Miten saisin rintamaitoa tulemaan enemmän?
Kotona on 3 viikkoinen vauva. Minulla meni tuo imetysjuttu tosi ikävästi. Olin etukäteen ajatellut imettäväni. No, raskausaikana jouduin aloittamaan lääkityksen, jota oli tarkoitus jatkaa pitkäaikaisesti ja jonka kanssa ei saa imettää. Sopeuduin tilanteeseen ja surin imetyksestä luopumista. Pian synnytyksen jälkeen aloin kuitenkin saada uudesta lääkkeestäni allergista ihottumaa ja lääke vaihdettiin toiseen (sairauteni kannalta ei niin tehokkaaseen) lääkkeeseen, jonka kanssa saisinkin imettää. Olin kuitenkin heti synnytyksen jälkeen saanut maidonnousua estävät tabletit... Menin viikko synnytyksen jälkeen kysymään lääkäriltä, jotain maidontulon palauttavia lääkkeitä, mutta hänen mukaansa asialle ei voinut enää mitään. Aloin lääkärin puheista välittämättä lypsää rintojani muutaman kerran päivässä ja pidin aina ennen lypsämistä vauvaa sylissä, rintaa vasten. Aluksi ei tullut mitään, sitten tuli pari tippaa, vähän enemmän jne. Nyt tulee kummastakin rinnasta aina lypsäessä muutama suihkaus. Olen antanut vauvan imeä rintaa, vaikka en ole ollut varma kuinka paljon/vähän hän siitä maitoa saa. Ja antanut pullosta " imetyksen" jälkeen. Ainakin vauva (niinkuin minäkin) tuntuu nauttivan rinnalla olosta. Imee onnessaan ja kakkaa :-)
Mutta mietin vain voiko vauvalle mennä ilmaa masuun, jos imee tyhjää rintaa? Onko ylipäätään vauvan kannalta hyvä tarjota rintaa jossa maitoa on vain vähän? Onko tässä touhussa mitään järkeä? Haluaisin, että vauva voisi saada maidossani niitä paljon puhuttuja vasta-aineita, kun on pienikokoisena syntynyt ja vieläkin alle 3-kiloinen. Muiden kokemuksia vastaavasta?
Kommentit (3)
enää mitään. Kysypä vielä jonkun muunkin lääkärin mielipidettä. Joka tapauksessa tuo tyylisi kuulostaa hyvältä. Ja jos vauva on tyytyväinen, ei varmaan kannata stressata sillä, meneekö ilmaa mahaan.
mun molemmat lapset on olleet alle 3kg. ekaa imetin liian harvoin, mutta tokaa imetin aina, kun vaan halus rintaa...ja maitoa tulvi yli äyräitten suorastaan...
Eli nisä suuhun vaan mahdollisimman usein, niinkyllä se siitä:)))
Tsemppiä!
imetystuki piste net