinä. Usein kerrotaan etunimi tai joku nimi, minkä itse kerrot. Käyt vaikka kerran kokeilemassa. Siellä on sellaisia ihmisiä, jotka ovat kokeneet usein juuri lapsuudessaan sen alkoholismin ikävyyden.
tavallaan kuulisit ja kokisit sen, miten monella muulla on sama juttu kuin sinulla.
netistä löytyy tiedot.
itse kävin muutaman kerran. Se avasi minussa ajatuksia ja tajusin kuuluvani siihen suureen porukkaan, jota ovat joutuneet alkoholin takia lapsuudessa ikäviin tuntemuksiin. Ei tarvinnut enää kieltää asioita. Ymmärsin. Ja ymmärrän nyt paremmin itseni. Oloni helpottuu.
Kanustan sinua kohtaamaan tunteesi ja kokemasi...ei tarvitse kieltää. Sitähän et ehkä teekään. Muta kiertämisen kautta tulee kenties enemmän pelkoja. Hyväksymisen kautta tulee sellainen kantavampi olo.
Nyyti ry, MLL ja tyttöjen talo. Nekin voisivat olla hyviä. Ks netti.
tsemppiä ja hienoa elämää sinulle. olet arvokas.
Nosto